En ny generation 400 cc spothojar?

Kan 400cc/100hk i en sporthoj räcka för att ha kul?

• Antal röstningar
    0
För typ 15 år sen så fasades man över hur mycket effekt sporthojarna hade fått. Var väl GSX-R 750 1985 eller nån sån hoj som ZZR1100 som fick försäkringsbolag å politiker mm att hoppa i taket. Hojar över 100hk försäkrades inte och vissa länder förbjöd sånna hojar. Mc-tillverkarna gick då med på att bara tillverka hojar med max 100hk. En CBR900RR fick avstå från 25hk då och det var andra kolvar mm i dom så att det var inte det enklaste att ta bort dom strypningarna.

Nu sitter man här och undrar om 100hk är för mesigt!? 180hk är visst dessutom "lagom" numera.. :rolleyes: :tungan :D

Är 41.4mm i slag på formel 1 motorerna någon begränsning i regelverket ?

Är Honda på något vis inblandad i det , 41.4mm i slag är en standard hos Honda sen tidigt 1960 och har förekommit på mängder av deras motorer.

QUOTE]

njae...alltså.....regelverket säger max 96 mm i cylinderdiameter...vilket skulle ge c.a 41.4 mm i slag....men manfår ju ha 95 i borr...eller 92......eller .....mindre än 96 om man vill.

Ok då vet jag.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig en fyrtakts 400. Nuförtiden är ju 2t 250 i princip uteslutet i trafiken. Men en 4t 400 med samma mått kan man nog ha mycket skoj med. Åttiotalarna är ju skitroliga så jag tror knappast nya varianter vore sämre.

Jepp! Crosshojarna är mycket bra jämförelse. Visst om man inte river regelbundet och kontrollerar skicket riskerar man dyra haverier med 4t. Men hur många heverier får inte 2-taktarna? Halva priset! javisst! Men betydligt oftare! Lägg till att fler kolvbyten oljeblandning i bensinen och högre bensinförbrukning på 2-taktaren...

Jag åker inte 4t cross för att det är roligare än 2t utan för att jag har begränsad ekonomi. Min nuvarande cross har gått drygt 70h utan att jag lagt pengar på motorn. Min förra 125a sålde jag efter 80h då hade den förbrukat 4 kolvar, en vevstake plus ca 160 liter mer bensin och 170 liter 2-taktsolja a 130kr/l.

Att vägas mot 4-taktarens 7 oljefiler(ca 100kr/st) och ca 8 liter mera motorolja(a 30kr/l)

OJ!

Om du korde med 5% olja i soppan pa 125:an (vilket troligtvis ar hogt raknat, va?) innebar det att du enligt vad du uppgett har anvande 3400 liter bensin till 80h korning, dvs 42,5 liter i timmen. Du far i alla fall inte bestycka min hoj, haha...:gnissla

Dessutom har du tydligen betalat bra over 20 tusen i bara 2-t olja pa 80h korning...skrammande siffror.

/Lasse

OJ!

Om du korde med 5% olja i soppan pa 125:an (vilket troligtvis ar hogt raknat, va?) innebar det att du enligt vad du uppgett har anvande 3400 liter bensin till 80h korning, dvs 42,5 liter i timmen. Du far i alla fall inte bestycka min hoj, haha...:gnissla

Dessutom har du tydligen betalat bra over 20 tusen i bara 2-t olja pa 80h korning...skrammande siffror.

/Lasse

:D Nja, jag har väl haft mer bensin än olja i tanken... Det kom visst med en nolla för mycket där... Brukar köra på 3%.
förbrukar 7l/h med 2t resp. 5l/h med 4t.

Last edited:
Har taskig koll på dessa gamla 4t 400:or. 65 bakhjulshästar låter dock inte helt fel, hade 60 på min Aprilia RS 250-02. Vet någon hur mycket ZXR400:an väger och hur den klarar sig på bana mot en RS 250? Hur är chassit och bromsar?

Tack /D.

ZXR400 väger åtminstone 20 kilo mer än en RS250, troligen mer, chassit är i det närmaste antikt i jämförelse. En Aprilia RS250 är en mycket modernare och bättre hoj och käkar ZXR400 till frukost på en racerbana.

ZXR400 väger åtminstone 20 kilo mer än en RS250, troligen mer, chassit är i det närmaste antikt i jämförelse. En Aprilia RS250 är en mycket modernare och bättre hoj och käkar ZXR400 till frukost på en racerbana.

På danska på knudan i höstas körde dom snabbaste ZXR400 7:or, visserligen med helsystem, men det visar ändå att det gå att köra snabbt med dom hojarna.

På Sviestad körde Swedie 59:or på Alicias ZXR400 utan mycket träning alls och en illa fungerande frambroms, det är en klart gångbar tid i SP-klassen. Tror rekordet var runt 58 med en RS250, satt av G:sson för flera år sedan (-04?), det är ingen som kör det idag.

På Sviestad körde Swedie 59:or på Alicias ZXR400 utan mycket träning alls och en illa fungerande frambroms, det är en klart gångbar tid i SP-klassen. Tror rekordet var runt 58 med en RS250, satt av G:sson för flera år sedan (-04?), det är ingen som kör det idag.

Det var en del som körde 57:or, DP, Perra, G:sson tex, tror Perra har rekordet.

Swedie är väl inte direkt en kass förare? Säg att Perra skulle kört 1-1.5 sek långsammare på fyrtaktaren, dvs 58.5-59. Då skulle han vara 20-30 sek efter sig själv på ett race, typ skillnaden mellan 1:a och typ 15:e på den tiden det begav sig.....det är jävligt mycket med våra korta race.

På Knutstorp körde G:sson, DP och Perra låga-mitten 1.05 med helt standard RS250, G:sson satte 1.04.8 med slicks.

Det var en del som körde 57:or, DP, Perra, G:sson tex, tror Perra har rekordet.

Swedie är väl inte direkt en kass förare? Säg att Perra skulle kört 1-1.5 sek långsammare på fyrtaktaren, dvs 58.5-59. Då skulle han vara 20-30 sek efter sig själv på ett race, typ skillnaden mellan 1:a och typ 15:e på den tiden det begav sig.....det är jävligt mycket med våra korta race.

På Knutstorp körde G:sson, DP och Perra låga-mitten 1.05 med helt standard RS250, G:sson satte 1.04.8 med slicks.

Jag vet att G:sson har rekordet på Sviestad för 250SP men jag kommer inte ihåg tiden, tror det är 57,286 från -02. Det är väl dock inte helt rimligt att jämföra "best ever" med Swedies provkörning av Alicias hoj ett eller två pass?

Det skulle ju vara asballt med en lite mindre 4-takts racer, förutsatt att den verkligen är en racer vilket innebär låg vikt och grymt chassi. Jag kör gärna mindre hojar men 2-takt har jag aldrig sett som ett alternativ. Är inte 4t ett mycket bättre alternativ för någon som vill ha det så enkelt som möjligt, som inte vill mecka kanske framförallt inte KAN mecka? (som jag)

Stämmer det inte att man med en 2-taktare bör trixa med dessa saker:

- Bestycka om titt som tätt då 2-taktaren är kinkigare med blandningen
- Riva motor och byta kolvar, vevaxlar/vevaxelslager lite då och då
- Drevningen är viktigare pga smalare effektregister = extra fippel

Tänker t.ex på Oscar i SM, tror det var på Falkenberg, där avgassystemet bara sprack hela tiden. Är det en 2-taktssjuka eller är det just den modellen som har det problemet?

Det jag ville säga är egentligen: om man är hobbyåkare och vill hobbyrace:a så enkelt och problemfritt och fippelfritt som möjligt, är då inte 4-takt ett bättre val? Att 2-takt är den ultimata racermaskinen säger jag inte emot.

Var den original enligt SP-reglementet?

Ja, möjligtvis att däcken var fel. Alicia eller Swedie kanske hoppar in i tråden och hjälper till.

Är inte 4t ett mycket bättre alternativ för någon som vill ha det så enkelt som möjligt, som inte vill mecka kanske framförallt inte KAN mecka? (som jag)

Det är ju lite äpplen och päron i de flestas jämförelser också. Man tar en gathoj man tagit bort lysena på och jämför med en produktionsracer. Om du jämför en VM supersport-600:a med en Aprilia RS250 (gatmodellen) så får du nog ett omvänt förhållande. De senare brukar inte bestycka om på hela säsongen t ex.

Det handlar alltså inte om motortypen främst utan om ursprunget/syftet så svaret på din fråga är att köra bana med gathoj är bäst om man inte vill meka. :)

Last edited:
Jag vet att G:sson har rekordet på Sviestad för 250SP men jag kommer inte ihåg tiden, tror det är 57,286 från -02. Det är väl dock inte helt rimligt att jämföra "best ever" med Swedies provkörning av Alicias hoj ett eller två pass?

Det är bara rimligt att jämföra tider satta samma dag egentligen, jag kan inte uttala mig om Swedies tid stämmer eller om förhållande eller annat var annorlunda.

Det är dock rimligt att jämföra med de raceklasser internationellt där RVF400 och ZXR400 ställts mot RS250. Visst kan de hävda sig bra med en riktigt bra förare, men samma förare är snabbare på en RS250. På en längre bana i 4-5km klassen handlar det förmodligen om 2-3 sekunder per varv. Det är mycket.

Jag tror han körde på slitna slicks och ganska kassa bromsar och fjädring från1989 ?

Ganska övertygad med en friskare hoj hade han kunnat kapa upp till 1 s.

En mordern 400 4-takt skulle med lätthet hänga med och förmodligen också köra ifrån en 250 2-takt. (och för att förtydliga så menade jag inte en 250R)

Varför? För att de hojar som jämförs i denna tråd skiljer sig så otroligt från varandra. Aprilia 250 är modern i jämförelse med gamla VFR och ZXR. Dessa hade ju gått ur produktion när dessa 250 som är aktuella byggdes. Från 98 och framåt var uppdateringarna så många och så bra på Aprilian att man avråds starkt att köpa en äldre. Att då komma släpandes med sin -92a gathoj och tro att man ska ha en chans mot den hoj aprilia tog fram för att köra en enhetscup på bana med är löjeväckande.

Jag tycker att hela diskutionen har gjort en tankevurpa och åter igen hamnat i den klassiska 2-takt vs. 4-takt som de flesta av oss har tröttnat på för flera år sedan.

Att alla inte kan vara överens är inget nytt. Men man kan väl försöka se på saken utan skygglappar!

Tyvärr kommer det nog inga nya 400cc hojar inom en överskådlig framtid. Tillverkarna räknar ju varje krona och kommer väl förmodligen inse att det inte finns en tillräckligt bred marknad för denna minisporthoj....... en 600, som är det "naturliga steget" upp från en lätt MC ligger lite för nära och är allt för inarbetad för att det ska bli aktuellt. Det enda hoppet vi har är att någon liten tillverare får för sig att göra en ny, miljövänlig enhetsserie.....då!

Det vore som sagt trevligt med en uppföljare till klassen 250sp med mer miljövänliga hojar. Vi som håller på med motorsport står inte så högt hos miljökommunisterna i stadshus och komuner. Så om varje steg framåt som tas, tar ett litet steg mot bättre miljö kanske vi kan få gehör hos folk som faktiskt har något att säga till om.

Mina 2 cent.

Last edited:
Som jag tolkar era erfarenheter och er kunskap vore det inte helt fel att satsa på en zxr400 eller liknande om man har följande kriterier:

1) Absolut inte vill mecka i onödan.
2) Inte ha planer på att tävla seriöst, bara ha roligt och lära sig köra bana.
3) vill hålla budgeten relativt låg eftersom det finns andra saker som drar.

Eller vad säger ni?

Tack/D.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back