Köra jättefort-straff

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Vad händer om man blir haffad när man kör skitfort, typ över 200, på tex motorväg. Är det grov vårdslöshet? Riskerar man fängelse?

Jag förutsätter här att man i övrigt följer lagen med laglig cykel, körkort och allt sådant.

Vad händer om man blir haffad när man kör skitfort, typ över 200, på tex motorväg. Är det grov vårdslöshet? Riskerar man fängelse?

Jag förutsätter här att man i övrigt följer lagen med laglig cykel, körkort och allt sådant.
4 mån utan kort och x tusen i böter

En fd arbetskamrat blev stoppad i vägspärr
efter att den civila polisbilen inte hade hunnit ikapp hans Saab 900 Tic

260 km/h och ökade enligt uppgift

han blev av med kortet i 12 månader, satt 2 månader i Malmö & spikade ihop grönsakslådor åt staten :D

Återkallat körkort oklart hur länge... Dagsböter och sen beror trafiksituationen på om du blir rapporterad för grov vårdslöshet eller om de "bara" nöjer sig med hastigheten. Dyrt lär det bli i alla fall... :fakta

Om du kör i närmare 300 km/h så händer ingenting. De kommer helt enkelt inte ikapp:D :)

Jag blev haffad i 72km/h för fort på 90 väg och blev av med kortet i 6 månader +4 tusen i böter... Får tillbaka kortet om en månad nu, perfekt till våren:)

180 på 50väg, dom skrev det i rapporten, dom hade inte mätt med laser utan följt efter, rätten var oeniga om säkerheten i metoden så att det blev "bara" 6 mån utan + 5000 i böter!

Jag blev haffad i 72km/h för fort på 90 väg och blev av med kortet i 6 månader +4 tusen i böter... Får tillbaka kortet om en månad nu, perfekt till våren:)

4 tusen, du hade tur du! Jag torskade på 3200:- igår för endast 27 över tillåtna! För jävligt rent ut sagt! 4 till och borta hade kortet vart! :huvet

Nu försvann bara mina nya stövlar som jag skulle ha köpt i helgen! :mad:

Åkte för övrigt dit med bil för 13 år sedan! 150 på 50 väg polisen mätte mig vid ett övergångsställe!

Dom drog lappen i 12 månader plus 16.000 i böter och villkorligt! Jag överklagade och fick 12,000 7 månader och inget annat!

*not* böterna var även för tillståndet på bilen! slicks 3 tums system, etc. etc.

2820758 4 tusen, du hade tur du! Jag torskade på 3200:- igår för endast 27 över tillåtna! För jävligt rent ut sagt! 4 till och borta hade kortet vart! :huvet

Nu försvann bara mina nya stövlar som jag skulle ha köpt i helgen! :mad:

Åkte för övrigt dit med bil för 13 år sedan! 150 på 50 väg polisen mätte mig vid ett övergångsställe!

Dom drog lappen i 12 månader plus 16.000 i böter och villkorligt! Jag överklagade och fick 12,000 7 månader och inget annat!

*not* böterna var även för tillståndet på bilen! slicks 3 tums system, etc. etc.
Okok, min fortkörning var också med bil... Det kan väll inte vara någon skillnad på böterna om man kör hoj elr bil? Det roliga är att jag blev tagen 9 dar efter höjjningen av böterna, annars hade de blivit mindre böter...

Kompisen skulle kolla hur fort min gamla trimmade lätt-tryckare(945) gick.:)

Det slutade med att som dom själva sa att dom klockade oss under inbromsning till 195 kmh,
kompisen undrade om han skulle få tillbaka körkortet, men till våran förvåning blev det bara 6mån och 2000kr i böter ( detta va innan dom höjde böterna).

6 månader indraget och 4000 i böter, efter att ha kört 210km/h på motorväg 3 på natten, ej vårdslöshet, enbart hastigheten.
Får tillbaka korten om 1½ månad.

Om du kör i närmare 300 km/h så händer ingenting. De kommer helt enkelt inte ikapp:D :)

om de inte använder sin lilla mobil å säger till sina biff polare att dra till med vägspärr :P

du menar att du inte kör ändå utan kort? :P

Last edited:
Som Patte76 skriver, hänger mycket på övrig trafiksittuation. Been there tried that...

6 månader indraget och 4000 i böter, efter att ha kört 210km/h på motorväg 3 på natten, ej vårdslöshet, enbart hastigheten.
Får tillbaka korten om 1½ månad.

du hade tur du kan ja säga BARA 1½mån jävla flyt köp en trisslott!

Okok, min fortkörning var också med bil... Det kan väll inte vara någon skillnad på böterna om man kör hoj elr bil? Det roliga är att jag blev tagen 9 dar efter höjjningen av böterna, annars hade de blivit mindre böter...

Hmm alltså du fick 4000:- i böter för 72km över på 90 väg? och jag fick 3200:- för 27km över på 70 väg! Var i ligger rimligheten i det?

Och det här var alltså med nya bötessystemet? För nej jag tror inte att det är skillnad på böter mellan MC och Bil!

Känns som att du skulle haft mycket mer i böter, eller jag mycket mindre! :huvet

180 på 50väg, dom skrev det i rapporten, dom hade inte mätt med laser utan följt efter, rätten var oeniga om säkerheten i metoden så att det blev "bara" 6 mån utan + 5000 i böter!

Vad i helv... :mad:

men är inte det inkomst baserat? kan ju bli ännu dyrare om jag förstått det rätt

Du har rätt, det är inkomstbaserat. Det kan bli riktigt dyrt, politiker har ingen immunitet heller.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back