Ännu en vad ska jag ha för motard!

Men hur är det att åka med tex ktm 660 på slangen. Trög att få upp? växlar?
Hur är servicen på den jämfört med husa 650?
Hur stor är skillnaden på husa 650 och ktm 660?
Tycker det väger mera mot husa 650:in som det låter på er.
Ni som åker husa 650 är det en bra bus maskin om man vill slanga mm?

Last edited:
Men hur är det att åka med tex ktm 660 på slangen. Trög att få upp? växlar?
Hur är servicen på den jämfört med husa 650?
Hur stor är skillnaden på husa 650 och ktm 660?
Tycker det väger mera mot husa 650:in som det låter på er.
Ni som åker husa 650 är det en bra bus maskin om man vill slanga mm?

Inga problem med att slanga me 660 dock gillar tydligen inte Husa att slanga långa sträckor med pga smörjningen! Stooor skillnad på Husa & 660 men med lite godis på 660 så är den inte långt efter men 660 chassit säger tyvärr stopp!

Ska du köpa en NY hoj eller en begagnad?

Har du kört CRF tidigare och ska köpa en ny hoj så finns det bara ett val och det är Aprilia SXV 550.

Skaru köpa begagnat så sikta på KTM 660.

Okej.. så ni säger alltså KTM 660! vilka växlar vill som en sån upp på slangen med lite ryck?
Om vi säger husan så verkar den jhu väldigt lik crf:en i klippet enligt ägare.
Men vad vet jag! det är ni som är experter :tummenupp

Okej.. så ni säger alltså KTM 660! vilka växlar vill som en sån upp på slangen med lite ryck?
Om vi säger husan så verkar den jhu väldigt lik crf:en i klippet enligt ägare.
Men vad vet jag! det är ni som är experter :tummenupp

En 660 går väll upp utan problem på 4:an om man moddar den lite och 5:an finns nog dem som klarar med:tummenupp

moddar? Hur och hur mycke tål en 660? Vad finns det att göra?
Om vi nu säger att man skulle bestämma sej för en 660.. Från villket år ska man hålla sej över?

moddar? Hur och hur mycke tål en 660? Vad finns det att göra?
Om vi nu säger att man skulle bestämma sej för en 660.. Från villket år ska man hålla sej över?

05.. då kom den nya bakdelen och dubbla pipor.

ska du modda så är det väl å byta kam och dreva om

En 660 går väll upp utan problem på 4:an om man moddar den lite och 5:an finns nog dem som klarar med:tummenupp
Snackar du om med bara gas lr koppling?
Min 625a var nerdrevad 1 kugg fram o gick enbart på slangen på 2an med Bara gas.
Att en 660 klarar det med bara gas på 4an känns lite långt ifrån o absolute inte 5an.

Fast är man hulken kan man säkert slita upp den på 3-4an lr koppla om man är klen som jag :D

okej! verkligen olika svar och komentarer men alltså nån med 660 som kan komma och tala om hur det verkliga fallet ligger?

Sen Freddola så verkar jhu husa 650:in verkligen som en höjdar maskin!
Synd att crf:en har så täta kolvbyten.. Annars verkar jhu 650:in och crf:en som en ganska lika maskin i klippet iaf.
Fast samtidigt så om tidigare talare har rätt om att den går att slita upp på 4:an så verkar jhu 660 intressant efterssom den har så grymt bra service motför husa crf mm

Last edited:
okej! verkligen olika svar och komentarer men alltså nån med 660 som kan komma och tala om hur det verkliga fallet ligger?

Synd att crf:en har så täta kolvbyten.. Annars verkar jhu 650:in och crf:en som en ganska lika maskin i klippet iaf.

Jag drevade om min 660 och kunde då "slita" upp den på trean, säkerligen även på fyran... (men jag e ingen expert på att köra på bakhjulet)

Men det är inga problem med Husan eller 525:an. Jag kunde gasa upp 525:an på fyran och husan är likadan.

Inget att tillägga eftersom Freddola har rätt ang. slangningen. Som sagt så blev det lite förändringar från och med -05 med dubbelrör och ny bakdel och sadel. Något kilo tyngre kanske. Har en -03 själv och den skiljer sig från -04 med mindre oljmängd i motorn. -04 har även olja i ramen + att den har en kylfläkt

Last edited:
Okej.. men vad är då värt om man vill kunna ligga på slangen och inte behöva koppla å grejja när man ska ha upp den men samtidigt inte måsta serva ihjäl sig efter varje körning?

Sen hur går det att ligga med tex en 660 eller en husa 650 eller likande i 110?
Hur fort går en sådan motard ungefär?

Snackar du om med bara gas lr koppling?
Min 625a var nerdrevad 1 kugg fram o gick enbart på slangen på 2an med Bara gas.
Att en 660 klarar det med bara gas på 4an känns lite långt ifrån o absolute inte 5an.

Fast är man hulken kan man säkert slita upp den på 3-4an lr koppla om man är klen som jag :D

hmm.. min 640 som är nerdrevad 1kugg fram rycker jag upp på 3:an om jag vill de. och andra (som är bättre på att slanga ) koplar upp den utan problem på 4an. jag har dock inte lyckats än. men varför skall man behöva börja slanga i över 100km/h? vet folk i göteborgsområdet som lätt lyfter sina 660 på 4:ans växel i över 100km/h. visst dem koplar ju upp dem men så är det i alla fall.:tummenupp

En orginal 660 får man med rätt teknik upp utan större bekymmer på 4:an upp till 110 med enbart ryck och slit metoden. Vad jag hört så gillar inte LC4 att man kopplar upp på slangen. Det finns heller inget behov av det när det är så enkelt att rycka upp den med bara gas.
Att ligga i 110 är inga bekymmer. Med fötterna på baklyset och ena handen på gaffelbenet fick jag upp min första 660 i 198 när det blinkade blått bakom... Ingen aning om vad det är i "verklig fart" Den var orginaldrevad iaf och det varvade satan :)
Det är en riktigt trevlig hoj för gata. Skallu jag köpa en motard för gata så kommer 660 på första plats. HUsaberg 650 funkar om man bara ska köra aktivt och inte kör så ofta, värdelöst att serva för att åka till Donken... SXV550 skulle nog komma på första plats om den inte kostade så jäkla mycket. KTM 525 skulle jag enbart överväga om jag bara körde i stan, fast då skulle jag nog fortfarande välja Husabergaren... På bana är det dock KTM 560 som gäller hela dagen :)

Okej.. men vad är då värt om man vill kunna ligga på slangen och inte behöva koppla å grejja när man ska ha upp den men samtidigt inte måsta serva ihjäl sig efter varje körning?

både husan och ktm:en klarar nog farter runt 170km/h men det är ju inte roligt att åka så fort. fram för allt inte med crosshjälm:näsblod

Låter som du behöver en WR450 från Yamaha , bra serviceintervaller , extremt stryktålig motor , bra larm i spisen.

Tåler ordentligt med gatkörning.

Varför byter alla oljan vid 5-10 timmar , det blir ju typ 50-70 mils intervaller ???
Visst att det bara går i 1 liter i Husabergen men ändå.

Är oljan redan svart efter 10 timmar eller vad är det frågan om ??

vet folk i göteborgsområdet som lätt lyfter sina 660 på 4:ans växel i över 100km/h. visst dem koplar ju upp dem men så är det i alla fall.:tummenupp

Tvekar inte en sekund på att folk kopplar upp dom på 5an.
Jag pratade om gas så därför reagera jag lite på när folk skrev 4an funka etc :)

110 är inga problem, runt 140-150 börjar de bli blåsa enligt mig.
Kört ca 30 mil som längst på 1 tur i farter runt 100-170 utan allt för stora problem.
Hade inte ens ont i rumpan som många klagar på :va

Min gjorde ca 180 om jag pressa o låg på sadeln

Husan gör väll en runt 190 ärliga vad jag hört, kanske 200 med helsystem o rätt inställd.
Fast 200 kan nog inte vara allt för kul i längden.

Last edited:
Må då vara oljan men kolv och lager ras vill jag gärna slippa.
kommer som sagt bara åka gata men vill inte behöva byta kolv var 100timme.

Jag har några bekanta (5-6 st) som kör och har kört Husa 650 i olika årsmodeller, både FE och FS. De går som skållade troll, inget snack om det, men... Förutom att det måste servas "hyfsat" ofta så drabbas de även av allehanda problem. Sprucken kopplingskorg, skyddsplåt på avgassystemet som spricker, brusten svingarmsinfästning, läckande ljuddämpare, isdäck vars dubbar skrapar i ljuddämparen med mera.

Hojen känns inte helt genomarbetad helt enkelt.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN