Varför kör du sporthoj på gata?

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
kanske för att en enkel människa kan få vara kung en liten stund.
kanske för att en enkel människa kan köra ngt liknande han ser på söndagen.

för att denna enkla människa har tre barn och har inte möjlighet att åka till bana för att köra.
Men han älskar att köra....

mina poesi på högvarv....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sicken fråga, varför dricker man ett gott vin när det finns vatten?

Bägge släcker ju törsten.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att fråga en entusiast varför denne är en entusiast tenderar att vara rätt meningslöst, synnerligen om man förväntar sig ett logiskt svar.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Man kan ifrågasätta val av hoj ibland, här lyder verkligt exempel.
Hen har nytaget körkort och skall välja hoj och ber om råd.
Jag > Vad ska ni använda er hoj till?
Hen > Pendla till jobbet(sthlms rusningstrafik), inte åka snabbt, bekvämt, nybörjarvänligt, bensinsnålt och billigt.
Jag > Moped eller kanske en xt660?
Hen > Det skall vara sporthoj.
Jag > :confused:
Hen > R1a.

Och så fick det bli, nu står hen och köar med sin plastraket och njuter av livet.


Att åka bil för att uppnå bekvämligheten finns inte på kartan, aldrig att jag tömmer min plånbok och slösar bort mitt liv i Stockholms köer.
Åker hellre buss, kopplar av och kollar på TV eller film i mobilen.
Eller trampcyklar för den delen, så tjänar jag in tiden man annars lägger på gymmet eller i motionsspåret efter jobbet.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
"Varför kör du sporthoj på gata?"

för att det är så jäkla svårt i skogen??:va

själv har jag aldrig haft nått intresse för någon annan maskintyp/ körning- varför det är så har jag ingen aning om, bara är så (kanske har med arvet att göra......farsan körde dåtidens sporthojar.)

//jj


(sär skiv ning)
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Helt enig. En riktig hoj ska inte kunna stå på stödet utan att vandra runt när motorn är igång. Det ska vara motor+cykel.
Jag menar, om man ska ha växelindikator, tankmätare, passagerarplats, vindruta, kåpor, färddator, TC, ABS och whatnot. Vad är det då för en jäddra soffa? :dummer

Precix
Samt ,,,Inga dj--a backspeglar!

Berhöver man backspeglar så tjör man för sakta ! PunGt :fakta
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r

Shit vilken revelation!! Några på Bike tycker att KTM 1190 är roligare, snabbare och skönare än sporthojarnas måttstock fn????? Och jag som kört sporthoj sen 89 och nu riktigt satt mig i skiten med en italiensk dito....jag känner mig så förnedrad....så kränkt och lurad....:huvet:huvet:huvet:huvet

Du får priset för årets partsinlaga bro. :7peta Tror du hänger i fel forum....:fakta:hej

Och vad gäller sakfrågan....tja varför åker man Porsche GT3 på gatan? Eller köper en båt i Hondurasmahogny? En TAG Heuer som är vattentät till 500m?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Själv tycker jag att KTM 1190 Adventure R är den mest övermotoriserade hoj jag någonsin kört. Fjädringen känns som den är konstruerad för halva effekten, den gungar utan dess like när man vrider ur den. När man kommer direkt från en sporthoj så känns den som en gigantisk gungig elefant.

Jag hade höga förväntingar när jag skulle prova KTM:en, på pappret så borde den passa mig och min körning som klippt och skuret. Men faktum är att jag aldrig varit så besviken efter en provkörning.

Själv har jag helt enkelt tusen gånger roligare på en sporthoj på all typ av landsväg.

Hur har du mage att klaga på fjädringen om du inte ens har ställt in den så den passar dig?

double-face-palm.jpg
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sporthoj är ju ett särintresse och att folk som inte kör mc eller sporthoj ställer frågan är väl inte konstigt?
Sen att majoriteten på detta forum ser valet som en självklarhet är väl heller inget att förvånas över.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hur har du mage att klaga på fjädringen om du inte ens har ställt in den så den passar dig?

double-face-palm.jpg

Jobbar du på KTM eller? :hihi

En Ktm-återförsäljare ställde in motormapp och fjädring, men det är möjligt att det går att få den till en gigantisk halvgungig elefant.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Troligen därför att man vill ha en hoj som är rolig att köra på väg och nån gång emellanåt på bana.
Skulle man däremot mest köra på gator finns hojar som passar bättre till det.
Eftersom dom flesta inte har ekonomi till att ha flera reggade hojar i gång samtidigt blir det en del gatkörning för dom. Det fina med en sporthoj är att den duger hyfsat till allt utom skogskörning.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Själv gick jag från min 916 SPS
premier.jpg



Till en Multistrada 1200s
overview.jpg


Som jag provat på bana. Första gången..
https://www.youtube.com/watch?v=43gtcTUBu0A

De som säger att "allt annat saknar fartresurser" är konstiga
https://www.youtube.com/watch?v=BxePkP1ogk8

Jag måpste säga att jag trivs mer med min multi. Den är bekväm och funkar på allt från Toruing till snabba gatåkningar. Dock medgher jag villigt att bana inte är dess hemmaområde, även om en bra förare tydligen kört sub 1.12 på Gelleråsen med MTS1200s under tester, vilket är SJUKT snabbt med en 260kg kloss tycker jag, snabbare än majoriteten av sporthojsåkarna klara skulle jag gissa.

En duktig förare (säg hög SM-nivå) kan vara snabb med de flesta hojar. Jag kör tex snabbare på kurviga vägar med min Café Racer a la 55 bakhjulshästar än mina vänner och bekanta som kör sporthoj. Och då är jag lååååångt ifrån en duktig förare på SM-nivå...

Alla får köra vad de vill. Men att säga att en ktm Adventure är bättre och snabbare än en BMW s1000rr är helt FEL! Det är en åsikt helt enkelt. Knappast någon fakta..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fakta om underlaget är grus.

Det går ju alldeles utmärkt att köra sporthoj på grus med. :fakta
Har ju iofs aldrig kört en stor allroad öht, så vet inte hur mycket bättre de sköter sig på det väglaget. Antagligen bättre, allt annat vore ju en ren skam för hela den typen hojar. :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
En duktig förare (säg hög SM-nivå) kan vara snabb med de flesta hojar. Jag kör tex snabbare på kurviga vägar med min Café Racer a la 55 bakhjulshästar än mina vänner och bekanta som kör sporthoj. Och då är jag lååååångt ifrån en duktig förare på SM-nivå...

Alla får köra vad de vill. Men att säga att en ktm Adventure är bättre och snabbare än en BMW s1000rr är helt FEL! Det är en åsikt helt enkelt. Knappast någon fakta..

Vad har Adventure och BMW testet med min post att göra?
Jag körde Ducati 748 och 916 i 10 år och körde bana minst 15ggr varje säsong, jag var inte snabbast, men runt 1.13-1,14 på Gelleråsen med en 14 år gammal hoj tycker jag är okej. Trots det så hittade jag hem i min personliga körstil när jag bytte till MTSn. Den råckar fett på småvägar och jag har inte haft några som helst problem att hänga på de sporthojsåkare som jag kört med på gata, vilket är det vi snackar om..

Gata alltså.. Inte bana.
På bana erlkänner jag villigt att tillochmed min gamla 916 var mycket bättre än min nuvarande som har både tractioncontrol, ABS och elektronisk semiaktiv fjädring.
Men tar vi en grusväg (alltså.. GATA, inte grusgrop) så tror jag nog att de flesta sporthojar blir lite bortkomna. MEN jag skall villigt erkänna att en duktig enduro/cross förare på sporthoj förmodligen gör slavsylta av mig på en grusväg också.

Men nu snackar vi ju gata.. Roliga turer på kurviga vägar, till och från jobbat samt lite touring ev. I de avseenden spelar det nästan ingen roll vad man åker, tempot häånger man med i ändå, bara gruppen kör i ett normalt inspirerat tempo.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vad har Adventure och BMW testet med min post att göra?
Jag körde Ducati 748 och 916 i 10 år och körde bana minst 15ggr varje säsong, jag var inte snabbast, men runt 1.13-1,14 på Gelleråsen med en 14 år gammal hoj tycker jag är okej. Trots det så hittade jag hem i min personliga körstil när jag bytte till MTSn. Den råckar fett på småvägar och jag har inte haft några som helst problem att hänga på de sporthojsåkare som jag kört med på gata, vilket är det vi snackar om..

Gata alltså.. Inte bana.
På bana erlkänner jag villigt att tillochmed min gamla 916 var mycket bättre än min nuvarande som har både tractioncontrol, ABS och elektronisk semiaktiv fjädring.
Men tar vi en grusväg (alltså.. GATA, inte grusgrop) så tror jag nog att de flesta sporthojar blir lite bortkomna. MEN jag skall villigt erkänna att en duktig enduro/cross förare på sporthoj förmodligen gör slavsylta av mig på en grusväg också.

Men nu snackar vi ju gata.. Roliga turer på kurviga vägar, till och från jobbat samt lite touring ev. I de avseenden spelar det nästan ingen roll vad man åker, tempot häånger man med i ändå, bara gruppen kör i ett normalt inspirerat tempo.

Trodde att det var hela poängen med din post. Att äventyrshojar är bättre/snabbare än sporthojar. Precis det som mcqueen menade med Adventure vs BMW.
Du ser väl likheterna mellan Adventure och Multistrada? Samt S1000RR och 916? Jag trodde att du helt enkelt stödde mcqueens och Bikes tes..


Huvudet på spiken annars. Är du en förare som kan köra säg 1.13-tider på Gelleråsen så kan du köra hyfsat snabbt med det mesta.
Som sagt, det är oftast mer upp till föraren än motorcykeln om vilket "paket" som är snabbast.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...även utan foliehatt på, så anar man en personlig agenda...det är inte första gången du vill sprida budskapet angående sporthojens död? :)...

För mig är sporthojen den enda hoj jag kan äga om jag bara får ha en (och jag har svårt att motivera fler hemma), just för att den är kanon till bankörning (det som ger just mig mest), och den fungerar riktigt bra till allt annat jag vill ha en mc för med...

...Och allvarligt...de som tycker en sporthoj är obekväm - dags för lite fysträning kanske?
Nu var Du lite kittslig, kanske reagerade Din spaningsradar(e)...? :)

Nåja - Min Geisha har jag helt enkelt för att jag, som många andra här, åker till en hyfsat jämn bana ett antal dagar per år och njuter. Sedan lever jag med den på gott och ont under landsvägsturerna.

Men nu åkte jag faktiskt och provade både Explorer 800 och 1190 Adventure denna säsong, på en väl känd plombrensarsträcka utanför Luleå. Sanningen är - att bägge dessa hojar var ljusår bättre och jag vågade åka betydligt raskare än med min egen kittade SH - helt odramatiskt. Så det är bara att hålla med amullo, McQueen och övriga i sak - för de vägar jag kör på landsväg är Adventure det bästa valet om bara de logiska delarna av hjärnan ska få bestämma.

MEN.

Så är det ju det där med känsla - känslan av att verkligen få rasta hojen på en bana de fåtal dagarna, de med sol och temperaturer mellan 17-22 grader. Känslan av att köra en SH i den miljön den är byggd för. Visst - en Adventure skulle säkert vara trevlig i den miljön också. Men inte lika bra som min SH.

Därför väljer jag än så länge att späka mig på en SH när det kommer till kurviga men buckliga landsvägen, och ärligt talat går det tillräckligt fort med den. Jag kan köra dagsturer på 30-50 mil utan att känna mig alltför späkt. Det funkar.

Sedan tror jag väl knappast att Ditt sista argument direkt talar för sporthojens sak, dock klarar jag än så länge av att hantera min hoj hjälpligt utan att direkt spendera någon förmögenhet på gymkort... ;)

Det är nog bara att välja. Som vanligt. Eller göra plats för två hojar i garaget:)
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top