Varför kör du sporthoj på gata?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Måste erkänna att trots 28 säsonger på motorcykel och kanske 30-40 hojar, har jag aldrig ägt en "riktig" sporthoj... Kan inte riktigt förklara varför, men supersport attraherar mig lika lite som glidare. Har ägt några sporttourers (ZZR1100 och VFR) och ett antal oldschool sporthojar (FZR1000, VF1100) och några hyfsat sportiga gathojar som jag har haft rätt kul med. De gånger jag har provkört sporthojar som R1, R6 och CBR1000, har det aldrig känts svårt att lämna tillbaka dom igen... Kanske blev jag gubbe redan vid unga år, men jag har betydligt roligare på en hyfsat pigg allroundhoj som 990 Adventuren jag kör nu.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Fattar inte. En " supersporthoj" är ju inte snabbare på vanlig väg än vad en typ snabbtourer är. Fasen, många offroadare är ju tom snabbare! (Om man nu inte menar rakt fram som snabbt).

Därimot om vägen är riktigt bra. DÅ är det en annan femma!

Nej. Jag kör "supersport" på väg för att jag bara har en hoj. Och den används till banåka :D
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r
 

Bifogat

  • duell_intro.jpg
    duell_intro.jpg
    37 KB · Visningar: 155
  • _bik3003_0.jpg
    _bik3003_0.jpg
    120.4 KB · Visningar: 142
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r

Det är deras åsikt. Det behöver inte betyda att det är "rätt" för alla.
Alla kör i slutändan det de vill (i vissa fall kanske det de tror att de vill då de kanske inte provat alla olika hojtyper), även om jag inte kan förstå varför inte alla kör sporthoj och bana mm:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför bekväm hoj när det finns bil? :confused:

Helt enig. En riktig hoj ska inte kunna stå på stödet utan att vandra runt när motorn är igång. Det ska vara motor+cykel.
Jag menar, om man ska ha växelindikator, tankmätare, passagerarplats, vindruta, kåpor, färddator, TC, ABS och whatnot. Vad är det då för en jäddra soffa? :dummer
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nja, det var lite mer än en åsikt. Det var ett omdöme från flera reflekterande/öppna personer som vilade på en hel del empiri.

Åsikt/omdöme eller kalla det vad du vill. Det är fortfarande deras åsikt och självklart baseras en åsikt alltid på erfarenheter, hur fina ord du än vill hitta för ordet erfarenhet;)

Du litar alltså på att andra människors erfarenhet passar dig bättre än dina egna?
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Av samma anledning som att folk kör ferrari på gatan. Man kör sporthoj på gatan för att man får :tuttar JÄTTE mycket var gång man stannar, dom är otroligt vackra o titta på, helt ok att köra långt med, och man får aldrig nog av kicken man får när man varvar upp den långt över 10000 rpm och bara ser världen flyga förbi :yoparty:tummenupp
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
För att jag gillar att skjuta arslet bakåt, krama tanken mellan knäna och känna mig lika livrädd som upprymd när krafterna ska tämjas. Sen är de jävligt snygga att titta på också. Och de gånger andra har kört min hoj, så har jag dragit på smilbanden av det dovt mullrande Devilröret. Körde tidigare Hornet 900, som jag gillade skarpt; dock var det precis så härligt som jag trodde det skulle vara att sätta sig framåtlutad och piska R1a på landsvägarna.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Även om det finns bekvämare, praktiska och roligare hojar så är det något speciellt med att rulla ner för gatan på något som består av cutting edge tech från tillverkan.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
För att alla beslut i livet inte är logiska. Lyckligtsvis.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r

...även utan foliehatt på, så anar man en personlig agenda...det är inte första gången du vill sprida budskapet angående sporthojens död? :)

För mig är sporthojen den enda hoj jag kan äga om jag bara får ha en (och jag har svårt att motivera fler hemma), just för att den är kanon till bankörning (det som ger just mig mest), och den fungerar riktigt bra till allt annat jag vill ha en mc för med.

Visst är en offroad säkert mer lämpad för de som vill åka grus och letar dåligt underhållna vägar...precis som en enduro är klart bäst om man vill brottas i kåsaspår....etc.

Och allvarligt...de som tycker en sporthoj är obekväm - dags för lite fysträning kanske?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r

Jag har väl inte iofs inte kört någon BMW på svenska vägar, eller allroadhoj, men de renodlade sporthojar jag kört har faktiskt aldrig framkallat några direkta obehag över vägytans beskaffenhet genom styv fjädring. Definitivt inte någon oro för att fjädringen inte ska kunna hantera guppen.
Min sporttourer å andra sidan framkallar lite oro när hastigheten börjar komma upp. I lugnt och fint tempo sväljer den ojämnheter, men när det rör på sig börjar den mjuka fjädringen svaja istället.

Känslan jag får av artikeln är att föraren inte låter hojen göra jobbet, utan blandar sig i. Åas, de där som arbetar som hoj-journalister borde väl ha en hyfsad mängd erfarenhet av att köra hoj så det borde ju inte vara fallet.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Själv gick jag från min 916 SPS
premier.jpg



Till en Multistrada 1200s
overview.jpg


Som jag provat på bana. Första gången..
https://www.youtube.com/watch?v=43gtcTUBu0A

De som säger att "allt annat saknar fartresurser" är konstiga
https://www.youtube.com/watch?v=BxePkP1ogk8

Jag måpste säga att jag trivs mer med min multi. Den är bekväm och funkar på allt från Toruing till snabba gatåkningar. Dock medgher jag villigt att bana inte är dess hemmaområde, även om en bra förare tydligen kört sub 1.12 på Gelleråsen med MTS1200s under tester, vilket är SJUKT snabbt med en 260kg kloss tycker jag, snabbare än majoriteten av sporthojsåkarna klara skulle jag gissa.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För vems och vilkas skull kör man hoj...egentligen.

Den som vet behöver nog inte fråga.

För att det mesta andra känns som...

  • Ardenner istället för gallopör
  • Fraktflygplan istället för jaktplan
  • Turåkningskidor istället för Carvingskidor med radie < 10 m
  • Morsans damcykel istället för en fullspecad trampcykel
  • o.s.v ganska länge
Varför åka framförallt om vi jfr t.ex med custom, något som har sämre väghållning, sämre bromsar, sämre...f-n allt? Varför?

Är det "komfort", garanterat torr å sånt som är på tapeten så har jag i alla fall en sak hemma på fyra hjul som heter bil. Det finns det tydligen flera som har. :rolleyes:

När det gäller lera, skog och liknande så finns det i praktiken geggmoppealternativ till sporthojen...som inte heller är förstahandavalet för de som är ute efter att åka bekvämt...:fakta


Är sporthojen obekväm så är man endera eller båda av grymt otränad och okunnig om hur man skall sitta eller på väg i alldeles för låg fart! :fakta
Det andra bli mer uthärdligt om man behärskar det första! :fakta
Det första går att fixa...och det får massa andra bonus effekter! :fakta

För att man är mer ett med maskinen på en sporthoj...än med något annat i alla fall jag provat.
Och den funkar tillfäckligt bra till det mesta...och ger mig en grymt kul anledning till att hålla mig i hyfsat fysiskt skick. :) Många av mina årskamrater är i oroväckande uselt fysiskt trim...:gnissla
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.

När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.

”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”

”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”

http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r
Själv tycker jag att KTM 1190 Adventure R är den mest övermotoriserade hoj jag någonsin kört. Fjädringen känns som den är konstruerad för halva effekten, den gungar utan dess like när man vrider ur den. När man kommer direkt från en sporthoj så känns den som en gigantisk gungig elefant.

Jag hade höga förväntingar när jag skulle prova KTM:en, på pappret så borde den passa mig och min körning som klippt och skuret. Men faktum är att jag aldrig varit så besviken efter en provkörning.

Själv har jag helt enkelt tusen gånger roligare på en sporthoj på all typ av landsväg.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top