BMW G 650 Xchallenge - "Hard Enduro"

Vad är detta för historielöshet och vilt spekulerande............

BMW har vunnit dakar med Richard Sainct innan han avled, då körde man med samma Rotaxderiverade 650 motor som i dag fast i ett annat chassie baserat på dåvarande gatmodellen. Cykeln kördes som semiofficell fabrikare och tillverkades av (HPN) som inte gör annat än bygger Dakar BMW till folk med pengar.
BMW drog sig tillbaka efter detta då satsningen blev allt för kostsam då KTM pumpar in otroliga mängder pengar i sin Dakar satsning. KTM till skillnad från BMW säljer ju mängder av cyklar tack vare sin dakar satsning som trots detta går med brakförlust.

Ja ja det är din uppfattning och jag har min. Däremot så får du inte glömma att det är samma motorkontruktion på LC4 oavsett 660/625/640/620 såsom Honda har sitt HRC har KTM sina extra grejer för just Rallyen men fortfarande samma grundmaterial!
Ärva HP2 tekniken är antagligen luftfjädrigen du menar då!

Har försökt hitta deltagarlistorna ang vilka hojar de kör men har inte hittat nåt ännu!

660Rally eller olika former av kittade 525/450 är vad folk i allmänhet kör.....

Dock är en 660Rally i fullt dakar utförande inte mycket till LC4 motor längre framförallt inte i fabriksutförande, jag har skruvat dyliga så jag VET........

Last edited:
Såg BMW:n på mässan i helgen och blev mycket imponerad. Såg riktigt schysst ut i verkligheten. Det finns inte mycket som talar för att inte beställa en just nu. Skulle vara effekten då (53hk) som är ca 10hk lägre än vad KTM påstår att de har i 690:n om jag förstått det rätt.

Såg BMW:n på mässan i helgen och blev mycket imponerad. Såg riktigt schysst ut i verkligheten. Det finns inte mycket som talar för att inte beställa en just nu. Skulle vara effekten då (53hk) som är ca 10hk lägre än vad KTM påstår att de har i 690:n om jag förstått det rätt.

...å andra sidan så blir man inte BLIND av att titta på Bemmern....
:näsblod

2738703 Såg BMW:n på mässan i helgen och blev mycket imponerad. Såg riktigt schysst ut i verkligheten. Det finns inte mycket som talar för att inte beställa en just nu. Skulle vara effekten då (53hk) som är ca 10hk lägre än vad KTM påstår att de har i 690:n om jag förstått det rätt.
Har 690´n 63rwhp?

El Presidente,

:D. Det jag är mest imponerad över i 690:n är just effekten i motorn.

Blå R1,

Jag är övertygad om att det är effektsiffror på vevaxeln, inga bakhjulskusar. Ändå synd att det ska skilja ca 10 hk (det blir ju ca 20%). Om BMW:s G650X-serie blir populär kommer säkert mycket trim till den. Akrapovic-system åker ju på direkt iaf, det känns som en självklarhet.

skulle lätt välja bmw,n före ktm 690..
går säkert o få till nåra kusar mer.,
hur är de med vikterna då?

skulle lätt välja bmw,n före ktm 690..
går säkert o få till nåra kusar mer.,
hur är de med vikterna då?

Men grusvarianten på 690 är inte aktuell ännu då SM bara finns, vem orkar fixa offroadkit till 690sm?

Gnutten,

Jag orkar iaf inte fixa off road-kit :).

Men poängen är att KTM:s motsvarande motor till BMW:s G650-serie levererar 10hk extra från fabrik utan att man behöver serva den var 10:e timme (med stor reservation för att fabrikssiffor kan visa sig vara en bit från verkligheten).

Hur som helst kanske körbarheten i BMW:n väger upp. Jag är i alla fall såld på den så jag lättar snart på plånboken.

Last edited:
Gnutten,

Jag orkar iaf inte fixa off road-kit :).

Men poängen är att KTM:s motsvarande motor till BMW:s G650-serie levererar 10hk extra från fabrik utan att man behöver serva den var 10:e timme (med stor reservation för att fabrikssiffor kan visa sig vara en bit från verkligheten).

Hur som helst kanske körbarheten i BMW:n väger upp. Jag är i alla fall såld på den så jag lättar snart på plånboken.

Säkert på att du inte vill vänta på den gatvänliga modellen som ev kommer likna factory modellen! :)

Bifogat

• Gauloises_KTM07_01.jpg
    Gauloises_KTM07_01.jpg
    135.6 KB · Visningar: 97
Skulle vilja testa den BMWn!
Men 143 kilo TORRvikt? Är det en polsk atomubåt i grunden?
Är motor nyutvecklad, eller är det samma motor som suttit i div BMW 650 hojar? För har inte hört så mycket gott om den (trött osv)
Däremot tycker jag att den ser riktigt rå ut, och det lär ju vara bra kvalitet på gott och ont.
Vad händer efter några enduropass och man vill byta ut plast och sadel, hur dyrt är det?

Last edited:
Skulle vilja testa den BMWn!
Men 143 kilo TORRvikt? Är det en polsk atomubåt i grunden?
Är motor nyutvecklad, eller är det samma motor som suttit i div BMW 650 hojar? För har inte hört så mycket gott om den (trött osv)
Däremot tycker jag att den ser riktigt rå ut, och det lär ju vara bra kvalitet på gott och ont.
Vad händer efter några enduropass och man vill byta ut plast och sadel, hur dyrt är det?

Vad menar du med en polsk atomubåt i grunden? Polen har väl inga sådana? Om om de hade haft det, hade den då varit ovanligt lätt eller tung? :va

Är inte 143 kg torrvikt hyggligt gångbart? Husqvarnas 610:a och KTM:s 625/640/660 ligger väl runt den vikten, eller har jag fått det om bakfoten?

Motorn ska vara samma som i tidigare f650 men med ytterligare 3 hk nu. Så den uppfattas som trött? Trist att höra... har inte provat något själv.

Priser på reservdelar skulle jag också vilja veta!

Jag jämför med mina förra och kompisars 625/660 som väger ca 140kg tankade på industrivågar.
Om man tex kollar på sporthojars uppgivna torrvikt brukar det plussas på en hel del till verklig vikt. BMW kanske är ärligare?
Motorn kanske är roligare i denna hoj då den förmodligen är lättare än sina bröder?

-PLM-,

Okej, för KTM uppger torrvikt 139kg för 625sxc och torrvikt 139 kg 660 SMC (motard alltså - har inte den funnits som off road?). För 640 LC4 enduro uppges torrvikt 148 kg.

Man får ju lita mer på en industrivåg givetvis... så KTM uppger torrvikter på ca 10 kg över verkligheten. Låter ju på gränsen till riktigt ointelligent från deras sida. Tror ett företag som KTM, trots all den erfarenhet de har, att kunderna vill ha så tunga hojar som möjligt?

Last edited:
-PLM-,

Okej, för KTM uppger torrvikt 139kg för 625sxc och torrvikt 139 kg 660 SMC (motard alltså - har inte den funnits som off road?). För 640 LC4 enduro uppges torrvikt 148 kg.

Man får ju lita mer på en industrivåg givetvis... så KTM uppger torrvikter på ca 10 kg över verkligheten. Låter ju på gränsen till riktigt ointelligent från deras sida. Tror ett företag som KTM, trots all den erfarenhet de har, att kunderna vill ha så tunga hojar som möjligt?

Min knarr har "torrvikt 110kg" - vägd på våg till 110kg fulltankad och klar (ca 10kg vätskor)

Ljunghusen,

Det var värst... har själv svårt att greppa det. Men är väl för insnöad på sporthojar där det snarare är tvärt om (vägda med helium i däcken, tanken och i ramen).

-PLM-,

I boken till SXC står det "Dead weight witout fuel 132kg".Vad den väger i verkligheten har jag ingen aning om,men om nu BMW:n skulle vara 10kg tyngre så lär man knappast lida särskilt mycket av det för grusvägsåka.Var tyngdpunkten ligger spelar ju också stor roll.Jag kan nog lova att motorgången är betydligt trevligare på BMW än på LC4 utan att ha provkört den(BMW alltså):)

Last edited:
plocka lampan o sätt på en acerbis..
lättare system, miniblinkers rensa skylthållarn som man bruka göra på alla dessa hojar så har du nog kommit ner i 140 kg "blötvikt" som jag kallar det :tummenupp

antar att bmw även har passagerar fotpinnar..
dessa lär ju väga minst 1 kg. :D

backspeglar..

(fyller på eftersom )

Busaberg,

Håller helt med dig om grusvägsåkandet... men å andra sidan - ska man bara åka grusväg kanske en KTM 950 superenduro är roligare? Jag hoppas ju att xchallengern ska funka på lite svårtillgängligare terräng också och då lär man ju prisa den konstruktör som kapat 10-15 Kg :).

Tyngdpunkten måste iaf gynnas av att tanken är under sadeln (dock är den ju i minsta laget med 9,5 liter men ändå).

ozeo,

Jo, visst går det att kapa vikt på det sättet. Såg att Akropovics helsystem i titan kapade vikten med ca 3 Kg. Vågar man köra utan katalysator utan att bli utmålad som ett miljösvin? Isf lär man kapa ytterligare något Kg gissar jag. Men ska kanske värna om den naturen man faktiskt ska köra i :).

Last edited:
Kilojakten

Sen går det säkert att kapa några kilo från sig själv också, fast det är inte alls lika kul :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN