Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
riktigt grym...
bra jobbat.

Tack tack :)

Hittade inte nyckeln till locket så köpte ett nytt på skroten. Blev första riktiga turen idag med lite aktiv körning på småvägar i dom småländska skogarna. Hojen gick mycket bättre än väntat! :banana Men jägarns varmt idag! :brinnerup

Ett par bilder efter turen, har fixat lite småpill sen sist, emblem, luftintag, stag mm.

Prioriterat mek när jag orkar är byta packboxar till gafflarna, fixa bromsarna och troligen byta lamellerna som vill slira ibland... Har även ett par raask fotpinnar från en rg500 men dom får vila till vintern...
 

Bifogat

  • DSC00395.jpg
    DSC00395.jpg
    260.8 KB · Visningar: 298
  • DSC00398.jpg
    DSC00398.jpg
    253.8 KB · Visningar: 359
  • DSC00400.jpg
    DSC00400.jpg
    263.3 KB · Visningar: 339
Last edited:

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Kul bygge!
Har en XV 750 som står i förrådet, funderar på att bygga nåt liknande.

Vad har du för clip-ons ? Det verkar inte helt enkelt att hitta något som är för 36mm gaffel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Prioriterat mek när jag orkar är byta packboxar till gafflarna, fixa bromsarna och troligen byta lamellerna som vill slira ibland... Har även ett par raask fotpinnar från en rg500 men dom får vila till vintern...

Packboxar brukar jag tjöpa från hydraulikfirmor.
Betydligt bättre kvalitet än yamahas från den tiden.

Om du väljer en hydraulikfirma, så passa på att beställa bromsslangar också.
Gör stor skillnad.
Lamellerna tror jag inte riktigt på.
Kopplingsfjädrarna komprimeras efter tjugo år.
Plocka bort fjädrarna en och en och sträck ut dem till rätt längd (bör räcka att sträcka dem en millimeter obelastad) eller chimsa med en bricka på varje.
Biltemas olja funkar kanon med den kopplingen.

Visst är det en trevlig motor?
Gången får mig nästan att förlåta skitstartmotorn från helvetet och hitachiförgasarna.

BTW: Om det inte redan är gjort - Lås solhjulet i startmotorns planetväxel med en skruv.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kul bygge!
Har en XV 750 som står i förrådet, funderar på att bygga nåt liknande.

Vad har du för clip-ons ? Det verkar inte helt enkelt att hitta något som är för 36mm gaffel.

:)

Kör på! En xv 750 är dessutom lättare att få till som förebilden jag har haft... Rätt tank från början, knubbigare däck bak mm...

Kommer inte ihåg vad det är för märke på clipsen. Köpt på ebay.de, nya men rätt billigt. Om man kan tänka sig fast clips så har raask.se bra priser.

Packboxar brukar jag tjöpa från hydraulikfirmor.
Betydligt bättre kvalitet än yamahas från den tiden.

Om du väljer en hydraulikfirma, så passa på att beställa bromsslangar också.
Gör stor skillnad.
Lamellerna tror jag inte riktigt på.
Kopplingsfjädrarna komprimeras efter tjugo år.
Plocka bort fjädrarna en och en och sträck ut dem till rätt längd (bör räcka att sträcka dem en millimeter obelastad) eller chimsa med en bricka på varje.
Biltemas olja funkar kanon med den kopplingen.

Visst är det en trevlig motor?
Gången får mig nästan att förlåta skitstartmotorn från helvetet och hitachiförgasarna.

BTW: Om det inte redan är gjort - Lås solhjulet i startmotorns planetväxel med en skruv.

Packboxarna hämtade jag hos lokala mc-firman utan att ha en tanke på att det skulle vara kvalitetsskillnad, får se om jag följer upp & byter.

Bromsslangar, funderar på att beställa från maxmc.se, Venhill tror jag dom hade.

Lamellerna. Har plockat isär och kollat. Som du anade så var dom inte slut... Gjorde rent, ställde in kopplingshandtag & arm, bytte olja (biltema) och det verkar funka, iaf på en kort provtur. INte otroligt att det börjar slira igen efter en stund och då tar jag till ditt fjädertips, tackar! :tummenupp

Motorn, över förväntat när jag fått köra lite aktivt! :) Ramens ev instabilitet kändes inte som den begränsande faktorn (en liten farhåga jag haft). Det som oroar mig är framtida packingsbyte (toppen som läcker lite) samt eventuella förgasar eller startmotorproblem... :(

"Om det inte redan är gjort - Lås solhjulet i startmotorns planetväxel med en skruv.". Det var något helt nytt för mig, har du lust att utveckla bakgrunden till detta?

Bugar för tips & kommentarer! :Bugar
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Planetväxeln sitter i änden av startmotorn för att växla ned varvet.
Består av startmotorns axel, som har kuggar, dessa kuggar driver två små kugghjul (planeter) som sitter på en gaffel, som i sin tur är fästad/en del av utående axel som drar runt själva motorn.
Runt dessa kugghjul sitter en krans med kuggar innåt (solhjulet) som ser till att gaffeln snurrar i stället för att bara planeterna roterar runt sin egen axel.
Solhjulet sitter endast med presspassning i huset.
Förr eller senare släpper solhjulet från huset så att startmotorn snurrar solhjulet i stället för motorn.

Dessa hojjar är omöjliga att springa igång.
Startmotorn måste funka.

Förutom att själva startmotorns kollektor kan bli full med skit, så bråkar gärna solenoiden (skitig eller släppt lödning), planetväxeln lossnar och att frihjulet kan släppa så är en ny startmotor löjligt dyr.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Planetväxeln sitter i änden av startmotorn för att växla ned varvet.
Består av startmotorns axel, som har kuggar, dessa kuggar driver två små kugghjul (planeter) som sitter på en gaffel, som i sin tur är fästad/en del av utående axel som drar runt själva motorn.
Runt dessa kugghjul sitter en krans med kuggar innåt (solhjulet) som ser till att gaffeln snurrar i stället för att bara planeterna roterar runt sin egen axel.
Solhjulet sitter endast med presspassning i huset.
Förr eller senare släpper solhjulet från huset så att startmotorn snurrar solhjulet i stället för motorn.

Dessa hojjar är omöjliga att springa igång.
Startmotorn måste funka.

Förutom att själva startmotorns kollektor kan bli full med skit, så bråkar gärna solenoiden (skitig eller släppt lödning), planetväxeln lossnar och att frihjulet kan släppa så är en ny startmotor löjligt dyr.

Grymt bra svar, tackar! :tummenupp Ska följas upp för eller senare. Gissar att det ger sig hur skruven ska fästas när man har grejerna framför sig... Jo, har läst på ett par andra forum att startmotorn både kan strula & kosta... :(
 

Kawanisse

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Ort
Östersund
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
Vad har du putsat med när dom blev sådär blank?
Autosol? Tittar på fotplattorna på sidan 15 i mitten..



Som vanligt sunkiga mobilbilder...

Bild 1 = tidsbrist, inte ens den körbara hojen i förrådet brevid har fått sin premiärtur trots det fina vädret :mad:

Bild 2 = eftersom inköpta xv750 fästplattor till fotpinnarna inte passade rakt av så putsade jag upp original istället... Biltema färg-borttagningsmedel fungerade relativt bra, bitvis iaf...

Bild 3 = provmontage... + xv750 plattan på golvet...

velar lite om original fälgar skall målas svarta eller putsas upp...

Oj, så hojen ser ut i övrigt :gnissla dags att göra ett ryck, våren är snart här! Wish me luck! :D[/QUOTE]
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vad har du putsat med när dom blev sådär blank?
Autosol? Tittar på fotplattorna på sidan 15 i mitten..



Som vanligt sunkiga mobilbilder...

Bild 1 = tidsbrist, inte ens den körbara hojen i förrådet brevid har fått sin premiärtur trots det fina vädret :mad:

Bild 2 = eftersom inköpta xv750 fästplattor till fotpinnarna inte passade rakt av så putsade jag upp original istället... Biltema färg-borttagningsmedel fungerade relativt bra, bitvis iaf...

Bild 3 = provmontage... + xv750 plattan på golvet...

velar lite om original fälgar skall målas svarta eller putsas upp...

Oj, så hojen ser ut i övrigt :gnissla dags att göra ett ryck, våren är snart här! Wish me luck! :D
[/QUOTE]

Jag tog bara lite färgbortagningsmedel köpt på biltema och skrapade bort. Sen tog jag fint sandpapper och inget mer, har inte polerat eller något... Och Svinto oxå :) Vissa ytor var redan polerade så det är bara dom svarta ytorna som jag fixat med. Ogjort arbete förmodligen eftersom jag hoppas på att ta bort dessa helt kommande vinter... Så snart har jag två uppsättning fotplattor över.

BTW. Skulle tro att färgen hade lossnat lika bra med aceton... färgen rann iaf av när jag provade på växelspaken...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Shit pommes!

Blev juj riktigt ball :D

Ett stort grattis
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Shit pommes!

Blev juj riktigt ball :D

Ett stort grattis

Tack! Alltid kul med lite kommentarer, positiva och konstruktiva :)

Blir inga större ändringar under säsong nu... fixar lite kosmetika just nu med färg, kabeldragning mm. Slänger upp en bild senare om det är något nämnvärt. Större jobb som fotpinnar, ev nya fälgar mm får vänta till vintern.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Massa småpill fixat:
- Bromsar rengjorda & ny vätska
- Ny gaffelolja (var bara hälften kvar!), kostade en repa i tanken då jag klantade mig med stoppet till fjädern... :huvet
- Lameller & motorolja enligt tidigare
- Kablage omdraget något och ihopbuntat o tillfälliga sidor under sadeln
- Luftintag tillsnyggat mha av en sil från köket...
- Cockpit upprensat lite
- Och lite färg o puts... mycket återstår :död

En liten (mobil)bildorgie medans den är ren, nu väntar en kortare mc-semester på några dagar, förhoppningsvis uppåt 200 mil men SMHI lovar ju skräpväder så vi får se :gnissla

Nu blir det inte mycket mer fixat innan vintern, tror jag :D
 

Bifogat

  • DSC00415x.jpg
    DSC00415x.jpg
    247.7 KB · Visningar: 212
  • DSC00417x.jpg
    DSC00417x.jpg
    247.1 KB · Visningar: 258
  • DSC00419.jpg
    DSC00419.jpg
    245.1 KB · Visningar: 232
  • DSC00421.jpg
    DSC00421.jpg
    240.6 KB · Visningar: 233
  • DSC00422.jpg
    DSC00422.jpg
    254.5 KB · Visningar: 228

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bidde en längre tur på ca 100 mil nyligen, skulle ha blivit längre men ena cylindern la av :( Visade sig efter mycket om och men vara skit i förgasarn... Renoveringsbild på "moppen"... Hojen gick fint för övrigt, en bonusbild efter renoveringen innan jag "gick in i dimman"... :D

Ska försöka få tummen ur o beställa stålomspunna bromsslangar och kanske lite avgasbandage... svart eller beige e frågan, lutar åt svart...

Nu när jag såg bilderna så kanske man skulle ta o sänka ner hastighetsmätaren om det går, sticker upp rätt mycket.
 

Bifogat

  • DSC00431.jpg
    DSC00431.jpg
    225.3 KB · Visningar: 1,429
  • DSC00429.jpg
    DSC00429.jpg
    267.8 KB · Visningar: 207

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kika lite på ebäy efter någon vettig spegel... den jag har är för mycket, köpte en mindre rund med kort arm tidigare men kommer inte på något sätt att montera den så att det både ser vettigt ut på hojen samt att man ser något i den...

Lutar åt någon bar-end-variant, kanske den klassiska bulligt fyrkantiga i krom. Någon som har några andra förslag på vettiga speglar?
 

Bifogat

  • 398622608_o.jpg
    398622608_o.jpg
    42.3 KB · Visningar: 99
  • M010_1.jpg
    M010_1.jpg
    167.5 KB · Visningar: 103
  • ViewPicture.aspx.jpg
    ViewPicture.aspx.jpg
    26.9 KB · Visningar: 93
  • 265743642_tp.jpg
    265743642_tp.jpg
    14.6 KB · Visningar: 90
  • Image00013.jpg
    Image00013.jpg
    64.4 KB · Visningar: 92
  • dsc01497p.jpg
    dsc01497p.jpg
    66.4 KB · Visningar: 99

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den "klassiska bulliga modellen" har jag aldig fått att sitta ordentligt utan att bygga om.
Feltemas tycker jag är snygg som lätt och billig.
82-489_m.jpg

299kr paret (räcker med en).
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Feltemas "känns" billig i handen.
Om inte den i svarta som liknar Fultemas kostar skjortan och halva brallan så tycker jag att du ska satsa på den.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Billig i handen?
Du skall inte flöjta med den snikkarfukko!

Jag kör feltemas på båda mina hojar, bland det enda bra jag köpt där.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag kanske provar båda modellerna! :) Ebäy e billigt, förstår inte hur det kan bli så billigt, men men, man ska inte klaga när det är åt det hållet! :)

Skrotnisse, vad var problemet med det fyrkantiga/bulliga? Ville den inte sitta ordentligt i styrändan eller?

Hitta en spegel till hos samma säljare... jaja, får väl gå ut i garaget och kolla in vad jag tror skulle kunna passa.
 

Bifogat

  • ViewPicture.aspx.jpg
    ViewPicture.aspx.jpg
    19.2 KB · Visningar: 98
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kanske provar båda modellerna! :) Ebäy e billigt, förstår inte hur det kan bli så billigt, men men, man ska inte klaga när det är åt det hållet! :)

Skrotnisse, vad var problemet med det fyrkantiga/bulliga? Ville den inte sitta ordentligt i styrändan eller?

Hitta en spegel till hos samma säljare... jaja, får väl gå ut i garaget och kolla in vad jag tror skulle kunna passa.

Expandern fäster inte ordentligt i styret.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Expandern fäster inte ordentligt i styret.

OK, tackar! :tummenupp Då kanske jag kan sno en expander från en gammal styrändsplugg om det nu blir dom speglarna... Återstår att se, det löser sig på nåt sätt iaf.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett tunnt lager vulktejp är annars ett bra tips.
Biter bättre.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top