Varför röstar folk på Sverigedemokraterna?

Raderad medlem 51742

Guest
Nja, vi kan också skicka ut dem igen.

Jag vägrar acceptera att vi måste acceptera det som hänt.

I så fall kan vi lika bra anfalla Ryssland och hoppas på det bästa.
En sådan utveckling ser jag som mycket osannolik. Det finns så många juridiska och andra hinder att vilja inte räcker och jag tror inte det kommer ske i någon större utsträckning, ens om SD skulle få egen majoritet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför folk röstar på SD?

För att dom vill få igonom nödvändiga förändringar 2-5år fortare än Socialdemokraterna.

För 2-5 år efter SD har krävt språk och försörjningskrav så föreslår sossarna det...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En sådan utveckling ser jag som mycket osannolik. Det finns så många juridiska och andra hinder att vilja inte räcker och jag tror inte det kommer ske i någon större utsträckning, ens om SD skulle få egen majoritet.
Knepigt kommer det bli men att man kunde få ut alla ej önskvärda utländska medborgare är ingen utopi.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja. Vi har ju ett ganska stort problem i och med att vi är urusla på att få både immigranter och flyktingar sysselsatta med jobb där dom faktiskt är självförsörjande. Bland de absolut sämsta i världen.
En av hypoteserna som man lagt fram är att det har att göra med att Sverige som land är väldigt högkvalificerade. Man bedömer att det inte är mer än ca 5% av jobben som är okvalificerade, dvs inte kräver högre utbildning. Det tror jag förvisso inte är helt sant eftersom jag vet att man ofta svänger sig med skrivningar i annonser för jobb att man ska ha minst utbildning si och så men i praktiken så kan man göra det jobbet utmärkt med betydligt mindre utbildning än så. Men i alla fall.

Och om man då gömmer det problemet genom att man istället tittar på sysselsatta och i det räknar med både de som har jobb som är delvis eller helt finansierade av statsbidrag och dessutom räknar så att om man haft jobb under bara 1-2 timmar under en månad så räknas man som sysselsatt så får man ju betydligt bättre siffror än vad verkligheten faktiskt är. Och om siffrorna ser bättre ut så minskar ju den politiska viljan att lösa problemet eftersom problemet framstår som mindre än det faktiskt är.

Men här behöver vi nog vidta en massa åtgärder. Till att börja med så måste man nog försöka se till så att man inte stoppar alla i samma kvarter utan ser till att de på ett eller annat vis blir integrerade i samhället. Hur nu det ska gå till. Det är ju inte direkt så att en arbetslös person som går på bidrag kan få lån för att köpa en bostadsrätt eller villa. Än mindre få ihop till kontantinsatsen. Men man kanske kan börja med att ställa krav på att man ska lära sig språket hjälpligt för att få ett permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap. Det känns inte som helt orimligt. Om dom åtminstone kan kommunicera så ökar ju chanserna att dom överhuvudtaget ska kunna ha en möjlighet att få ett jobb drastiskt.
Jag har i alla år sagt ”gör som USA”.
Där är Det status att kvala in!
Genom att gå igenom prov på språk, lagar&regler och kultur.
Dvs kom gärna hit om du bryr sig om att sätta dig in i hur demokrati, mänskliga rättigheter och ALLA likas värde fungerar i Sverige och VILL leva så.
Vill du bidra till samhället eller inte? Jobba för självförsörjning och betala skatt?

Kravställ för tusan!
Vi andra skattebetalare får nu betala ett högt pris.
Ni skeptiker kan googla om ni vågar, för att se de pengar detta kostar oss.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tänker du hela vägen nu? Det är inte så enkelt som att vi inte vill ha skitjobb, det är mycket mer komplext än så.

Vi har ett utvecklat land som är uppbyggt runt folkets förmåga. I nedre änden har vi socialt skyddsnät och höga minimilöner. Dessa är utformade runt folkets förmåga.

När du gör ett stort folkutbyte och skjuvar andelen personer med låg förmåga, så går inte den kalkylen längre ihop.

Det är fint att kunna tänka att även en analfabet som enligt våra definitioner i bästa fall skulle hamna inom svag begåvning skulle kunna bädda sängar till vår relativt höga minimilön. Men du bortser från något fundamentalt. Nämligen att dessa personer också behöver utbildas och vara självgående. Den biten är vanligtvis ett stort problem vid svag begåvning. Det råder ingen tvekan om att någon med intellektuell nedsättning kan bädda en säng, men kan du få dem att göra det effektivt i arbetet? Desto mer tveksamt. Det finns en anledning till att amerikanska militären sätter ~83 i IQ som minimigräns.

Nästa del av kalkylen du missar är följdeffekter. Om du ersätter en del av sjuksköterskans arbete med en lågavlönad sängbäddare är resultatet att sjuksköterskan kan göra mer avancerade jobb med sin tid. Således behövs det inte lika många sjuksköterskor. Du får nu ett nytt problem, vad ska någon som är kapabel till att klara sjuksköterskeutbildningen utbilda sig till istället? Det hela är inte ett nollsummespel, eftersom det alltid finns en övre gräns till vad folk är kapabla att göra.

Men låt oss ignorera båda ovanstående praktiska problem, så lämnas vi med ett tredje. Vi lever i ett land med progressiv skattesats. Denna progressiva skattesats är utformad som en balans där klyftor minskar samtidigt som bättre bemedlade inte ska fly landet. När vi skjuvar i balansen av folkets förmåga sätter vi också denna progressiva beskattningen ur spel.
Det räcker inte med att du har ett arbete och kan försörja dig själv för att det ska vara en samhällsvinst. Så även om det är bättre att någon som invandrar hit jobbar ett enkelt jobb än att de är arbetslösa, så är det fortfarande en samhällsförlust som tär på välfärden. Grundförutsättningen för en lönsam invandring är att genomsnittslönen hamnar över brytpunkten för att landet ska gå med vinst. Det gör inte enkla jobb.

Vi kan så klart kompensera för detta genom att sänka välfärden och göra skattesatsen mindre progressiv, med resultatet att klyftorna stiger. När klyftor stiger så stiger också kriminalitet.

Kort sagt, ur mitt perspektiv är inte lösningen fler enkla jobb. Men däremot skulle jag gärna se enkla jobb som motkrav för många av de bidrag vi har, det skulle minska bidragsmigration och normalisera att arbete är en självklarhet.

Kontentan? Vi kan absolut ha fler skitjobb, men resultatet är en sämre upplevelse för majoritetsbefolkningen, högre kriminalitet, lägre välfärd, sämre skyddsnät och högre kostnader för alla. Men vad är egentligen vinsten med detta samhälle? Vad är fördelen med att möblera om den modell vi har bara för att kunna ta hit folk som inte passar in i den? Jag har väldigt svårt att se den vinsten. Verkar bättre att ge mångkulturbidrag till de som vill se andra kulturer, för bistånd det ger vi redan.
Kloka ord.
Det enda vi kan konkurera med I Sverige är innovation kompetens och hightech.
Då ska vi lägga MER resurser på de duktiga.
Nu tvingas vi sänka kraven.
Se på lärarutbildningen, polisutredningen tex.
Katastrof i längden
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag förde ett kort resonemang om min syn på enkla jobb. Jag är för enkla jobb. Jag är för alla jobb som frivilligt överenskommits mellan arbetsgivare och arbetstagare. Min lösning på de flesta samhällsproblem grundar sig naturligtvis inte i enkla jobb = lösningen på allt. Det är bara ett litet steg på vägen.

Jag vill ta bort vartenda bidrag som finns. Jag vill banta staten på allt utom militär, polis och domstolar som finansieras av en fast summa per invånare. Då hade ingen analfabet kommit hit om de inte kan försörja sig själva. Det är min lösning. Den är inte felfri men jag tror att det är det minst dåliga alternativet. Det hade blivit rättvist, enligt min definition av rättvisa, där flit och talang lönar sig medan lathet och oförmåga inte lönar sig.
Även jag är för enkla jobb, då det är en väg in till att inse, HMMM jag kanske ska utbilda mig ELLER bli bäst på det enkla jobbet och kanske lära upp andra.
Tex
Men då behöver vi reformera lite i Sverige. (Se tidigare inlägg)

Felet med massinvandring är exakt dett. Ingen konsekvensanalys med åtgärder.
Mycket kan göras.
Mycket skit kunde undvikits
 

Varjjen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2015
Ort
Malmö
Hoj
2014, Aprilia 1000 Tuono APRC V4
Många intressanta diskussioner med olika vinklingar, det jag förvånas över är att det är förhållandevis städade diskussioner trots i vissa fall ganska extrema ordval. Känns skönt att kunna ventilera ganska fritt. Över 130sidor (jag erkänner jag har inte plöjt alla sidorna men hälften ungefär), är hojåkare mer toleranta och tålmodiga eller mer intelligenta och inte sätter sig i sandlådan... kanske en kombination? Imponerande iaf med tanke på rubriken och de oftast konstruktiva diskussionerna.
För att ni ska förstå mig bättre så är jag kort en "uppgiven sosse", VD på ett företag, älskar människor och stort behov av att känna att jag bidrar/drar mitt strå till stacken. Jag ser alla människor som individer och är allergisk mot alla former av att kategorisera och etikettera människor.
Integrationspolitiken som inte fungerar (vad jag vet har det alltid varit en större utmaning) är en komplex fråga, just därför tror jag att den inte blivit löst? Ni som har bra ideer engagera er politiskt och ventilera era fantastiska ideer så antingen löser ni ett problem eller breddar er egen kunskap inom området Win-Win! Eller är det inte så viktigt?
En av "klorna" i diskussionerna är att det inte är ekonomisk bas som flyktinginvandring sker på utan humanitär hjälp och självklart finns det och kommer troligen alltid finnas människor som utnyttjar sitationer och andra människor.
Jag kan bekräfta vad flera tidigare skrivit om kvalificerat arbete och under två år gjorde vi ett försök att bidra till integration av nyanlända genom att hitta matchande arbetsplatser i våra affärsnätverk, kort sammanställning av de två åren var att det var otroligt tufft, ekonomiskt självmord (arbetsinsats stod inte i relation till intäkt men det var inte i första hand anledning till att vi gick med på att försöka) men det var otroligt belönande att uppleva den förändring vi bidrog till i dessa människors liv. Till er som vill lösa integrationen kan jag säga att just höga kvalifikationer är det enskilt största problemet, nu tänker ni aja men det var nog en sektor med höga krav men nej. Största delen av ej kvalificerat arbete om man jämför med 90-talet är borta/upptaget av lågavlönad arbetskraft.
Kvar är allt som oftast högre kvalificerat arbete där språket blir en barriär som ofta är svår att komma över. Kan ta som exempel vi i Sverige läser engelska i måååånga år, läser engelska, ser på engelska program och är ganska väl språkligt rustade att ta ett jobb som jurist, läkare om vi haft den typ av utildning i Sverige. Men motsvarande högutbildad i annat land löper för stor risk med språkets begränsningar att göra allvarliga tjänstefel. Min begränsade erfarenhet pekar på att istället få dom att bli egenföretagare och hitta en nisch dom vill arbeta i eller kartlägga deras engelska kunskaper och hitta arbete där engelska är koncernspråk eller satsa extremt mkt på svenskspråksundervisning och praktikplatser för att omsätta/förbättra språk och integration i samhället. Ändra arbetsförmedlingarna att arbeta på detta sätt med företag inom alla nischer för att använda deras befintliga affärskontakter/nätverk, det fungerar. Sedan tänkte jag avsluta med om jag skulle rösta på SD? Aldrig är en lång tid men politiken skulle behöva ändras markant för att det skulle vara rätt för mig och det Sverige jag vill uppnå. Alla andra partier har ett och annat att lära sig från dem, att under 1990-2010 inte kunna säga invandrare eller utlänning utan att politiken spelade rasistkortet är fan inte klokt! Skaffa ryggrad för helvete! Det är få politiker som har min beundran och ingen av dem är aktiva idag... men jag har också blivit ganska uppgiven och letar inte längre, orkar inte med fler besvikelser.
Sköt om er därute och stay safe
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför folk röstar på SD?

För att dom vill få igonom nödvändiga förändringar 2-5år fortare än Socialdemokraterna.

För 2-5 år efter SD har krävt språk och försörjningskrav så föreslår sossarna det...
Sossarna föreslår ofta reformer som "medel-svensson" har på önskelistan. Sedan tillsätts en utredning som varar över nästa val och därefter läggs reformen antingen ner eller blir så urvattnad att den inte medför någon praktisk förändring.
Men....... det "ser ut" som man gör något vilket bidrar till att behålla de väljare som önskar förändring, och man "gör inget" vilket bidrar till att behålla de väljare som skulle påverkats negativt av förändring
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

SD gjorde stor sak av att författaren till deras vitbok var politiskt obunden och utav kopplingar till partiet.
Nu framkommer att han gick med i partiet 2017.
Risk för bias?

Nä tycker SD. Det spelar tydligen ingen som helst roll. De vill dessutom inte behöva hålla koll på sådana saker...
 

Raderad medlem 51742

Guest

SD gjorde stor sak av att författaren till deras vitbok var politiskt obunden och utav kopplingar till partiet.
Nu framkommer att han gick med i partiet 2017.
Risk för bias?

Nä tycker SD. Det spelar tydligen ingen som helst roll. De vill dessutom inte behöva hålla koll på sådana saker...
Oavsett risken för bias är det ju ett rejält politiskt självmål, med tanke på hur högtidligt de deklarerat att forskaren är helt fristående. Kommer inte gå att hänvisa till vitboken utan att få detta slängt i ansiktet av oppositionen. Klantigt av dem att inte kolla upp detta noggrannare innan.

Å andra sidan lär väl vitboken ändå inte förändra så värst mycket just nu. De som investerat sitt politiska kapital i att vara för respektive emot SD lär inte ändra sig. Möjligen kan det påverka hur villiga M/KD/L är att inleda ännu mer djupgående samarbeten med SD eller ge dem ministerplatser i en framtida regering.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är jag varken sverigedemokrat eller vänstermupp, men den där vitboken var väl inte överdrivet snäll utan skrev väl ungefär vad som vanlig media rapporterat mest hela tiden?

Dvs de hade lika gärna kunnat få någon verkligt oberoende att göra den utan att den skulle bli värre från deras perspektiv. Rejält självmål i vilket fall. Inte för att jag tror det kommer spela någon roll i praktiken, var bara i checkbox som skulle avklaras, ungefär som vänsterpartiets vitbok i början av 90-talet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu är jag varken sverigedemokrat eller vänstermupp, men den där vitboken var väl inte överdrivet snäll utan skrev väl ungefär vad som vanlig media rapporterat mest hela tiden?

Dvs de hade lika gärna kunnat få någon verkligt oberoende att göra den utan att den skulle bli värre från deras perspektiv. Rejält självmål i vilket fall. Inte för att jag tror det kommer spela någon roll i praktiken, var bara i checkbox som skulle avklaras, ungefär som vänsterpartiets vitbok i början av 90-talet.
Ja så är det. Är säkert inga större fel med vitboken. Det spelar dock mindre roll om den som skrivit den är jävig. Det skadar förtroendet.

Nu tror jag inte det spelar särskilt stor roll ändå. Väljarna vet redan att SD är ett parti med taskiga rötter. Det har tjatas till leda. Jag som röstar på SD bryr mig inte ett dugg om vad de gjorde för 20-30 år sedan. Inget annat parti jobbar så hårt som SD att få ut fel folk. Ur partiet och ur Sverige.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker fortfarande att det vore intressant att höra vad som lockade nuvarande partiledningen att gå med i den organisation som det var när de gjorde det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

SD gjorde stor sak av att författaren till deras vitbok var politiskt obunden och utav kopplingar till partiet.
Nu framkommer att han gick med i partiet 2017.
Risk för bias?

Nä tycker SD. Det spelar tydligen ingen som helst roll. De vill dessutom inte behöva hålla koll på sådana saker...
Är det mer problematiskt än att sossarnas vitbok skrevs av en sosse?
När kommer kommunisternas vitbok som t ex Magnus Utvik efterlyst? Den behövs mer än någon annan men vem/vilka ska skriva den och hur många band behövs?
Äh, jag tror inte på någon större nytta med det där. Däremot var det fascinerande att se paniken och vad vänstern är kapabla till när Aron Flam släppte boken om sossarnas förehavanden historiskt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det mer problematiskt än att sossarnas vitbok skrevs av en sosse?
När kommer kommunisternas vitbok som t ex Magnus Utvik efterlyst? Den behövs mer än någon annan men vem/vilka ska skriva den och hur många band behövs?
Äh, jag tror inte på någon större nytta med det där. Däremot var det fascinerande att se paniken och vad vänstern är kapabla till när Aron Flam släppte boken om sossarnas förehavanden historiskt.
Vänsterpartiets skrevs redan 1992... av två marxister. Varav en tidigare kritiserats för att han tidigare försökt tonat ner Stalins folkmord, vilket är relevant då boken delvis handlade om relationen till just Stalin. Vad jag kan hitta (nej jag har inte orkat läsa eländet) 'missade' de att ta upp det kortvariga stödet till Hitler 1939-1940.


Inte för att det gör SDs självmål mindre pinsamt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vänsterpartiets skrevs redan 1992... av två marxister. Varav en tidigare kritiserats för att han tidigare försökt tonat ner Stalins folkmord, vilket är relevant då boken delvis handlade om relationen till just Stalin. Vad jag kan hitta (nej jag har inte orkat läsa eländet) 'missade' de att ta upp det kortvariga stödet till Hitler 1939-1940.


Inte för att det gör SDs självmål mindre pinsamt.
Tack för info!
Troligtvis vet Utvik om den och kommer ändå med förslaget. Jag håller med, på förekommen anledning.
Frågan är vad folk väntar sig? Att partier ska "come clean"? Nä, låt meningsmotståndare kritisera och så får det bemötas, helst sakligt från båda håll.
Jag menar, hur är vi människor beträffande egna tillkortakommanden? Vi ljuger ju t o m för oss själva om vi tror vi kan komma undan med det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen röstar på ett parti pga det partiprogram de hade när det bildades.
Det är vilken politik ett parti för NU som man röstar på.

Iaf borde det vara så...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen röstar på ett parti pga det partiprogram de hade när det bildades.
Det är vilken politik ett parti för NU som man röstar på.

Iaf borde det vara så...

Vem röstar på bondeförbundet (centerpartiet) för att dom jobbar för lantbrukarnas rättigheter i dag?

Vilka partier är Arbetarepartier i dag, jämfört med vilka som var det när partierna bildades?

Är det någon som tror på att miljöpartiet med sitt kärnkraftshat bryr sig om miljön?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det någon som tror på att miljöpartiet med sitt kärnkraftshat bryr sig om miljön?
OT:Jag är via ingift släkt bunden till ett ganska stort gäng miljöpartister och annat på vänstraste fjärdedelen.. De tror på fullaste allvar att de bryr sig om miljön och att kärnkraft i grunden är onödig, i bästa fall kanske att den behövs just nu tills vi ersatt med något annat, kanske vindsnurror till havs, kanske "energieffektivisering" (kort som kan dras i alla sammanhang när de är överbevisade). Planerbar energi behövs inte, antingen ska vi lagra den (oklart hur) eller använda när den skapas (och ha mörkt och kallt resten av tiden).

Det här är människor som inte är särskilt korkade i andra sammanhang, men det är som det finns blinda fläckar, viktiga principer som inte får ruckas.

Edit: Sen brukar de tycka att vi ändå kommer att gå under på grund av växthuseffekt, döda bin, resursslöseri, Ryssland, Trump, att folk röstar på fel partier etc varför elfrågan ändå prioriteras ner mentalt, går ju åt helvete hur man än gör.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top