Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Den "klassiska bulliga modellen" har jag aldig fått att sitta ordentligt utan att bygga om.
Feltemas tycker jag är snygg som lätt och billig.
82-489_m.jpg

299kr paret (räcker med en).

Jag köpte mina här:
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Styrendsbackspegel-Svart-Aluminium

Dyrare än Biltemas, men känns bättre (imho).
Håller för "hög fart", enda modifieringen jag gjort var att jag drog lite lätt (väldigt lite) med sandpapper på kulan så att det greppar bättre.

:hej
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack för tipsen Panzaa & PutteLiten!:tummenupp Var o kika i garaget för att kolla in vilken typ av spegel som skulle kunna passa, ska prova om jag kan snida till en sidospegel av den lilla runda jag har först. Bara för att det är kul att försöka, snyggast blir det nog med nyköp...

... men kom av mig lite, tog bort en bit eltejp som jag haft temporärt på cutsen bak, tejpen satt löst som eltejp gör men färgen satt än lösare!!?? :skrämd Blev less och gick därifrån, suck... :(
 

Bifogat

  • DSC00322 - Kopia.JPG
    DSC00322 - Kopia.JPG
    226.6 KB · Visningar: 198

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Men arsel då!

Vfan... införskaffa ngt passande klistermärke/dekal och sätt där.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Men arsel då!

Vfan... införskaffa ngt passande klistermärke/dekal och sätt där.

Nja, det är ju ett ruttet ställe att ha en dekal på, längst bak på cutsen...

Får höra med lackeraren vid tillfälle om det finns färg kvar för en omlackning av cutsen men det lär dröja isf innan det blir gjort. (Till våren?)

Märkligt att lacken släppt så lätt men men det är bara till att gilla läget.

Kanske passar på att bygga en ny cuts under vintern, lite sugen på att försöka gömma ett batteri under cutsen och sen ha det helt fritt/tomt under sadel, ungefär som på bilden... men det kan bli tajt utan att cutsen blir för stor.
 

Bifogat

  • DSC00352.jpg
    DSC00352.jpg
    258 KB · Visningar: 262

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Måste bero på dålig vidhäftning.
Fett eller liknande som fanns kvar på underlaget innan lack.

Du har nog rätt i att det kan bli lite fel med en dekal där.
Skulle annars vara snitsigt med ett nummer eller liknande på kutsen, om du nu inte vill ha en helt clean design.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag tycker den passar bättre med nåt under sadeln än tomt.
men om du vill ha så ska du ju göra det, ett tips är o kika om du har plats under svingen framför bakhjulet.. göra en hållare där med ett liggande gelbatteri.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nja, det är ju ett ruttet ställe att ha en dekal på, längst bak på cutsen...

Får höra med lackeraren vid tillfälle om det finns färg kvar för en omlackning av cutsen men det lär dröja isf innan det blir gjort. (Till våren?)

Märkligt att lacken släppt så lätt men men det är bara till att gilla läget.

Kanske passar på att bygga en ny cuts under vintern, lite sugen på att försöka gömma ett batteri under cutsen och sen ha det helt fritt/tomt under sadel, ungefär som på bilden... men det kan bli tajt utan att cutsen blir för stor.

fan va surt !:huvet
Alu kräver en speciell grundfärg som etsar in sig, eller fett kvar som Panzaa sa eller dåligt slipat......fi fan vad det kan hända skit när det ska till och lackas.

På den jäveln igen !:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar för funderingarna! :tummenupp

Ingen panik att lösa cutsproblemet just nu, säsongen börjar lida mot sitt slut för min del iaf. Just nu inte sugen på dekallösning, hellre lite bättringslack på kortsikt och omlack på sikt...

Skulle gissa på att det varit skit/fett eller nåt, ser ut som att det är tendenser för lacken att släppa på ett ställe brevid oxå... (Gjord av glasfiber & massa spackel...)

Placering av batteri, under svingen har jag kollat tidigare och det blev inget bra enligt mitt tycke. Troligast är att det får ligga kvar under sadeln fast med ny batterikorg, kanske ny sadel & cuts. Ganska nöjd med nuvarande stuk på baken men inte helt 100...

We'll see...

//Förmycketsnackochförliteverkstadskillen :)
 

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
hej hej.....
sitter avgasett kvar..he he he
kollar på TR1or dagligen,men du tog den billigaste.
smider planer på weber 45.........
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
hej hej.....
sitter avgasett kvar..he he he
kollar på TR1or dagligen,men du tog den billigaste.
smider planer på weber 45.........

Muahahahaha..... en gång smålänning = alltid smålänning :yoparty snål som bara den, du lär få vänta innan du hittar ett lika billigt objekt :D

avgaset sitter tajt som bara den i förhållande till kedjan, snyggt jobbat killen! :tummenupp men jag måste spänna kedja ofta, nåt är lurt är det med den, och jag har efter senaste garagebesöket kommit till slutsatsen att det är kedjan som ger efter, så det blir till att byta till o-ring under vintern... plus att jag har haft strul med clip-kedjelås och drevmuttrar som lossnat!! lite nojjig numera.... :gnissla
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har börjat spåna på nya fotpinnar och fästen... Har ett raask set från en rg500 att laborera med men har lite strul med att få tillräcklig bromsverkan på bakbromsen.

Är det bara längden på "hävarmen" på insidan som styr utväxlingen? (Där pilen pekar.)

Problemet är att när jag bromsar så blir det bara en liten/kort rörelse på staget som går till bromstrumman... Nån som har fler ideer innan man ger sig på att göra modifieringar?

(Ursäkta ännu sämre bilder än vanligt... gammal mobil har fått rycka in som reserv...)
 

Bifogat

  • DSC00335x.jpg
    DSC00335x.jpg
    240 KB · Visningar: 144
  • DSC00336.jpg
    DSC00336.jpg
    237.5 KB · Visningar: 185

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Japp desto längre bort från rotationscentrum dessto längre rörelse, men svagare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Japp desto längre bort från rotationscentrum dessto längre rörelse, men svagare.

Tackar, då vet jag att jag inte är helt fel ute! :tummenupp

Blir lite mek att få fotpinnarna på plats, återstår att se om det kommer att se bra/bättre ut oxå... :gnissla
 

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Lund
Hoj
GSXR 750
Mycket stiligt må jag säga!

Kan man besiktiga hojen som den är ombyggd nu?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Mycket stiligt må jag säga!

Kan man besiktiga hojen som den är ombyggd nu?

Tackar!

Kanske går igenom besiktningen, har ju inte gjort några ändringar på ram, hjul, bromsar mm...

Kanske hugger dom på att det inte finns plats för passagerare eller dyl. Jag tänkte iaf chansa att besikta den som den är nästa höst, återstår att se hur det går... :) Om någon har tips på saker som är tveksamma så säg gärna till.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lungt man behöver inte kunna släpa runt på folk därbak.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lungt man behöver inte kunna släpa runt på folk därbak.

Halvsant.
Besiktningen brukar anmärka på om det fattas passagerarfotpinnar.
Hur sadeln ser ut brukar de inte ha synpunkter på.

Angående bakbromsen så behövs det inte mycket rörelse för att man skall få fullgod broms.
Gör inget om den är lite tungtrampad.
Man vänjer sig.
Tycker det är värre om den tar för lätt.
Motoriken är inte så välutvedcklad i mina fötter.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det jag syftade på att det finns hojar man inte kan skjutsa på alls men man kanske måste regbesiktiga då. Fast då ska de vara jävligt griniga, jag har inte haft skjutspinnar på nån hoj i över 10år & alldrig äns fått en fråga på besiktningen.
 

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Lund
Hoj
GSXR 750
Tackar!

Kanske går igenom besiktningen, har ju inte gjort några ändringar på ram, hjul, bromsar mm...

Kanske hugger dom på att det inte finns plats för passagerare eller dyl. Jag tänkte iaf chansa att besikta den som den är nästa höst, återstår att se hur det går... :) Om någon har tips på saker som är tveksamma så säg gärna till.

Det är jag som ska tacka för en trevlig byggtråd :tummenupp

Är inte så hemma på besiktningens regler. Men med andra ord så fort man snickrar något med ramen eller byter hjul är man rökt?

Är väldigt sugen själv på slänga ihop en cafe racer. Ska bara hitta ett hus, renovera det och fixa till i det kommande garaget. Då börjar det bli läge att bygga hoj så länge inte dottern har blivit så gammal så hon vill ha en häst, då får jag väl bygga en hästtransport istället :huvet
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ålrajt, blir spännande att se om jag kan slinka igenom besiktningen :)

Ska prova och montera bromseriet och göra lite fininställningar så får vi se om det går utan ytterligare modifieringar, blir tajt hur som...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top