Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Trollar du eller? Man använder inte blinkers för att visa att man svänger, nää man använder blinkers för att visa att man har för avsikt att svänga.
Jag börjar blinka i kurvan upp på motorvägen t ex, långt innan själva accelerationsfältet. Då förstår trafikanterna på motorvägen tidigt att jag har för avsikt att svänga ut även om detta kan vara en självklarhet för mig så kan det ju underlätta för andra.

Om jag är helt ny på vägen så kanske jag inte vet om hur accelerationsfältet ser ut, det kanske är en på och avfart i ett där det faktiskt går att köra rakt fram i accelerationsfältet, den situationen har jag pratat om innan.

Gemensamt är iaf att många tycks tycka att blinkers är något man använder när man svänger vilket är knas. Blinkers skall användas innan du har tänkt svänga!
Jag håller med om att man ska använda blinkers för att visa att man ska svänga. Men inte för tidigt, då fyller den ingen funktion. Ung. lika illa som att börja blinka vänster när man kör in i rondellen ovanpå motorvägen vid Upplands Väsby när man ska ut på motorvägen på andra sidan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag håller med om att man ska använda blinkers för att visa att man ska svänga. Men inte för tidigt, då fyller den ingen funktion. Ung. lika illa som att börja blinka vänster när man kör in i rondellen ovanpå motorvägen vid Upplands Väsby när man ska ut på motorvägen på andra sidan.

Det är underförstått att det inte ska vara någon avfart emellan. Men det är mycket bättre att blinka tidigt än att blinka när man faktiskt byter fil eller färdriktning. I kurvan gör blinkersen mindre nytta det är innan kurvan den fyller funktion. Jag påstår inte att man ska blinka före en cirkulationsplats, där ska man blinka ur men inte efter.

Det här har varit på tapeten i några år nu och det är vad trafikskolorna lär ut, att visa sin avsikt tidigt alltså.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tycker det är rätt uppenbart att folk är rätt kass på regler i trafiken... Och framförallt hävdar i full kraft att dom minsann har rätt och gör på rätt sätt.
På något vis får man ju en förståelsen för vrf det är åt helvete ibland.

Obs! Menar med detta inte att jag skulle vara någon trafikexpert! Vill nog påstå att jag har bra koll på reglerna. Men finns garanterat saker jag har helt fel om. Tyvärr.
T.ex. Det faktum att jag bor i en liten ort gör ju att storstadstrafik inte är något jag lovar att jag hanterar fullt ut...

En sido notering, när man läser här och ser hur det är i trafiken m.m. undrar man ju om inte gränsen på teoriprovet borde höjas? Är det 52 rätt av 65 man behöver nu fortfarande? Frågan är ju om inte det är lite för lite...
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen:confused: Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?

Dålig sikt kan vara en anledning. Förare som blinkar i tid från påfartssträckan uppmärksammas bättre i dålig sikt och i tät trafik.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Ja fyfan kan bara instämma med TS och övriga. Hatar folk som inte går åt sidan, även fast man kommer ikapp och blinkar med helljus. Åker jag den snabba bilen blir det högerfilen och gå om fort som fan så idioten inte hinner reagera, beredd på att gå ut i väggrenen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ju tydligare man är med signaler och placering,
ju enklare för andra trafikanter att förhålla sig till
och ju färre farliga situationer uppstår. :fakta
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men blinkar man för tidigt tror man ju bara att de har glömt blinkersen på. Fyller ingen funktion då. Helt klart är vi två (kanske tre) "läger" som har olika åsikt om när det är lämpligt att blinka på en påfart.

Sikta in dig på en lucka, gärna längre fram så att du siktar på baken på en bil snett fram. Då har du full koll på bilen du ska ha in bakom dig, för den är bredvid eller framför dig. När du närmar dig luckan så blinkar du i god tid för att tala om att det är den luckan du har för avsikt att åka in i.

Blinkar du hela påfarten så är du inte i samspel med övrig trafik, du markerar bara "Se upp! Här kommer jag åkande och svänger ut framför någon av er".
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Appropå blinkers och filbyte, när jag var i Thailand i vintras, så avverkade jag ca 150 mil med bil, både i Bangkok och ute på vischan. Där var de bra på att använda blinkers, och när de gjorde det så var det bara att lämna plats, annars smällde det. =) Det var ungefär: "Blink, Blink, filbyte". Det funkade helt fantastiskt bra, faktiskt. Jag satt med några thailändare i bilen, och gjorde som jag alltid gör, blinka, kolla spegeln, och kolla över axeln. De undrade varför jag kollade så mycket över axeln, det finns ju spegel. =) Det är bara att blinka och köra, sa dom.

Summa summarum, gör alla lika så är det inga som helst problem. Det här med att de ändrade reglerna för blinkers i rondell tycker jag bara rör till det. Jag blinkar som förr, alltså hela vägen igenom. Jag uppskattar folk som blinkar på det viset, för det blir bra mycket lättare att planera. Visst, om ALLA gör som de nya reglerna säger, så kanske det funkar, men då MÅSTE ALLA göra lika. Nu blir det bara haveri om man ska förlita sig på alla ALLA gör lika.

Fast, det har väl egentligen mer att göra med att folk måste börja använda blinkersen till att börja med, det är mest det som havererar, att dom inte använder den över huvud taget.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Summa summarum, gör alla lika så är det inga som helst problem.
Går inte riktigt att resonera så... Gör alla lika fel så är det ett jätteproblem. Thailändarna har nog inte den bästa trafiksäkerheten, tycker det är lite underligt att se upp till dom på detta planet om det var det du syftade på. För övrigt är väl Sverige trafiksäkrast i världen men det finns mycket att fila på för det.

Jag köper normalt att folk blinkar innan rondell, när jag är ute och kör med mc-gänget blinkar vi ju alltid innan rondellen för att visa hela gänget vart vi ska, t ex. Men man bör ändå blinka ut ur rondellen. Denna blinkning ska påbörjas när man är i höjd med föregående avfart, inte när man svänger ut.

Men blinkar man för tidigt tror man ju bara att de har glömt blinkersen på. Fyller ingen funktion då. Helt klart är vi två (kanske tre) "läger" som har olika åsikt om när det är lämpligt att blinka på en påfart.

Sikta in dig på en lucka, gärna längre fram så att du siktar på baken på en bil snett fram. Då har du full koll på bilen du ska ha in bakom dig, för den är bredvid eller framför dig. När du närmar dig luckan så blinkar du i god tid för att tala om att det är den luckan du har för avsikt att åka in i.

Blinkar du hela påfarten så är du inte i samspel med övrig trafik, du markerar bara "Se upp! Här kommer jag åkande och svänger ut framför någon av er".
Blinkersen används inte för att visa "Se upp! Här kommer jag åkande och svänger ut framför någon av er" du tänker på blåljus. Tror man ändå det bör man nog prata med en trafikpsykolog.
Blinkers används bara och alltid för att visa sin avsikt i trafiken, sen är det upp till den övriga trafiken att välja att vara hjälpsam eller inte. Man är inte tydlig i att visa sin avsikt om man gör det 3 sekunder innan handling. 15-20 sekunder innan är nog för att övrig trafik ska ha en chans att göra en säker förflyttning, iaf på större vägar, i en rondell är det givetvis andra bullar.

På en motorväg har dessutom bilarna på påkörningsfältet väjningsplikt gentemot dem på motorvägen. Det är alltså helt lagligt att blocka bilar från att köra ut även om man bör hjälpas åt i trafiken.

Jag tog nog i lite när jag skrev att jag blinkar på väg upp i kurvan, men jag blinkar en bra bit innan den streckade linjen (kallas?) kanske 100-300 meter. Låter som du resonerar som så att alla som du inte ser satt på blinkersen har glömt denna på och kan därför ignoreras. Då rekommenderar jag dig starkt att smälta ner ditt körkort till lego.

Man ska inte söka luckor i trafiken och slänga sig in i dom, det leder bara till korta avstånd vilket leder till större olycksrisk.

Jag hade inte velat möta dig i trafiken, du verkar smått livsfarlig.
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Går inte riktigt att resonera så... Gör alla lika fel så är det ett jätteproblem. Thailändarna har nog inte den bästa trafiksäkerheten, tycker det är lite underligt att se upp till dom på detta planet om det var det du syftade på. För övrigt är väl Sverige trafiksäkrast i världen men det finns mycket att fila på för det.

Jag köper normalt att folk blinkar innan rondell, när jag är ute och kör med mc-gänget blinkar vi ju alltid innan rondellen för att visa hela gänget vart vi ska, t ex. Men man bör ändå blinka ut ur rondellen. Denna blinkning ska påbörjas när man är i höjd med föregående avfart, inte när man svänger ut.

Mjo, visst blir det knas om alla gör lika fel, såklart tänkte jag väl mer att alla skulle göra lika på rätt sätt. :)

Samma med thailändarna, för dom är det ju "rätt" att göra så, och alla gör det, således är alla införstådda i hur man ska agera. Jag menar inte på något vis att jag ser upp till deras trafik, den är horribel. Hade ågren varje gång jag satte mig bakom ratten. :) Men som ett exempel på att liktänkande/likgörande har en tendens att flyta på bättre. =)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tog nog i lite när jag skrev att jag blinkar på väg upp i kurvan, men jag blinkar en bra bit innan den streckade linjen (kallas?) kanske 100-300 meter. Låter som du resonerar som så att alla som du inte ser satt på blinkersen har glömt denna på och kan därför ignoreras. Då rekommenderar jag dig starkt att smälta ner ditt körkort till lego.
Jag har aldrig skrivit att de ska ignoreras. Men vad gör det för nytta att blinka flera hundra meter innan man ska svänga? Alla som kommer på motorvägen ser ju att det är en påfart och fattar att de som kommer där ska ut. Om de då söker en lucka i den täta trafiken, anpassar farten för den och sedan börjar blinka för att 3-4 blink senare påbörja filbytet.

Man ska inte söka luckor i trafiken och slänga sig in i dom, det leder bara till korta avstånd vilket leder till större olycksrisk.
Klart som fan att man ska söka en lucka. Eller ska man blinka i 2-300 meter och sedan byta fil när man är parallellt med lastbilen i filen utanför? Han såg ju att du blinkade så han skulle anpassa sig efter dig?

Jag hade inte velat möta dig i trafiken, du verkar smått livsfarlig.
Tur att du bor i Götet och jag i Sthlm då.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men man bör ändå blinka ut ur rondellen.

Man är inte tydlig i att visa sin avsikt om man gör det 3 sekunder innan handling. 15-20 sekunder innan är nog för att övrig trafik ska ha en chans att göra en säker förflyttning, iaf på större vägar [...]

På en motorväg har dessutom bilarna på påkörningsfältet väjningsplikt gentemot dem på motorvägen. Det är alltså helt lagligt att blocka bilar från att köra ut även om man bör hjälpas åt i trafiken.

Man ska inte söka luckor i trafiken [...]
På det första misstänker jag att du skrivit fel, du menar givetvis att man inte bara bör utan ska blinka ut ur rondellen.

Blinkar du 15-20 sekunder innan du gör din manöver så har jag ju förstått vad du tänker göra, men med god marginal (+10sek) hunnit ge upp idén om att förstå när. 3 sekunder tycker jag faktiskt lät ganska bra. Det ögonblick du börjar blinka blir alla runt om dig på alerten om att du kommer att svänga, och det kommer att ske nu (+/- 1-3sek). Vi pratar typ motorvägskörning och påfarter under normala förhållanden här.

Angående väjningsplikt vid påfart och rätt att blockera fordon från att komma ut. Du kan inte mena allvar. Blockera någon från att köra ut från påfarten skulle jag jämställa med mordförsök. Och det förutsätter jag att även polisen och domstolen skulle göra.

För övrigt, vad gäller väjningsplikt vid påfart samt att man inte ska leta luckor, så har jag fotograferat sidan 106 och sidan 107 i körkortsboken 21:a utgåvan (och bryter därmed mot upphovsrättslagen, men det var väl i det minsta laget). De säger precis tvärtemot dig. Ingen väjningsplikt samt du ska leta luckor.


IMAG0600.jpg
IMAG0597.jpg

Du har alltså i din post som jag citerar från skrivit 4 saker som är delvis eller helt fel och går på tvären mot vad som föreskrivs i trafikförordningen, lagen alltså, ("bör" blinka, väjningsplikt, blockera fordon, inte leta luckor). Lite magstarkt att då också be någon som faktiskt har rätt i det han skriver att smälta ner sitt körkort.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mjo, visst blir det knas om alla gör lika fel, såklart tänkte jag väl mer att alla skulle göra lika på rätt sätt. :)

Samma med thailändarna, för dom är det ju "rätt" att göra så, och alla gör det, således är alla införstådda i hur man ska agera. Jag menar inte på något vis att jag ser upp till deras trafik, den är horribel. Hade ågren varje gång jag satte mig bakom ratten. :) Men som ett exempel på att liktänkande/likgörande har en tendens att flyta på bättre. =)
Likgörande är ett bra sätt att beskriva asiatisk trafik. Många som blir lik där :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Likgörande är ett bra sätt att beskriva asiatisk trafik. Många som blir lik där :)
En svensk läkare som intevjuades i radio och som arbetade i nåt asiatisk land berättade att de fick in in 70 st "huvudskador", varje dag på sjukhuset!
Allt pga "inte bära hjälm"

Och swrabr dina textbilder visar ju var problemet ligger, på båda ställen står det att man ska anv påfartsträckan till att anpassa farten till motorvägens.
Det är ju DÄR det sk-er sig..
Alltför många räddhägsna/okunniga/veliga förare kör i sin egen fart längsmed den breda vita linjen och när den tar slut - in på motorvägen, kosta vad det vill, "de andra" får väja, Jag ska ju in på motorvägen.
Ibland kostar det liv...
Finns i Jönköping med E4 som lokalgata, där är detta handlindssätt mer än frekvent..
Jag tror att "thorped " var lite oförsiktig/oklar i sitt skrivande.. vad händer när en fartdåre vräker sig in på motorvägen (90kmh) i 55-60kmh, båda filerna är busy och nån tvingas bromsa...
Jo, PANG!
Detta händer dagligen hos oss...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fattar inte hur folk gör fel även på helt självklara saker.

Har skjutsat tjejen till jobbet nu på morgonen. På vägen hem hamnar jag i ett läge där två filer från olika håll går ihop och blir en tvåfilig väg. Jag kommer i högerfilen och en bil i vänster. Jag ligger lite jämsides och känner att det är nog bäst att slå av lite ifall bilen bestämmer sig för att köra över i min fil, det är snart trafikljus så ingen idé att dra på. Sagt och gjort, först lägger sig bilen med däcken på den streckade linjen lite försiktigt för att känna av och sen sakta glider den mer och mer över till min fil. Inga blinkers, bara den där försiktiga övergången.

Var det så att föraren såg att jag hade lagt mig bakom och tänkte att vi hade koll på varandra så det är okej att inte blinka? Eller vad det så att den personen bara skiter i att blinka och tänker så länge den kör över försiktigt går det bra och andra aktar sig?

Och så tröttnisse i jobbar-bilen som säkert satt med mobilen eller slumrade till. Börjar rulla mot sidlinjen och är nästan över innan bilen rycker till och svänger tillbaka.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Källa? När jag tog kortet 2008 lärde vi oss att blinka vänster om man skulle vänster, kör så även idag. Har hört att lastbilschaffisar uppskattar det så det vet om de behöver bromsa in eller inte.

Det är ju ingen som kan tro det är bättre att åka in rondell och bara vänta tills man ska ut för att börja blinka.




Jag är handledare sedan 7-9 månader tillbaka och enligt dem (Karlskrona, bilskola) säger lagen i rondell att du endast måste blinka när du skall ut. Men lärare. Påtryckte även att skall man vänster blinka då vänster för det underlättar massa för de tyngre fordonen som slipper "börja om på 1an".

Men när ja tog mitt B kort 2008 så lärde dem mig på trafikskolan här hemma att man skall blinka både "in/ut" ur rondellen som Peter säger. Så kör ja även idag.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Rörande blinkersanvändning verkar folk tro att man kan läsa tankar. Jag resonerar som så, att bara för att jag inte ser någon annan, betyder det inte per automatik att ingen annan ser mig.

Blinka mer!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top