Z1 900 Streetdrag bygget

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
gott med old stuff ,bra jobbatmed detta projekt,anående skav på ramen vid motormonteringen så vänd tanken o tänk motor på sidan (utan olja)sänk den tomma ramen över motorn dra fast res upp tada inte en repa

Såna tips uppskattas verkligen! =)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
gott med old stuff ,bra jobbatmed detta projekt,anående skav på ramen vid motormonteringen så vänd tanken o tänk motor på sidan (utan olja)sänk den tomma ramen över motorn dra fast res upp tada inte en repa

Samt skydda den fina ramen med fasttejpade trasor eller liknande.
Då kan du inte misslyckas.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Lite mer bilder från blästringen och annat som inte kom med :tummenupp

Som ni ser på bilderna så suger det hårt att blästra block när man har 3 cm svängyta, haha. Men jag tror jag lyckades få de ganska jämna och få bort det mesta av all lack. Lite är där kvar, men där kommer kåpor sen så det orkade jag inte ens jaga efter. Kan dock hända där är någon svart prick ;)
Sen ser ni att en fjäder till ryckutjämnaren saknas.. Thats wierd, måste leta upp en ny sats.
Sen ser ni ångesten i lådan, haha där ligger motorn och väntar på sitt skal. Man får hålla grejerna ganska separerade för några meter längre bort ligger ytterliggare en Z1 motor i samma tillstånd :rolleyes:
 

Bifogat

  • PICT0496.jpg
    PICT0496.jpg
    238.3 KB · Visningar: 119
  • PICT0507.jpg
    PICT0507.jpg
    235.6 KB · Visningar: 121
  • PICT0504.jpg
    PICT0504.jpg
    242.5 KB · Visningar: 119
  • PICT0503.jpg
    PICT0503.jpg
    240.6 KB · Visningar: 139
  • PICT0500.jpg
    PICT0500.jpg
    235.7 KB · Visningar: 123
  • PICT0498.jpg
    PICT0498.jpg
    232.2 KB · Visningar: 108
  • PICT0497.jpg
    PICT0497.jpg
    238.4 KB · Visningar: 126

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Idag har iallafall förarbetet till lackeringen börjat. I väntan på packningssats och cylindrar så finns där inte så mycket annat meningsfullt att göra.

Så jag började med att gå över dem, och skruva loss alla dekaler. När man kommer närmare så ser man att detta är en 76:a. Lite små kratrar överallt från de 35 åren hojen rullat. En del spricker är där också i plasten men det lagar man och stärker upp från insidan, sen spacklar man till det bra på utsidan så det inte spricker upp igen, för då kommer jag bli emo.

När man kom ner en bit i lacken så ser man att tanken är sprutspacklad. Och finns det något som är värre än blodkorv, så är det sprutspackel. Det ligger ungefär 3 mm sånt skit över hela tanken. Så det är bara att dra på 80 pappert och gå över det värsta. Sen skifta över till 120 och köra finlir.

Ser man närmare på tanken så syns det att ena halvan är hand-knackad. Kollade under och där var inga tecken på att den skulle varit öppnad. Vi låter det vara en gåta att fundera på =) För övrigt så var den också tenspacklad på andra halvan.

Kastade in tanken i blästern och körde de sista svåråtkomliga ställena. Mer för att man är nitiskt noggrann, sen är det lika bra att göra skiten ordentligt om man ändå börjat.
Det kommer iallafall bli ett par lager av spackel/slipning för att få den jämn imorron.

Kåporna i sin tur gick riktigt snabbt med 120 papper, ska köra över dem imorron med lite finare papper, mer forma och finlira. Sen blir det 2 lager grund och en ordentlig smekning med 800 papper. Därefter får skitet ligga tills jag hittar färgkoderna till mina nyanser. Måste in på ett Z1 forum och se ifall där är någon gammal manisk-originalare som sitte roch trycker på något, eller ifall man kan få loss något att nyansera ifrån :rolleyes:

Sist har vi slutresultatet för dagen, och en liten jämförelsebild på 900 original kolvar och bredvid ligger 1423 högkomp. Min stackars hoj kommer att skrika om nåd när mina 1393:eek:r kommer. Det kan jag lova :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_2247.jpg
    IMG_2247.jpg
    161.4 KB · Visningar: 140
  • IMG_2241.jpg
    IMG_2241.jpg
    134.6 KB · Visningar: 133
  • IMG_2237.jpg
    IMG_2237.jpg
    141.7 KB · Visningar: 111
  • IMG_2232.jpg
    IMG_2232.jpg
    101.7 KB · Visningar: 109
  • IMG_2222.jpg
    IMG_2222.jpg
    89.4 KB · Visningar: 106
  • IMG_2229.jpg
    IMG_2229.jpg
    91.5 KB · Visningar: 117
  • IMG_2227.jpg
    IMG_2227.jpg
    91.8 KB · Visningar: 126
  • IMG_2221.jpg
    IMG_2221.jpg
    127 KB · Visningar: 103

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
73:n hr gnk dryg lck efterom det är cndy (vilket k vr drygt enligt någon jg förhörde mig om i ken).

Provmonter motorn i rmen någr gånger så du får lite flyt på det, och lipper bb lcken när du väl hr fått den lckd. Går tt monter enm, men när du k kör kprp å t hjälp v någon.


(vill inte gör dig beviken på nåt vänter, men den motor du grävde frm är nyre än 73, 73:n (och de få exiternde 72:eek:rn) är de end om INTE hr texten KICK TRTER vid kicken).

(om ni äkert er knr mitt tngentbord någr boktäver, typ Ä utn prickr och boktven fjortir nvänder Z till, vknr de någon gång under kvällen fixr jg det).
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
73:n hr gnk dryg lck efterom det är cndy (vilket k vr drygt enligt någon jg förhörde mig om i ken).

Provmonter motorn i rmen någr gånger så du får lite flyt på det, och lipper bb lcken när du väl hr fått den lckd. Går tt monter enm, men när du k kör kprp å t hjälp v någon.


(vill inte gör dig beviken på nåt vänter, men den motor du grävde frm är nyre än 73, 73:n (och de få exiternde 72:eek:rn) är de end om INTE hr texten KICK TRTER vid kicken).

(om ni äkert er knr mitt tngentbord någr boktäver, typ Ä utn prickr och boktven fjortir nvänder Z till, vknr de någon gång under kvällen fixr jg det).

Haha vad fan har du gjort med ditt tangenbord, Ö Å Ä A funkar på mitt ;)

Jag har min morsas gubbe till att hjälpa mig med monteringen. Han har kört Z1 sedan 84, så han har stenkoll =)
Skrev jag inte 74? Eller 73?. 74 ska det vara iallafall, min är en 76:a sen har vi en 75 under ett bord i verkstaden, hehe.

Ok men funkar det ok annars ?Förutom att det är lite trångt i det

Ja för fan, det är helt okaj. Kompressorn vi har nere i lacken håller dock på att stryka med om man står i några timmar, hehe. Bor du i Sjöbo och är nyfiken kan du komma förbi MC-Lackeringen och kolla in det. Tänkte om du är spekulant på ett. Jag tycker iallafall att det är värt varenda krona.

Det var slut på ventrallagert när vi köpte det förra veckan, så ring till Malmöbutiken och tinga deras visningsex, så får du kanske samma sköna rabatt som vi fick :rolleyes:
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Haha vad fan har du gjort med ditt tangenbord, Ö Å Ä A funkar på mitt ;)

Jag har min morsas gubbe till att hjälpa mig med monteringen. Han har kört Z1 sedan 84, så han har stenkoll =)
Skrev jag inte 74? Eller 73?. 74 ska det vara iallafall, min är en 76:a sen har vi en 75 under ett bord i verkstaden, hehe.



Ja för fan, det är helt okaj. Kompressorn vi har nere i lacken håller dock på att stryka med om man står i några timmar, hehe. Bor du i Sjöbo och är nyfiken kan du komma förbi MC-Lackeringen och kolla in det. Tänkte om du är spekulant på ett. Jag tycker iallafall att det är värt varenda krona.

Det var slut på ventrallagert när vi köpte det förra veckan, så ring till Malmöbutiken och tinga deras visningsex, så får du kanske samma sköna rabatt som vi fick :rolleyes:
Jo funderar på ett blästerskåp men det får vänta till nästa år.Men tycker det är kul o läsa om ditt projekt .Har själv haft en gammal z1000
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jo funderar på ett blästerskåp men det får vänta till nästa år.Men tycker det är kul o läsa om ditt projekt .Har själv haft en gammal z1000

Jaha okaj. Ja för det finns ju en del mindre varianter med. Anledningen vi tog denna stora var för att man skulle få "gott om plats" till block osv =) Ah, hoppas det uppskattas, hehe. Fick feedback i början att mycket text och bilder gillas så man får hoppas det fortfarande står sig så man inte tradar ihjäl folk :näsblod
Vad är det för årsmodell på din Z1000?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jaha okaj. Ja för det finns ju en del mindre varianter med. Anledningen vi tog denna stora var för att man skulle få "gott om plats" till block osv =) Ah, hoppas det uppskattas, hehe. Fick feedback i början att mycket text och bilder gillas så man får hoppas det fortfarande står sig så man inte tradar ihjäl folk :näsblod
Vad är det för årsmodell på din Z1000?
Har inte kvar den tyvärr.Men har för mej att det var en 77a Var nog närmare 15 år sen jag hadde den
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Har inte kvar den tyvärr.Men har för mej att det var en 77a Var nog närmare 15 år sen jag hadde den

Oh det va dem som kom precis efter Z900:an som jag har. Med ungefär samma chassie. Nä, de är fan sexiga. De "nyare" 83-84 modellerna med fyrkantiga skärmar och tank är ingen skönhet direkt, de ska va de gamla :)
 
Last edited:

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Lite mer bilder från blästringen och annat som inte kom med :tummenupp

Som ni ser på bilderna så suger det hårt att blästra block när man har 3 cm svängyta, haha. Men jag tror jag lyckades få de ganska jämna och få bort det mesta av all lack. Lite är där kvar, men där kommer kåpor sen så det orkade jag inte ens jaga efter. Kan dock hända där är någon svart prick ;)
Sen ser ni att en fjäder till ryckutjämnaren saknas.. Thats wierd, måste leta upp en ny sats.
Sen ser ni ångesten i lådan, haha där ligger motorn och väntar på sitt skal. Man får hålla grejerna ganska separerade för några meter längre bort ligger ytterliggare en Z1 motor i samma tillstånd :rolleyes:

lugn o fin nu . anledningen till att det är svetsat är ljust för att låsa ryckutjämnaren då den inte ska hålla för elak hantering .
Var någon trimmare jag försökte köpa ljust nya fjädrar av som påstod att svets var melodin . Då brustna fjädrar o nitar som håller i hopp paketet mellan dreven kan bli så tråkigt . Dvs att om du tror att det är rätt att göra så kan du nog skita i den saknade fjädern för det rör sig inte längre.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Eftersom att fjädrarna satt kvar, fast då i ojämnt antal så fundera jag i banorna ifall de hade någon balansfunktion? Men då bör de resterande bara vara till att ta bort då? Desstå mindre rörligt mög som inte behövs i motorn, ju bättre :rolleyes:
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När du ändå har tanken plåtren, så är det ide att kolla så att den verkligen är tät.
Behövs bara en mikroskopisk por för att förstöra den nya lacken.
Oftast är det på lägsta punkten det rostar hål, eftersom kondensvattnet samlas där.
Pensla med krita och fyll med diesel, så syns eventuell läcka.

Absolut snyggast och räjsigast tycker jag att det är om svetsarna är snygga, synliga och ospacklade.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
När du ändå har tanken plåtren, så är det ide att kolla så att den verkligen är tät.
Behövs bara en mikroskopisk por för att förstöra den nya lacken.
Oftast är det på lägsta punkten det rostar hål, eftersom kondensvattnet samlas där.
Pensla med krita och fyll med diesel, så syns eventuell läcka.

Absolut snyggast och räjsigast tycker jag att det är om svetsarna är snygga, synliga och ospacklade.

Ah något sånt kanske man skulle gjort. Men tanken ser riktigt fin ut under och ingen rost. Så jag vet i fan om man ska chansa, hehe. tänkte påbörja spacklingen idag. Det kommer ju ta sina lager att få den slät och fin =)
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tänkte jag skulle börja dagens inlägg med en liten snabbguide i hur man kan mecka ihop en sprucken kåpa, kanske inte alla som har dödskoll på det och är lite nyfikna. Detta är som sagt en variant =)

1. Börja med att slipa ner kåpan, var noga med att få fram själva sprickan. När jag slippade ner originallacken använde jag 120 papper. Plast ska man passa sig för att ta för grova papper.

2. Ta baksidan av kåpan och rugga den ganska bra med 80 papper så du får bort all skit och sprickan ganska synlig.

3. Ta fram en lödkolv. Värm upp den och smällt ihop kåpan lite. Man behöver inte vara extremt noggrann, utan mer så att det fäster ihop lite. Nu var här dock ingen spänning i min kåpa, annars kan det bli lite besvärligt.

4. Efter det så plockar du fram glasfibermatta och båtplast samt härdare. Mät ut en lämplig bit som täcker sprickan med god mån. Där efter klipper du ut två lika stora bitar.

5. Blanda ihop båtplasten med härdare i en lämplig burk. Inte för mycket och inte för lite härdare = lagom är najs =)

6. Pensla på ett bra lager på insidan av kåpan - Lägg på en duk- pensla igen - Lägg på en duk - och pensla en tredje gång ovan på allt. Låt härda i en 20-30 min tills du känner att det är fast och stabilt.

7. Slipa lite snabbt över spåren du smälte på framsidan. Applicera spackel. Låt härda. Kör sen över grovt med 120 papp, och sen finlira med 180.

8. Nu har man lagat kåpan, sen är det bara att dra på grunden! :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_2309.jpg
    IMG_2309.jpg
    92.4 KB · Visningar: 87
  • IMG_2298.jpg
    IMG_2298.jpg
    165.2 KB · Visningar: 85
  • IMG_2296.jpg
    IMG_2296.jpg
    223.9 KB · Visningar: 92
  • IMG_2291.jpg
    IMG_2291.jpg
    135.9 KB · Visningar: 77
  • IMG_2289.jpg
    IMG_2289.jpg
    200.3 KB · Visningar: 78
  • IMG_2288.jpg
    IMG_2288.jpg
    112.2 KB · Visningar: 85
  • IMG_2285.jpg
    IMG_2285.jpg
    185.1 KB · Visningar: 85
  • IMG_2283.jpg
    IMG_2283.jpg
    89.3 KB · Visningar: 82

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Som ni förstår har jag hållt på att spackla och slipat hela dagen. Fått kåpor och ankstjärt färdiga. Har en del kvar på tanken imorron, men ser ljuset i tunneln.

Plast är lätt att jobba med om man jämför med en gammal tank från 76 som sett några krig, antal olyckor och annat. Jag har spacklat upp den nu i fyra omgångar och har fortfarande en del kvar att göra.
För er som inte spacklat och slipat så mycket så handlar det hela om att bygga upp en bra yta, som man kan bygga vidare på och för att senare få en symmetrisk helhet. Därför så börjar man då med de uppenbara bulorna, och jobbar sig vidare. Maskin kan man glömma, utan det är 120 papper och handarbete som gäller så att man inte kör för hårt och sabbar det arbete man redan gjort. Nu i efterhand så vet jag inte hur många gånger jag smekt tanken idag med händerna för att känna efter bulor och dalar :rolleyes:

Men nu innan jag åkte hem så kändes det iallafall som att jag fått upp en bra grundform som jag ska finjustera lite i morgon. Förhoppningsvis så kan jag lägga grund på alla delar i morgon. :tummenupp

Sen så.... The eagle has landed! Idag kom det kärlekspost från USA, grejerna tog exakt en vecka att få hem, skickades den 7:e. Och det är ta mig fan mycket kvickare än va de flesta hojaffärer i Sverige kan förse en med grejer =)

Kolvarna är übermanliga. De är såååå fina. 83 mm mäter de i diameter och cylindern är bara kärlek! cylinderfot och toppackning ingick i koppar = najs.

Så nu ska man bara ta mod till sig att börja med blocket, så kanske man snart kan börja sätta ihop hela motorn. Ska man bara vänta in Addemoto på packningssatsen.
 

Bifogat

  • IMG_2315.jpg
    IMG_2315.jpg
    205.2 KB · Visningar: 87
  • IMG_2314.jpg
    IMG_2314.jpg
    211.5 KB · Visningar: 90
  • IMG_2312.jpg
    IMG_2312.jpg
    240.8 KB · Visningar: 81
  • IMG_2320.jpg
    IMG_2320.jpg
    114.8 KB · Visningar: 87
  • IMG_2317.jpg
    IMG_2317.jpg
    97.1 KB · Visningar: 77
  • IMG_2307.jpg
    IMG_2307.jpg
    125 KB · Visningar: 87
  • IMG_2299.jpg
    IMG_2299.jpg
    161.4 KB · Visningar: 75
  • IMG_2316.jpg
    IMG_2316.jpg
    196.4 KB · Visningar: 88
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top