metallklipsen bakom bromsklossarna fram

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Metallplattorna som sitter bakom bromsbeläggen fram, är man tvungen att ha dom? eller går de bra att köra utan?
Bromsklossarna rör sig ju lite o klonkar men de kanske inte spelar någon roll?

Ofta är de till för att förhindra värmespridning från backarna till oken. Jag menar att de finns där av ett skäl och varför chansa på en sådan viktig punkt som bromsar.

Peans bromsbelägg till Yamaha R1/R6 etc passar inte orginal med blecket på plats. Svaret jag fick var att det spelar ingen som helst roll men det låter "lite" mer utan.

Tro mig, "lite" var inte lite i min värld iaf. Lät som om framhjulslagret skurit eller något annat hemskt varje gång man körde sakta (typ in i depån), så jag satte tillbaks mina.

Har svårt ett se att de gör någon annan nytta dock.

//Peter

Ofta är de till för att förhindra värmespridning från backarna till oken.

Helt allvarlig fråga: På vilket sätt bidrar blecken till ovanstående påstående??
Upplys en ovetande.
//P

Last edited:
Ofta är de till för att förhindra värmespridning från backarna till oken. Jag menar att de finns där av ett skäl och varför chansa på en sådan viktig punkt som bromsar.

Jag är inte säker, men tror att han menar de små fjädrande plåtbitarna som ska hindra beläggen att skramla runt inuti oken när man inte bromsar. De har vad jag kan se inget med värmespridningen att göra på något sätt... :va

Jag är inte säker, men tror att han menar de små fjädrande plåtbitarna som ska hindra beläggen att skramla runt inuti oken när man inte bromsar. De har vad jag kan se inget med värmespridningen att göra på något sätt... :va

nej precis, för det enda skillnaden jag kan märka, är att dom klonkar o låter en del när man kör sakta! annars märker jag inget..

Tydligen en fråga om vad 'bakom bromsbeläggen' betyder...
Jag tänkte (oxå ?) på 'skrikplattor' mellan pads o kolv.
/u

Fast skrikplattorna är väl just bara skrikplattor och är till för att förhindra det högfrekventa ljudet vid inbromsning ?

Avskanaden av dessa torde väl inte ge upphov till de ljud trådskaparen beskrev så målande i sitt första inlägg:
"Metallplattorna som sitter bakom bromsbeläggen fram, är man tvungen att ha dom? eller går de bra att köra utan?
Bromsklossarna rör sig ju lite o klonkar men de kanske inte spelar någon roll
?"
Min tolking är såklart blecket som s a s "låser" beläggen på BAKSIDAN av oken.
//peter

Så kan det vara, dock inte på min hoj utan där är de till för värmespridningen då de är ventilerade vid kolvarna, dvs urtag ggr 3 för varje kolv. Nr 11 på bilden

Bifogat

• broms.JPG
    broms.JPG
    20.9 KB · Visningar: 45
Så kan det vara, dock inte på min hoj utan där är de till för värmespridningen då de är ventilerade vid kolvarna, dvs urtag ggr 3 för varje kolv. Nr 11 på bilden

Det där är helt klart "antiskrikplattorna".
JAG har svårt att tro att du skulle kunna mäta skillnaden i den överförda temperaturen till oken tack vare den försklassiga ventilationen på dessa plattor.
//Peter

Det där är helt klart "antiskrikplattorna".
JAG har svårt att tro att du skulle kunna mäta skillnaden i den överförda temperaturen till oken tack vare den försklassiga ventilationen på dessa plattor.
//Peter

som sagt det är inte antiskrik plattorna som ovan visar i sin bild. utan de som sitter bakom och lixom låser fast klossarna!

som sagt det är inte antiskrik plattorna som ovan visar i sin bild. utan de som sitter bakom och lixom låser fast klossarna!

Då är det samma prylar som jag pratat om tidigare i tråden då. Som sagt så har Peans belägg inga urtag som gör att dessa bleck passar "orginal" så de får man skära ut med vinkelslip om man vill använda dem.

Om du kör utan och har med dig blecken är det ju en operation på 1½minut att slänga på dem om du upptäcker konstigheter. Det LÄR ju inte göra så du tappar all bromsverkan Direct(tm).

//Peter

*/ ?>
Back