Veganskt "skinnställ"

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis, snart kommer det väl både en oljetråd och en däcktryckstråd för att kompensera för det kyliga vädret :)

Vi får ha en sporthojsendurohelg nånstans, lite som pippis förnämliga sporthojsfester, där man kan få låna en gammal sliten enduro att skvätta runt lite i snön med för att dämpa den värsta abstinensen. :hihi
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag äter ägg från frigående höns som kommer från samma kommun som jag bor i, är det "mord?
Samma sak med mjölk, har verkligen svårt att de det mordiska i det hela.

Stöd lokala slakterier och sluta köp scan och problemet är löst.
 

moddlaren

Guest
Hahahaha denna tråden är ju ännu bättre än rasist tråden..:tummenupp:

Just det en riktig man äter mycket rött kött..
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är vegan vilket innebär att jag inte äter något öht från djurriket. I det ingår också att inte bära plagg som kommer från mördade djur te.x skinnställ eller skinnbälte. Jag äger ett skinnställ nu som jag inhandlat från den tiden då jag inte var vegan och fann ingen mening i att slänga det.

Sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara viktigt vad något ser ut att vara, såvida man inte vill vara ögontjänare åt sin omgivning som gärna påpekar varför man har skinnskor när man är vegan. NEJ, det är inte skinn utan det är fejkskinn. Det finns dussintals skor som är tillverkade av fejkskinn men som er exakt likadana ut som skor som är tillverkade av djurskinn.

Av säkerhetsmässiga skäl lämpar sig ett skinnställ bättre än ett kevlarställ men också av estetiska skäl. Jag har funnit bilder på folk som vurpat i kevlarjeans samt sökt här på forumet och det ledde uteslutande till att skinnstället verkade vara absolut bäst.

Jag har nolltolerans när det gäller kosten, men om det verkligen inte finns något annat alternativ tilll ett skinnställ så får det bli ett. För bankörning finns ju inget annat alternativ vad jag vet. Att jag likställer djurens rätt med människans rätt till att leva betyder inte att jag äventyrar min egna hälsa och säkerhet för att jag vill utföra ett intresse som jag tycker om.

Jag har full acceptans för människors val så länge de inte påverkar andra människor.

Att du använder ordet mördade på något annat än oss sapiens stör lite grann.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ser dock ingen poäng med att dra det hela till extremer och diskutera om det är mord eller ej att tex döda bakterier med penicillin. Att bli vegan är ett bra sätt att inte bidra till djurindustrin, om det är det man tror på. Med eller utan mygg på hjälmen.

Det du citerade var den minst seriösa delen i mitt inlägg :krama
Exemplet med de Jainistiska munkarna var intressant. Även om det (för mig) hamnar i kategorin värdelöst vetande.


I övrigt tycker jag det är konstigt om TS inte ens kan överväga textilställ (om det inte är en ren trolltråd) om det nu är så hemskt att använda skinn.
Textilställ ser väl rent allmänt lite mer gubbtouring än superbike räjsing ut.
Om man nu anser att kött är mord osv... Är det värt att döda för sin image?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
du fick fart på gubbarna, aja hoppas du inte blir avskräckt att fortsätta hänga här på sporthoj, hursom vetefan om det finns någon skinnimitatioh sm har siinnets egenskaper, lorica o oiknande är okej, men är enligt min åsikt långt ifrån åkta skinn,mbör rinnas snygga kevlar ställ, sök på nätet utanför sverige, lycia till :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Okej, men fuck you! Jag har EN JÄVLA GREJ där jag kan tänka mig att rubba mina värderingar, jag är inte perfekt! EN ENDA LITEN GREJ och det är ett skinnställ eftersom JAG inte har någon möjlighet att trolla fram någon nanoteknologisk forskningsavdelning för 12 miljarder som kan utveckla en motsvarighet till ett skinnställ.

Däremot är jag trots omständigheterna sökandes efter ett alternativ till ett skinnställ som är lika bra. Är det då dubbelmoral att jag ska riskera köttsår och permanenta hudavflagningar, smörja in mig med någon helande kylkräm för att jag ådragit mig 47:e gradens brännskador?

Jag äter inte kött, jag äter inte kycklig, fisk ägg eller några mejeriprodukter öht. Jag bidrar inte på något sätt med exploatering av mord till förmån för vare sig "mat" - industri, kosmetikaindustri eller modeindustri men jag råkar ha den här lilla grejen som heter motorcykelintresse. Och även DÄR försöker jag hitta ett alternativ...

Jag snackar inte. Jag gör. Du snackar bara och letar efter minsta lilla hål där du kan fylla din jantebeklädda dubbelmoral.

Hej då.

"Det verkar finnas en permanent konformitet hos folk som innebär totalt motstånd när det gäller minsta lilla ansträngning till att förändra sig själv."
Du kan väl leva som du själv lär och sluta visa sådant motstånd mot allt som innebär att du förändrar dig själv? Du har inte tänkt tanken att ditt hojåkande kanske inte är förenligt med dina moraliska värderingar? Jävla skitstövel att komma här och säga att jag ska lägga ner mitt intresse att tillaga och äta gott kött, men själv vill du inte rucka en millimeter på din fanatiska önskan att få köra motorcykel, kosta vad det kosta vill av att kissa på dina egna dyra värderingar och moral för det. Din jävla pajas.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hojen du kör drivs av döda djur.

Just saying.
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Jag förstår precis varför folk reagerar som dom gör. TS kliver själv in i ett minfält med den rubriken och inställningen.

Varför gå till det extrema bara för att man har en specifik inställning till djur? Varför inte kompromissa?

Hur löjligt hade det varit om jag hade frågat efter en hoj utan spår av olja för att jag inte vill att den ska drivas av döda djur? Kan ses som äpplen och päron men poängen är fortfarande densamma.

Att TS sedan har nicket "vegetarian" antyder bara att han vill visa att tillhör den lilla procenten i världen som delar den åsikten och att den uppenbarligen står över alla andra.

Med det sagt så respekterar jag fortfarande TS åsikt och hoppas att han hittar det han söker så han kan känna sig lika säker på vägen som alla andra hojbröder/systrar.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Men herren jevflar vad alla bitterbikers kröp upp från sina skrymslen!

Seriöst, TS har ställt en fråga och bett om köphjälp och råd. Sen kommer påhopp, vuxenmobbning och de flesta inläggen är helt utan varken sakfrågan eller god ton.

Kom ihåg att det är små fega jävlar till människor som inte klarar av andra som lever på ett annat sätt, med en annan hudfärg, med en annan religion, med en annan hojmodell, med en annan kost. Det är människor som i mina ögon är väldigt synd om, för de är trångsynta och förstår inte bättre.

Nu blir det ett sporthojslöp på Sporthojsbladet! "Vita kränkta bitterbikers - EN VEGAN! I SKINNSTÄLL! PANIK! Bitterbikers lessna i ögat!"

Sen kan jag undra var moderatorerna är som inte reagerar på såna här påhopp?

TS: Tyvärr har jag ingen hjälp att ge i din sakfråga. Jag är själv vegetarian men gav upp frågan om just skinnställ. Jag kör iofs numera oftast allväder ändå men har ett skinnställ och för mig är det ok. Jag ser mitt livsval som vegetarian som att jag tar nya val och beslut om och om igen och för mig är det så livet är och helt okej. Hoppas du hittar en lösning du är bekväm i. Ska bli spännande och höra om du hittar något veganskt ställ så kanske jag kan köpa ett jag med någon gång. Lycka till! Och skit i de småsinta bitterbikerserna som är på sandlådenivå :krama
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
http://www.motoport.com/index.php?option=com_redshop&view=product&pid=37&cid=18&Itemid=15

Till skillnad från andra i tråden som gör allt att för att förlöjliga, spela tuffa och mobbas som små barn så får du här ett konkret tips istället.
Produktbilden som verkar vara från sent 60-tal med ljusskygga modeller höjer kanske inte trovärdigheten för produkten, men den finns... :crash

Produktbilden är sannolikt från 1995 eller senare. Hojen på bilden gick inte köpa innan dess.
Exempelbilderna är från 2001. Kollar man närmare så...undrar just om ett enda av de insydda skydden är kvar där det är tänkt utifall man skulle gå omkull.

Jofama m.fl har numera tygkläder skurna med förböjda ärmar och ben som funkar OK att åka sporthoj med.
Varför kompromissa med en så stark övertygelse för nåt sånt....fast kan man tänka sig det så är väl TS inte lika stark i tron t.ex Maximilian Kolbe, fast det är det å andra sidan få unnat att vara. :fakta
Om det nu inte är trollerivarning på den här tråden också...:rolleyes:
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad kan TS vilja göra fel för att göra rätt?

Men herren jevflar vad alla bitterbikers kröp upp från sina skrymslen!

Seriöst, TS har ställt en fråga och bett om köphjälp och råd. Sen kommer påhopp, vuxenmobbning och de flesta inläggen är helt utan varken sakfrågan eller god ton.

Kom ihåg att det är små fega jävlar till människor som inte klarar av andra som lever på ett annat sätt, med en annan hudfärg, med en annan religion, med en annan hojmodell, med en annan kost. Det är människor som i mina ögon är väldigt synd om, för de är trångsynta och förstår inte bättre.

Nu blir det ett sporthojslöp på Sporthojsbladet! "Vita kränkta bitterbikers - EN VEGAN! I SKINNSTÄLL! PANIK! Bitterbikers lessna i ögat!"

Sen kan jag undra var moderatorerna är som inte reagerar på såna här påhopp?

TS: Tyvärr har jag ingen hjälp att ge i din sakfråga. Jag är själv vegetarian men gav upp frågan om just skinnställ. Jag kör iofs numera oftast allväder ändå men har ett skinnställ och för mig är det ok. Jag ser mitt livsval som vegetarian som att jag tar nya val och beslut om och om igen och för mig är det så livet är och helt okej. Hoppas du hittar en lösning du är bekväm i. Ska bli spännande och höra om du hittar något veganskt ställ så kanske jag kan köpa ett jag med någon gång. Lycka till! Och skit i de småsinta bitterbikerserna som är på sandlådenivå :krama

Ingen hade väl varit direkt purken på TS...
Om det nu inte hade varit för det här med just "mördade djur". För att det skall finnas mördade djur måste det finnas minst en mördare!
Rent juridiskt är det -såvitt jag vet- inte mord att ta djur av daga utan sannolikt kan det i den sämre ändan av det bli någon sorts djurplågeri(grovt eller annat), "mördade" implicerar en mördare och hur många här som deltagit i tråden och finns på forumet är då enligt TS åsikt mördare?

När det gäller mördare så brukar de flesta ha rätt starka åsikter om vad som skall hända med dylika mindre uppskattade individer. Det är vanligen inga välgångsönskningar som det handlar om? Så den underförstådda frågan är väl: Vad vill TS ska hända med de mördare som finns här?

Om TS, om tillfället gavs verkligen skulle ta det i akt, att administrera sin sorts rättvisa eller inte kan jag förstås inte veta...men att det finns någon som har gjort det anmärkningsvärda tankesprånget till mördade djur och givet vad en del "djurrättsaktivister" hittat på t.ex i Storbrittanien, så är det lätt att bli lite lätt orolig.

Det som verkar vara signifikant för de verkligen övertygade är att de för att göra rätt är beredda att göra fel.
Rätt till liv aktivister som mördar för att "rädda liv".
Djurrättaktivister som försöker döda och skada människor för att "rädda" djur...

Om nu TS är på riktigt så är det väl ingen som vill vara i närheten om han skulle få för sig att vilja ställa saker och ting till rätta..
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top