BMW G 650 Xchallenge - "Hard Enduro"

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Vad tror ni om BMW:s nya offroad-hoj G650 Xchallenge? Är det en "Hard enduro" som BMW vill framhäva den som?

Jag har i stort sett bara åkt landsväg men länge funderat på att kompletera gixxern med en offroad-hoj. Detta kan vara den hoj som får mig att verkligen ta steget till lite grussmisk och enduro.

Några punkter som verkar bra:

* 143 Kg torrvikt.
* Luftdämpare och -fjädring bak av samma typ som fetinghojen HP2 har.
* Tanken under sadeln.
* Insprutning - inget förgasarmeck.
* Serviceintervall - 1000 mil.
* ABS-bromsar som tillval - bara 1,5kg extra vikt. ABS-funktionen möjlig att slå ifrån.

bmwg650x-8329-001-f.jpg

bmwg650x-8329-009-f.jpg

bmwg650x-8329-015-f.jpg

bmwg650x-8329-016-f.jpg

PS: Såg att det fanns en tråd för BMW:s nya motard-variant av G650 Xmoto - den här tråden är för Xchallenge :yoparty.

Last edited:
för grusvägar o stigar..javisst. men sen e den nog ganska körd..
jag tro iaf att "dom" blir ganska trevliga..
lite som xr650 i egenskaper kan jag tänka mig.

Mmmm Hard Enduro!:confused:

Med andra ord så skulle denna slå KTM,s 625SXC på fingarna????:va

Nä skulle de få ordenlig respons så skulle de försöka delta i Paris Dakar men de kanske inte vill skämma ut sig? Nä någon Hard Enduro är den inte men säkert en bra grushoj men vill helst skippa insprutning!!!!

ozeo,

Okej... så det verkar inte direkt vara en hoj som man kan ta ut på endurospåret när man får ett infall? Antar att det är vikten som är den största fienden?

Gnutten,

Jag får känslan av att du misstänker att BMW:n inte kommer upp i 625:ans standard, förstår jag dig rätt? Har själv ingen större erfarenhet av offroad-hojar så risken är att jag missförstår dig. Har dock kört en KTM 640 LC4 men 625:an ska väl vara rappare än den vad jag förstår.

Varför vill du slippa insprutning? Spontant tycker jag att insprutning lät som en fördel om de bara får till den bra. Något jag missar?

Hittade en bild på BMW:s hemsida som visar ett Akrapovic-slipon till G 650:n. sER schysst ut.

Bifogat

• Akrapovic.jpg
    Akrapovic.jpg
    46.4 KB · Visningar: 110
Sandstrom skrev:
2694161 ozeo,

Okej... så det verkar inte direkt vara en hoj som man kan ta ut på endurospåret när man får ett infall? Antar att det är vikten som är den största fienden?

Gnutten,

Jag får känslan av att du misstänker att BMW:n inte kommer upp i 625:ans standard, förstår jag dig rätt? Har själv ingen större erfarenhet av offroad-hojar så risken är att jag missförstår dig. Har dock kört en KTM 640 LC4 men 625:an ska väl vara rappare än den vad jag förstår.

Varför vill du slippa insprutning? Spontant tycker jag att insprutning lät som en fördel om de bara får till den bra. Något jag missar?

När det gäller 640 kontra 625 i offoradutförande så är det som natt & dag!
Med tanke på att LC4 är en välbeprövad motor som även används flitigt i Paris Dakar + att orig komponenter på just SXC är rätt vass redan från början! Dock nervärderar jag inte BMW:n så pass mkt att den är rent ut sagt dålig utan ville bara poängtera att någon Hard Enduro är den knappast!

Insprutning: Vill kunna meka om något går fel, men dock är insprutning rätt pålitligt men när det blir fel så är man nog lost utan rätt verktyg!De hade en del problem med GS när det gällde insprutningen. Dock är jag helt klart impad av BMW 650 då den går snuskigt snålt!

Last edited:
Gnutten skrev:
2694128 Mmmm Hard Enduro!:confused:

Med andra ord så skulle denna slå KTM,s 625SXC på fingarna????:va

Nä skulle de få ordenlig respons så skulle de försöka delta i Paris Dakar men de kanske inte vill skämma ut sig? Nä någon Hard Enduro är den inte men säkert en bra grushoj men vill helst skippa insprutning!!!!
Allvarligt, vad snackar du om?!

KTM 625SXC är lika lite eller mycket enduro som denna hoj är enduro och med 6 eller 7 Dakar-segrar i MC-klassen så tycker jag knappast att man kan tala om att BMW skulle skämma ut sig i den tävlingen.

Jag tror att det där är en mycket, mycket kompetent grus / adventurehoj.

sgtpepper skrev:
2694286 Allvarligt, vad snackar du om?!

KTM 625SXC är lika lite eller mycket enduro som denna hoj är enduro och med 6 eller 7 Dakar-segrar i MC-klassen så tycker jag knappast att man kan tala om att BMW skulle skämma ut sig i den tävlingen.

Jag tror att det där är en mycket, mycket kompetent grus / adventurehoj.

Mmm har jag sagt nåt om att SXC skulle vara en endurohoj? Dåså du verkar vara aspirant att byta ut din XR650 mot en BMW 650 eller? Antar att du följer SOE,s dakartråd, hur många kör BMW hojar? De hade gått & väl kunnat ställa upp med en hoj för se hur den klarar sig men icke tydligen, för pengar är nog inget bekymmer för dem! Du glömde att jag kallade den en bra grushoj men knappast en skithoj som du verkar tror att jag tycker eller har jag fel?

Jag ger den inte nåt mer än bra förrän jag har provat den!

Gnutten skrev:
2694354 Mmm har jag sagt nåt om att SXC skulle vara en endurohoj?
Ja, indirekt genom meningen "Mmmm Hard Enduro! Med andra ord så skulle denna slå KTM,s 625SXC på fingarna???". Åtminstone jag tolkar det som att du menar att SXC:en skulle vara mer "Hard Enduro" (vad fan det nu är) än denna hoj. Jag tror som jag skrev att BMW:en är lika mycket eller lite enduro som en SXC, därmed inte sagt att en SXC är en endurohoj.

Jag tror helt enkelt att de spelar i ungefär samma liga utifrån specen och det gör även min XR, alla tre hojar är kompetenta grushojar som även funkar i endurospåret även om det är tungt och slitigt. BMW:n har jag ju dock av förklarliga skäl aldrig kört.

Dåså du verkar vara aspirant att byta ut din XR650 mot en BMW 650 eller?
Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig, om priset inte var en fråga, jag tycker att G650:n verkar grym och BMW kan utan tvekan göra grushojar. Jag är dock enormt nöjd med min XR så jag har inga direkta planer på att byta den inom en snar framtid, men jag är absolut inte främmande för det.

Antar att du följer SOE,s dakartråd, hur många kör BMW hojar? De hade gått & väl kunnat ställa upp med en hoj för se hur den klarar sig men icke tydligen
Varför ingen BMW kommer tävla 2007 vet jag inte, antagligen pga av KTMs dominans, men vad har det att göra med G650 kontra SXC625? De KTM:er som körs är väl till största delen 660/690 Rallye och skulle BMW ställa upp så lär det ju bli med en Dakar-kittad HP2:a eller liknande.

Det är absolut inget fel med en SXC, det är en skitbra hoj den också, men jag tror absolut att G650 spelar i samma planhalva. Speciellt då den fått ärva teknik från storebrorsan HP2.

Sandstrom skrev:
2694161 ozeo,

Gnutten,

nja..de finns ju dom som tar ut xr 650 o 600 ktm,er i endurospåret oså men de e nog jobbigt..
om du ska köra skog med hyffsat driftsäker hoj samt lite grus o asfalt så kanske drz400?

sgtpepper skrev:
2694420

Varför ingen BMW kommer tävla 2007 vet jag inte, antagligen pga av KTMs dominans, men vad har det att göra med G650 kontra SXC625? De KTM:er som körs är väl till största delen 660/690 Rallye och skulle BMW ställa upp så lär det ju bli med en Dakar-kittad HP2:a eller liknande.

Ja ja det är din uppfattning och jag har min. Däremot så får du inte glömma att det är samma motorkontruktion på LC4 oavsett 660/625/640/620 såsom Honda har sitt HRC har KTM sina extra grejer för just Rallyen men fortfarande samma grundmaterial!
Ärva HP2 tekniken är antagligen luftfjädrigen du menar då!

Har försökt hitta deltagarlistorna ang vilka hojar de kör men har inte hittat nåt ännu!

Gnutten skrev:
2694555 Ja ja det är din uppfattning och jag har min.
Jag förstår inte riktigt vad som är din uppfattning? Att BMW inte kan göra hojar värdiga ett Dakar-rally eller att G650 Xchallenge är en sämre hoj än t.ex SXC:en?

Däremot så får du inte glömma att det är samma motorkontruktion på LC4 oavsett 660/625/640/620 såsom Honda har sitt HRC har KTM sina extra grejer för just Rallyen men fortfarande samma grundmaterial!
Menar du att BMW inte skulle vara kapabla att fixa till en motor duglig nog för Dakar? P-G körde BMW sitt sista rally.

Har försökt hitta deltagarlistorna ang vilka hojar de kör men har inte hittat nåt ännu!
Den finns här (för 2007): http://www.dakar.com/2007/DAK/presentation/us/r3_8-engages.html

Missförstå mig rätt, jag tycker att 660 Rallye är det ballaste som någonsin producerats i MC-världen, men jag tror absolut att BMW kan göra grymma grushojar och att en G650 nog kan tävla med SXC:er och XR:er.

sgtpepper skrev:
2694597 BMW kan göra grymma grushojar och att en G650 nog kan tävla med SXC:er och XR:er.

säkerligen..
jag skulle vilja en en g650x el va dom heter..
tror den komma gå bättre o kännas lättare en "myggan" 690 som komma nu.

sgtpepper skrev:
2694597 Jag förstår inte riktigt vad som är din uppfattning? Att BMW inte kan göra hojar värdiga ett Dakar-rally eller att G650 Xchallenge är en sämre hoj än t.ex SXC:en?

Menar du att BMW inte skulle vara kapabla att fixa till en motor duglig nog för Dakar? P-G körde BMW sitt sista rally.

Den finns här (för 2007): http://www.dakar.com/2007/DAK/presentation/us/r3_8-engages.html

Missförstå mig rätt, jag tycker att 660 Rallye är det ballaste som någonsin producerats i MC-världen, men jag tror absolut att BMW kan göra grymma grushojar och att en G650 nog kan tävla med SXC:er och XR:er.

Nog kan de allt göra fordon BMW men kalla den Hard Enduro var & är fortfarande det som jag reagerade på ang denna hoj. Att det är en sämre hoj har jag aldrig sagt och har jag sagt nåt om att 625SXC skulle vara överlägsen har jag inte heller sagt förutom har den bra komponenter redan från början. Men visst jag ska granska denna hoj närmare på Mc-mässan inom kort

ozeo skrev:
2694644 säkerligen..
jag skulle vilja en en g650x el va dom heter..
tror den komma gå bättre o kännas lättare en "myggan" 690 som komma nu.

Väntar fortfarande på vad som ska ersätta SXC då man bara har sett en skymt av Adventuren men den verkar vara försenad! Men som du säger så finns det en liten chans att "myggan" floppar då det är ytterst få som verkar gillar utseendet men visst går det säkert att modda som allt annat!

Last edited:
Tyskarna använder inte ordet enduro som vi, utan mer åt offroad-hållet, dvs. grus, småvägar o lättare terräng.
Iaf inte i närheten av Kåsakörning.
/u

Ulf_lundin,

Stämmer bra det du skriver. Spanade nyss på den tyska BMW-hemsidan och motsvarande namn för vad BMW Sverige kallar offroad var enduro. Dvs 1200gs är också en enduro enligt tyskarna.

Såg iaf att Xchallenge hade ställts ut på någon mässa med riktiga offroad-däck istället för det där mellantinget de har på bilderna som jag klistrat in i första inlägget. Hoppas att det blir en riktigt bra hoj för gruspiskande och lite skogsstigar.

g650xchallengeyn0.jpg

Tyskarna använder inte ordet enduro som vi, utan mer åt offroad-hållet, dvs. grus, småvägar o lättare terräng.
Iaf inte i närheten av Kåsakörning.
/u

Hård-offroad då :) Det ser onekligen mer passande ut än hard-enduro.

edit: Stavar som en nysvensk

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!