Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Såå käre bror... på vilket minsta lilla vis kan det ha någon som helst inverkan på vad vi ska tycka om att hundar anfaller besinningslöst?
För mig fins ingenting som kan få mig att tycka att det hunden gjorde var vare sig normalt eller okej.
Dessutom sin ägare... *skakar på huvudet*

Enligt uppgifter hade hunden släppts lös för att göra det hundar gör, då den efter en stund plötsligt och oprovocerat anfallit sin husse.
Normalt?

Nu får nog Dr. Mewtecykel läsa om mitt inlägg igen. Jag menade det helt objektivt, att dom inte hade fastslagit varför hunden attackerade. Simple as that. :)

Sen är det naturligtvis helt oacceptabelt av den att göra så oavsett vad som utlöste det och skall självklart avlivas. Inget snack om den saken!

Ytterst läskigt..
Inte filmen då utan det faktum att jag håller med Skalman och Dee_Cati till fullo. Det får inte bli en vana.

Självklart var det rätt att spraya först och skjuta sedan. Att försöka skjuta en rasande pitbull som har full funktionsförmåga och syn vore ett onödigt risktagande där de hade utsatt sig själva och andra för risken att bli attackerade och samtidigt utsatt omgivningen för betydligt större risk att träffas av ett vådaskott eller rikoschetter.

Men "hundälskarna" kan besvara två enkla frågor:

Fråga 1: Vad är mest "humant"?
a) Att skjuta hunden direkt
b) att försöka använda icke dödligt våld för att oskadliggöra den och därefter ha möjligheten att avgöra om den kan leva vidare eller inte.

Det är f.ö. märkligt att användningen av denna spray istället för pickadoller direkt är så hemskt när det gäller en hund medan man förederar just detta på människor.

Fråga 2: Vad är lämpligast i säkerhetssyfte?:
a) Att försöka prickskjuta en fullt fungerande, rasande hund med syn och rörlighet kvar när den springer fritt.
b) Att först oskadliggöra den så den inte längre kan springa runt eller göra utfall och därefter skjuta den på nära håll men en skottvinkel som gör att kulorna direkt slår i och fastnar marken.

Och hur kan man ens påstå att polismannen skjöt dåligt!? Har ni ens skjutit på tavla med 9mm och på kommando tömt ett helt magasin? Det har jag gjort åtskilliga gånger och träffbilden på 5 meters avstånd är inte alltid imponerande även om jag anser mig vara en fullgod skytt.
Han utgjorde inte någon fara för någon annan när han skjöt heller för den delen.
Och vet ni hur svårt det är att döda ett adrenalin-pumpande djur? Det vet jag, ett rådjur kräver 4 skott i huvudet med en glock 17 för att lämna in skorna. Och polismannen hade inget annat val anser jag.

Och jag är en mycket stor djurvän och jag skulle aldrig få för mig att göra livet svårare för ens den minsta myra. Och så som situationen artade sig så tror jag det var det bästa i det läget, sen ska det naturligtvis föras diskussion om det hela men en någorlunda vettig sådan.

Ytterst läskigt..
Inte filmen då utan det faktum att jag håller med Skalman och Dee_Cati till fullo. Det får inte bli en vana.

Hehe, nu är du bara elak. Jag är en vettig människa egentligen, men det är inget jag vill skylta med här inne för då kan man ju frångå mängden :tungan

Last edited:
Och vet ni hur svårt det är att döda ett adrenalin-pumpande djur? Det vet jag, ett rådjur kräver 4 skott i huvudet med en glock 17 för att lämna in skorna.

Skjuter rådjur med pistol, men:

Och jag är en mycket stor djurvän och jag skulle aldrig få för mig att göra livet svårare för ens den minsta myra.

:va Skjuter bambis med pistol men snäll mot insekter. Jahopp

:gråta :gråta Sånt får mig att vilja döda andra människor varför vara elak mot djur. Polisen gjorde rätt att skjuta hunden. Men varför skaffar alla dessa tuffa killar dessa hundar. Nån form av lämplighets test borde vara på sin plats.

Äh, Det löser man smidigast genom att förbjuda kamphundar istället:tummenupp

Last edited:
Skjuter rådjur med pistol, men:

:va Skjuter bambis med pistol men snäll mot insekter. Jahopp

Tror du att man gör det för nöjets skull, eller att man jagar med pistolen eller!? :huvet
Situationen var den att en bil hade stannat mitt på ett back-krön på E20 utanför Arboga (där jag bor) och framför bilen i vägkanten låg ett rådjur och sprattlade med sina knäckta ben då det antagligen hade sprungit under en långtradare. Och mindre än 1km därifrån ligger det en Glock inlåst i ett vapenskåp.
Då är det jävligt snällt att sätta ett par kulor i huvudet på stackaren! Eller har du några andra smarta ideér? Istället för att ringa polisen som i sin tur ringer jourhavande jägare som har det området och som ca 1 timme senare kommer ut och skjuter djuret (som garanterat hade sprattlat fortfarande) med sin studsare.

Tror du att man gör det för nöjets skull, eller att man jagar med pistolen eller!? :huvet
Situationen var den att en bil hade stannat mitt på ett back-krön på E20 utanför Arboga (där jag bor) och framför bilen i vägkanten låg ett rådjur och sprattlade med sina knäckta ben då det antagligen hade sprungit under en långtradare. Och mindre än 1km därifrån ligger det en Glock inlåst i ett vapenskåp.
Då är det jävligt snällt att sätta ett par kulor i huvudet på stackaren! Eller har du några andra smarta ideér? Istället för att ringa polisen som i sin tur ringer jourhavande jägare som har det området och som ca 1 timme senare kommer ut och skjuter djuret (som garanterat hade sprattlat fortfarande) med sin studsare.

Ja, du är en sån här jäla Rambo-wannabe som springer omkring med soft airguns, skala 1:1, samtidigt som du har ett jetteheftigt rött pannband och spänner dina små biceps till maximum. :rolleyes:

:warrior

Ja, du är en sån här jäla Rambo-wannabe som springer omkring med soft airguns, skala 1:1, samtidigt som du har ett jetteheftigt rött pannband och spänner dina små biceps till maximum. :rolleyes:

:warrior

Ahh, det var en soft airgun, det var därför det behövdes så många skott :huvet Fan att jag inte tänkte på det...
Pannband är ju modernt igen nu när Rambo är på tapeten igen så jag är typ värsta häftiga snubben nu ju.
Fast små biceps vette fan om jag har, alla säger att de är übergrymma juh:

Edit/ det var inte jag som skjöt rådjuret btw, jag var bara med som moraliskt stöd. Men jag skulle inte ha några problem att göra det då det är fan så mycket snällare än att låta det lida en längre stund.

Bifogat

• upper-biceps-rupture.JPG
    upper-biceps-rupture.JPG
    67.6 KB · Visningar: 58
Polismannen sköt snett ned mot marken, som bestod av (vad jag kunde se) jord och gräs, var i ligger risken för rikoschetter i den situationen? Jag tycker snarare det var ett så pass bra kulfång som man av situationen kunde kräva.

Självklart, det är väl polisens standardammunition, vad hade alternativet varit? Att invänta en kommunal jägare med jaktammunition eller? Det hade ju inte varit realistiskt och som synes så gav ju ett helt magasin med helmantlad ammunition avsedd effekt, hunden dog och det relativt snabbt. Sen kan man ju diskutera varför dom först pepparsprayar hunden när dom ändå skall avliva men det är ju lätt att ha åsikter om sånt när man sitter hemma och studerar en film, vi vet ju inte rationalen bakom polismannens handlande.

Mhm, jag kan skicka dig en SäkiF (säkinstr. för försvarsmakten) sen läser du kapitlet om stenbunden mark.
Eftersom det var orekat kan man inte anta att det var ren matjord där och det räcker med en sten stor som ett ägg för att kulan skall avvika. Q = 1000 str. (riskvikeln för studs) och det betyder i klartext att kulan kan avvika från utgångslinjen med upp till 60 grader, och med (i princip) oförminskad hastighet.
Detta är fakta och det beaktas aldrig eller sällan av andra myndigheter med skjutvapen än just militären. Än mindre i jaktkretsar där säkerheten är rudimentär. Skulle en vanlig jakt uppfylla Säki krav skulle den aldrig bli av.
Men nu var det som sagt inte detta tråden handlade om, även om som sagt polisens avlivning var....skall vi säga "icke yrkesmannamässig" för att vara snälla.

Vad alternativet varit? Ja, i dagens flata sverige där polisen inte får ha två typer av am, samt hagelbrakare med sig så finns inga alternativ tyvärr.
Polisen gjorde (som jag sa) så gott han kunde och förstod.
Det krävs alltså utbildning där.
Och rätt am.

Nu får nog Dr. Mewtecykel läsa om mitt inlägg igen. Jag menade det helt objektivt, att dom inte hade fastslagit varför hunden attackerade. Simple as that. :)

Sen är det naturligtvis helt oacceptabelt av den att göra så oavsett vad som utlöste det och skall självklart avlivas. Inget snack om den saken!

Sant, jag överreagerade lite :krama , eller rättare: Jag använde ditt inlägg som språngbräda för att manifestera att det ALDRIG finns giltiga orsaker att en hund (av vilket slag den månde vara) att anfalla en människa.
Oprovocerat får jag tillägga.

Last edited:
I detta fall lider jag med stackars hunden, det är förjävligt att ett djurs liv ska behöva sluta på detta sätt...:rolleyes:

Tyckte det var förjävligt när den gned sig i gräset på grund av gasen....den måste ha varit fruktansvärt stressad & rädd innan den dog.

Ägaren är väl den det är minst synd om...som valigt..fel person som äger djuret...

Att det var just en kamphund som överföll flera personer.
Både ägaren och bekanta till ägaren idag i Malmö?

Såna urskillningslösa attacker brukar väl annars bara knähundar och golden retrievers göra?

Igår träffade en ytligt bekant till mig en äldre dam på akuten på HUS, hon satt där med svårt sönderbitna armar efter att ha blivit attackerad av sin egen tax då hon gick upp mitt i natten.

Sist det hände att polisen ansågs sig behöva skjuta en hund på plats var det en schäfer som attackerade en tillfällig hundvakt.

Ytterligare en avlivning medels pistol inträffade här i Uppsala då en rottweiler attackerade polisen vid ett ingripande mot dennes husse.

Men att det var en kamphund som attackerade i just Malmö är faktiskt inte speciellt konstigt alls. Med tanke på den omfattande överpopulationen av köksavlade kamphundsbastarder och det låga antalet lämpliga ägare till dessa.

Fler snare poles till polisen så slipper de lösa problem med en aggressiv hund genom misshandel och öppen eld. Det är ett för omgivningen och dem själva ett rätt farofyllt sätt att handha dessa situationer på.
http://www.animal-traps.com/catch-poles.htm

Last edited:

Ägaren är väl den det är minst synd om...som valigt..fel person som äger djuret...

Ägt den i tre dagar. Fel ägare i detta fallet då, struntprat.

Snarare nån snurr i skallen på hunden. Förbjud kamphundar istället.

Då är det jävligt snällt att sätta ett par kulor i huvudet på stackaren! Eller har du några andra smarta ideér? .

Ja, men kräver lite jägarkunskap. Vilket du har mer eller mindre visat genom din berättelse att ni saknar. Så i ert case gjorde ni väl ert bästa :pannkyss

Last edited:

Jag tycker att det är så fruktansvärt att detta pågår i Sverige idag.
Man blir så jävla trött på förortskulturen, alla töntar som tror att dom är häftiga med sina kamphundar. Fattar dom inte att det är levande varelser med känslor? Men dom verkar inte bry sig om några andra än sig själva. Misshandel hot och rån verkar vara vardagsmat i Svenska storstäder idag, det är dags att vi säger stopp! Våra politiker har misslyckats totalt! Vissa här verkar inte ens fatta vad problemet är och vad debatten borde handla om. Det är inte en viss hundras som är problemet!

Ägt den i tre dagar. Fel ägare i detta fallet då, struntprat.

Snarare nån snurr i skallen på hunden. Förbjud kamphundar istället.

Du, den hunden var nog både felavlad, felnavlad, fel ägd och fel uppfostrad.

Av stillbilder på hunden så tycker jag att den ser helt fel ut och att den dessutom har ett hudlidande av något slag. (Förmodligen Atopi, åkomman är spridd som en löpeld pga riktigt taskiga avelsurval i köksaveln av dessa hundar.)

Bild: PPKAMPHUND3-20070311 och PPKAMPHUND5-20070311 på http://www.pppress.se/

Igår träffade en ytligt bekant till mig en äldre dam på akuten på HUS, hon satt där med svårt sönderbitna armar efter att ha blivit attackerad av sin egen tax då hon gick upp mitt i natten.

Bara ett litet tankeexperiment:
- Tror du att tanten hade suttit med enbart sönderbitna armar i väntrummet om hon hade varit ägare till en rottweiler/pitbull/amstaff som flippar och attackerar på natten?!

Bara ett litet tankeexperiment:
- Tror du att tanten hade suttit med enbart sönderbitna armar i väntrummet om hon hade varit ägare till en rottweiler/pitbull/amstaff som flippar och attackerar på natten?!

Självklart inte, snälla du. Ju större hund ju mer skada, thats it.

Hundar flippar oavsett ras, det var det jag menar.

Självklart inte snälla du. Ju större hund ju mer skada, thats it.

Och varför är det då så konstigt att väldigt många förespråkar att man förbjuder de som ställer till störst skador de gånger de flippar?!

Jag tror de flesta accepterar ett par bett och nån stelkrampspruta utspritt över landet varje år som kostnad för att låta mäniskor ha hund som husdjur.

Däremot är det nog inte riktigt lika uppskattat med de extrema skador som visa hundraser åsamkar när de väl flippar.

Och varför är det då så konstigt att väldigt många förespråkar att man förbjuder de som ställer till störst skador de gånger de flippar?!

Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är konstigt att folk förespråkar ett förbud.:va

Vad jag säger är att det varken är en effektiv eller rätt lösning på problemet.

Problemet som jag ser det är övertalighet av en hundtyp i förhållande till antalet lämpliga ägare. Eftersom det finns flera sorters hundar som är lika olämpliga för nämda typ av hundägare, så är ett förbud mot hundraser verkningslöst i långa loppet.

Jag tror att lösningen ligger i reglering av hundägandet och av hunduppfödning inte av vilka typer av hundar som får finnas.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026