Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har lyssnat på intervjun och jag tycker han verkar vara seriös och antagligen gör ett så bra jobb han kan. Ett av syftena med vitboken bör väl vara att framstå som mer trovärdiga och seriösa som parti och därmed kunna vinna över väljare som ev. kan tänka sig att rösta på dem, men som är osäkra. Hur objektiv vitboken än blir, tror du det kommer avhålla skriktwitter, opposition och media från att använda fadäsen för att försöka undergräva vitbokens trovärdighet och därmed motverka syftet ovan?

Det är klart att det inte är optimalt men det tenderar att närma sig att vita inte får tycka vissa saker.
Faktum kvarstår att ingen annan ville göra granskningen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man kan göra andra jämförelser - finns det något parti som skrivit vitbok om interneringsläger i Sverige (s - där allas vår Tage Erlander var huvudman för verksamheten), sterilisering av "tattare", lösaktiga kvinnor, "femfemmor" m.fl. (s+c), Statens institut för rasbiologi (s+c) och kanske annat som jag inte känner till. Jag har inte svaret på min fråga, men om det finns sådana - av resp. parti - framtagna vitböcker, vem har då skrivit dessa?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man kan göra andra jämförelser - finns det något parti som skrivit vitbok om interneringsläger i Sverige (s - där allas vår Tage Erlander var huvudman för verksamheten), sterilisering av "tattare", lösaktiga kvinnor, "femfemmor" m.fl. (s+c), Statens institut för rasbiologi (s+c) och kanske annat som jag inte känner till. Jag har inte svaret på min fråga, men om det finns sådana - av resp. parti - framtagna vitböcker, vem har då skrivit dessa?
C och V påstås ha skrivit något.

Verkar ha varit noll och ingenting.



Så det kanske är så här helt enkelt:

Tiderna förändras, många har skit i varierande grad i historien, det är dags att fokusera på de problem Sverige har nu och hur de bäst löses.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kristersson säger att det inte är aktuellt att SD får bilda regering även om det blir största parti på "hans" sida.
Jag trodde det var kutym att talmannen ber partiledaren för det största partiet i ett block att bilda regering?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kristersson säger att det inte är aktuellt att SD får bilda regering även om det blir största parti på "hans" sida.
Jag trodde det var kutym att talmannen ber partiledaren för det största partiet i ett block att bilda regering?
Nu var väl den senaste frågan om M kunde ingå i en regering där Jimmie är statsminister, givet att SD blir större. Sen har iofs Kristersson tidigare sagt att SD inte ska vara i regering. Otroligt dumt att försöka stänga ute ett så stort parti som SD. Jag hoppas de står på sig och sänker varje regering de inte ingår i.

Jag vill ha valuta för min röst på SD och SD är en given del i den nya högern. Betydligt mer än vacklande L. Jag ser hellre att vänsterblocket får göra bort sig ytterligare fyra år eller ett nyval än att högern splittras av massa röda linjer. Makten är inte allt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu var väl den senaste frågan om M kunde ingå i en regering där Jimmie är statsminister, givet att SD blir större. Sen har iofs Kristersson tidigare sagt att SD inte ska vara i regering. Otroligt dumt att försöka stänga ute ett så stort parti som SD. Jag hoppas de står på sig och sänker varje regering de inte ingår i.

Jag vill ha valuta för min röst på SD och SD är en given del i den nya högern. Betydligt mer än vacklande L. Jag ser hellre att vänsterblocket får göra bort sig ytterligare fyra år eller ett nyval än att högern splittras av massa röda linjer. Makten är inte allt.
Jag förstår vad du menar men prio ett för mig är att byta nuvarande regering mot nästan vad som helst.

Och håller helt med om att röda linjer inom borgerligheten är lite tramsigt och sekundärt och sakpolitik är (borde vara) primärt.
Rent ideologiskt är liberalism lika långt från socialdemokratin som från nationalism och kunde man stödja en regering med S kan man göra det samma med SD.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag förstår vad du menar men prio ett för mig är att byta nuvarande regering mot nästan vad som helst.

Och håller helt med om att röda linjer inom borgerligheten är lite tramsigt och sekundärt och sakpolitik är (borde vara) primärt.
Rent ideologiskt är liberalism lika långt från socialdemokratin som från nationalism och kunde man stödja en regering med S kan man göra det samma med SD.
Nu finns det ju inget liberalt parti i riksdagen så det borde inte bli några problem.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Förespråkar inte SD, men full förståelse varför folk röstar på dem.
Väldigt oförstående för hur folk kan rösta de som haft makten senaste åtta åren eller deras medlöpare.
Jag håller med. ?
Hur stor och snabb förändring kan vi vänta oss om nuvarande regering byts ut?
Hur lång tid tar det att vända skutan om SD får 20% och blir en del av,alt stöttar, en borgerlig regering?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag håller med. ?
Hur stor och snabb förändring kan vi vänta oss om nuvarande regering byts ut?
Hur lång tid tar det att vända skutan om SD får 20% och blir en del av,alt stöttar, en borgerlig regering?

Jag är ofta optimist, men när det kommer till Sverige, landets röstberättigade, samhällsutvecklingen och riksdagspartierna... Det kommer säkert inte brinna någon julgran i år eller inför valet 2026 heller, men många kommer skjutas ihjäl, fler bomber kommer smälla av, fler bilar kommer eldas upp och många förnedringsrån och överfallsvåldtäkter kommer ske, bland en massa andra negativa saker och försämringar fram tills dess, oavsett vilka av dagens partier som får sitta vid makten...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är ofta optimist, men när det kommer till Sverige, landets röstberättigade, samhällsutvecklingen och riksdagspartierna... Det kommer säkert inte brinna någon julgran i år eller inför valet 2026 heller, men många kommer skjutas ihjäl, fler bomber kommer smälla av, fler bilar kommer eldas upp och många förnedringsrån och överfallsvåldtäkter kommer ske, bland en massa andra negativa saker och försämringar fram tills dess, oavsett vilka av dagens partier som får sitta vid makten...
Jag tror tyvärr du har rätt. ?
Jag är helt med på att byte av styr är ett måste.
Frågan är om folk kommer ha tålamod nog med det nya styret?
För Inget kommer ändras vecka ett...

Om någon någon månad har vi svar på frågan om vi bytt styre och om det går bra får vi efter några år svar på om utvecklingen går åt rätt håll.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror tyvärr du har rätt. ?
Jag är helt med på att byte av styr är ett måste.
Frågan är om folk kommer ha tålamod nog med det nya styret?
För Inget kommer ändras vecka ett...

Om någon någon månad har vi svar på frågan om vi bytt styre och om det går bra får vi efter några år svar på om utvecklingen går åt rätt håll.
Beror såklart på hur valresultatet ser ut och vilken fråga som prioriteras. Skulle SD få egen majoritet hade den importerade brottsligheten upphört nästan helt inom ett halvår.

I verkligheten är jag skeptisk. Med en M-KD-SD-regering i majoritet kan man nog börja se skillnad efter ett par år men de behöver nog två-tre mandatperioder för att verkligen göra skillnad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Beror såklart på hur valresultatet ser ut och vilken fråga som prioriteras. Skulle SD få egen majoritet hade den importerade brottsligheten upphört nästan helt inom ett halvår.

I verkligheten är jag skeptisk. Med en M-KD-SD-regering i majoritet kan man nog börja se skillnad efter ett par år men de behöver nog två-tre mandatperioder för att verkligen göra skillnad.
Ja, alla som räknat med snabba ändringar kommer nog bli besvikna.
Inte lätt att ändra kurs på en oceanångare av Sveriges storlek.
Jag är också lite orolig för hur ett samarbete kommer gå med SD's föga dolda förakt för sjuklövern?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, alla som räknat med snabba ändringar kommer nog bli besvikna.
Inte lätt att ändra kurs på en oceanångare av Sveriges storlek.
Jag är också lite orolig för hur ett samarbete kommer gå med SD's föga dolda förakt för sjuklövern?
Föraktet är nog mycket retoriskt spel också. Känns som att SD både kan och vill det om de skulle få regera med M och KD.

Tror de kan få mycket gjort när det gäller invandring, brottslighet och skola. Däremot ligger de väldigt långt ifrån varandra när det gäller socialförsäkring, bidrag och ekonomi. I vart fall M och SD. Där har de ett mycket tufft kompromissarbete som jag är osäker på om de kan lösa. Om SD får sin vilja igenom med invandringen kanske M får sin vilja igenom att sänka a-kassan. Vem vet. Kan lika gärna bli att M och KD får igenom sin mildare invandringspolitik och SD får igenom höjd a-kassa. Då tappar de min röst.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Beror såklart på hur valresultatet ser ut och vilken fråga som prioriteras. Skulle SD få egen majoritet hade den importerade brottsligheten upphört nästan helt inom ett halvår.
Vilka av SD:s konkreta förslag skulle få den snabba effekten om vi är realistiska? Lagar skall ändras, poliser skall utbildas, människor skall ens vilja bli poliser och stanna i yrket, brott skall utredas, domstolsprocesser genomföras osv. Samtidigt behöver nyrekrytering till gäng brytas med andra åtgärder än enbart de polisiära. Utvisningar är också juridiska processer som skall genomföras, rättsligt och praktiskt. Osv.

Även om SD skulle ha egen majoritet tror jag tidshorisonten innan samhället får bukt med brottsligheten räknas i decennier eller iaf många år snarare än månader.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nu var väl den senaste frågan om M kunde ingå i en regering där Jimmie är statsminister, givet att SD blir större. Sen har iofs Kristersson tidigare sagt att SD inte ska vara i regering. Otroligt dumt att försöka stänga ute ett så stort parti som SD. Jag hoppas de står på sig och sänker varje regering de inte ingår i.

Jag vill ha valuta för min röst på SD och SD är en given del i den nya högern. Betydligt mer än vacklande L. Jag ser hellre att vänsterblocket får göra bort sig ytterligare fyra år eller ett nyval än att högern splittras av massa röda linjer. Makten är inte allt.
Med SD på nära 20% är det hart när omöjligt för något annat större parti att få makten UTAN att samarbeta med SD.
Detta vet naturligtvis alla om.
Då alla vill ha makt, vill alla samarbeta med SD men vågar inte säga det öppet FÖRE VALET, av risk att tappa röster.

Ni ser hur pendeln långsamt svänger till SD fördel eller hur?

1. Först totalt utfrysande
2. Man kan tala om de problem som SD vill adressera
3. Andra partier anammat deras idéer (främst integration, invandring, energi-KAOS och tuffare tag mot brottslingar)
4. Öppet deklarera att diskutera sakpolitik och enas i vissa frågor med SD är ok
5. Budget ihop med SD men INTE ha med dom i en regering
6. Tala väl om SD
Varför då?

För att etablerade partier SER ATT 20% av svenskarna GILLAR deras politik, pga att 20% av svenskarna SER konsekvensen av den misskötsel som är resultatet med senaste 20 års politik.
Här är ALLA andra partier medskyldiga (även moderaterna som jag alltid röstat på)


EFTER valet kommer därför enda chansen för dem att regera, att liera sig med SD - med TIGHT samarbete!
Men det vill man som sagt inte säga INNAN valdagen.

Nästa val tippar jag på att SD är med i regeringen.
Tror inte de etablerade partierna vågar detta i detta val...men de skulle vilja!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vilka av SD:s konkreta förslag skulle få den snabba effekten om vi är realistiska? Lagar skall ändras, poliser skall utbildas, människor skall ens vilja bli poliser och stanna i yrket, brott skall utredas, domstolsprocesser genomföras osv. Samtidigt behöver nyrekrytering till gäng brytas med andra åtgärder än enbart de polisiära. Utvisningar är också juridiska processer som skall genomföras, rättsligt och praktiskt. Osv.

Även om SD skulle ha egen majoritet tror jag tidshorisonten innan samhället får bukt med brottsligheten räknas i decennier eller iaf många år snarare än månader.
Medhåll, det kommer ta decenier.
MEN...vi behöver visa krafttag NU.
Att det kommer ta tid är TVÄRT OM vad andra säger, ett motiv att starta nu direkt!!

På samma sätt som att börja bygga nya kärnkraftsverk NU, är det enda logiskt vettiga.

Att saker tar lång tid, är INTE ett skäl att vänta - som många dumskalle-partier vill avseende energifrågan.
Att fortsätta göra fel (=bygga vindkraft) är inte bara dumt, utan även FARLIGT.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Föraktet är nog mycket retoriskt spel också. Känns som att SD både kan och vill det om de skulle få regera med M och KD.

Tror de kan få mycket gjort när det gäller invandring, brottslighet och skola. Däremot ligger de väldigt långt ifrån varandra när det gäller socialförsäkring, bidrag och ekonomi. I vart fall M och SD. Där har de ett mycket tufft kompromissarbete som jag är osäker på om de kan lösa. Om SD får sin vilja igenom med invandringen kanske M får sin vilja igenom att sänka a-kassan. Vem vet. Kan lika gärna bli att M och KD får igenom sin mildare invandringspolitik och SD får igenom höjd a-kassa. Då tappar de min röst.
M + SD skulle vara drömscenariet !
Höj spärren till 6% så slipper vi småpartier som saknar väljarstöd men PÅVERKAR = skapar svåra parlamentariska situationer.

Analys av läget:
Att V har starkt stöd är ett bevis på väljarmissnöje med S politik.
Att SD har starkt stöd är ett bevis på väljarmissnöje med alla etablerade partier.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Medhåll, det kommer ta decenier.
MEN...vi behöver visa krafttag NU.
Att det kommer ta tid är TVÄRT OM vad andra säger, ett motiv att starta nu direkt!!

På samma sätt som att börja bygga nya kärnkraftsverk NU, är det enda logiskt vettiga.

Att saker tar lång tid, är INTE ett skäl att vänta - som många dumskalle-partier vill avseende energifrågan.
Att fortsätta göra fel (=bygga vindkraft) är inte bara dumt, utan även FARLIGT.
Helt riktigt, att problem inte går att lösa omedelbart är inte ett skäl att vänta och det är inte alls vad jag argumenterar för på något sätt.

Att ha helt orealistiska förväntningar om vad som är möjligt och hur fort det går kan dock vara problematiskt på en del olika sätt. Vad händer när verkligheten kommer ikapp de högt ställda förväntningarna och tålamodet tryter? Jag tror att det kan skapa efterfrågan på mer radikala lösningar från partier och andra grupper som inte tar demokratin på så värst stort allvar. En sådan radikalisering sker i sådana fall naturligtvis inte bara bland invandringskritiska utan också bland dess motpoler på både vänsterkanten och bland t ex islamistiska grupperingar. Om vi får en utveckling där allt fler ser det som en närmast existentiell fråga att den sida man sympatiserar med vinner ett riksdagsval liksom att man inte skulle acceptera en valförlust är vi inne på ett mycket farligt spår för demokratin.

Nu kan det förstås verka som att jag drar ut resonemanget i tangentens riktning och jag menar inte att bara för att man har för stora förhoppningar på sina politiker innebär det per automatik ett hot mot demokratin, det vore absurt. Däremot lever vi i en ganska orolig tid och jag tror det kan finnas skäl att ibland vara extra uppmärksam och fundera på hur saker som händer, hur människor reagerar på dem och vilka motreaktioner det ger upphov till kan påverka demokratin i positiv eller negativ riktning.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top