Veganskt "skinnställ"

Status
Ej öppen för fler svar.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Nu har jag inte läst ett ord i tråden förutom rubriken men...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
TS, jag vet inte om du helst inte vill bära skinn öht eller om det handlar om att du inte vill vara en bidragande effekt till att fler skinnställ produceras, men om det är det sistnämnda kanske det kan vara ett alternativ att köpa ett begagnat skinnställ? Som lite av en kompromiss?

Och ni som pratar om dubbelmoral, är nyfiken på om ni resonerar så med allt, eller bara när det gäller just detta ämne (som av någon anledning verkar vara oerhört provocerande)?

När jag var vegetarian mötte jag också den: "varför äter du inte kött när du har skinnskor" vilket i min värld är en jävligt konstig inställning. Gäller samma för källsortering? Typ varför sorterar du batterier och glas när du inte sorterar plast och metall? Varför skänker du 100kr till rädda barnen, du skulle ju kunna skänka 10K?

Ni har aldrig hört "ingen kan göra allt men alla kan göra något"?
Oj det var präktigt skrivit att det blev lite pinsamt :rodnar men ändå

Nåväl, är det någonstans jag kan få svar på den här gåtan så är det på sporthoj :tummenupp

Finns det någon annan och bättre moral än just dubbelmoral? Tre- eller fyrdubbel då kanske.:tungan

Jag brukar be dem som skall göra sig lustiga, ungefär som du beskriver, vilket händer allt mer sällan, att ge dem chansen att själva döda, ta ur, stycka och tillreda något medans jag tittar på, jag betalar och fixar fram något lämplig på fyra ben...ingen har hitills varit ens det minsta lilla intresserad när det väl kommer till kritan.:rolleyes: Märkligt nog så har jag inte vad jag kommer ihåg en enda jägare kläckt ur sig några dumheter. Mest bara puckon som trots Nöjesmassakerns pedagogiska sketch fortfarande tror att fiskpinnen finns på riktigt eller inte riktigt vill förstå eller förlika sig med att den köttbiten kommer från något som gått på fyra ben...på riktigt?:rolleyes:

F-n de verkar liksom inte förstå att döda är en fråga om attityd och inte om tillhygge eller matdags.

Sen vill de flesta inte diskutera det något vidare...
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det är märkligt att det är så provocerande att INTE äta kött :va

Jag tycker att det är bra att folk tar ställning för det de tror på, alltså på RIKTIGT ta ställning och inte bara lajka nåt eller gå med i en grupp på fejsbook.
TS tycker att det är fel att döda djur för att ha dom på sig eller äta upp dom, alltså har han slutat äta/ha på sig djur. Inte så märkligt egentligen.

Jag är bekymrad över hur djuren behandlas innan de hamnar på min tallrik, jag tycker att det är förkastligt att djur hålls i trånga burar utan möjlighet till naturligt beteende, men jag kommer att fortsätta att äta kött så länge bacon är lagligt.
Jag försöker att alltid att köpa glada (fast döda) djur men det händer ganska ofta att jag kompromissar pga pris eller tillgång. Dubbelmoral har vi alla (om man har nån moral till att börja med dårå)

Hoppas att TS hittar nåt bra oavsett material
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad tjatas det om ? Du får väl bita i sura äpplet och köpa gortex kläder. Din tro/övertygelse om att djur mördas och så vidare gör ju att du måste välja bort motorcykeln i sånt fall.
Du kan ju inte var sur på de som tycker att du hycklar.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Satfläsk vad gubbar kan vara tjattriga?
Hade för mig att hojåkare var stora, starka män som sveper stop och håller varvstopp, men trofan att jag hade fel. Merparten av bunten sitter ju tydligen och kränker folks värderingar över internet istället! :) Nä, kramar till er som har så dåligt självförtroende att ni istället klankar ner på de som har en värdering här i livet! :krama:krama

Själv konsumerar jag en ohälsosam mängd kött, och släpper ut mer växthusgaser än jag borde. Lik förbannat är jag tacksam mot dom som är villiga och starka nog att ge något tillbaks till moderjord!

Så till TS, en ärlig kram! :krama
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Men om man nu inte vill ha nånting med djur att göra så kan man ju inte köra mc. Tänk dig hur många djur som fått lida föra att du ska glida runt på din mc I ett hampaställ
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Satfläsk vad gubbar kan vara tjattriga?
Hade för mig att hojåkare var stora, starka män som sveper stop och håller varvstopp, men trofan att jag hade fel. Merparten av bunten sitter ju tydligen och kränker folks värderingar över internet istället! :) Nä, kramar till er som har så dåligt självförtroende att ni istället klankar ner på de som har en värdering här i livet! :krama:krama

Själv konsumerar jag en ohälsosam mängd kött, och släpper ut mer växthusgaser än jag borde. Lik förbannat är jag tacksam mot dom som är villiga och starka nog att ge något tillbaks till moderjord!

Så till TS, en ärlig kram! :krama
Är du säker på att han vill ha en kram av dig?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Finns det inget ställ som är sytt av häst? Häst är en frukt. :fakta
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag kör Gore Tex textilställ. Har inte alltid gjort det men tycker det är bekvämast. Har varit omkull tre gånger i textil och har alltid klarat skinnet. :D

Fick köpa nytt nu då det gamla var för stort och dessutom slitet i dragkedjor m.m.

Gällande vegan osv så får folk göra vad de vill. Själv äter jag helt veggo minst en dag i veckan och väldigt sällan gris och nöt. Mest fisk faktiskt, och kyckling ibland (ger minst CO2 påverkan vad jag vet). Magen mår mycket bättre och har blivit mindre (därav nytt MC ställ). :tummenupp

Man kan inte alltid vara perfekt i allt men man kan ju försöka så långt det går... :fakta
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Däremot är jag trots omständigheterna sökandes efter ett alternativ till ett skinnställ

Kan du inte köra med allvädersställ / textilställ då?

Det är inte lika aerodynamiskt som ett skinnställ, så du lär inte bli snabbast i motogp.
Men för vanlig gatkörning funkar det, för smc kurser funkar det. Har inte så bra koll på alla arrangörer av bandagar och deras regler, men på de flesta vanliga bandagar för gathojar borde man väl också få köra i textilställ?
Se om du kan hitta tester där de testar säkerheten på textilställ och köp något modell som ger bra skydd och köp i en storlek som ger bra passform på dig. Använd separat ryggskydd.



Jag äter inte kött, jag äter inte kycklig, fisk

Lite OT
Men jag förstår inte riktigt den uppdelning.
Visst i kontexten "Vad är du sugen på till middag idag?"
Men i något vegetarian perspektiv ser jag inte riktigt poängen med att dela in djuren i fågel, fisk eller mittemellan.

Om man är emot att döda insekter också så kan del bli svårt, för när man stannar och inspekterar kan det vara en hel del döda insekter på hjälm, ställ och hoj.
Fast man kanske kan yrka att insekterna begick självmord? Eller att de attackerade och det var självförsvar?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag förstår inte riktigt varför det ska häcklas när någon tagit samma beslut som TS...
Tänker likadant. Fantastiskt många korkade inlägg i den här tråden. TS ställer en tydlig, relevant och intressant fråga och blir bemött som om han talade mandarin på en bygdegård i Åsele. Påminner om de lågbegåvade white trash-grupperingarna i högstadiet vars enda strategi när de kom i kontakt med något som de inte förstod (vilket inte var sällan) var att mobba/förlöjliga. Förjävla trist att se sån skit här.
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Det finns ju jeans av kevlar för mc-åkning te.x så jag hade hoppats på ngt alternativ. Men jag ska söka vidare.

Men då faller den på ditt eget grepp om att du skrev "Skinnställ" och Kevlar Jeans är inte Skinnställ så ?!

Jaja vet vad du är ute efter nu men tror den marknaden är väldigt begränsad och som någon hade skrivit så fanns de ju nått material men de var väldans kostsamt om man skulle få ett helt ställ uppsytt så de är lite moment 22 över de hela.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om man är emot att döda insekter också så kan del bli svårt, för när man stannar och inspekterar kan det vara en hel del döda insekter på hjälm, ställ och hoj.
Fast man kanske kan yrka att insekterna begick självmord? Eller att de attackerade och det var självförsvar?
Det mest extrema exemplet är Jainistiska munkar som bär munkavel för att av misstag inte råka svälja en insekt och varsamt sopar golvet framför sig för att inte råka trampa på någon insekt.

Fanatiker finns i alla hörn och kanter.

Ser dock ingen poäng med att dra det hela till extremer och diskutera om det är mord eller ej att tex döda bakterier med penicillin. Att bli vegan är ett bra sätt att inte bidra till djurindustrin, om det är det man tror på. Med eller utan mygg på hjälmen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top