BMW G 650 Xchallenge - "Hard Enduro"

santstrom - vet inte riktigt men jag tycker att lätta hojen 3kg för 10 000kr är ganska dyrt

Gissar bara på priset men akra är inte gratis

Men fatta va dyrt det blir att lätta hojen 15kg .. hela 50 000kr :gnissla

Osid - inte lika kul men fan mycket billigare, sen känner man sig kanske lit snyggare också :)

Ap ap ap!!! Nu ska vi inte tala om någon vikt på annat än hojen :gnissla:huvet

NisseNutz,

Mycket dyra Kg :mad:. Men jag misstänker att BMW:n låter rätt tamt med orginalsystem och så får man kanske någon extra liten hästkraft också. Så det är väl inget alternativ att köra med orginalsystem hur man än gör :).

alla som väger in sin hoj som har "blötvikt" som orginal torr.
ni lär ju ha bytt el tagit bort alla grejer jag rabblat upp..

Jag har hittat två filmklipp där xchallengern är med (ja, lite nördigt att dammsuga internet efter filmklipp, jag vet :rodnar).

Trailer för en Touratech-film:
http://video.google.com/videoplay?docid=2227203241203931089&q=xchallenge

MC-folket gör reklam för sin test av Xchallenge (nästa nummer, när nu det kommer hem i brevlådan?):
http://www.svmc.se/templates/GaragePage.aspx?id=1845

Direktlänk till klippet:
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Film/xchallange.mov

Oezo,

Jag tror att inget svar på din fråga ska tolkas som ett "ja" ;).

NisseNutz,

Jag ska nog inte uttala mig om det för jag är säker på att den tjejen utklassar mig i offroad-åkning :D.

Apropå det... jag kommer ju bli stamkund på BMW-delar... hoppas att de prissätter delar till Xchallengern försiktigt. KTM är ett bra exempel.

Apropå det... jag kommer ju bli stamkund på BMW-delar... hoppas att de prissätter delar till Xchallengern försiktigt. KTM är ett bra exempel.

Delar handlar man inte av BMW sverige om man vill ha plånboken intakt.....

BMW MC sverige är samma sak som BMW bil sverige och de har fått någon ide om att BMW skall vara exklusivt och prisätter saker därefter. Som tur är finns där en uppsjö av tyska handlare som är mycket snabba med delar till bra priser.

Delar handlar man inte av BMW sverige om man vill ha plånboken intakt.....

BMW MC sverige är samma sak som BMW bil sverige och de har fått någon ide om att BMW skall vara exklusivt och prisätter saker därefter. Som tur är finns där en uppsjö av tyska handlare som är mycket snabba med delar till bra priser.

Det låter bra. Hade ingen aning om att det var någon betydlig prisskillnad på delar i Tyskland jämfört med Sverige. Hojarnas inköpspriser skiljer inte nämnvärt mellan länderna... i vart fall inte när man tittar på de officiella hemsidorna.

Det låter bra. Hade ingen aning om att det var någon betydlig prisskillnad på delar i Tyskland jämfört med Sverige. Hojarnas inköpspriser skiljer inte nämnvärt mellan länderna... i vart fall inte när man tittar på de officiella hemsidorna.

Allting är mycket billigare i tyskland. MC tillbehör och liknande är ca 30% billigare till det mesta.

Så vilken står sig bäst nu då?

KTM 625 SXC eller BMW G 650Xchallenge?

Kanske Husqvarna TE 610?

Edit: Kanske också en Husaberg Enduro F650E? Är den landsvägsreggad tro?

Eller KTM 640 LC4 Adventure (dock väger den ju 20 kg mer än övriga men har den har lite finare pendlaregenskaper).

Är i köpveling just nu. Kommer att sälja min Sprint ST då det är så jävla dyr försäkring, och jag har sådan jäkla lust att ha en lätthanterlig offroad-hoj som man kan pendla och leka med, köra på vintern eventuellt. Just nu lutar det mest åt KTM 625:an.

Last edited:
Så vilken står sig bäst nu då?

KTM 625 SXC eller BMW G 650Xchallenge?

Kanske Husqvarna TE 610?

Edit: Kanske också en Husaberg Enduro F650E? Är den landsvägsreggad tro?

Eller KTM 640 LC4 Adventure (dock väger den ju 20 kg mer än övriga men har den har lite finare pendlaregenskaper).

Är i köpveling just nu. Kommer att sälja min Sprint ST då det är så jävla dyr försäkring, och jag har sådan jäkla lust att ha en lätthanterlig offroad-hoj som man kan pendla och leka med, köra på vintern eventuellt. Just nu lutar det mest åt KTM 625:an.

Att pendla med en Te610 eller rent utav en Husaberg är mord för plånboken...

Skall du köra långt är det BMW som gäller alla andra motorer kräver renovering väl ofta och komforten är väl spartansk för vardagsbruk.

LC4 Adventure är fantastisk som grushoj och stor tank är mysigt när man är ute på skogsvägarna måånga slingriga mil från närmsta stad. Med motardhjul blir den dessutom rätt busig, har testat på gocartbana och det är ruskigt roligt även om man ogärna kraschar och har cykeln att kasa på tanken.

KTM 625 är det mest spartanska i LC4 familjen, lättast men också obekvämast och mest racing, inget jag hade velat ha om där är mer än 2 mil till jobb. Helt klart bäst om du förutom grusväg vill åka lite skogsbilväg och grusgropar eller rent av testa ett varv på crossbanan men inte till och från jobb.

Att pendla med en Te610 eller rent utav en Husaberg är mord för plånboken...

Skall du köra långt är det BMW som gäller alla andra motorer kräver renovering väl ofta och komforten är väl spartansk för vardagsbruk.

LC4 Adventure är fantastisk som grushoj och stor tank är mysigt när man är ute på skogsvägarna måånga slingriga mil från närmsta stad. Med motardhjul blir den dessutom rätt busig, har testat på gocartbana och det är ruskigt roligt även om man ogärna kraschar och har cykeln att kasa på tanken.

KTM 625 är det mest spartanska i LC4 familjen, lättast men också obekvämast och mest racing, inget jag hade velat ha om där är mer än 2 mil till jobb. Helt klart bäst om du förutom grusväg vill åka lite skogsbilväg och grusgropar eller rent av testa ett varv på crossbanan men inte till och från jobb.

"och mest racing" ... Hallå 660! :smasha

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...