Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På det första misstänker jag att du skrivit fel, du menar givetvis att man inte bara bör utan ska blinka ut ur rondellen.

Blinkar du 15-20 sekunder innan du gör din manöver så har jag ju förstått vad du tänker göra, men med god marginal (+10sek) hunnit ge upp idén om att förstå när. 3 sekunder tycker jag faktiskt lät ganska bra. Det ögonblick du börjar blinka blir alla runt om dig på alerten om att du kommer att svänga, och det kommer att ske nu (+/- 1-3sek). Vi pratar typ motorvägskörning och påfarter under normala förhållanden här.

Angående väjningsplikt vid påfart och rätt att blockera fordon från att komma ut. Du kan inte mena allvar. Blockera någon från att köra ut från påfarten skulle jag jämställa med mordförsök. Och det förutsätter jag att även polisen och domstolen skulle göra.

För övrigt, vad gäller väjningsplikt vid påfart samt att man inte ska leta luckor, så har jag fotograferat sidan 106 och sidan 107 i körkortsboken 21:a utgåvan (och bryter därmed mot upphovsrättslagen, men det var väl i det minsta laget). De säger precis tvärtemot dig. Ingen väjningsplikt samt du ska leta luckor.


View attachment 409921
View attachment 409922

Du har alltså i din post som jag citerar från skrivit 4 saker som är delvis eller helt fel och går på tvären mot vad som föreskrivs i trafikförordningen, lagen alltså, ("bör" blinka, väjningsplikt, blockera fordon, inte leta luckor). Lite magstarkt att då också be någon som faktiskt har rätt i det han skriver att smälta ner sitt körkort.

Man bör bara använda högerblinkersen i rondeller. Att använda vänster är lite föråldrat och inget som körskolor bör lära ut, mig veterligen gör man inte heller det.

15-20 var i överkant. 3 sekunder är på tok för lågt. Runt 10 skulle jag vilja säga är mest lämpligt. Blinkar man bara i 3 sekunder finns risken att existerade bilar i högerfilen på motorvägen slänger sig ut i vänsterfilen utan att kolla sig för. Detta är dock en tidsperiod jag bara skulle applicera på och av motorväg. Övrigt filbyte ser jag hellre att man använder sig av god placering och de smidiga 3-blinkningsfunktionerna som finns på modernare bilar.

Teoretiskt sätt finns ingen direkt lag mot att inte blockera fordon på väg upp på en motorväg men vem fan är så dum!? Som det står i boken så ska man ju underlätta för varandra men fordonen på påfarten har väjningsplikt och därav finns det alltså ingen direkt plikt att lägga sig i vänsterfilen. Men som sagt, hen som är så dum borde få smisk :smasha
Tar tillbaka det, blandade ihop det med påfarter på motorväg som saknar accelerationsfält. :glömdet

Sikta in dig på en lucka, gärna längre fram så att du siktar på baken på en bil snett fram. Då har du full koll på bilen du ska ha in bakom dig, för den är bredvid eller framför dig. När du närmar dig luckan så blinkar du i god tid för att tala om att det är den luckan du har för avsikt att åka in i.

Definiera "lucka" tack! Jag tolkade den texten som att bara luckan är tillräckligt stor för en bil att få plats i så är det bättre att sikta in sig på den och göra en trafikfarlig manöver än att i god tid blinka och försöka få ens medtrafikanter att "skapa" en större mer trafiksäker lucka där alla parter hajar vad som ska göras. Man är en smula arrogant om man tillämpar det första före det andra.

Notera även vad som faktiskt står i körkortsboken på sidan som du länkade till.

1. Anpassa farten till motorvägstrafiken
2. Använd blinkers i god tid
3. Leta efter en lucka i trafiken
4. Lämna accelerationsfältet så snart som möjligt

Påfart ska ske i den ordningen ändå påstår du att erikn gjorde rätt när han letade efter lucka innan han använde blinkersen. Ska vi leta fel i varandras påståenden så har du ett tydligt fel där. Inte så magstarkt när din bedömning av att han hade rätt faktisk är fel. Kanske du borde tillverka lego också...

Jag är ingen gud i trafiken, kör som en riktig kratta ibland MEN jag är medveten om mina brister.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Man bör bara använda högerblinkersen i rondeller. Att använda vänster är lite föråldrat och inget som körskolor bör lära ut, mig veterligen gör man inte heller det.

15-20 var i överkant. 3 sekunder är på tok för lågt. Runt 10 skulle jag vilja säga är mest lämpligt. Blinkar man bara i 3 sekunder finns risken att existerade bilar i högerfilen på motorvägen slänger sig ut i vänsterfilen utan att kolla sig för. Detta är dock en tidsperiod jag bara skulle applicera på och av motorväg. Övrigt filbyte ser jag hellre att man använder sig av god placering och de smidiga 3-blinkningsfunktionerna som finns på modernare bilar.

Teoretiskt sätt finns ingen direkt lag mot att inte blockera fordon på väg upp på en motorväg men vem fan är så dum!? Som det står i boken så ska man ju underlätta för varandra men fordonen på påfarten har väjningsplikt och därav finns det alltså ingen direkt plikt att lägga sig i vänsterfilen. Men som sagt, hen som är så dum borde få smisk :smasha
Tar tillbaka det, blandade ihop det med påfarter på motorväg som saknar accelerationsfält. :glömdet



Definiera "lucka" tack! Jag tolkade den texten som att bara luckan är tillräckligt stor för en bil att få plats i så är det bättre att sikta in sig på den och göra en trafikfarlig manöver än att i god tid blinka och försöka få ens medtrafikanter att "skapa" en större mer trafiksäker lucka där alla parter hajar vad som ska göras. Man är en smula arrogant om man tillämpar det första före det andra.

Notera även vad som faktiskt står i körkortsboken på sidan som du länkade till.

1. Anpassa farten till motorvägstrafiken
2. Använd blinkers i god tid
3. Leta efter en lucka i trafiken
4. Lämna accelerationsfältet så snart som möjligt

Påfart ska ske i den ordningen ändå påstår du att erikn gjorde rätt när han letade efter lucka innan han använde blinkersen. Ska vi leta fel i varandras påståenden så har du ett tydligt fel där. Inte så magstarkt när din bedömning av att han hade rätt faktisk är fel. Kanske du borde tillverka lego också...

Jag är ingen gud i trafiken, kör som en riktig kratta ibland MEN jag är medveten om mina brister.

Jag tror jag förstår ditt resonemang här, men kan tycka att det blir lite olika beroende på trafiksituationen. Vid påfart till motorväg där det inte är så mycket trafik funkar absolut principen att blinka i god tid, så att det skapas lämplig lucka att köra ut i. Inget fel i det. Kring storstäderna där det är betydligt tätare och mer hetsig/aggressiv trafik vid påfarter till trafikleder och motorvägar blir det snarare i princip samma sak som ett vanligt filbyte, där allt handlar om timing + placering och där treblinkfunktionen kan användas, som du själv tar upp. Där tillför det ingenting att blinka långt i förväg. Sen finns det förstås någon slags gråskala däremellan :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tror jag förstår ditt resonemang här, men kan tycka att det blir lite olika beroende på trafiksituationen. Vid påfart till motorväg där det inte är så mycket trafik funkar absolut principen att blinka i god tid, så att det skapas lämplig lucka att köra ut i. Inget fel i det. Kring storstäderna där det är betydligt tätare och mer hetsig/aggressiv trafik vid påfarter till trafikleder och motorvägar blir det snarare i princip samma sak som ett vanligt filbyte, där allt handlar om timing + placering och där treblinkfunktionen kan användas, som du själv tar upp. Där tillför det ingenting att blinka långt i förväg. Sen finns det förstås någon slags gråskala däremellan :)

Jag skulle göra precis tvärtom, blinka tidigt om trafiken är tät och luckorna få, använda 3-blinkningen om det knappt finns några bilar. Varför ska man minska tydligheten när det finns fler stollar på vägen? Jag orkar inte riktigt ta diskussionen längre, tror alla har fattat mitt budskap.

...Men iom att du och jag bor i samma stad så kan jag ta ett exempel... I Frölunda där jag bor finns en kombinerad på- och avfart, från Näset / till Särö i riktning mot Sisjön, här är det generellt "blinka när du svänger" som gäller för bilisterna. Fältet är ganska kort och kräver mer eller mindre att bilisterna på vägen lägger sig i vänsterfilen. Men blinkar ingen tror man ju att dom ska till Särö så då kan man ju gått ligga kvar. Här brukar min adrenalinnivå göra ett skutt, hade folk lärt sig att blinka i kurvan innan påfarten hade det inte blivit så kaotiskt. Detta gäller speciellt i högtrafik när det kanske är omöjligt att finna en så kallad lucka. Ibland ser man trots allt någon (troligen rätt ung) som har fått lära sig att man ska blinka tidigt och då tackar jag trafikgudarna, "allt är trots allt inte förlorat! :Bugar".

Åkte med en nyvunnen vän för några månader sedan och han gjorde precis som jag, blinkade tidigt. Och detta är inget jag har lärt honom göra... Jag är 23 btw, han med, tog mitt bilkörkort 2009 efter 2 avklarade uppkörningar för hoj (A1 och A-beg).
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle göra precis tvärtom, blinka tidigt om trafiken är tät och luckorna få, använda 3-blinkningen om det knappt finns några bilar. Varför ska man minska tydligheten när det finns fler stollar på vägen? Jag orkar inte riktigt ta diskussionen längre, tror alla har fattat mitt budskap.

...Men iom att du och jag bor i samma stad så kan jag ta ett exempel... I Frölunda där jag bor finns en kombinerad på- och avfart, från Näset / till Särö i riktning mot Sisjön, här är det generellt "blinka när du svänger" som gäller för bilisterna. Fältet är ganska kort och kräver mer eller mindre att bilisterna på vägen lägger sig i vänsterfilen. Men blinkar ingen tror man ju att dom ska till Särö så då kan man ju gått ligga kvar. Här brukar min adrenalinnivå göra ett skutt, hade folk lärt sig att blinka i kurvan innan påfarten hade det inte blivit så kaotiskt. Detta gäller speciellt i högtrafik när det kanske är omöjligt att finna en så kallad lucka. Ibland ser man trots allt någon (troligen rätt ung) som har fått lära sig att man ska blinka tidigt och då tackar jag trafikgudarna, "allt är trots allt inte förlorat! :Bugar".

Åkte med en nyvunnen vän för några månader sedan och han gjorde precis som jag, blinkade tidigt. Och detta är inget jag har lärt honom göra... Jag är 23 btw, han med, tog mitt bilkörkort 2009 efter 2 avklarade uppkörningar för hoj (A1 och A-beg).

Med risk för att det blir ett väldigt teoretiskt resonemang och hårklyverier av det här :) men vad jag menar är egentligen att blinkningen vid påfart till trafikled/motorväg primärt har två syften:

  1. Att signalera ATT man tänkt köra ut från påfarten, ifall det exempelvis finns en alternativ möjlighet att fortsätta rakt fram till nästa avfart
  2. Att signalera VAR/NÄR man tänkt göra filbytet ifall det finns flera tänkbara luckor mellan olika bilar, där man skulle kunna köra ut.

I båda fallen är man ju ute efter att ge en signal till de som kör på vägen så att de skall ha en rimlig chans att kunna anpassa sin hastighet för att underlätta och skapa en lucka, eventuellt byta fil vid behov, men beroende på trafiksituation kan timingen se olika ut. Är det inte speciellt mycket trafik och man blinkar långt i förväg så blir det ju ingen tvekan om vilken bil som behöver öka/minska farten eller byta fil för att underlätta, men vid tät trafik och korta avstånd blir detta långt ifrån lika självklart. Då handlar det mer om timing. Att den som kör på påfarten accelererar upp, placerar sig jämsides med trafiken (som förmodligen redan då kommer förstå var denne kan tänkas vilja köra ut och släpper på gasen) och sedan blinkar så att trafiken på vägen förstår var denne tänkt köra ut och kan underlätta ytterligare. Det handlar ju om ett samspel där blinkers bara är en av signalerna man skickar, tillsammans med bl.a. placering.

Visst kan det finnas risk för missförstånd i just det exemplet du tar upp vid en påfart i tät trafik, där det även finns möjlighet att fortsätta rakt fram istället för att köra ut. Just i de lägena kanske det så klart finnas en poäng i att blinka tidigt - det är nog svårt att säga att en given metod funkar i alla lägen. Man får anpassa sig till situationen helt enkelt. Givetvis är det även skillnad på om hastighetsgränsen är 70 eller 110. På något magiskt sätt funkar det där samspelet bra i de allra flesta fall. Själv har jag i alla fall ytterst sällan varit med om att jag haft problem att bli "utsläppt" från en påfart och då har jag haft körkort i snart 20 år. Däremot ser man ju ibland de som är osäkra och tvingas stanna på påfarten pga. att de missat att signalera med fart, placering och blinkers var de tänkt köra ut.
 
Last edited by a moderator:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Med risk för att det blir ett väldigt teoretiskt resonemang och hårklyverier av det här :) men vad jag menar är egentligen att blinkningen vid påfart till trafikled/motorväg primärt har två syften:

  1. Att signalera ATT man tänkt köra ut från påfarten, ifall det exempelvis finns en alternativ möjlighet att fortsätta rakt fram till nästa avfart
  2. Att signalera VAR/NÄR man tänkt göra filbytet ifall det finns flera tänkbara luckor mellan olika bilar, där man skulle kunna köra ut.
Har inte läst allt ännu men ska gör'at...

2'an är lite missuppfattad tror jag. Blinkers ska användas innan handling, VAR/NÄR man vill göra en inkörning visas lämpligast med anpassad fart och god placering och inget man i första hand bör använda blinkersen till. :fakta

Kolla i körkortsboken, man ska lämna fältet så snart som möjligt onödigt att visa exakt var man tänker köra på påfarten då. Accelerationsfältet ska ju inte användas som en extra omkörningsfil.

Ur ett miljöperspektiv är det också i tät trafik bra om man blir förvarnad tidigt så att man kan lätta på gasen istället för att trycka ner bromsen.

Är man inte så självsäker i tät trafik så kan det ju som du säger sluta med att man blir stillastående på påfarten = Inge bra, risken att bli påkörd bakifrån är nog inte så skönt även om många tjejer och killar nog gillar det i sängen. :hihi
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag fick lära mig för inte såå länge sedan att påfart på motorväg med accelerationssträcka är en av de få fall i trafiken då man har delat ansvar och ingen har rätt till väg.

Kommer inte ihåg om det var enda tillfället och om inte skyltar eller vägmarkeringar påvisade annat förhållande naturligtvis.

Det kanske inte gäller längre då?
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
I Stockholm är ju mittfilsrunkare ett vedertaget begrepp. Alla ska köra i mittfilen/mittfilerna (3- eller 4-filigt) högerfilen är alltid tom. Jag tror helt enkelt de är rädda för att köra så nära kanten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick lära mig för inte såå länge sedan att påfart på motorväg med accelerationssträcka är en av de få fall i trafiken då man har delat ansvar och ingen har rätt till väg.

Kommer inte ihåg om det var enda tillfället och om inte skyltar eller vägmarkeringar påvisade annat förhållande naturligtvis.

Det kanske inte gäller längre då?

Det gäller fortfarande. Finns accelerationsfält är det ömsesidig respekt som gäller, ingen har plikt att lämna företräde.
https://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

i övrigt så har jag spenderat en faslig massa tid i en sumprunkarbil i Skottland, och även om jag spenderade mestadelen av tiden på vägar där det bara fanns asfaltsbredd nog för en bil, så spenderade jag en del tid på motorväg med, och i Skottland kördes det nästan uteslutande i vänsterfilen, så det kanske är någon kvarleva i Sverige sedan vi hade vänstertrafik vi med? :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top