Varför kör du sporthoj på gata?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Man kan ifrågasätta val av hoj ibland, här lyder verkligt exempel.
Hen har nytaget körkort och skall välja hoj och ber om råd.
Jag > Vad ska ni använda er hoj till?
Hen > Pendla till jobbet(sthlms rusningstrafik), inte åka snabbt, bekvämt, nybörjarvänligt, bensinsnålt och billigt.
Jag > Moped eller kanske en xt660?
Hen > Det skall vara sporthoj.
Jag > :confused:
Hen > R1a.

Och så fick det bli, nu står hen och köar med sin plastraket och njuter av livet.


Att åka bil för att uppnå bekvämligheten finns inte på kartan, aldrig att jag tömmer min plånbok och slösar bort mitt liv i Stockholms köer.
Åker hellre buss, kopplar av och kollar på TV eller film i mobilen.
Eller trampcyklar för den delen, så tjänar jag in tiden man annars lägger på gymmet eller i motionsspåret efter jobbet.

Står man och väntar med en hoj i köer, speciellt en sporthoj, gör man per definition fel... :fakta
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag kör sporthoj på gata av samma anledning som jag kör endurohoj på gata och skulle köra glidare om jag hade en sådan: för att jag älskar att köra hoj, älskar att se blickarna när man bränner förbi och känna friheten ända in i själen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag kör sporthoj på gata för att då kan jag komma först.
Hade jag kört på bana hade jag troligen kommit sist....














:hihi
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
För min del, åker en gammal R1, så är denna fråga högst aktuell. Jag ställer mig den rätt ofta, varför ska jag åka sporthoj på gata? Har kört enbart sporthoj sen -99.
En anledning till att byta cykel för gatåka är för att förlänga säsongen dvs åka längre in på hösten, åka på fler vägar - dålig asfaltsväg, grusväg, åka när det är blött osv. Med barn, hus, särring osv gäller det ju att ta tillvara på de tillfällen som ges att åka.
På bana är ju dock sporthojen helt överlägsen. Jag menar ser det ens roligt ut (?!) med en cykel med upprätt körställning eller en motard på bana? Nä. Går det fort? Nä.
På våren när du sitter i din bil och ser de första hojarna, du drar ned sidorutan för att få höra motorljudet – är det då en ylande radfyra, en hårt gående Ducce du vill höra eller en medelmåttigt uppskrämd Adventure-hoj du vill höra?
Sporthoj it was, sporthoj it is.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På bana är ju dock sporthojen helt överlägsen. Jag menar ser det ens roligt ut (?!) med en cykel med upprätt körställning eller en motard på bana? Nä. Går det fort? Nä.

Jag tycker nog det ser både kul och snabbt ut för tex klotgren här på forumet. Han kör en KTM 990 SMR i Speedster Cup.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör "sporthoj" för för att den är bra att köra på asfalt. Den är välbalanserad och funkar även bra på grus, även om däcken inte är optimala...

Jag kör enduro i skogen för den är bra på det och det är roligt.
Jag kör motard på asfalt för att den är bra för det och det är roligt.

Slutsats: Jag kör hoj, -jag åker inte :banana.....
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag tycker nog det ser både kul och snabbt ut för tex klotgren här på forumet. Han kör en KTM 990 SMR i Speedster Cup.

Så du högg på den, haha. Körde nån bandag där han var med förra året och han är snabb, inget snack om det.
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Att köra ett fullblod (MC) är en berusande lyckoupplevelse oavsett om det gäller bana eller landsväg. Först efteråt hinner logiken/förståndet ikapp, och man skamset inser hur man "svinat runt" under turen.
Detta är nog det ärligaste svaret jag kan ge för min del :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Fy fan vilken löjlig fråga. :p

eg ville jag inte skriva nått i tråden då jag inte hade nått att tillföra men frågan reta gallfeber på mig varje gång man gick in på sporthoj å rubriken ..

tolkar frågeställningen så här... -Kör en bekväm å rolig nakenhoj, vad smart å grym jag e. shit hur kan de dumma sporthojsåkarna inte inse att detta is da bomb. Dumma jäkla sporthojsåkare..

dum jäkla fråga, skit du vad vi gör så blir alla gladare :p

Kanske lite hårt å kaxigt, men e så less på att folk ska fråga... lixom, kåpförsedda å kåplösa hojar går ruskigt bra å man kan skada sig lika mycket vilket man än kör. E la det estetiska å möjligtvis sittställningen som skiljer å ofta går man igenom olika faser i sitt liv där man föredrar plastraket under en period å naket en annan period.

bara den jäkla dumma försäkringspremien som skulle stoppa mig från en sportis.
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
gillar att köra alla sorters mc men...

..åker jag custom önskar jag alla gånger att jag satt på en sporthoj istället.

..åker jag naket/sf önskar jag att jag satt på en sporthoj på motorväg och landsväg.

..åker jag touring önskar jag att jag satt på sporthoj på landsväg och på bana.

..åker jag motard är det kul att moppefucka sig ett kort tag tills arslet och händerna domnat sen känns sporthoj som rena semestern! motard är ett rent straff vid längre körning med.

..åker jag sporthoj saknar jag aldrig nåt av dom andra? :va
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Fy fan vilken löjlig fråga. :p

eg ville jag inte skriva nått i tråden då jag inte hade nått att tillföra men frågan reta gallfeber på mig varje gång man gick in på sporthoj å rubriken ..

tolkar frågeställningen så här... -Kör en bekväm å rolig nakenhoj, vad smart å grym jag e. shit hur kan de dumma sporthojsåkarna inte inse att detta is da bomb. Dumma jäkla sporthojsåkare..

dum jäkla fråga, skit du vad vi gör så blir alla gladare :p

Kanske lite hårt å kaxigt, men e så less på att folk ska fråga... lixom, kåpförsedda å kåplösa hojar går ruskigt bra å man kan skada sig lika mycket vilket man än kör. E la det estetiska å möjligtvis sittställningen som skiljer å ofta går man igenom olika faser i sitt liv där man föredrar plastraket under en period å naket en annan period.

bara den jäkla dumma försäkringspremien som skulle stoppa mig från en sportis.

Men här gick inte hissen ända upp...:huvet

Har du läst mitt inlägg? Isf ber jag dig att göra det igen för du har uppenbarligen missförstått å det grövsta.

Taskig jävla attityd har du dessutom.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
JEPP

Läste ditt inlägg ganska sent å när jag var hungrig å grinig. sen när du läser mitt inlägg så förklarar jag varför jag svara så :p

Va bara att gå :banana :banana :banana :banana när man såg rubrikeken i fet stil... så taskig attityd va det la ändå inte.. bara förklarar hur jag såg dig i mitt huvud när du grubbla om varför sporthojsåkare kör på gatan med sina sporthojar.

:D
 
Last edited:

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Jag åker sporthoj på gata bara för att kunna köra om en bmw-suv på insidan i 250
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Lånade ut min 954RR mot en E30 kabbe med s50b30 (m3 sexa) och ringde bästa tjejkompisen att vi skulle Strögar och ta en fika. "Va fan.. Låna du ut hojen mot en bil!? Rätt lame..." Ja men va fan den har 286hk och är as fet!!!! "Hojen massa roligare och coolare" fika med någon annan..

Det är varför :rofl
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top