Varför kör sporthojar så långsamt?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det viktiga för oss är att läsa in vad vår "motståndare har som agenda och vi kan nog alla vara överens att vi inte är ett favoritbarn.

Har varit med i denna fråga länge och har tidigare engagerat mig blå både här och på andra forum och kan bara konstatera att vi alla ligger i ett underläge som är svårt att få byråkraterna att släppa upp oss ifrån.

Dom kar inte bara marinerat oss i bajs dom vill koka oss i det också. Otroligt trist att bristen på kunskap ang MC tyvärr är en kvarleva från decennier tillbaka då vi sågs som radikaler.
Ja, läget är förtvivlat men dock ej hopplöst. En konfrontationsstrategi kan vi inte annat än förlora, vi är för få, för splittrade och handen på hjärtat räcker kanske engagemanget bland oss hojåkare generellt sett inte riktigt till för en sådan batalj.

Vad vi kan göra är att visa att vi har rätt. Trots alla resurser som TrV besitter, trots alla miljoner som trillar in i deras forskning och konsultarvoden så kan vi kanske nå fram om vi visar att det vi gör - gör en skillnad.

Säger vi att fortbildning gör nytta (TrV hävdar fortfarande att den skadar!) kör vi utbildningar - som vi dessutom utvecklar, förbättrar och slipar varefter vi lär oss och trafikmiljön förändras. Säger vi att rullgrus dödar - rapporterar vi rullgrus till dess att systemet storknar. Säger vi att vi inte kör för fort förbi kameror - minskar antalet "dumfoton" ned till nära noll.

Det är enda sättet för oss att besegra byråkraterna - med deras egna metoder. Vi matar trollen med den kost vi anser lämplig.

Det är i alla fall hoppet jag lever på...
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Och vart går gränsen, dvs hur mycket är vi beredda på att kuvas innan det är lika bra/dåligt med ett förbud?

Skulle tex krav på hastighetsregulatorer - maxhastighet tex 130 km/h - på motorcyklar vara okej?

Jag kör bara på 70-90km/h vägar så för min del går det bra att begränsa maxhastighet till 150km/h:hihi

varför tror du att denna 30 punkts lista dök upp igen???. jo just på grund av att vissa kör som idioter och då bland annat på det sätt som du beskrev i tidigare inlägg...

som någon skrev tidigare. att göra uppror mot staten/systemet genom att köra för fort eller vara ett arsle gör bara att det blir ännu mer lagar och regler eller förbud.

Däremot så vill jag ge dig en eloge att du (precis som jag) kör lagligt förbi fart kameror.:tummenupp


Precis:) varför ska vi väcka björnen som sover....:3freak
 

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Gud vad allvarligt och tråkigt SH har blivit de senaste åren.. Imorgon ska jag sätta mig på hojen och ueeeeeeeela förbi närmsta fartkamera medan jag räcker FääCkJu:yoparty:yoparty.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gud vad allvarligt och tråkigt SH har blivit de senaste åren.. Imorgon ska jag sätta mig på hojen och ueeeeeeeela förbi närmsta fartkamera medan jag räcker FääCkJu:yoparty:yoparty.

Video or it didn't happen. :)
-20 här hos mig. :3freak
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror en lösning på det kan vara att se till att media slutar envisas med att skriva om mc-döden, mc-ligor och annat dylikt och inget annat om mc. Media bygger bilden av hur hojfolket är som grupp. Fast, jag har faktiskt börjat se en vag ändring på det området. En och annan positiv artikel, och lite mindre tjat om mc-döden och kriminella gäng och sånt.

Grattis, du kom på lösningen.

Och vilket tror du är svårast att få media att inte ta upp det som säljer eller att försöka påverka beslutsfattarna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grattis, du kom på lösningen.

Och vilket tror du är svårast att få media att inte ta upp det som säljer eller att försöka påverka beslutsfattarna?

Vi får väl göra som kommunisterna? Ha en medveten mediestrategi som går ut på att helt enkelt sätta vårt folk på beslutsplatser i media. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du kommunist? Jag orkar inte hålla reda på vad folk har för religiös eller ideologisk övertygelse, så det var inte ett påhopp.
Det var faktiskt ett uttalat strategiskt mål i den kommunistiska rörelsen här i landet för en handfull årtionden, och det har ju funkat bra för dem, sett till hur det politiska landskapet såg ut på media runt millenieskiftet, och till hyfsat stor del fortfarande ser ut.
Skulle vi motorcyklister som grupp arbeta lika strategiskt som kommunisterna gjorde ett par årtionden på att fylla upp media med motorcyklister skulle vi efter ett par årtionden kunna forma mediebilden av motorcyklister.

Och nej, jag är inte seriös.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är du kommunist? Jag orkar inte hålla reda på vad folk har för religiös eller ideologisk övertygelse, så det var inte ett påhopp.
Det var faktiskt ett uttalat strategiskt mål i den kommunistiska rörelsen här i landet för en handfull årtionden, och det har ju funkat bra för dem, sett till hur det politiska landskapet såg ut på media runt millenieskiftet, och till hyfsat stor del fortfarande ser ut.
Skulle vi motorcyklister som grupp arbeta lika strategiskt som kommunisterna gjorde ett par årtionden på att fylla upp media med motorcyklister skulle vi efter ett par årtionden kunna forma mediebilden av motorcyklister.

Och nej, jag är inte seriös.

Är du kommunist är motfrågan då det är du som verkar vilja kontrollera media och inte jag.

Och jag är lika mycket oseriös som du.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Låt säg så här.

Det inkommer en massa förslag och motioner till Sveriges riksdag.
En del korkade men och en del vettiga.

Är det någon som kör större mc än 250cc på allmän väg i dag? troligtvis är vi många som gör det.

Då kan jag tala om att det är ingen självklarhet att ni får göra det.
-Kom det som en chock för er?

Hur många av er är det som känner till "Rapport 13" från 1976 ?
Det var nära att den gick igenom.

Då hade de förbjudit motorcyklar över 250cc på allmänna vägar.

Vi går tillbaka lite i tiden till. 1971....... Då vill Sveriges riksdag förbjuda motorcyklar till att köra fortare än 70 km/timme.

Sug på den bittra karamellen Boys and Girls.
Tur väl är att den hamnade i toa stollen eller papperskvarnen.

Tänk nu er ett scenario där det inkommer en motion där man vill begränsa våran frihet som
motorcyklister, att under eget ansvar och vuxet beteende framföra våra kärleks prylar på väg.

Där sedan de eller den politiker råkar bli omkörd som en idiot på väg till Sveriges riksdag där de ska rösta
för en sådan motion.

Gissa om hon eller han röstar för ett bra förslag ur våran synvinkel eller
ett dåligt förslag ur våran synvinkel?

Det räcker ju med en röst pga. att ett rötägg misskött sig en tidig morgon på väg någon stans
i Sverige, som råkar skrämma skiten av politikern som förmodat sitter i sin trygga taxibil till Sveriges riksdag.

Det inkommer många konstiga motioner och interpellationer till Sveriges riksdag gällande motorcykelns vara eller icke var på våra anmäla vägar.

Ändrar vi inte gemensamt på vår attityd och där med beteende som motorcyklister
så kommer vi att får större problem än vi förmodligen kan drömma om.

Vi har i dag en regering som samarbeta med Miljöpartiet, Grattis !
De miljöpartister som jag råka känna tycker att motorcyklar är onödiga.
De skitar ner och man kan bara åka 2 personer på dem och eventuell någon i sidovagn.

Jag är rädd för att vi är den sista generationen som kommer köra mc om
vi inte skärper oss.

Gäller även mig.

2015 förlorade vi många av våra motorcykelvänner i olyckor.

2016 hoppas jag att det är 0 dödade i trafiken .

Vi kan alla hjälpas åt med detta.

Att chansa i trafiken och ta risker är oftast inte så vettigt.
Utgången blir oftast ett resultat som leder till döden.

Nu tycker jag vi sikta på 2016 och har riktigt kul men under ett ansvarstagande och moget sätt.


Är ingen moralkärring !

Kör också lite för fort.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Ahaa! Det är därifrån den sloganen kommer.. "inte mindre lik, med 250 kubik" du har har inga länkar där man kan läsa mer om detta? Finner sånt ganska intressant att läsa:)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Med alla miljöfascister och andra frihetshatande landsförrädare i nuvarande regering så är verkligen allt möjligt gällande inskränkningar i mc-åkandet. Ett par mandatperioder med dessa clowner så kan mycket väl spårningsutrustningar, hastighetsstrypningar och förbud av eftermarknadsprylar bli möjliga.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med alla miljöfascister och andra frihetshatande landsförrädare i nuvarande regering så är verkligen allt möjligt gällande inskränkningar i mc-åkandet. Ett par mandatperioder med dessa clowner så kan mycket väl spårningsutrustningar, hastighetsstrypningar och förbud av eftermarknadsprylar bli möjliga.

Det är väl knappast miljöpartiser som är drivande i frågan om att förbjuda motorcyklismen, det är väl impotenta moderatgubbar.
Det måste vara bättre för miljön att åka mc än bil. Det blir även mer plats för cyklister och gångare :tummenupp

Jag kan väl inte vara den enda kommunisten som åker hoj, -eller ?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fildela är bra för naturen, varför inte riva upp den lagen.

...Snillet spekulerar...
 

moddlaren

Guest
Tack för alla uttömmande svar på min fråga varför alla sporthojar kör i 70km på små trevliga vägar.

Och tack gode gud att man inte bryr sig så skitnödigt mycket om lagar o förordningar utan mer ser dom som en chans att pissa på systemet så länge det nu är möjligt..

på med isdäcken på crossen och ut o busköra som satan,, Borde man göra:tummenupp

Nä nu skall jag beställa vindkraftverk och batterier samt solpaneler så man dyker under statens intressen där med blir nog en ren elbil så småningom och då kan staten se sig i stjärnorna efter bränsle skatten med även bil skatt då dessa är befriade från skatt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är väl knappast miljöpartiser som är drivande i frågan om att förbjuda motorcyklismen, det är väl impotenta moderatgubbar.
Det måste vara bättre för miljön att åka mc än bil. Det blir även mer plats för cyklister och gångare :tummenupp

Jag kan väl inte vara den enda kommunisten som åker hoj, -eller ?
Onej! Men jag tycker det är lite tråkigt att dom vill avveckla kärnkraften. Jag menar, för det första så bör man skilja fissionskraft från fusionskraft och för det andra så har ju 5e generationens kärnkraftverk möjligheten att producera ännu mer energi ur de gamla bränslestavarna så att de bara behöver lagras i 1000 år eller nått och det måste ju vara bättre än 100 000 år.

Kom jag ifrån topic nu? :näsblod
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Ahaa! Det är därifrån den sloganen kommer.. "inte mindre lik, med 250 kubik" du har har inga länkar där man kan läsa mer om detta? Finner sånt ganska intressant att läsa:)

Kika lite under följande länk.
http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/

Vill du ha mera info kontakta SMC`s kansli så hjälper de dig.
Fråga efter Maria Nordkvist exempelvis.
Hon är en utav de som har koll på läget.
Även dagsfärska konstiga förslag som inkommit har hon koll på.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top