no_fear_23
it´s must sucks to ride like you!!
tja nån som har bra förslag på vilka oljor man ska åka på?? jag har en R1 och en r6 vad jag har förstått är kopplingen riktigt känslig.. nån som har nån bra ide om vilken motorolja man ska använda??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
skulle hällre hälla i sirap än olja från biltema

Efter att ha kört på biltemas racing way i 3000+ mil har jag bytt till okq8 pga priset på ~50kr/Liter.
Det var ett riktigt bra pris...köper du storpack...?
Biltema...Q8....Statoil.....kommer från samma leverantör.
KentW

Det var ett riktigt bra pris...köper du storpack...?
Biltema...Q8....Statoil.....kommer från samma leverantör.
KentW
Det är mkt möjligt att oljorna kommer från samma leverantör.
Att det förekommer olika sorteringar och kvalitetsklasser är väll ingen nyhet.
En god vän som tills nyligen jobbat 13år på Tetrapak sade att dom gör egna oljetester , (dom ska ju bygga och utveckla allt själva på Tetra).
Dom kunde filtrera en helt ny olja och på så vis få fram antalet smörjande partiklar som skall finnas i oljan.
Oljekvalitén undersöktes i förebyggande syfte (utmattning , livslängd , bytesintervaller)
I vilket fall som helst så innehöll en Biltemaolja som dom hade testat mindre antal smörjande partiklar.
En bieffekt var också att en sämre olja med färre partiklar förbrukades snabbare , oavsett om den var helt ny eller använd.
Partiklarna bryts ner med tiden och vid drift.
Om detta nu är sant är upp till var och en att bedömma men jag tvivlar inte en sekund på min kompis och hans kunskaper i ämnet.
Själv kör jag på Motul
Edit: Inget bullshit om att Biltema köper in oljan i stora volymer och på vis skulle kunna pressa ner priset till den låga nivån som dom har idag.
Där finns endast en orsak till varför oljan har det priset som den har på Biltema.
Det är mkt möjligt att oljorna kommer från samma leverantör.
Att det förekommer olika sorteringar och kvalitetsklasser är väll ingen nyhet.
En god vän som tills nyligen jobbat 13år på Tetrapak sade att dom gör egna oljetester , (dom ska ju bygga och utveckla allt själva på Tetra).
Dom kunde filtrera en helt ny olja och på så vis få fram antalet smörjande partiklar som skall finnas i oljan.
Oljekvalitén undersöktes i förebyggande syfte (utmattning , livslängd , bytesintervaller)
I vilket fall som helst så innehöll en Biltemaolja som dom hade testat mindre antal smörjande partiklar.
En bieffekt var också att en sämre olja med färre partiklar förbrukades snabbare , oavsett om den var helt ny eller använd.
Partiklarna bryts ner med tiden och vid drift.
Om detta nu är sant är upp till var och en att bedömma men jag tvivlar inte en sekund på min kompis och hans kunskaper i ämnet.
Själv kör jag på Motul
Edit: Inget bullshit om att Biltema köper in oljan i stora volymer och på vis skulle kunna pressa ner priset till den låga nivån som dom har idag.
Där finns endast en orsak till varför oljan har det priset som den har på Biltema.
Här kommer en kuggfråga.
Vad är det för kvalitetsklassning på Motuls oljor!
Samma j-a klassning som på alla andra oljor... Men det är inte i klassningen som kvaliten sitter.
Alla ni som tycker att Biltema mfl. oljor är helt okay, har ni någon gång skruvat med motorer som gått på dessa oljor? Jag gör det varje dag... Det är rätt så trist att konstatera att en motor som gått 2500-3000 mil på skitolja är helt slut, medans en likadan motor som gått 7600 mil på riktig olja funkar klockrent. Och killen som har kört 3000 mil berättar att han alltid byter olja var 500:e mil...![]()
Det är knappast nåt fel på oljan då eller? Måste vara fel på killen...
Nä, fortsätt köra på billiga oljor, vi renoverar gärna toppar (helst på vintern dock!).
/#23
Samma j-a klassning som på alla andra oljor... Men det är inte i klassningen som kvaliten sitter.
Alla ni som tycker att Biltema mfl. oljor är helt okay, har ni någon gång skruvat med motorer som gått på dessa oljor? Jag gör det varje dag... Det är rätt så trist att konstatera att en motor som gått 2500-3000 mil på skitolja är helt slut, medans en likadan motor som gått 7600 mil på riktig olja funkar klockrent. Och killen som har kört 3000 mil berättar att han alltid byter olja var 500:e mil...![]()
Det är knappast nåt fel på oljan då eller? Måste vara fel på killen...
Nä, fortsätt köra på billiga oljor, vi renoverar gärna toppar (helst på vintern dock!).
/#23
Hur många byten gjorde då 7600'n och 3000 milarn?
Kör hellre på en _vettig_ "skitolja" med många fler byten än en dyr & få byten.
Helt slut? Utveckla..
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |