Varför kör sporthojar så långsamt?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hörru moddlaren, har du hängt med på gruppkörning med sporthojar?
Jag hade då aldrig vågat hetsa på sporthojare här nere i Skåne iaf, sist jag var med på gruppkörning här så fick jag slänga kallingarna efter, dom var bortom räddning..
:rofl
Ta det lugnt på vägarna i år!
 

moddlaren

Guest
Hörru moddlaren, har du hängt med på gruppkörning med sporthojar?
Jag hade då aldrig vågat hetsa på sporthojare här nere i Skåne iaf, sist jag var med på gruppkörning här så fick jag slänga kallingarna efter, dom var bortom räddning..
:rofl
Ta det lugnt på vägarna i år!

sist jag var nere i skåne upptäckte jag att ni halv danskar måste få hälften av alla pengar som staten lägger på vägar för varenda lite kostig hade ju asfalt:va och riktigt bra sådan oso..

kanske därför gruppkörningen går fort där nere,, här grusas det friskt med fältlagningar o snabelbilar hej villt utan skyltning eller sopning så troligen är folk här runtom så förståndiga att hjärnan får bestämma o inte gashandtaget.

dock känner jag igen kalling problemet:gnissla:brynad

mvh
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Med risk för att bli lika hårt slagen av sårade sporthojs-egon som moddlaren blev, så vågar jag ändå skriva något i den här tråden…. ;) Om själva kärnfrågan, alltså.

Flera har redan berört det. Det är nog så enkelt att vissa hojar passar sämre på vissa vägar.

Ett exempel ut verkligheten: Var på en tur häromåret med en brokig skara; två Gixxrar, en 700 cc Honda (54 hk) och min café-/retro-Thruxton med 70 frustande kusar och 230 kg fulltankad.

På de större öppna vägarna hade jag och Hondan förstås ganska lite att hämta. Det var rentav svårt att hänga med. Inte så konstigt. Dessutom körde Gixxrarna lite över min komfortzon på allmän väg. Jag kör ogärna mer än 25-30 över gränsen. Har haft indraget körkort och vet hur ”ont” det gör. Har krockat med en vänstersvängande bil och vet hur ont det gör.

På vägen hem sneddade vi emellertid över ett parti med riktig slingerväg i skog och mellan gårdar och småbyar. Upp och ned. Dolda kurvor. Riktig berg och dalbana, bitvis. Vad händer då?

Hondan med sina 54 hk lågt i varvregistret, ganska brett styre och mest upprätt sittposition bara försvinner i fjärran. Jag med mina 70 pållar hänger på, men får anstränga mig en hel del. Det går inte jättefort, kanske 80-100 på smal och slingrig 70-väg.

Gixxrarna som förut varit så snabba försvinner helt i backspeglarna. Vi ”klenisar” fick stanna till två(2) gånger för att vänta in dem.

Den lättkörda och ganska osexiga Hondan var alltså en snabb rackare på krokvägen. Jag var ok och hade en kul tur på min Thruxton. Medan sportisarna hade det jobbigt. P g a körställningen med vikt på armarna i ”för låg fart”, och sämre sikt/överblick? Måttligt starkt mellanregister? Ingen nytta av 180 hk på en smal skogsväg? Fastare fjädring som inte trivs på dålig asfalt? Eller kanske en kombo av allt detta.

Så där gjorde jag alltså samma iakttagelse som moddlaren gjorde.
 
Last edited:

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
På landsvägar, och i synnerhet på små slingriga sådana, är det sällan hojen som avgör vem som snabbast tar sig fram. Killen på sporthoj kanske är påväg hem till frugan och barnen för att se på hyrfilm och käka pizza:whip medan killen på en 80-tals offroadhoj inte har något bättre att göra än ATT BRASSA PÅ SOM SATAAAAAAAN
:hojraket

Inte längsedan jag och en vän var ute på en lite snabbare tur med våra motards. Vi körde om en massa hojar av olika slag, däribland en r1m, för att bara några km senare bli omkörda av en tmax. EN JÄKLA SCOOTER:gnissla. Killen körde liksom som scooterkillarnas egen GR med omkörningar av lastbilar i dolda kurvor och bredsladd ut ur de riktigt tajta svängarna. Vem som är snabbast på landsväg beror alltså helt på vilka risker föraren i fråga är beredd att ta.

Edit: Och nej, vi låg inte och meskörde under denna tur precis:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ha-ha...! :D
Borde fattat att man inte kunde skriva något seriöst i den här tråden! :tummenupp
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Wow, vicken hårig omkörning om än på yttern.
Sommartips: Skall du köra slingerbulten är det bra
om du behärskar Colin Edwards stil, alltså benen
rakt ut från hojen. :tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
**Om själva kärnfrågan, alltså **
Lite generellt så verkar folk med literklubbor gilla att prata om hur hårt dom kör och kör fort på raka vägar, men vågar inte svänga..:D

Edit: Och nej, vi låg inte och meskörde under denna tur precis:
Ett tips i all välmening, skaffa ett par handskar.
De ser förjävligt ut att köra utan handskar med full mundering, och OM du nån gång mot förmodan kör omkull av nån anledning så är de skönt att slippa skrapa upp händerna helt
 

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Ett tips i all välmening, skaffa ett par handskar.
De ser förjävligt ut att köra utan handskar med full mundering, och OM du nån gång mot förmodan kör omkull av nån anledning så är de skönt att slippa skrapa upp händerna helt

Mjaaa, nu var vi påväg för att ta en öl, sååå att sitta i cafeet i full mundering kom inte på frågan! Körde i sneakers, jeans och iofs en mc jacka men skippade handskarna just den dagen. Har varit omkull flertalet gånger och vet vilken enorm nytta handskarna har men ibland är det skönt att känna vinden mot händerna istället för svettiga handskar!

Med det sagt tackar jag för ditt tips haha, handskar är bra att bära när man vurpar.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
sportisarna hade det jobbigt. P g a körställningen med vikt på armarna i ”för låg fart”, och sämre sikt/överblick? Måttligt starkt mellanregister? Ingen nytta av 180 hk på en smal skogsväg? Fastare fjädring som inte trivs på dålig asfalt? Eller kanske en kombo av allt detta.

Så där gjorde jag alltså samma iakttagelse som moddlaren gjorde.

Ja, det är inte lika lätt att köra fort med sporthoj än en streethoj på små kurviga vägar eftersom dålig svängradie på SH gör att den behöver helt annan spårval! Så hade ni kört liknande körsträcka på en bana tror jag inte din Honda hade nån chans mot Gixxrarna!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Ja, det är inte lika lätt att köra fort med sporthoj än en streethoj på små kurviga vägar eftersom dålig svängradie på SH gör att den behöver helt annan spårval!
Nja, det var väl inte rätt svar? Räcker inte styrutslaget till på en R6 för att köra lika fort på kurviga vägar som en ER-5?

:)

PS. Ett högre styre istället för två styrhalvor gör troligen en sporthoj betydligt mer lättkörd för de flesta, men styret förändrar ju inte ”svängradien” i hastigheter över 50 km/h. DS
 
Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Hörru moddlaren, har du hängt med på gruppkörning med sporthojar?
Jag hade då aldrig vågat hetsa på sporthojare här nere i Skåne iaf, sist jag var med på gruppkörning här så fick jag slänga kallingarna efter, dom var bortom räddning..
:rofl
Ta det lugnt på vägarna i år!

He-he-he...
Låter som att du varit med ute på en runda med Pär.
För det är väl inte så att du bara åkte med bromsklossarna i "snabba gruppen"? :7peta
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja, det är inte lika lätt att köra fort med sporthoj än en streethoj på små kurviga vägar eftersom dålig svängradie på SH gör att den behöver helt annan spårval!
Syftar du på att köra snabbt mellan konor på allmän väg?....låter farligt och jag rekommenderar att träna på annan plats.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag gillar snabba saker (bilar o MC) för känslan av diirekthet o feedback i fordonet. Av ljudet, av kompromisslösheten. Vill känna att liten input resulterar i förändring. Ja ni fattar nog...

Men man behöver ju inte köra som en tok ÖVERALLT för att man kör ett potent fordon?
Jag kör inte för att imponera på andra!
Jag söker upplevelsen - inte farten i sig.

Talesättet "det är roligare att köra ett långsamt fordon snabbt, än tvärt om" är bara avundsjukt snack från de som inte kan/vill/ha råd med snabba fordon :yoparty och snack från de som inte (ännu) prövat o förstått hur kul det KAN vara!! :D
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag gillar snabba saker (bilar o MC) för känslan av diirekthet o feedback i fordonet. Av ljudet, av kompromisslösheten. Vill känna att liten input resulterar i förändring. Ja ni fattar nog...

Men man behöver ju inte köra som en tok ÖVERALLT för att man kör ett potent fordon?
Jag kör inte för att imponera på andra!
Jag söker upplevelsen - inte farten i sig.

Talesättet "det är roligare att köra ett långsamt fordon snabbt, än tvärt om" är bara avundsjukt snack från de som inte kan/vill/ha råd med snabba fordon :yoparty och snack från de som inte (ännu) prövat o förstått hur kul det KAN vara!! :D
Vad svarar du på?

:)
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Gott nytt 2016:tummenupp

skall vi köra lite fortare i år bara för att jävlas med det minskande antalet trafikpoliser och mest med trafikverket:D

Känns rätt omoget och korkat.

Men självklart så ska vi köra fortare än förra året.
MEN!
:fakta
Inte på allmän väg!

Det gör man på en motorbana!
Det finns många fina bandagar och möjligheter till att lära sig att
köra hoj fort under ordnade former.

Med din inställning så är min önskan att du "moddlaren" antingen vaknar upp
och växer upp och bli lite mera mogen och intelligent i ditt tänkande.
Om inte annat så fortsätt att spela XBOX eller dyl. för där sabbar du inte för oss andra motorcyklister.

Vi vill nämligen fortsättningsvis ha den äran att få framföra våra gathojar på allmänna vägar.


VÄX UPP !:fakta
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ja, det är inte lika lätt att köra fort med sporthoj än en streethoj på små kurviga vägar eftersom dålig svängradie på SH gör att den behöver helt annan spårval!
Nja, det var väl inte rätt svar? Räcker inte styrutslaget till på en R6 för att köra lika fort på kurviga vägar som en ER-5? :)

https://www.youtube.com/watch?v=HusniLw9i68

Ganska intressant fråga och skulle va kul att höra mer åsikter om det:)
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top