Z1 900 Streetdrag bygget

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ja, visst är det. Kul med gamla kameler i nytappning, hehe
Är svingen rund?

Nix, fyrkantsprofil med excentriska justeringar.
Den är väldigt lik den sving du har på bild i första inlägget.

Instämmer med FreddaAbborre - ta det väldigt försiktigt om du ska glasblästra motorblocket.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Var aktasam med att blästra motordelar. Inte sällan som glaset pressas samman och fastnar i kanaler och så, för att sedan lossna och orsaka stor skada då motorn startas. Läs <micke>'s CB985-tråd, han finrenoverade sitt motorblock, men glasblästrade. Lagrena gick ned sig på nolltid.


Nix, fyrkantsprofil med excentriska justeringar.
Den är väldigt lik den sving du har på bild i första inlägget.

Instämmer med FreddaAbborre - ta det väldigt försiktigt om du ska glasblästra motorblocket.

Ni kan vara luugna =) Jag är den mest noggranna och metodiska personen någonsin när det kommer till sånt här *host* :tummenupp
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tänkte kika på mc-lackeringen som du gör reklam för, www.lagumist.se men där vart det stopp pga pågående produktion av hemsidan.
Är det du som lackerar?
Jag får ju kåpor så småningom som skall lackas.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tänkte kika på mc-lackeringen som du gör reklam för, www.lagumist.se men där vart det stopp pga pågående produktion av hemsidan.
Är det du som lackerar?
Jag får ju kåpor så småningom som skall lackas.

Sedär, jag var visst inte den ända som tänkte på detta.

Har förhoppningsvis en massa saker (läs en hel jävla hoj) att blästra och lacka.

För övrigt tycker jag att bygget verkar toppen!:tummenupp
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tänkte kika på mc-lackeringen som du gör reklam för, www.lagumist.se men där vart det stopp pga pågående produktion av hemsidan.
Är det du som lackerar?
Jag får ju kåpor så småningom som skall lackas.

Vad är det för kåpor?

Sedär, jag var visst inte den ända som tänkte på detta.

Har förhoppningsvis en massa saker (läs en hel jävla hoj) att blästra och lacka.

För övrigt tycker jag att bygget verkar toppen!:tummenupp

Bygget kan bli riktigt nice ;) hoppas jag, hehe.. Vad är det för hoj du ska ha lackad?
 
Last edited:

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
svets

Taaadaaaaa ett blästerskåp! Weeehue!

Vi bestämde oss för att lika bar köpa ett ordentligt från swedol, kommer användas mycket till lackeringen och det underlättar att ha ett eget så man slipper skicka iväg allt hela tiden.
Vår modell var slut på huvudlagret och i alla butiker i Skåne. Men vi lyckades hitta ett färdigmonterat visnings-ex i Kristianstad som vi fick med 1500 spänn rabatt + att det var monterat redan (ej använt då ;) ) Och sånt bölar man inte för. jag får inte ens ihop en ikeamöbel nykter, hehe.

Så är det någon nu på sydligare breddgrader som behöver ha lite glaskuleblästrat inför vintern så hör av er, så kan jag säkert hjälpa till.

Efter man fick hem skåpet så är det en jävla fördel att dubbelkolla monteringen från butiken. De hade nämligen skitit i isoleringen nedtill = glaskulor över hela golvet + aningen halt! hehe. Men verkstadsfail måste man nämna :rolleyes:

Nu till hojen:
Slet av det sista av elen idag och stoppade ner allt i en låda och gämde undan det hela. Vet med mig vilket bry det kommer att bli att dra nytt senare, så man kan försöka förtränga det så länge, hehe.

Strippade av det sista på ramen också, så imorron ska jag ringa och boka tid för blästring och pulverlackering.

Öppnade upp alla kåpor och plockade isär kopplingen, till min stora förtjusning så var fjädrarna aningen vassare än original, vilket är najs. Sen var den även förstärkt på en massa ställen. Planen är ju att köpa lock-up. Men tänkte jag ska testa med detta tills jag springer över något kul på Ebay.
Började att montera ner blocket lite, men hittade inte spärrhandtaget så jag orkade inte dra ut alla 356756 muttrar med ringnyckel :näsblod
Efter en massa oljespill på golvet, som jag kommer få fan för imorron så avslutade jag tredje dagen vid 7 tiden och körde hem.

Imorron är det tänkt att jag ska plocka ner hela blocket. Avfetta och blästra. Ska bli kul och lägga upp de bilderna så ni får riktigt schyssta för och efter bilder.
Ligger 2 bilder på med för & efter version, blir man inte liite tårögd? hehe :rolleyes:

Har ni frågor eller undrar saker så är det bara att skriva.

Svingen
Funderat lite fram och tillbaka hur jag ska göra med den. Kapa i den lär inte hända. Det är en chromemolly variant, som liknar Bimota varianten som Fredde snackade om innnan. Säkert värd en del för alla militanta originaltards :näsblod
Så planen är att antingen låta få en ny byggd för en 2.500-3.000 kr, eller beställa en från USA. Där är ett företag jag hittade som gör på beställning, så jag får den helt efter mina behov för dryga 3.500 kr. Så man får smaka lite på vad man ska göra :)
Jag är ändå väldigt mån om att få denna hojen att se så "original" som det bara går. Vill ju inte dra på en sving från 06 på en hoj från 76, sabbar ju lite av helheten och det coola med hela grejen tycker jag. Man kan ju ändå kalla detta lite för ett "retro-drag-smygare-bygge" :rolleyes:

:yoparty

Vet inte riktigt om du var för exalterad för att lyssna riktigt när du var norr över , men det är runt ljust dom svetsarna du bör ta dig en koll har indikerat dom en gång för många år sedan iofs men kolla i alla fall rörtråd o drev tja
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Vet inte riktigt om du var för exalterad för att lyssna riktigt när du var norr över , men det är runt ljust dom svetsarna du bör ta dig en koll har indikerat dom en gång för många år sedan iofs men kolla i alla fall rörtråd o drev tja

Jo, vi har gått igenom alla fogar. Dont you worrie ;)
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Då får man passa på att rapportera gårdagen innan man kör ner till verkstaden igen. Fortsatte iallafall att riva motorn, så nu är den i molekyler. Gått igenom allt, tänkte jag lägger upp lite fler bilder senare på det. Tror det är mer intressant för er att se monteringen istället för demonteringen? :tummenupp
La upp lite bilder på undercuttningen av lådan så ni kan se hur den ser ut.

Körde igenom toppen med blästern också, jag är så fruktansvärt noga att det kanske är straffbart för mig själv i längden, hehe. La 2 timmar på att maskera, men va fan våga vägra ha in glas i oljekanaler och skruvhål :näsblod
Skit fin blev den dock! :rolleyes:

Idag så ska jag avfetta blocket och sen blästra det, ska också ut i garaget och plåta lite bilder till min reservdelsloppis, hehe. Måste dessutom jaga upp lite nya kåpor till 900:an där ute. Det är en fördel att ha en hel reservdels 900 när man håller på med ett sånt här projekt.

Me dont like kråm, som satt på hojen. Det ska vara inoljat, nyblästrat alu! :tuttar

Övrigt så har jag fått pris på blästring och pulverlackering av ramen. Går på en 1200 kr hos ahnelövs i Malmö, låter riktigt bra och pulverlack håller ju mycket bättre. Det som sticker mest i ögat på mig är när man skaver ramen!
Sen kommer förmodligen min cylindersats i veckan. Så då blir det till att fräsa i blocket så man får ner dem.
Planen nu är att försöka få till lackeringen på ramen så fort som möjligt så man har ett chassie att bygga på. Fick lite bra tips av Jörgen här, gällande ekersatser så att man kan behålla ett snyggt bakhjul. Va lite inne på att skaffa mig ett nyare gjutet. Men det kommer nog att dräpa looken på hojen.

Sen kommer man åter till problemet med markfrigången. I med sidewindersystemet så vill man inte gå för långt ner. Hojen ska ju fortfarande gå att svänga med utan att man drar krökarna i backen. Så det blir till att mäta och fundera en del. Jag är ju inte så mycket för att krama kurvor direkt, så man kanske inte behöver vara så nitisk.
 

Bifogat

  • IMG_2184.jpg
    IMG_2184.jpg
    133.2 KB · Visningar: 157
  • IMG_2185.jpg
    IMG_2185.jpg
    142.9 KB · Visningar: 160
  • IMG_2186.jpg
    IMG_2186.jpg
    139 KB · Visningar: 151
  • IMG_2192.jpg
    IMG_2192.jpg
    191.2 KB · Visningar: 164
  • IMG_2193.jpg
    IMG_2193.jpg
    176.3 KB · Visningar: 160
  • IMG_2194.jpg
    IMG_2194.jpg
    151.5 KB · Visningar: 172
  • IMG_2195.jpg
    IMG_2195.jpg
    132.3 KB · Visningar: 155
  • IMG_2196.jpg
    IMG_2196.jpg
    169.7 KB · Visningar: 170
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tänkte flasha 1393 cylindrarna också lite snabbt. Bilderna är från annonsen.

Fick alltså tag i en "eftermarknads" cylinder, utan namn på sidorna. Det är ett komplett kitt med kopparpackningar och 13.5:1 komp kolvar ifrån Wiseco.
Ska du ha tag i en helt ny sats så får du lägga runt 1300 dollar. Med tanke på skicket på dessa så känns det som ett bra köp. Mer hästar får man inte för 5000 kr iallafall. Ska bli intressant och se vilket vrid man kommer få, hehe.

:yoparty
 

Bifogat

  • 1393 3.jpg
    1393 3.jpg
    54.8 KB · Visningar: 150
  • 1393 2.jpg
    1393 2.jpg
    65.5 KB · Visningar: 146
  • 1393 1.jpg
    1393 1.jpg
    58.4 KB · Visningar: 165

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Sista nytt är att jag nu håller på att blästra blocket och alla motorkåpor. Jövla pilljobb fast man har skåp och allt. Mest intresant ska det bli och få in överdelen áv blocket i skåpet, weehue..

En annan sak som är lite pissigt är att där satt en avknäckt bult kvar i blocket när jag delade på det, vet med mig själv att jag inte knäckt av något. Så nu får man se hur man ska bära sig åt fär att få loss det hela.
Också lagt ut RS riggen på annonser. Vet ni någon som kan vara intresserade av den så är det bara att höra av sig. I morgon blir det till att blästra överdelen av blocket, sen så får man ring och boka in tid för blästring och sprutning av ramen hos ahnlelövs.
Sen så är man aningen nyfiken på cylindern som ska komma i veckan. Såg idag på blocket att man fräst själv för att få ner de gamla cylindrarna, vilket gör att det kanske kan bli svårt att lyckas centrera om man ska fräsa? Eller ska man satsa på att fortsätta och se om man kan få ner cylindern själv? :näsblod
Kan ju bara sluta i tårar, haha.
Måste ta mig in på Z1 forumet eller något i den stilen så man kan spåra upp recepten på färgerna man använde på 73:ans modell. Man kan ju nyansera själv utan problem om man har något att jämföra med. Men kan ju bli vanskligt om man bara ska höft :död
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Övrigt så har jag fått pris på blästring och pulverlackering av ramen. Går på en 1200 kr hos ahnelövs i Malmö, låter riktigt bra och pulverlack håller ju mycket bättre. Det som sticker mest i ögat på mig är när man skaver ramen!
Satan i gatan vad det går undan. :tummenupp

Jag går och velar på om man skall pulverlacka ramen eller inte av samma skäl, skavandet. Blir snabbt fult.
Sjysst pris i vart fall. Kanske jag anlitar dem också när jag velat klart.
Här i Hbg skulle de ha 1250:- för bara en fälg.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Satan i gatan vad det går undan. :tummenupp

Jag går och velar på om man skall pulverlacka ramen eller inte av samma skäl, skavandet. Blir snabbt fult.
Sjysst pris i vart fall. Kanske jag anlitar dem också när jag velat klart.
Här i Hbg skulle de ha 1250:- för bara en fälg.

Haha ja, man har inget annat att göra, så det går undan :rolleyes: Grejern med pulverlack är ju att det är mycket starkare än vanlig lack. Man använder ju elektroniska laddningar, har jag för mig. Kan vara fel. Men metallen drar åt sig färgen på ett annat vis och det håller mycket bättre än vanlig lack. I med att jag ska lyfta i 900 motorn, så är det upplagt för skav, ahha därför garderar jag mig med hårdare lack direkt.
Sen om man ändå ska ha den blästrad så kan man lika bra få den pulverlackad också =)

Ja, ahnelövs ska vara bra. Min plastpappa har haft massa ramar till dem. OCh nu när vi ringde i förra veckan så ligger det mellan 1200-1500. Men då lämnar vi 3-4 ramar. Vi ska skicka in en laddning senare med ramar, så beror priset på antal så kan du gärna lämna tillsammans med oss =)
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Well.. Då var allt färdig blästrat på motorn. Någon enstaka kåpa kvar dock, men den jag har va kråmad, så den får man skicka iväg till avkråmning. Intre för jag vet var man gör det, eller va det kostar dock, hehe.
Sen har jag en annan kåpa som skulle kunna tänkas passa, men den var riktigt skadad. Så det skiter sig också. Lyckades gräva fram en annan gammal 73:a motor från ett skjul där hemma. Så hädanefter om ni bölar över lite skit o oljefiltert, jag hade löv.....
:yoparty

Nu är packningssats beställd, det är ju något som man förväntar sig alla hojaffärer ska ha på lager, och inte behöva beställas med 10-12 dagars väntetid! :mad: *host*

Pratade med MMR idag om blocket. Frågan är ifall de ska ta in och fräsa upp det från 1200 cylindern till min 1393:a. Men som kanske en del av er sett på bilderna så har den blivit handfräst innan, så hålen ser lite ut som ägg.... Så frågan är om man ska fortsätta i samma goda anda och fräsa upp det själv så 1393 passar eller lämna iväg möget. Kör på en ganska tight budget, så kan man spara lite pengar så är det aldrig fel. Uppenbarligen så behöver det inte vara 100% tätt vid cylinderfoten :rolleyes::näsblod

Nu har man iallafall dragit över allt med WD40 och det ska få suga lite tills imorron, så får man se ifall smidesverkstan som ligger granne kan ta emot min topp och block för att svetsa igen hålen efter man dragit skruven igenom, yeey..

Börjar fundera lite nu kring chassiet. Ramen ska ju blästras+lackeras så är den klar, sen kommer man ju till det med sving. Är lite återkommande tanke i huvudet. Ska man låta få en byggd här i Sverige, eller ska man beställa en "custom made" i chromemolly stål från USA?
Framdämpare kan också bli intressant. Original från 76 finns ju med, men tanken är väl att man kanske ska byta ut dom mot något som inte är över 20 år gammalt iallafall ;)
De är 80 cm nu, och förhoppningen är att hitta någon "look a like" fast lite modernare, och sen kanske släppa lite i styrkronan så man får ner den mer fram till.
Aja, imorgon ska jag börja slipa ner tank+kåpor och grunda om jag hinner. Har ni tips eller synpunkter så skriv för fan :rolleyes:

Tvungen att ta med katten i skinnställ också :D
 

Bifogat

  • IMG_2199.jpg
    IMG_2199.jpg
    252.4 KB · Visningar: 139
  • IMG_2215.jpg
    IMG_2215.jpg
    227 KB · Visningar: 142
  • PICT0495.jpg
    PICT0495.jpg
    242.7 KB · Visningar: 126
  • IMG_2200.jpg
    IMG_2200.jpg
    244 KB · Visningar: 126
  • IMG_2208.jpg
    IMG_2208.jpg
    180.9 KB · Visningar: 142
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ja, ahnelövs ska vara bra. Min plastpappa har haft massa ramar till dem. OCh nu när vi ringde i förra veckan så ligger det mellan 1200-1500. Men då lämnar vi 3-4 ramar. Vi ska skicka in en laddning senare med ramar, så beror priset på antal så kan du gärna lämna tillsammans med oss =)
Tackar för erbjudandet men jag är inte i närheten av din takt i bygget.
Den är imponerande. :)
Jag vet ju knappt vad jag skall använda för grejer än. :D
Pulverlack blir kanske 5 kolli tror jag. Ram, bakram, sving och 2 fälgar.
Får höra med dem senare i vinter.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tackar för erbjudandet men jag är inte i närheten av din takt i bygget.
Den är imponerande. :)
Jag vet ju knappt vad jag skall använda för grejer än. :D
Pulverlack blir kanske 5 kolli tror jag. Ram, bakram, sving och 2 fälgar.
Får höra med dem senare i vinter.

Ah gör det! Du kan ju få bilder och utvärdering av mina prylar när de kommer. Jag är säker på motorn och ramen, men resten är ganska mycket oskrivet, bara med undantag för kåpor och originaltank. Men Har man väl fått i motorn i ramen så kommer jag kunna mysa resten. Just nu blir man bara stressad av att ha allt i molekyler :rolleyes:
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
gott med old stuff ,bra jobbatmed detta projekt,anående skav på ramen vid motormonteringen så vänd tanken o tänk motor på sidan (utan olja)sänk den tomma ramen över motorn dra fast res upp tada inte en repa
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Ja ja som sagt en del jobb gjordes nog i all hast när jag såg det kommer jag ihåg en sen natt utomhus med slip stift o ösregn för då jävlar skulle raden i.
Men behöver du hjälp med att få ner den nya så kom upp eller skicka prylarn så spänner jag upp dem i fräsen o tar ut en hålbild eller nåt , sånt löser sig

Frööjdh
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top