Varför kör sporthojar så långsamt?

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Det är väl knappast miljöpartiser som är drivande i frågan om att förbjuda motorcyklismen, det är väl impotenta moderatgubbar.
Det måste vara bättre för miljön att åka mc än bil. Det blir även mer plats för cyklister och gångare :tummenupp

Jag kan väl inte vara den enda kommunisten som åker hoj, -eller ?

Läs.
Anna Wallén (S) vill att motorcyklar ska få registreringsskylt fram och att ägaransvar för fortkörningsböter ska införas. I sin motion skriver hon:

"En av de vanligaste orsakerna till trafikolyckor är att föraren håller för hög hastighet. Därför är kontrollen av efterlevnaden viktig och en uppgift som polisen prioriterar. När det gäller biltrafik fungerar detta relativt väl. Däremot finns det problem med motorcyklister som kör för fort. Av säkerhetsskäl kan polisen inte ta upp jakten på de förare som inte följer uppmaningen att stanna. Det vet många förare om och kan därmed riskfritt öka hastigheten ytterligare för att köra ifrån polisen. Då föraren bär hjälm och ofta visir är det näst intill omöjligt att i efterhand identifiera en fortkörare, även i de fall man har registreringsnummer på motorcykeln.


I dag har den som äger fordonet inget ansvar för hur detta framförs och inte heller skyldighet att uppge vem som körde fordonet vid fortkörningstillfället (i de flesta fall förmodligen ägaren själv).


Det är inte acceptabelt att det ska vara så svårt att beivra fortkörningsbrott och andra trafikförseelser med motorcykel. Därför menar jag att ägarens ansvar för hur fordonet används måste utvidgas."

Även sossarna Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic anser att motorcyklar bör förses med främre registreringsskylt:

"Det finns omkring 300 000 motorcyklar i Sverige, som är ute i trafiken främst under sommartid. Många motorcyklister är utsatta för olyckor. Enligt Transportstyrelsen omkom 37 motorcyklister år 2010, 46 år 2011 och 31 år 2012 och därutöver skadas många gånger fler varje år. Anledningen till olyckorna är att många kör i mycket höga hastigheter. Vid dödsolyckor har mer än var tredje kört drygt 30 kilometer i timmen över gällande hastighetsgräns.

De vanligaste olyckorna är singelolyckor eller krock med en vänstersvängande bil, eftersom bilförare har svårt att hinna upptäcka en motorcyklist som kommer i extrem hastighet. För att kunna förebygga olyckor har polisen därför bestämt att skärpa övervakningen av motorcykeltrafiken. Det är framför allt de som kör i mycket höga hastigheter som kommer på olika sätt att bevakas.

Ett problem i sammanhanget är att motorcyklar saknar registreringsskyltar fram, vilket omöjliggör identifiering av motorcykel för hastighetskameror. Det går inte heller att identifiera föraren, då man kan gömma sig bakom visiret i hjälmen. För att minska antalet motorcykelolyckor på våra vägar är det angeläget att dämpa hastigheterna. Att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen – något som tillämpas i flera europeiska länder – skulle därför kunna förbättra trafiksäkerheten."

Samtidigt har Socialdemokrafterna i Trafikutskottet lämnat in en motion som rör motorcyklar och motorcyklister på många olika sätt.

Här kan du också läsa lite.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tdagfrom=&debattdagtom=&org=&nr=&bet=&talare=
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samtidigt är ju plåt fram bara ett problem för de som kör för fort förbi kamerorna så att säga "kör lagligt förbi kamerorna så vi inte får krav på plåt fram" hjälper hur mycket då?

De som redan kör lagligt skiter väl i om det sitter plåt fram och de som inte har för avsikt att bry sig alls skiter väl i att sätta på plåten, ska man ändå köra lagligt för att slippa bli straffad när man inte gör det så kan man ju inte bli straffad ändå.......

Kan det vara så att alla som för fram att vi måste köra lagligt förbi kamerorna för att slippa få plåt är just de som skiter i att hålla hastigheten och är rädda för att bli tvingad att få en plåt fram så de inte kan fortsätta.........:va ;)

De som kör för Fort har sällan plåt bak synlig eller alls så att det skulle bli ett problem för de med krav även fram är ju bara fånigt. :dummer
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Jag kör oftast lagligt.. Kör alltid lagligt förbi kameror;) men jag avskyr plåt fram på bilen och skulle verkligen inte vilja ha det på hojen enbart av den anledning att det besudlar utseendet i fronten både på hoj och bil.. Min ena bil har sk. Mini skylt helt lagligt vilket ändå ser ok ut.. Porschen däremot har stor skylt, satte dit en liten skylt på den med och körde hela sommaren, påväg till vinterförvaringen blev jag stoppad och dom börja hacka på att skylten inte va godkänd.. Erkända att det inte är rätt skylttyp men undrade om dom inte kunde förstå att det är helgerån på en så fin bil att behöva ha en stor vit plåt i hela fronten... Joo om man ser till hur liten fronten är på denna så borde den ju näsan kvala in som kandidat till liten skylt. Sa snuten och vinka iväg mig, fick väl iofs bältesbot men ändå
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ÄSch, skylt fram går att löa med transponderkrav på alla fordon, så kan de ju samtidigt ha krav på ett chip i körkorten som de kan scanna av så kan de dessutom avgöra vem som körde fordonet, om man nu inte råkar glömma körkortet. :hihi
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nr skyltar fram på hojar försvann i å med nya skyltarna... Dom första var stora som dasslock, så man får vara glad över dom klart mindre idag....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan det vara så att alla som för fram att vi måste köra lagligt förbi kamerorna för att slippa få plåt är just de som skiter i att hålla hastigheten och är rädda för att bli tvingad att få en plåt fram så de inte kan fortsätta.........:va ;)

Tror inte det... Andelen som kör fortare än skyltad hastighet förbi kamerorna på motorcykel är väldigt liten del av de som inte kan bötfällas.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2008/Mc-forarna-ar-en-minoritet-i-fartkameror/
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/Motorcyklister-och-fartkameror/

Ifjol gick SMC ut med en uppmaning till alla motorcyklister att hålla farten vid hastighetskameror. Det är det bästa sättet att slippa diskussioner om registreringsskylt fram på motorcyklar och krav på ägaransvar.
Rikspolisstyrelsens statistik visar majoriteten av ärendena aldrig blir bötfällda eftersom förarens identitet inte kan fastställas och böter skickas ut. Hela 68 procent av ärendena läggs ner och av dessa står motorcyklisterna för under tio procent.

Och alla med lite självinsikt vet att det är otroligt svårt att köra helt lagligt. Här pratar vi hastighet, och det är Noll Visions mantra, men alla andra trafikregler?
Kört trött? https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/Trotthet-i-trafiken/
Använder mobiltelefon?
Avstånd till andra trafikanter?
Använda blinkers innan sväng eller filbyte?
Passerat spärrlinje?
Listan kan göras lång men alla har någongång gjort fel i trafiken!

De flesta kör bättre och tar bättre beslut än majoriteten, oavsett om de kör snabbt eller "laglydiga", och vill gärna få de som är "sämre" att ändra sig.
För de som inte kommer att köra hoj om 10 år har det ingen betydelse. :huvet

Men för oss andra är det ingen trevlig framtid att bara kunna köra hojen på släp till en bana, med stenhårda bullerregler, för att kunna få gasa lite. :(

Jag kör sällan för fort men väldigt ofta över skyltad hastighet. Jag anpassar den efter förhållandena. Om jag försöker ligga under radarn och köra lugnt och städat när det är trafik och folk kan jag ändå må ganska bra på krokiga småvägar.

Och om jag blir omkörd av en kille på en hoj med noppiga däck så kan jag bjuda på att han känner sig "bättre"...:)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
De vanligaste olyckorna är singelolyckor eller krock med en vänstersvängande bil, eftersom bilförare har svårt att hinna upptäcka en motorcyklist som kommer i extrem hastighet.

Det är väl härligt att det alltid är motorcyklistens fel att bilföraren är blind och eller inte bryr sig.
"Oj jag trodde det var en moped...." tycks vara fullgod förklaring och befriar bilföraren som bröt mot stopp/väjningsplikt fullständigt från ansvar.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Fast det här med regskylt fram kan ju inte gälla sporthojar för som vi alla vet kör dom ju så långsamt :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
He-he-he...
Låter som att du varit med ute på en runda med Pär.
För det är väl inte så att du bara åkte med bromsklossarna i "snabba gruppen"? :7peta
Jag hängde på så gott jag kunde, men med sopslut fjädring och halvtaskiga bromsar på en gammal sliten tl1000 utan styrdämpare så var det minst sagt hårigt.
Gott om adrenalin blev det iaf! :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det vore ju enklare att förbjuda hjälm och visir, så att det lättare går att identifiera ansiktet på kamerabilderna! :fakta
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Polisen borde kolla dem som kör för långsamt eller ligger i fel fil, -där kan man nog hitta många som är påverkade av alkohol och droger.

Skillnaden mellan bilar och motorcyklar vid fartkamerorna är att motorcykeln inte behöver sakta in.
Det borde även de som jobbar med statistiken fatta .... :mad:
 

moddlaren

Guest
Som tur är har jag inte växt ifrån att åka o leka varesig det är med bil på snö grus eller asfalt samma sak gäller hoj det går inte jätte fort men att leka är kul.. Hittills har jag aldrig orsakat en olycka eller skadat någon o det är jag mycket glad för. Däremot har jag brutit det mesta i kroppen men det läker o kostar inget ett benbrottgör inte speciellt ont konstigt nog man hör smällen o sedan är det liksom inte värre..

Mvh




Känns rätt omoget och korkat.

Men självklart så ska vi köra fortare än förra året.
MEN!
:fakta
Inte på allmän väg!

Det gör man på en motorbana!
Det finns många fina bandagar och möjligheter till att lära sig att
köra hoj fort under ordnade former.

Med din inställning så är min önskan att du "moddlaren" antingen vaknar upp
och växer upp och bli lite mera mogen och intelligent i ditt tänkande.
Om inte annat så fortsätt att spela XBOX eller dyl. för där sabbar du inte för oss andra motorcyklister.

Vi vill nämligen fortsättningsvis ha den äran att få framföra våra gathojar på allmänna vägar.


VÄX UPP !:fakta
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Som tur är har jag inte växt ifrån att åka o leka varesig det är med bil på snö grus eller asfalt samma sak gäller hoj det går inte jätte fort men att leka är kul.. Hittills har jag aldrig orsakat en olycka eller skadat någon o det är jag mycket glad för. Däremot har jag brutit det mesta i kroppen men det läker o kostar inget ett benbrottgör inte speciellt ont konstigt nog man hör smällen o sedan är det liksom inte värre..

Mvh

Vem tror du det är som får betala dina benbrott ?

Hoppas och önskar både för din egen del och för våran del att du växer upp
och mognar till en del. Helst innan det händer något allvarligt.
Antingen med dig eller med konstiga lagar som genomförs pga. att du eller någon annan beter sig illa i trafiken på
ett omoget och respektlöst sätt.


:dummerVäx upp !

Dina tankar och beteende sabbar för oss riktiga motorcyklister!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Onej! Men jag tycker det är lite tråkigt att dom vill avveckla kärnkraften. Jag menar, för det första så bör man skilja fissionskraft från fusionskraft och för det andra så har ju 5e generationens kärnkraftverk möjligheten att producera ännu mer energi ur de gamla bränslestavarna så att de bara behöver lagras i 1000 år eller nått och det måste ju vara bättre än 100 000 år.

Kom jag ifrån topic nu? :näsblod

Liten rättelse bara, 300år....inte 1000år. Dom enda som inte förstår finessen med detta är "Miljö-mupparna" som aldrig på riktigt satt sig in i nånting utan "bara därför att"....allting var bättre förr.
Men det enda som var bättre förr var ju....FRAMTIDEN.
/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Som tur är har jag inte växt ifrån att åka o leka varesig det är med bil på snö grus eller asfalt samma sak gäller hoj det går inte jätte fort men att leka är kul.. Hittills har jag aldrig orsakat en olycka eller skadat någon o det är jag mycket glad för. Däremot har jag brutit det mesta i kroppen men det läker o kostar inget ett benbrottgör inte speciellt ont konstigt nog man hör smällen o sedan är det liksom inte värre..

Mvh

På din ursprungliga fråga...är det svårt att köra "sporthoj"?

Nej det är inte svårt, besvärligt, krångligt eller nått annat, bara en skön känsla, som gör att när man parkerar i garaget efter "morgonturen" på 25mil sätter sig i vilstolen med kall i handen, och bara njuter.

Började åka hoj(lätt) 1965...och åker fortfarande, de dagar diskbråcket inte säger ifrån.
Ett antal resor ner i Europa, och till England/Skottland några gånger utan minsta problem.

Men......det krävs MYCKET OMDÖME! Och FRAMFÖRHÅLLNING för att klara sig "hel och ren".

Tycker du att du har det....? OM inte, köp ingen sporthoj, utan håll dig till hojar som inte går så fort och därför inte innehåller lika mycket "rörelseenergi" som ska absorberas när du "stoppas" av en "mottrafikant".

/KentW
 
Last edited:

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hej moddlaren !
Jag har många gånger tänkt svara på ditt inlägg här men inte orkat typ .
Nå nu ska jag göra att försök !

Jag åkte oxå grusmoppe tidigare , skitkul !
Jag bytte inte bakdäcket när de blev slätt för då började min moppe (56 hk) orka speedwajja i 90 - 100 km/h
på rullgrus och de tyckt jag var liksom grejen med en grusmoppe ! :banana

Men för typ 20 år sen ville jag ju ha en NINJA !
De tog till för typ 12 år sen innan jag helt enkelt knallade in till AVA Mc på den tiden i Skärholmen och frågade om jag fick ta en provtur ? Visst ! Har du körkort ? Ja , vill ni ha nån pant ? mjä , men bilnycklarna går ju bra !

Hur långt får jag åka ? Hur långt du vill men vi stänger om 20 minuter ! Ok , jag hann bara till Salem !
Men saken var klar ! Jag skulle köpa en NINJA ! Inte då eller där men några år senare !

Och sen när den var köpt började jag så småningom tänka på att regga mig på sporthoj !
Jag är 184 cm lång och sitter som en kung på min ! :7peta

Om jag väljer att inte svara när du passerar mig så beror de helt enkelt på att jag inte har lust !
En grusmoppe är liksom ingen utmaning på asfalt !
Min 10 a lär göra 160 km / h på 1:an ! :rock

Slå till nu och ta ett kliv uppåt du oxå !
De är liksom Skönt med 190 hk under tanken ! Jag har kommit till de stadiet i mitt liv att jag inte behöver bevisa att jag är man ! Jag har 3 underbara arvingar men jag vill inte att dom ska ärva mig i morgon !

De sköna med dom 190 är att veta att dom finns där ifall jag skulle behöva dom ! :7peta

Hittar du en fin Ninja - 04 - 05 a köp för f-n !
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top