Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Är hastighetsgränsen högre än 70 får man endast passera en annan bil på högersidan om det är kö. Det är i vart fall vad jag fick till svar när jag var på handledarutbildning för dottern samt även vid utbildningen för sonen. Per definition kan en kö vara två bilar efter varandra :-D

Håller med, vadfan har dom i vänsterfilen att göra när det är tomt i den, eller dom andra filerna innanför??
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det finns massor att störa sig på i trafiken. Varför kör folk i fel fil? Varför kan folk inte högerregeln? Varför ska man söla så förbannat när det slår om till grönt ljus? Varför kan man inte blinka när man byter fil? Varför kan man inte hålla avstånd till framförvarande? Varför inte kolla vart man ska innan man åker? Varför ska man surfa på telefonen när man kör? Varför blockera korsningar? Varför parkerar man i körbanan så att den blir blockerad? Varför kör man med dubbdäck till midsommar? Varför kör folk Toyota Prius?

Varifrån kommer alla idioter?
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Instämmer med ts..blir så jävla förbannad när det händer.
En annan sak som gör mig förbannad är att när jag ska in i en rondell o svänga första höger har jag vett nog att vara bussig mot de som står o väntar från det hållet och vill in i rondellen. Jag slår på blinkers för att visa att ni hinner köra ut i rondellen nu! Speciellt viktigt då det är kö in i rondellen.
Är det någon annan som är bussig mot mig...inte en enda jävla gång har det hänt. Ska fan sluta med det. Är bara för deras skull jag blinker höger när jag ska höger i en rondell, jag tjänar inget på det. Är väl så alla jävlar tänker iofs...då ska jag inte vara bättre heller.

Jag upplever att det mest är Audi som har fel på sina blinkers i rondeller :) :tungan
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är väl inte så konstigt...

Det finns massor att störa sig på i trafiken. Varför kör folk i fel fil? Varför kan folk inte högerregeln? Varför ska man söla så förbannat när det slår om till grönt ljus? Varför kan man inte blinka när man byter fil? Varför kan man inte hålla avstånd till framförvarande? Varför inte kolla vart man ska innan man åker? Varför ska man surfa på telefonen när man kör? Varför blockera korsningar? Varför parkerar man i körbanan så att den blir blockerad? Varför kör man med dubbdäck till midsommar? Varför kör folk Toyota Prius?

Varifrån kommer alla idioter?

Ett resultat av Trafikverkets satsning på konsekvensfri trafik, trafikmiljö och en märklig körkortsutbildning i kombination med "Äh. vad då jag bry mig, stör mig inte!" mentalitet. :gnissla Salta sedan med lite mobiltelefonerande, twittrande, ansiktsbokande...och inte fan har någon tid med sånt oväsentligt som att blinka eller bry sig om att vara i rätt fil, eller sånt oväsentligt skit!:huvet'

Den riktigt grunda änden på genpoolen är mycket större än du tror...och nästan alla i den har körkort...konstigt nog!:brinnerup
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
bara för några veckor sen så patrullerade polisen motorvägen mellan södertälje och stockholm, med fokus på att folk ska hålla sig till höger. vet inte exakt upplägget eftersom att den är 3-4 filig vägen men det blev iaf böter för de som låg för länge längst till vänster utan avsikt att köra om, samt de som körde om på höger sida.

Men vad jag förstod av min vän hos polisen som skulle förklara för mig lite snabbt så är de två till höger okej att toura på eftersom att de längst till höger blir väl mer avfartsfil, och den näst längst till höger blir ju då nån sorts crusinghistoria, sen de två vänstra rena omkörningsfiler i stort sett.

Framförallt ligger lastbilar till höger.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Växla ner är sällan nödvändigt om man inte själv vill öra lite skönt varv.

En mycket relevant tråd om ni frågar mig. Rondellblinkningarna kanske kan öppna en egen.

Som mångårig pendlare htill/från sthlm har jag lärt mig följande:

(ssk gula) taxibilar måste passeras till höger, dom flyttar sig aldrig
övriga såsare I vänsterfilen bör passeras skyndsamt till höger men med en viss försiktighet. Dom kan ha loggat ut från fejan, ätit klart eller ha slutat sminka sig och kan ev komma på att dom ska ta av vid nästa avfart
Audi, BMW och visa Volvo lämnar aldrig vänsterfilen, dom har pröjsat evig vägskatt för den genom nybilspriset (märkligt nog gäller detta inte Piorschar, Ferraris eller andra potenta fordon...)
Filen längst till höger är alltid snabbast, vid kraftigt regn också säkrast för där finns det Inga spar
En vit hoj, vit hjälm, och lite gul/blå tejp öppnar effektivt upp framför om man kommer I tillräckligt hög fart...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland blir man bara så nyfiken på vad som snurrar i vissa människors huvuden när de sitter i sina bilar. Om det är något psykedeliskt mönster, senaste avsnittet av Fragglarna eller bara sista centrifugeringen efter dagens kalsongtvätt som envist dröjer sig kvar.

Som den X6-förare som igår stannade mitt på motorvägspåfarten, stod stilla bra länge och stoppade upp trafiken för att filma seriekrocken som inträffat på andra sidan vägräcket... för att slutligen köra vidare, positionera sig i mittenfilen av tre (så klart), ca 3 meter bakom fordonet framför och ligga kvar där trots att det var fritt att köra om. Kör förbi och ser då att han sitter och fipplar med mobilen, inte alls ögonen på vägen, antagligen för att ladda upp videoklippet på Facebook, Youtube eller liknande. Uppenbarligen lärde han sig inget av olyckan han bevittnade. Vad är nästa steg i homo sapiens utveckling? Att kliva ur bilen och ta en selfie framför de skadade?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ibland blir man bara så nyfiken på vad som snurrar i vissa människors huvuden när de sitter i sina bilar. Om det är något psykedeliskt mönster, senaste avsnittet av Fragglarna eller bara sista centrifugeringen efter dagens kalsongtvätt som envist dröjer sig kvar.

Som den X6-förare som igår stannade mitt på motorvägspåfarten, stod stilla bra länge och stoppade upp trafiken för att filma seriekrocken som inträffat på andra sidan vägräcket... för att slutligen köra vidare, positionera sig i mittenfilen av tre (så klart), ca 3 meter bakom fordonet framför och ligga kvar där trots att det var fritt att köra om. Kör förbi och ser då att han sitter och fipplar med mobilen, inte alls ögonen på vägen, antagligen för att ladda upp videoklippet på Facebook, Youtube eller liknande. Uppenbarligen lärde han sig inget av olyckan han bevittnade. Vad är nästa steg i homo sapiens utveckling? Att kliva ur bilen och ta en selfie framför de skadade?

Men det hade ju jag velat se. Kunde du inte ha filmat honom och laddat upp det eller!? :( :7peta :hihi :crash
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ibland blir man bara så nyfiken på vad som snurrar i vissa människors huvuden när de sitter i sina bilar. Om det är något psykedeliskt mönster, senaste avsnittet av Fragglarna eller bara sista centrifugeringen efter dagens kalsongtvätt som envist dröjer sig kvar.

Som den X6-förare som igår stannade mitt på motorvägspåfarten, stod stilla bra länge och stoppade upp trafiken för att filma seriekrocken som inträffat på andra sidan vägräcket... för att slutligen köra vidare, positionera sig i mittenfilen av tre (så klart), ca 3 meter bakom fordonet framför och ligga kvar där trots att det var fritt att köra om. Kör förbi och ser då att han sitter och fipplar med mobilen, inte alls ögonen på vägen, antagligen för att ladda upp videoklippet på Facebook, Youtube eller liknande. Uppenbarligen lärde han sig inget av olyckan han bevittnade. Vad är nästa steg i homo sapiens utveckling? Att kliva ur bilen och ta en selfie framför de skadade?

Småskumt att ett sånt fanskap inte har blivit ihjälslagen med ett fälgkors ännu.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alla stollar som tror att dom ska bli insläppta från påfarter utan att blinka kan också behöva sig en omgång.:huvet Har en kompis som blir jäkla arg på bilar som inte flyttar på sig men jag har lärt honom att använda blinkersen INNAN han tänker svänga så de andra fordonen har en chans att flytta på sig och nu för tiden är han rätt harmonisk. :tummenupp
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Haha, när jag började övningsköra, vid den ringa åldern av 16, och skulle köra motorväg för första gången, så trodde jag att vänsterfilen var en "köra-fort-fil". Så jag blinkade, och kollade noga över axeln och förflyttade mig till vänstern och gasade på lite. Storebror satt i baksätet och utbrast, "-Men vad fan gör du nu då?" -Nu ska jag köra fort, svarade jag. :D

Då lärde jag mig... :fakta
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Alla stollar som tror att dom ska bli insläppta från påfarter utan att blinka kan också behöva sig en omgång.:huvet

Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen:confused: Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Haha, när jag började övningsköra, vid den ringa åldern av 16, och skulle köra motorväg för första gången, så trodde jag att vänsterfilen var en "köra-fort-fil"

Faktum är att du hade rätt när du var av den ringa åldern av 16.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men det hade ju jag velat se. Kunde du inte ha filmat honom och laddat upp det eller!? :( :7peta :hihi :crash
Hade jag suttit på hojen och inte i bilen hade ju chansen funnits att jag hade haft GoPron påslagen. Det är väl för övrigt något dessa Facebookande och filmande selfiemaniacs till bilister hade kunnat lära av sina ryska motsvarigheter. Kör de med dashcam (gärna en extra i "selfie mode" som filmar nyllet) kan de ju dokumentera allt oviktigt som händer här i livet utan att behöva fippla med mobilen. :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen:confused: Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?

Handlar väl kanske mer om att man kan underlätta för de som befinner sig på motorvägen genom att blinka när man tänkt köra ut. Kan ju hända att det är tät trafik och folk kör så nära varandra att luckorna är små. Har man då ett hyfsat långt accelerationsfält så kan ju det göra att de andra lättare förstår om man tänkt köra ut framför dem eller låta dem passera och köra ut bakom. Då vet föraren om denne skall sakta ner eller accelerera för att underlätta. Däremot finns det ju ingen mening att blinka hela tiden man befinner sig på accelerationsfältet - ger inget extra värde jämfört med att låta bli.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen:confused: Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?

Om en bil kör upp bredvid mig i sitt accelerationsfält och börjar blinka vänster, ja då blir jag jävligt rädd och vill byta fil för jag tror dom inte sett mig och kommer köra in i mig. Om en bil däremot bara kör upp bredvid mig och inte blinkar antar jag att han förmodligen väntar på en öppning, dock har jag ingen aning när han tänker svänga ut. Vederbörande kanske inte alls har sett mig för jag låg i döda vinkeln eller whatever och kommer köra in i mig iaf.

Det finns väl en anledning varför vi har blinkers? Om vi bara kunde lita på att alla alltid kollade och såg till att de kunde svänga, byta fil eller vad som helst skulle det inte behöva blinkers. Det finns många användningar. Varför är det så farligt att vara lite övertydlig till andra? Bara för att du kanske har bra koll när du svänger ut från accelerationsfältet betyder det inte att alla har det. Då är det skönt att ha lite förvarning när de tänker slänga ut sin 2 tons bil framför en eller in i sidan på en.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen:confused: Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?
Trollar du eller? Man använder inte blinkers för att visa att man svänger, nää man använder blinkers för att visa att man har för avsikt att svänga.
Jag börjar blinka i kurvan upp på motorvägen t ex, långt innan själva accelerationsfältet. Då förstår trafikanterna på motorvägen tidigt att jag har för avsikt att svänga ut även om detta kan vara en självklarhet för mig så kan det ju underlätta för andra.

Om jag är helt ny på vägen så kanske jag inte vet om hur accelerationsfältet ser ut, det kanske är en på och avfart i ett där det faktiskt går att köra rakt fram i accelerationsfältet, den situationen har jag pratat om innan.

Gemensamt är iaf att många tycks tycka att blinkers är något man använder när man svänger vilket är knas. Blinkers skall användas innan du har tänkt svänga!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Trollar du eller? Man använder inte blinkers för att visa att man svänger, nää man använder blinkers för att visa att man har för avsikt att svänga.
Jag börjar blinka i kurvan upp på motorvägen t ex, långt innan själva accelerationsfältet. Då förstår trafikanterna på motorvägen tidigt att jag har för avsikt att svänga ut även om detta kan vara en självklarhet för mig så kan det ju underlätta för andra.

Om jag är helt ny på vägen så kanske jag inte vet om hur accelerationsfältet ser ut, det kanske är en på och avfart i ett där det faktiskt går att köra rakt fram i accelerationsfältet, den situationen har jag pratat om innan.

Gemensamt är iaf att många tycks tycka att blinkers är något man använder när man svänger vilket är knas. Blinkers skall användas innan du har tänkt svänga!

facepalm
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top