olja

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
zx10r -07
tja nån som har bra förslag på vilka oljor man ska åka på?? jag har en R1 och en r6 vad jag har förstått är kopplingen riktigt känslig.. nån som har nån bra ide om vilken motorolja man ska använda??

Eller BILTEMA.....

KentW

skulle hällre hälla i sirap än olja från biltema

Aj aj, där ser vi ett tecken på okunskap direkt :pannkyss
Kolla i oljetrådarna (stickys) i mek forumet.

Själv kör jag hellre på Biltemas Racing Way till MC för 69,90:- än någon annan olja som kostar mer, tex racing olja från motul/shell/statiol*/okq8.
Får man tag på någon av de "stora" märkenas olja för samma peng så känns det nog tryggare att använda den..

Efter att ha kört på biltemas racing way i 3000+ mil har jag bytt till okq8 pga priset på ~50kr/Liter.

Efter att ha kört på biltemas racing way i 3000+ mil har jag bytt till okq8 pga priset på ~50kr/Liter.

Det var ett riktigt bra pris...köper du storpack...?

Biltema...Q8....Statoil.....kommer från samma leverantör.

KentW

KentW

köper på fat/liter eller vad man säger, kommer inte på vad stället heter men det ligger i Alvhem & är en lokal butik.. Dvs inga beställningar via nätet eller sånt.. :näsblod

KentW

Det är mkt möjligt att oljorna kommer från samma leverantör.
Att det förekommer olika sorteringar och kvalitetsklasser är väll ingen nyhet.

En god vän som tills nyligen jobbat 13år på Tetrapak sade att dom gör egna oljetester , (dom ska ju bygga och utveckla allt själva på Tetra).
Dom kunde filtrera en helt ny olja och på så vis få fram antalet smörjande partiklar som skall finnas i oljan.

Oljekvalitén undersöktes i förebyggande syfte (utmattning , livslängd , bytesintervaller)

I vilket fall som helst så innehöll en Biltemaolja som dom hade testat mindre antal smörjande partiklar.
En bieffekt var också att en sämre olja med färre partiklar förbrukades snabbare , oavsett om den var helt ny eller använd.
Partiklarna bryts ner med tiden och vid drift.

Om detta nu är sant är upp till var och en att bedömma men jag tvivlar inte en sekund på min kompis och hans kunskaper i ämnet.

Själv kör jag på Motul :)

Edit: Inget bullshit om att Biltema köper in oljan i stora volymer och på vis skulle kunna pressa ner priset till den låga nivån som dom har idag.
Där finns endast en orsak till varför oljan har det priset som den har på Biltema.

Last edited:

En god vän som tills nyligen jobbat 13år på Tetrapak sade att dom gör egna oljetester , (dom ska ju bygga och utveckla allt själva på Tetra).
Dom kunde filtrera en helt ny olja och på så vis få fram antalet smörjande partiklar som skall finnas i oljan.

Oljekvalitén undersöktes i förebyggande syfte (utmattning , livslängd , bytesintervaller)

I vilket fall som helst så innehöll en Biltemaolja som dom hade testat mindre antal smörjande partiklar.
En bieffekt var också att en sämre olja med färre partiklar förbrukades snabbare , oavsett om den var helt ny eller använd.

Om detta nu är sant är upp till var och en att bedömma men jag tvivlar inte en sekund på min kompis och hans kunskaper i ämnet.

Edit: Inget bullshit om att Biltema köper in oljan i stora volymer och på vis skulle kunna pressa ner priset till den låga nivån som dom har idag.
Där finns endast en orsak till varför oljan har det priset som den har på Biltema.

När du säger att din vän har sina tester gjorda på biltemas racing way mc-olja, då kan vi börja prata :)

ok vad jag har förstått så funkar iaf shell statoils oljor rätt bra..har bara fått för mig att r1 ans koppling är lite känslig för olika oljor men jag kan ha fel.

Köper nån Fuchs Silkolene av den lokala raceshoppen... funkar väl utan nå större problem... käns ruskigt slemmig om man får den på fingrarna...

Jag tycker att fler borde använda Biltemas oljor, det skapar ju ett bättre underlag för mc-importörer och verkstäder...:tummenupp

hur är det med att slick 50 behandla maskinen då har hört att det inte heller ska va nån hit..att det lägger sig som ett lager och att oljan inte kommer in och kan smörja ordentligt. men jag kan ju ha fel

Aditiverna består av molekyler och man kan inte filtrera bort molekyler ur en olja.
Om det nu är filtrering din vän gjort på oljan så är en variant på oljetest att filtrera partiklarna ur en beggad olja och jämföra hur mycket partiklar det bildats i respektive olja. Eftersom partiklarna nöts bort i friktionsytorna är mycket partiklar ett tecken på dålig olja!

För övrigt behöver en olja inte nödvändigtvis vara sämre för att den innehåller mindre aditiver så.

Här kommer en kuggfråga.
Vad är det för kvalitetsklassning på Motuls oljor!

Här kommer en kuggfråga.
Vad är det för kvalitetsklassning på Motuls oljor!

Samma j-a klassning som på alla andra oljor... Men det är inte i klassningen som kvaliten sitter.

Alla ni som tycker att Biltema mfl. oljor är helt okay, har ni någon gång skruvat med motorer som gått på dessa oljor? Jag gör det varje dag... Det är rätt så trist att konstatera att en motor som gått 2500-3000 mil på skitolja är helt slut, medans en likadan motor som gått 7600 mil på riktig olja funkar klockrent. Och killen som har kört 3000 mil berättar att han alltid byter olja var 500:e mil...:tummenupp

Det är knappast nåt fel på oljan då eller? Måste vara fel på killen...:confused:

Nä, fortsätt köra på billiga oljor, vi renoverar gärna toppar (helst på vintern dock!).

/#23

Samma j-a klassning som på alla andra oljor... Men det är inte i klassningen som kvaliten sitter.

Alla ni som tycker att Biltema mfl. oljor är helt okay, har ni någon gång skruvat med motorer som gått på dessa oljor? Jag gör det varje dag... Det är rätt så trist att konstatera att en motor som gått 2500-3000 mil på skitolja är helt slut, medans en likadan motor som gått 7600 mil på riktig olja funkar klockrent. Och killen som har kört 3000 mil berättar att han alltid byter olja var 500:e mil...:tummenupp

Det är knappast nåt fel på oljan då eller? Måste vara fel på killen...:confused:

Nä, fortsätt köra på billiga oljor, vi renoverar gärna toppar (helst på vintern dock!).

/#23

Hur många byten gjorde då 7600'n och 3000 milarn?
Kör hellre på en _vettig_ "skitolja" med många fler byten än en dyr & få byten.
Helt slut? Utveckla..

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

[QUOTE=Buspojke

:D :D :D :tummenupp

/#23

1.) Fel! Den har INTE samma klassning som alla andra oljor! Och för övrigt har inte alla andra j-a oljor samma klassning heller.
2.) Rätt! Kvalitetsklassningen är bara ett bevis på vilken kvalitet oljan håller!

Att bestämma hur bra oljor är utgående ifrån vad kunder säger att dom använt och hur, samt vilka haverier och inte dom fått på olika maskiner som använts på olika sätt är inte särskillt vetenskapligt.

Och Motul-oljor säljer du förståss helt utan vinst?

Hur många byten gjorde då 7600'n och 3000 milarn?
Kör hellre på en _vettig_ "skitolja" med många fler byten än en dyr & få byten.
Helt slut? Utveckla..

7600: GSXR750, bytt olja + filter ungefär var 5-600 mil, alltid gått på Motul 3100 och senare 5100, ventiljustering utförd vid 1200 mil (har aldrig behövts göras efter det).

3000: GSXR750, har enligt ägaren bytts olja var 500:e mil. Kört på "billig" olja. Kopplingen bytt vid 2100 mil. totalhaveri i toppen efter 3000 mil, kammar vippor mm. behöver bytas eller slipas om. Kolvringar slut. Koppling slirar.

Problemet är att billiga oljan inte pallar i en modern högpresterande mc motor. Dagligen så byter vi olja på hojar och många gånger är oljan mycket tunn och känns mer som bromsvätska än som motorolja. När man sedan frågar kunden vad han haft för olja i maskin kommer nästan alltid svaret att "vet inte, köpte den på tappen hemmavid".

Jag vet inte hur ofta man skulle behöva byta tex Biltemaoljan i en ordinär landsvägsmaskin..? På racern byter vi olja med ungefär 100 mils intervall (Motul 300V) för att vara på den säkra sidan. Går säkert att köra den nya dubbelestern 150 mil, men varför chansa?

Jag har jobbat med motorcyklar i 20 år så jag har sett det mesta :tummenupp

Utvecklat och klart?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back