Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Än mer startgas & ett bilbatteri gjorde susen! :banana

Sen gick den lite ojämnt, kändes som en cylindern gick klent... Får se vad det beror på. Tänkte börja med att kolla tändstiften annars kanske det är någon av förgasarna som behöver lite mer omvårdnad.

Hur som skönt att den startade till slut! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Än mer startgas & ett bilbatteri gjorde susen! :banana

Sen gick den lite ojämnt, kändes som en cylindern gick klent... Får se vad det beror på. Tänkte börja med att kolla tändstiften annars kanske det är någon av förgasarna som behöver lite mer omvårdnad.

Hur som skönt att den startade till slut! :)

Jag tror att jag varnat för det tidigare: Luftningarna till trottlarna är löjligt känsliga. Måste vara rätt motstånd. Om du inte använder original (stålrören som är svetsade på ramen) så måste de kalibreras rätt. Filterna som sitter på slangen är bajs.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tror att jag varnat för det tidigare: Luftningarna till trottlarna är löjligt känsliga. Måste vara rätt motstånd. Om du inte använder original (stålrören som är svetsade på ramen) så måste de kalibreras rätt. Filterna som sitter på slangen är bajs.

Tack för påminnelsen! :Bugar

Var tvungen att kika i gamla inlägg och du har rätt, du har nämnt lite om detta tidigare. Allt original sitter kvar med undantag för att luftburken är borta.

Ska kolla att alla slangar och anslutningar är täta. Dom små filtrena kan man leva utan har jag förstått. Testar lite med startgas om det drar tjuvluft..

Den där bränslekontrollsmanicken hade du tagit bort. Har du lämnat anslutande slangar öppna? (Har inte kollat än vart dom leder). Väntar lite med att joxa med denna manick så att jag inte skapar nya fel...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för påminnelsen! :Bugar

Var tvungen att kika i gamla inlägg och du har rätt, du har nämnt lite om detta tidigare. Allt original sitter kvar med undantag för att luftburken är borta.

Ska kolla att alla slangar och anslutningar är täta. Dom små filtrena kan man leva utan har jag förstått. Testar lite med startgas om det drar tjuvluft..

Den där bränslekontrollsmanicken hade du tagit bort. Har du lämnat anslutande slangar öppna? (Har inte kollat än vart dom leder). Väntar lite med att joxa med denna manick så att jag inte skapar nya fel...

Jag pluggade anslutningarna. Motorn verkar gå lika bra oavsett om den är inkopplad eller inte.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag pluggade anslutningarna. Motorn verkar gå lika bra oavsett om den är inkopplad eller inte.

OK, tackar, ska prova detta inom kort. Om det funkar lika bra utan så tar jag bort manicken och sätter tutan i dess infästningar istället. :)

Gick igenom slangeriet idag. Ena minifiltret till en av förgasarna hade delat sig och läckte in luft. Själva filtret var spårlöst borta men jag satte iaf ihop själva burken (utan filter). Bytte ett tändstift som var nersölat. Till en början så kom det en massa blårök ur avgaset men efter att ha varvat motorn en stund så blev det normalt och motorn verkar gå jämnt igen! :banana

Laddar batteriet under natten och hoppas att hojen startar imorgon utan starthjälp från varken bilbatteri eller startgas (fuskade med startgas idag).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
4 mils provtur idag och:
- Lite segstartad men gick igång av egen kraft
- Gick trots allt ojämnt när det kom till kritan, funkar hyffsat upp till halv gas och sen blir det mest blurr och orklöst... :huvet
- Ena framgaffeln läcker olja... Spelar mindre roll, ska ändå byta packningarna i samband med att dom kortas lite
- Fick soppa torsk... visade sig att det inte räcker med att man ser lite soppa i tanken genom locket, i och med att jag ändrat lutning på tanken så rinner inte den sista bensinen fritt mellan tankhalvorna.
- Hade glömt att jag hade ABS bromsar, hur mycket man än bromsar så låser dom inte :D Blir översyn vad det lider med nya slangar mm efter behov.

Men annars funkade allt bra! :)

På torsdag blir det "långtur", 17 mil, hoppas att allt håller ihop :gnissla. Sen blir det lackering mm. :banana
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hade man kunnat lista ut med :arsele men efter att ha letat reda på det kasserade original luftfiltret samt monterat det igen så gick cykeln rätt fint idag! Drog som den skulle även på full gas! :)

En liten bonusbild från kvällsturen idag. Ser ju ut som det gör, jösses. Så blir det när man mekar hellre än bra. :D På bilden ser det ut som att handtagen skulle kunna vinklas ner lite mer, ska kika på det senare.

En viss buellägare frågade igår om jag grundmålat tank mm... nja sa jag och åkte och köpte lite hagmans primer och sprutspackel idag, så nu har jag något att göra imorgon oxå :D
 

Bifogat

  • DSC00323.jpg
    DSC00323.jpg
    229.5 KB · Visningar: 314

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fräsigt :)

Ös på nu så att du hinner gasa riktigt innan sommarn är över.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
4 mils provtur idag och:
- Lite segstartad men gick igång av egen kraft
- Gick trots allt ojämnt när det kom till kritan, funkar hyffsat upp till halv gas och sen blir det mest blurr och orklöst... :huvet
- Ena framgaffeln läcker olja... Spelar mindre roll, ska ändå byta packningarna i samband med att dom kortas lite
- Fick soppa torsk... visade sig att det inte räcker med att man ser lite soppa i tanken genom locket, i och med att jag ändrat lutning på tanken så rinner inte den sista bensinen fritt mellan tankhalvorna.
- Hade glömt att jag hade ABS bromsar, hur mycket man än bromsar så låser dom inte :D Blir översyn vad det lider med nya slangar mm efter behov.

Men annars funkade allt bra! :)

På torsdag blir det "långtur", 17 mil, hoppas att allt håller ihop :gnissla. Sen blir det lackering mm. :banana
Hitachiförgasare... Alla ändringar skapar problem. Trångt att få dit något annat också Bromsarna är ganska OK på modellen (för tidsperioden) men jag är ganska säker på att slangarna behöver bytas, oken rengöras och nya belägg när du ändå håller på. Tvätta skivorna med T-röd vid beläggbyte. Går bra att slipa till skivorna med bandslip eller liknande om de blivit polerade eller repade. Stenhårt material i skivorna. Eftersom du inte tappar bensinen från botten på tanken så bör du pytsa i karburatorsprit ganska ofta för att inte samla kondensvatten i botten.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hitachiförgasare... Alla ändringar skapar problem. Trångt att få dit något annat också Bromsarna är ganska OK på modellen (för tidsperioden) men jag är ganska säker på att slangarna behöver bytas, oken rengöras och nya belägg när du ändå håller på. Tvätta skivorna med T-röd vid beläggbyte. Går bra att slipa till skivorna med bandslip eller liknande om de blivit polerade eller repade. Stenhårt material i skivorna. Eftersom du inte tappar bensinen från botten på tanken så bör du pytsa i karburatorsprit ganska ofta för att inte samla kondensvatten i botten.

Bra tips, ska följas! :tummenupp

Slangarna tänkte jag byta till stålomspunna men får vänta lite tills jag bestämt vilket det slutgiltiga hjulet blir fram samt gaffellängd så att slangarna får rätt längd...
 

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
Bra att du nu har blaskat på lite Hagmans det kan ju regna i småland du vet.
besade Buellen i dag......BLANKT papper:)
ses snart ring om d krånglar så kommer jag med kärran.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bra att du nu har blaskat på lite Hagmans det kan ju regna i småland du vet.
besade Buellen i dag......BLANKT papper:)
ses snart ring om d krånglar så kommer jag med kärran.

Hagmans, sagt o gjort... grundat och spacklat... resultat håller ungefär samma klass om resten av bygget men det får duga. :)

Provkört igen och alles gut, så det blir nog en trevlig tur ner till småland imorgon... hoppas på vettigt väder bara. Kärran, hehe, hoppas verkligen inte det behövs men man vet aldrig :D

(Klart att Bullen gick igenom så fin som den är :))

Velar lite vad jag ska göra med sidorna under sadeln samt det synliga röret till bakramen. Temporära svarta ilägg på insidan av röret som jag har nu tycker jag ger ett märkligt intryck... röret ser lite malplacerat ut med tanke på att nuvarande sadel & cuts täcker övriga rör. Kanske ser det bättre ut när allt är lackat eller så får jag dölja röret med ett yttre sidoskydd... :va
 

Bifogat

  • DSC00324.jpg
    DSC00324.jpg
    225.3 KB · Visningar: 309

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag som tyckte den såg helrå ut i sin fläckiga skepnad :yoparty

Men slutresultatet kommer förmodligen bli ännu bättre!

Lycka till!

Ja... nu e den ju lite "rå" igen... eller snarare miserabel! Återstår att se när den blir körbar igen :D

Ska häkta av gafflarna oxå, då blir det inte mycke kvar...

Sunkiga mobilbilder som alltid... sorry.

ps. buell fox tack för det psykologiska stödet vid ditt besök och allt messerschmittande, tacksamt för dig att hugga på en med tummen mitt i ;) ds.
 

Bifogat

  • DSC00341.jpg
    DSC00341.jpg
    218.7 KB · Visningar: 171
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ja... nu e den ju lite "rå" igen... eller snarare miserabel! Återstår att se när den blir körbar igen :D

Ska häkta av gafflarna oxå, då blir det inte mycke kvar...

Sunkiga mobilbilder som alltid... sorry.

Blir det inte jobbigt att nå fram till styret med "sätet" så långt bak? :rolleyes:
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir det inte jobbigt att nå fram till styret med "sätet" så långt bak? :rolleyes:

Noop, inte alls, sitter bättre/bekvämare än på min speed triple som oxå har clip-ons från en daytona... Sitter bra helt enkelt enligt mig. Får se hur det blir när jag flyttar bak fotpinnarna :)

Edit: Nu när jag såg mitt eget svar... eller du kanske menade stolen på bilden? ;)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tänkte lacka ett par grejer själv med sprayburk. Bara för att det är kul att göra själv... Finns tusen bud om det är lämpligt eller ej. Tank mm lämnas bort hur som helst.

Tex svingen, erfarenheter om det håller med 1K lack + 1K klarlack? :gnissla Tänker på avfettning mm senare. Eller behövs 2K klarlack på detta? Behöver inte super finish men vill att det håller och inte blir tokflammigt vid första tvätten... "Good is good enough"... Tips nå´n?
 

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
1981 Yamaha TR1
Hej Mad. Det finns jättebra riktig lackfärg på spayburk med härdare i. Brukar köpa på Autoexperten, funkar kanon. Har själv lackat alla smågrejor med det, Svart nr 721.

Mvh Jk-Racing
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tänkte lacka ett par grejer själv med sprayburk. Bara för att det är kul att göra själv... Finns tusen bud om det är lämpligt eller ej. Tank mm lämnas bort hur som helst.

Tex svingen, erfarenheter om det håller med 1K lack + 1K klarlack? :gnissla Tänker på avfettning mm senare. Eller behövs 2K klarlack på detta? Behöver inte super finish men vill att det håller och inte blir tokflammigt vid första tvätten... "Good is good enough"... Tips nå´n?

Mycket enklare att lacka med 2komp på burk än 1komp på burk
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top