Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Körde om en vit bil till höger, som låg i vänsterfilen och tuffade på i 120, efter att ha legat bakom den i kanske 20 sekunder utan att han gjorde någon ansats till att flytta sig, trots tomt i högerfilen. En Volvo längre fram gick ut i väldigt god tid för en omkörning av en lastbil, så körde om den också på fel sida, sedan ut i "rätt" fil och körde om lastbilen, sedan in i högerfilen igen och körde vidare i lagom myshastighet.

Fem minuter senare ser jag i sidospeglarna att det blinkar en massa färgglada konstiga ljus bakom mig. Det visade sig att den vita bilen var en civilpolisbil. :)

Har hänt mig samma fast detta rullande diskotek var mörkblått/svart, men jag är inte intresserad av att ligga i flera kilometer i kö på motorvägen medan flera fordon som körs i 90 körs om av någon idiot i bil som håller 90-92.

Tror iofs de struntade i omkörningen i högerfilen, kan ha varit vägrenskörningen som satte kaffet och munkarna i vrångstrupen :gnissla
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
iofs lite skönt att alla är dummaiHuvvet ... man kan ligga på rätt bra på mornarna i högerfilen som (nästan) alltid är helt tom :)

Höger är nya vänster :yoparty
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nej, gäller även högre hastighet. Men nån får gärna söka på "passering", en polare som är fd trafiksnut nämnde detta nämligen.

Om det är köbildning eller filerna har olika destinationer ja,
men om man kör rakt fram åt samma håll så gäller max 70km/h.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är likadant i Göteborg så Stockholmarna behöver inte känna sig kränkta, Göteborgarna är lika korkade ;)

Huvudstadarna skall absolut inte känna sig kränkta men jag kör dagligen i Göteborg, precis som du antagligen, och enligt min uppfattning är det inte bra men långt ifrån lika illa som i Stockholm. Vi har inte heller lika mycket trefilig motorväg här i Göteborg, kan kanske vara en av anledningarn?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Huvudstadarna skall absolut inte känna sig kränkta men jag kör dagligen i Göteborg, precis som du antagligen, och enligt min uppfattning är det inte bra men långt ifrån lika illa som i Stockholm. Vi har inte heller lika mycket trefilig motorväg här i Göteborg, kan kanske vara en av anledningarn?

Vi har bara 2 (4) sträckor med tre filer i Skåne och det är samma sak här, folk vägrar lägga sig i högerfilen.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
En sak som får mig att fundera hände sist jag var ute med bilen, åker på påfarten till en 3 filig motorväg som är nästintill tom. Har en bil framför mig. Så fort denna bil har kommit på motorvägen så blinkar han vänster och lägger sig i mitt filen, här fiskör han sedan i skyltad hastighet.

Varför göra detta extra filbyte utan någon vinning? Är det meningen att jag skall Gå från höger sidan, ända till vänster för att sedan gå till höger igen? Det känns bra farligare än att bara köra om personen på högersidan.

När vi är endå är inne på samtals ämmne så är det alltid lika härligt att dra om en på högersidan och sedan se i backspegelen hur de lägger sig i rätt fil direkt. De fick väll insikten att ligga och fisköra i vänsterfilen kanske inte var det smartaste. :glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl ganska enkelt att förstå varför folk lägger sig i mitten eller i vänsterfilen, de vill slippa störningar. Högerfilen kan ofta förvandlas till en avfart, plus att man ofta måste ta hänsyn till bilar som ska in från påfarter eller ut på en avfart. Ligger de i mitten eller till vänster känns det sannolikt mer ostört och de kan hänge sig åt sms, mail, tfnsamtal eller kackla med passagerarna i bilen. De söker den minst arbetsamma filen helt enkelt. Människor är okomplicerade varelser, vardagsvanorna är behovsstyrda och lätta att förutse.



Nej jag kör inte så, inte blanda ihop.
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Men om jag inte har helt fel så finns det någonstans i trafikkungörelsen en spalt om att körning på motorväg ska normalt ske i högerfil så länge man inte passerar någon som håller lägre fart och därmed använder man vänsterfil.Så med andra ord så står där inget om att normalkörning äger rum i vänsterfil för då kanske vi ska börja med samma rondellkörningsprincip som i danmark, den som ska in i rondellen har företräde !?.

Och så får man böter för man kör om alla bilar i högerfilen :näsblod
På väg till jobbet(södertälje - sthlm) så brukar man ha möjlighet att ligga 6-7 kilometer i högerfilen och köra om alla idioter utan att behöva byta fil en enda gång, fantastiskt! Börja ge böter till alla dessa idioter istället för att stå på en ödes landsväg med laser för att hova in pengar från någon som gasar på där.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det måste ha varit varmt för länge den här sommaren, många upprörda känslor här på SH:rolleyes:
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
När vi väl är inne på ämnet så vill jag ta upp detta med vänsterblinkare på påfarterna.
Jag vet att körskolorna lär ut detta... Men.. JAG SER ATT DU ÄR PÅVÄG UT PÅ PÅFARTEN, det behövs inte blinkas konstant. Det säger sig själv att den på påfarten ämnar köra ut på motorvägen.

Det logiska är att blinka NÄR man avser att byta från påfart till högerfil. Då kan folk vara beredda på det.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nåt jag stör mig på är det omvända fenomenet. Nämligen folk som kör om och tvunget måste in bara några meter framför mig. Dels vill jag inte ha några stenskott och på hoj ger det dessutom en jävla turbulens.

Edit: Stör mig också nåt överjävligt på slöa människor på påfarten men framförallt folk som bromsar UTE på motorvägen när de ska av. Det är ytterst få avfarter där man inte hinner bromsa ner om man ligger på eller nära hastighetsbegränsningen. Var med om det för några veckor sen när en slö Mustang tyckte att 70 var en lagom fart att hålla på 120 väg.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Men om jag inte har helt fel så finns det någonstans i trafikkungörelsen en spalt om att körning på motorväg ska normalt ske i högerfil så länge man inte passerar någon som håller lägre fart och därmed använder man vänsterfil.Så med andra ord så står där inget om att normalkörning äger rum i vänsterfil för då kanske vi ska börja med samma rondellkörningsprincip som i danmark, den som ska in i rondellen har företräde !?.

Det vet jag inget om.
Som sagt, jag tycker att folk kan ligga i vänsterfilen bäst de vill förutsatt att de inte blockerar eller hindrar bakomvarande trafikanter.
Åas så flyttar folk sig ofta fortare än fan när de ser en hoj närma sig, när man är tillräckligt nära för att de ska kunna urskilja att det är en plastraket och föraren har skinnställ så flyger de ju nästan ut i vägrenen.
Eller det kanske bara är här i Skåne? :smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nåt jag stör mig på är det omvända fenomenet. Nämligen folk som kör om och tvunget måste in bara några meter framför mig. Dels vill jag inte ha några stenskott och på hoj ger det dessutom en jävla turbulens.

Något som är riktigt drygt på E20 för tillfället, eftersom att det är väldigt mycket grus bitvis på vägen, så att det smattrar när någon ligger framför.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vet jag inget om.
Som sagt, jag tycker att folk kan ligga i vänsterfilen bäst de vill förutsatt att de inte blockerar eller hindrar bakomvarande trafikanter.
Åas så flyttar folk sig ofta fortare än fan när de ser en hoj närma sig, när man är tillräckligt nära för att de ska kunna urskilja att det är en plastraket och föraren har skinnställ så flyger de ju nästan ut i vägrenen.
Eller det kanske bara är här i Skåne? :smasha

Det händer definitivt inte på E18 och E20 häromkring iaf, inte direkt märkt av det inne i sthlm heller. Folk flyttar snabbare på sig när man kommer med bilen. :mad:
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Förstår inte problemet, har ju en helt egen fil att köra om i!:tummenupp

Skönt att slippa vägrenen för en gångs skull:fakta:hej
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Tyck som du vill men här måste jag säga emot dig.
Den gamla svenska regeln att betrakta en cirkulationsplats som korsning är höjden av trafikteknisk dumhet. Det har alltid irriterat mig eftersom det är så urbota korkat och jag firade faktiskt lite i smyg (vill ju inte betraktas som kuf) när regeln ändrades.

Om vi tittar objektivt på en cirkulationsplats så är det uppenbart att det rör sig om en enkelriktad väg som du kan köra in på, ut från och i vissa fall byta fil på. Att blinka vänster vid påfart antyder möjligen att man tänkt köra mot enkelriktat men är i övrigt meningslöst och dessutom en trafikfara. Särskilt farligt var det att blinka vänster förr, med den gamla regeln. Men det är även farligt idag eftersom långt ifrån alla lärt om. Det farliga är att det är omöjligt att veta när en förare som blinkar vänster i en cirkulationsplats, annat än vid filbyte, tänker göra sin utfart. Det beror såklart på att andra som befinner sig i cirkulationsplatsen ,eller som ska in i den, inte vet var vänsterblinkaren körde på. Ännu stökigare blir det om antalet på-/avfarter är fler än fyra.

Vid påfart behövs ingen blinkers eftersom alla kör åt höger. Vid filbyte följer man normalt beteende för filbyte. Vid utfart blinkar man höger för att uppmärksamma utfart, som alltid sker till höger.


Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.

Nu har jag ingen bättre källa än min flickväns trafiklärare.
Men han säger att man ska blinka som du lärde dig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top