Varför kör sporthojar så långsamt?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är för att det är så halt förstås.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör aldrig långsamt. Det går så fort att andra inte hinner se mig bara... :)

Nä, med lite marginaler så går det sällan speciellt fort numera. Har mer med annan trafik, vilda djur och grus/skräp på vägen att göra, än mina egna gränser. Samma vägar kör jag normalt mycket fortare på i bil, tack vare grepp och stödhjul och det faktum att jag har lite extra plåt runt som skydd (för vad det nu är värt).
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör aldrig för fort!
(tycker jag själv i alla fall ....)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som tur är har jag inte växt ifrån att åka o leka varesig det är med bil på snö grus eller asfalt samma sak gäller hoj det går inte jätte fort men att leka är kul.. Hittills har jag aldrig orsakat en olycka eller skadat någon o det är jag mycket glad för. Däremot har jag brutit det mesta i kroppen men det läker o kostar inget ett benbrottgör inte speciellt ont konstigt nog man hör smällen o sedan är det liksom inte värre..

Mvh

Spontan reaktion när jag läste din tråd var väl 1)hur gammal är killen följt av 2) sköt dig själv och ta ansvar för ditt eget beteende. Och där finns en del av utveckla låter det som...

Även om jag egenligen inte tycker det bombas mindre på småvägarna runt Stockholm nu än när jag började köra sportis -89 så ser jag det som i grunden ett sundhetstecken att det stora flertalet leker av sig någon annanstans alt håller lite större marginaler på allmän väg. Jag kommer aldrig att sluta köra hoj och visst farten är väldigt mycket kicken fortfarande men mer i kombination med kontroll och flow i körningen än att balansera på knivseggen. Och för det behöver jag inte ha 200 hk mellan benen.

Och har man en gång stirrat liemannen i vitögat i form av en buss eller annan hojåkare headon eller en stor jävla sten 5 cm från där man landade på gärdet med arslet före ja då minns man det. Hur jävla nära det var och hur onödigt det skulle vara att sluta livet på det sättet, bara för att impa på polarna.

Nu, i mogen ålder, med 3 kids som jag gärna vill se växa upp och få barn så är det en jävligt enkel kalkyl: det är helt enkelt inte värt risken att kapa de där extra sekunderna på Bulten. Rådjur, diesel, grus, faster Harriet i sin Corolla som plötsligt gör en u-sväng.....allt sånt vill jag kunna ha bra med marginal för att hantera.

Sambon ser gärna att jag kör enligt samma filosofi på bana men nä, så vuxen är jag inte:D. Men att utsätta sig själv och sina medtrafikanter för fara, att ta sig rätten att sätta egna regler för att du är på "lekhumör" och skita ned mckollektivets rykte ännu mer bara för att man kör sporthoj och har karamellfärgat skinnställ ...sorry det är inget som imponerar.

Mina 2C.
 

moddlaren

Guest
Spontan reaktion när jag läste din tråd var väl 1)hur gammal är killen följt av 2) sköt dig själv och ta ansvar för ditt eget beteende. Och där finns en del av utveckla låter det som...

Även om jag egenligen inte tycker det bombas mindre på småvägarna runt Stockholm nu än när jag började köra sportis -89 så ser jag det som i grunden ett sundhetstecken att det stora flertalet leker av sig någon annanstans alt håller lite större marginaler på allmän väg. Jag kommer aldrig att sluta köra hoj och visst farten är väldigt mycket kicken fortfarande men mer i kombination med kontroll och flow i körningen än att balansera på knivseggen. Och för det behöver jag inte ha 200 hk mellan benen.

Och har man en gång stirrat liemannen i vitögat i form av en buss eller annan hojåkare headon eller en stor jävla sten 5 cm från där man landade på gärdet med arslet före ja då minns man det. Hur jävla nära det var och hur onödigt det skulle vara att sluta livet på det sättet, bara för att impa på polarna.

Nu, i mogen ålder, med 3 kids som jag gärna vill se växa upp och få barn så är det en jävligt enkel kalkyl: det är helt enkelt inte värt risken att kapa de där extra sekunderna på Bulten. Rådjur, diesel, grus, faster Harriet i sin Corolla som plötsligt gör en u-sväng.....allt sånt vill jag kunna ha bra med marginal för att hantera.

Sambon ser gärna att jag kör enligt samma filosofi på bana men nä, så vuxen är jag inte:D. Men att utsätta sig själv och sina medtrafikanter för fara, att ta sig rätten att sätta egna regler för att du är på "lekhumör" och skita ned mckollektivets rykte ännu mer bara för att man kör sporthoj och har karamellfärgat skinnställ ...sorry det är inget som imponerar.

Mina 2C.


Mjo hade du läst i början hade du upptäckt att jag kör en 32 år gammal yamaha TT600 med trumbroms med toppspeed på ca 135km så någon sportig hoj är det inte ca 43hp 130kg o dessutom har jag ett kolsvart jofama skinnställ eller goretex när det är runt 0 grader.

Men ibland kan jag ta yz250wr som oso är ca 30 år dock motard kittad o runt 55 hp på 96kg lite roligare o liiiten snabbare dock samma kläder.


Nä sportus klarar jag inte av det har jag fått förklarat för mej utan antingen fortsätter jag med mina gammal hojar eller köper en grön dam cykel med balongdäck.

O fortfarande ca 50 år jävligt ung med ett gäng barnbarn o diverse annat som man av naturliga skäl har i denna åldern ?
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top