Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enkelt besvarat, de vet inte om att man egentligen inte får ligga och toura i vänsterfilen. Har varit involverad i diskusisoner om det med folk flera gånger, senast på jobbet var det en person som ondgjorde sig över att det var så många som börjat köra om på höger sida i Stockholm... Yeah... Personen i fråga visste inte heller om att det dessutom är fullt tillåtet att passera någon på höger sida vid en hastighet på 70 km/h eller lägre.

I Tyskland delas det ut böter för touring i vänsterfil.

Du borde meddelat din vän att varje gång han blir omkörd på höger sida så har han legat och såsat i fel fil.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Källa? När jag tog kortet 2008 lärde vi oss att blinka vänster om man skulle vänster, kör så även idag. Har hört att lastbilschaffisar uppskattar det så det vet om de behöver bromsa in eller inte.

Det är ju ingen som kan tro det är bättre att åka in rondell och bara vänta tills man ska ut för att börja blinka.

https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Att köra i cirkulationsplats
Artikelnummer: PV09302
Utgivare: Transportstyrelsen
Utgivningsdatum: 2014-01-27
Mediatyp: Broschyr
Språk: Svenska

Sidan 6: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

Sidan 10: "När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."


Jag tog bilkort -99 och mc-kort 2009. Tror att det ändrades någon gång däremellan.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
på motorväg tror folk som kör stora feta bilar med farthållare och håller 120 tror de att de är snabbast i världen och ligger kvar... Jävla idioter blir så trött på skiten!

Eller de som kör om en i 2km/h högre hastighet och pallar inte trycka på gasen för att komma om lite fortare... ner två växlar när de är halvt förbi och dra på så hårt det går... känns bra inombords iaf..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kör så ofta det går i filen längst till höger ut ur stan åt bägge håll, där är 3-4 filer. Detta har resulterat i att polisen stoppat mig tre gånger, men jag är så jävla less på alla idioter så jag är ofta arg redan innan jag blir stoppad, så polisen får inte en syl i vädret, utan är tvungna att lyssna på mig i flera minuter först.

Jag hävdar att det är alla andra som gör fel, inte jag och till slut orkar inte konstapeln lyssna mer, och släpper mig utan böter.

Vid påfarten norrut vid Järva Krog är det 4 eller 5 filer, ändå boxar sig många bilister genom filerna för att lägga sig till ro näst längst till vänster.

Lika illa är det Söderut, efter Hallunda. Där är nu 3 filer som utan avbrott sträcker sig runt 3 mil, men ändå ganska glest i högerfilen.

Det är ett märkligt fenomen, utan tvekan, som dessutom inte existerar i Tyskland, knappt i Danmark.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Ett fenomen i bla Skåne är att ett flertal bilar karavankör på motorväg i denna vänsterfil trots att det är låååångt fram till närmsta fordon i högerfil där jag ibland ägnat mig åt ren slalomkörning i filerna (en form av lanesplitting med andra ord) för att komma förbi vilket inte är några större problem på en mc.Men faktum kvarstår ju ändå eftersom jag själv flyttar på mig både i bil och på mc när någon vill om att vad rör sig egentligen i hjärnkontoret på dessa bilister som nu tydligen tycker att de betalar mer vägskatt än andra och på så vis kan ligga och fisköra i fel fil. :crash

Det förekommer en hel del här nere ja, men det kan i min mening variera hur berättigat det är. Om man ligger på vägar med en helvetes massa lastbilar, som E6:an, så blir det lätt så att alla som kör fortare än 90-100 automatiskt hamnar i vänsterfilen när det är långa lastbilskaravaner. Att då hålla på och köra fram och tillbaka mellan höger och vänsterfil och klämma in sig mellan lastbilarna blir då ganska jobbigt och egentligen farligare än att ligga kvar, istället för att bara knö in sig när lastbilskaravanen är slut.

Kommer jag med hoj eller bil i högt tempo tycker jag också det är jobbigt, men man får ha förståelse för att det ibland ser ut så här.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
"Omkörning" i högerfil kan kallas "passering" så länge som man kan hävda att man ska åka av nästa avfart som kommer samt att det är skyltat om en kommande avfart.
Så vitt jag vet kan man ändra sig och välja nästa avfart också pga bristande lokalkännedom, iofs så gäller väl regeln bara upp till skyltad hastighet.....
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Ett fenomen i bla Skåne är att ett flertal bilar karavankör på motorväg i denna vänsterfil trots att det är låååångt fram till närmsta fordon i högerfil där jag ibland ägnat mig åt ren slalomkörning i filerna (en form av lanesplitting med andra ord) för att komma förbi vilket inte är några större problem på en mc.Men faktum kvarstår ju ändå eftersom jag själv flyttar på mig både i bil och på mc när någon vill om att vad rör sig egentligen i hjärnkontoret på dessa bilister som nu tydligen tycker att de betalar mer vägskatt än andra och på så vis kan ligga och fisköra i fel fil. :crash

Jag brukar kalla det för en skånsk omkörning :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
"Omkörning" i högerfil kan kallas "passering" så länge som man kan hävda att man ska åka av nästa avfart som kommer samt att det är skyltat om en kommande avfart.
Så vitt jag vet kan man ändra sig och välja nästa avfart också pga bristande lokalkännedom, iofs så gäller väl regeln bara upp till skyltad hastighet.....

Gäller endast när hastighetsbegränsningen är under 70 så vitt jag vet.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Och apropå påfartsfil... Varför är det alltid nån jävel längst fram på påfarten som inte törs börja accelerera förrän de kommit ut på motorvägen? Det mest logiska är ju att gasa på så man har motorvägsfart när det är dags att kliva ut på stora vägen, det tror jag t o m man får lära sig om man läser körkortsteori...:rolleyes:

Ganska vanligt här i Örebro också. En gång så var det en tant som bromsade in och stannade när acc-filen tog slut.:3freak Brukar peta ner ett par växlar och dra om i accelerationsfältet. Både med hoj och bil. :yoparty
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Och apropå påfartsfil... Varför är det alltid nån jävel längst fram på påfarten som inte törs börja accelerera förrän de kommit ut på motorvägen? Det mest logiska är ju att gasa på så man har motorvägsfart när det är dags att kliva ut på stora vägen, det tror jag t o m man får lära sig om man läser körkortsteori...:rolleyes:
SÅnt händer ständigt i stan
I Jönköping betraktas ju E4 (90km begr) som en lokalgata och då kan man ju ta det lugnt..
Hände mig igår på en påfart, en liten silverfärgad bil som vägrade öka farten (ca 55kmh) samtidigt som långtradarna dundrade förbi i 90 på motorvägen..
Han följde troget den breda vita linjen på hö sidan och när den tog slut, då svängde han ut på motorvägen. Långtradaren hann väja..Om inte hade det stått i tidningen, "två döda i..."
Här har man ingen som helst aning om vad en påfart skall användas till, å andra sidan får vi rätt många fina "påkörning-bakifrån-krascher" att läsa om i bladet..:D
ANledningen till detta tycks ingen begripa. Inte ens trafikskolelärarna.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kör så ofta det går i filen längst till höger ut ur stan åt bägge håll, där är 3-4 filer. Detta har resulterat i att polisen stoppat mig tre gånger, men jag är så jävla less på alla idioter så jag är ofta arg redan innan jag blir stoppad, så polisen får inte en syl i vädret, utan är tvungna att lyssna på mig i flera minuter först.

Jag hävdar att det är alla andra som gör fel, inte jag och till slut orkar inte konstapeln lyssna mer, och släpper mig utan böter.

Vid påfarten norrut vid Järva Krog är det 4 eller 5 filer, ändå boxar sig många bilister genom filerna för att lägga sig till ro näst längst till vänster.

Lika illa är det Söderut, efter Hallunda. Där är nu 3 filer som utan avbrott sträcker sig runt 3 mil, men ändå ganska glest i högerfilen.

Det är ett märkligt fenomen, utan tvekan, som dessutom inte existerar i Tyskland, knappt i Danmark.

Fattar inte alls vad du menar? Snuten stoppar dig och vill ge dig böter för vad?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag får hjärtflimmer när jag kör i Stockholm. Hela jävla stan är full av campare i mittfilen när det är trefiligt. Generellt kör dom flesta sakta med. Imponerande att man kan vara så jäkla dålig på att framföra en bil som genomsnittsstockholmare verkar vara. Ett stort problem verkar vara att ytterst få kör bil utan istället åker bil, petar sig lite i näsan, tittar på hus, snackar i telefon och annat skitviktigt.

Absolut inget påhopp på forumets Stockholmare, är helt övertygad om att ni kör mycket långt över genomsnittet.

En annan sak som inte kommit upp är det fantastiska beteendet alla uppvisar på motorväg när det annonseras vägbygge om 1,5km och en fil stängd.

När första orange skylten dyker upp så drar sig alla tvångsmässigt in i en fil. Det är då MINST 700m tills filerna går ihop. Och nästan alltid är det nån som torskade psyktestet till polisskolan som minsann skall visa att i Sverige står man i kö och går ut och blockar för dom få som verkligen vet att finns det en fil så skall man köra i den så länge det går.

Fö är Tyskland ett föregångsland när det gäller trafikregler, fokus på farliga saker även om dom har en del korkade ideér dom med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och apropå påfartsfil... Varför är det alltid nån jävel längst fram på påfarten som inte törs börja accelerera förrän de kommit ut på motorvägen? Det mest logiska är ju att gasa på så man har motorvägsfart när det är dags att kliva ut på stora vägen, det tror jag t o m man får lära sig om man läser körkortsteori...:rolleyes:

Apropå påfart...
Har för mig att jag läst någonstans att det råder omkörningsförbud på påfarter, men jag kan fan inte hitta det längre. Om det inte är aktivt förbjudet skulle man ju iaf på hoj kunna köra förbi de långsamma asen. Jag hamnar *alltid* bakom några sådana när jag kör hem från jobbet, vid västra påfarten på E18 vid Enköping. en lång krökt påfart som är skyltad 110, men pga krökningen så ligger alla och fiser i 50-70. Det är så brett att man utan vidare får plats med två lastbilar i bredd dessutom. :mad:
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Enkelt besvarat, de vet inte om att man egentligen inte får ligga och toura i vänsterfilen. Har varit involverad i diskusisoner om det med folk flera gånger, senast på jobbet var det en person som ondgjorde sig över att det var så många som börjat köra om på höger sida i Stockholm... Yeah... Personen i fråga visste inte heller om att det dessutom är fullt tillåtet att passera någon på höger sida vid en hastighet på 70 km/h eller lägre.

I Tyskland delas det ut böter för touring i vänsterfil.

Jag tycker att det är väldigt få över 30 som vet om det.

Ett fenomen i bla Skåne är att ett flertal bilar karavankör på motorväg i denna vänsterfil trots att det är låååångt fram till närmsta fordon i högerfil där jag ibland ägnat mig åt ren slalomkörning i filerna (en form av lanesplitting med andra ord) för att komma förbi vilket inte är några större problem på en mc.Men faktum kvarstår ju ändå eftersom jag själv flyttar på mig både i bil och på mc när någon vill om att vad rör sig egentligen i hjärnkontoret på dessa bilister som nu tydligen tycker att de betalar mer vägskatt än andra och på så vis kan ligga och fisköra i fel fil. :crash

Ja, vi andra väntar ju också på idioten längst fram i karavanen och ja det sker omkörningar på höger sida också.
Man blir ju förbannad när någon ska ligga i vänsterfilen för det är lastbilar i högerfilen, fast de kunnat gå in och släppa förbi bilar bakom utan att minska farten gång på gång.
Det är då man demonstrativt kör om i högerfilen. Sura blir de också.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Apropå påfart...
Har för mig att jag läst någonstans att det råder omkörningsförbud på påfarter, men jag kan fan inte hitta det längre. Om det inte är aktivt förbjudet skulle man ju iaf på hoj kunna köra förbi de långsamma asen. Jag hamnar *alltid* bakom några sådana när jag kör hem från jobbet, vid västra påfarten på E18 vid Enköping. en lång krökt påfart som är skyltad 110, men pga krökningen så ligger alla och fiser i 50-70. Det är så brett att man utan vidare får plats med två lastbilar i bredd dessutom. :mad:

brukar klippa dom på insidan .... "min" påfart i Rotan är tvåfilig för att sedan gå ihop i en , hinner jag inte innan det blir enfiligt och dom ligger å lökar så kugga ner å kör förbi på högersidan :) .... gissar att många gubbs å kärrings fått en åder i pannan angående mitt "vårdslösa beteende" , men jag har ingen lust att köra ut på en 110 väg i 60 blås
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Körde om en vit bil till höger, som låg i vänsterfilen och tuffade på i 120, efter att ha legat bakom den i kanske 20 sekunder utan att han gjorde någon ansats till att flytta sig, trots tomt i högerfilen. En Volvo längre fram gick ut i väldigt god tid för en omkörning av en lastbil, så körde om den också på fel sida, sedan ut i "rätt" fil och körde om lastbilen, sedan in i högerfilen igen och körde vidare i lagom myshastighet.

Fem minuter senare ser jag i sidospeglarna att det blinkar en massa färgglada konstiga ljus bakom mig. Det visade sig att den vita bilen var en civilpolisbil. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
brukar klippa dom på insidan .... "min" påfart i Rotan är tvåfilig för att sedan gå ihop i en , hinner jag inte innan det blir enfiligt och dom ligger å lökar så kugga ner å kör förbi på högersidan :) .... gissar att många gubbs å kärrings fått en åder i pannan angående mitt "vårdslösa beteende" , men jag har ingen lust att köra ut på en 110 väg i 60 blås

Just själva få upp hastigheten innan utfarten på motorvägen brukar inte vara något problem. :hihi Mest att det är så förbannat drygt att ligga och fisa bakom dem ett par hundra meter i 50, när hastigheten är 110. Och kurvan dessutom är rätt mysig i högre hastigheter. :huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top