Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OT:Jag är via ingift släkt bunden till ett ganska stort gäng miljöpartister och annat på vänstraste fjärdedelen.. De tror på fullaste allvar att de bryr sig om miljön och att kärnkraft i grunden är onödig, i bästa fall kanske att den behövs just nu tills vi ersatt med något annat, kanske vindsnurror till havs, kanske "energieffektivisering" (kort som kan dras i alla sammanhang när de är överbevisade). Planerbar energi behövs inte, antingen ska vi lagra den (oklart hur) eller använda när den skapas (och ha mörkt och kallt resten av tiden).

Det här är människor som inte är särskilt korkade i andra sammanhang, men det är som det finns blinda fläckar, viktiga principer som inte får ruckas.

Jo, jag föreslog för många år sedan en uppkopplad elmätare som bara levererar när det blåser/solen skiner till alla som hävdar att det är framtiden.

Då kan dom ju ha ett gäng bilbatterier ståendes i hallen och laddbara ficklampor och spritkök resten av tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, jag föreslog för många år sedan en uppkopplad elmätare som bara levererar när det blåser/solen skiner till alla som hävdar att det är framtiden.

Då kan dom ju ha ett gäng bilbatterier ståendes i hallen och laddbara ficklampor och spritkök resten av tiden.

Nänä, det bildas CO2 när man eldar sprit. Dom får göra åkerbrasa för att värma sig.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tycker fortfarande att det vore intressant att höra vad som lockade nuvarande partiledningen att gå med i den organisation som det var när de gjorde det.
Både Jimmie Åkesson och Björn Söder har svarat på det. De hittade inget parti som stod bakom ett nej till EU och minskad invandring. Enligt dem var SD närmast och de såg en potential att påverka partiet i rätt riktning. Om det är sant eller en efterhandskonstruktion vet bara de själva.

Jimmie var ju moderat innan SD så att han har nazi/skinheä-åsikter betvivlar jag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
dom är ju exakt lika korkade o inkompetenta alla ihop.
o då kan vi ju lika bra ha något fint att titta på, eller du föredrar kanske maggan :lol :lol :lol
1660160629782.jpeg
Bifogar bild på det du tycker är ”fint att titta på”.
Valet mellan det där och Maggan är svårt.
Man skulle kunna spela ”Skjut, gifta sig, knulla”. I så fall hade jag gift mig med Maggan så jag blev first husband of Sweden. Sen hade jag knullat Nooshi. Efter det hade skjutit mig själv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Oavsett risken för bias är det ju ett rejält politiskt självmål, med tanke på hur högtidligt de deklarerat att forskaren är helt fristående. Kommer inte gå att hänvisa till vitboken utan att få detta slängt i ansiktet av oppositionen. Klantigt av dem att inte kolla upp detta noggrannare innan.

Å andra sidan lär väl vitboken ändå inte förändra så värst mycket just nu. De som investerat sitt politiska kapital i att vara för respektive emot SD lär inte ändra sig. Möjligen kan det påverka hur villiga M/KD/L är att inleda ännu mer djupgående samarbeten med SD eller ge dem ministerplatser i en framtida regering.
Inte alls självmål, däremot har ingen annan vågat granska dem.

Är det någon som har något att anmärka på hur granskningen gått till?

För övrigt är det ytterst obehagligt att Expressen kan och vill ta reda på folks medlemskap, åsiktsfrihet, organisationsfrihet, demokrati, någon?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inte alls självmål, däremot har ingen annan vågat granska dem.

Är det någon som har något att anmärka på hur granskningen gått till?

För övrigt är det ytterst obehagligt att Expressen kan och vill ta reda på folks medlemskap, åsiktsfrihet, organisationsfrihet, demokrati, någon?
Självmålet bestod inte i att de anlitade den aktuella forskaren utan i att de så tydligt deklarerade att han var helt fristående utan att uppenbarligen ha tagit reda på detta. Forskaren själv (som lär ha vetat om att han varit medlem) gjorde ju även misstaget att inte ta upp det.

Expressens metoder kan man ifrågasätta, men sånt här kommer oftast ut på något sätt, i synnerhet när det är en sån högprofilerad fråga och dessutom valrörelse.

Problemet nu är ju att hur objektivt än arbetet gått till kommer medielogiken och debatten nu lägga all fokus på att ifrågasätta dess trovärdighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är självklart att de hela tiden vetat om att deras ”vitbok” skulle skrivas av en sympatisör. Hur skulle de annars kunna undvika en total katastrof?

Det är bara att konstatera att det är såhär det fungerar inifrån och ut i den här typen av parti och de har långt kvar innan de är rumsrena på det viset. Även om jag håller med om att mycket har hänt på 15 år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är självklart att de hela tiden vetat om att deras ”vitbok” skulle skrivas av en sympatisör. Hur skulle de annars kunna undvika en total katastrof?

Det är bara att konstatera att det är såhär det fungerar inifrån och ut i den här typen av parti och de har långt kvar innan de är rumsrena på det viset. Även om jag håller med om att mycket har hänt på 15 år.

Ja, det är ju så det ständigt fungerat inom politiken precis exakt som när de andra sossarna tillsätter oberoende granskningar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja i slutändan handlar ju politik inte om vad som är sant utan om vad som kan framstå som sanningsenligt för de som man vill övertyga. Och det är också därför som detta är ett självmål för SD.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är ju så det ständigt fungerat inom politiken precis exakt som när de andra sossarna tillsätter oberoende granskningar.

Absolut. Det är därför som ”fri press” och liknande är så viktigt. Och därför som alla tendenser att försöka strypa densamma måste motarbetas. Oavsett var de kommer ifrån.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är självklart att de hela tiden vetat om att deras ”vitbok” skulle skrivas av en sympatisör. Hur skulle de annars kunna undvika en total katastrof?

Det är bara att konstatera att det är såhär det fungerar inifrån och ut i den här typen av parti och de har långt kvar innan de är rumsrena på det viset. Även om jag håller med om att mycket har hänt på 15 år.
Nu trollar du, det är precis tvärtom, ingen annan ville skriva vitboken, dvs ingen ville sätta sitt namn på att det inte framkommer något nytt horribelt.

Jag utgår från att inte så många här är seriöst intresserade men om någon är det så intervjuades författaren i Kvartal nyligen och bemötte just denna farhåga.

I övrigt har jag fortfarande inte sett någon kritik mot granskningen, varsågod om någon har något att bidra med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu trollar du, det är precis tvärtom, ingen annan ville skriva vitboken, dvs ingen ville sätta sitt namn på att det inte framkommer något nytt horribelt.

Jag utgår från att inte så många här är seriöst intresserade men om någon är det så intervjuades författaren i Kvartal nyligen och bemötte just denna farhåga.

I övrigt har jag fortfarande inte sett någon kritik mot granskningen, varsågod om någon har något att bidra med.
Jag har lyssnat på intervjun och jag tycker han verkar vara seriös och antagligen gör ett så bra jobb han kan. Ett av syftena med vitboken bör väl vara att framstå som mer trovärdiga och seriösa som parti och därmed kunna vinna över väljare som ev. kan tänka sig att rösta på dem, men som är osäkra. Hur objektiv vitboken än blir, tror du det kommer avhålla skriktwitter, opposition och media från att använda fadäsen för att försöka undergräva vitbokens trovärdighet och därmed motverka syftet ovan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut. Det är därför som ”fri press” och liknande är så viktigt. Och därför som alla tendenser att försöka strypa densamma måste motarbetas. Oavsett var de kommer ifrån.

Fri press är viktigt ja, vilket parti var det som föreslog ett sanningsministerium som lösning på problemen med fejk news?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har lyssnat på intervjun och jag tycker han verkar vara seriös och antagligen gör ett så bra jobb han kan. Ett av syftena med vitboken bör väl vara att framstå som mer trovärdiga och seriösa som parti och därmed kunna vinna över väljare som ev. kan tänka sig att rösta på dem, men som är osäkra. Hur objektiv vitboken än blir, tror du det kommer avhålla skriktwitter, opposition och media från att använda fadäsen för att försöka undergräva vitbokens trovärdighet och därmed motverka syftet ovan?
Vit bok. Det är ju galet rasistiskt. Eller? Borde det inte i dagen kränkta hbtq samhälle vara en regnbåge bok?

Förvirrad?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top