vad smörjer ni kjedjan med???

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
R2 skrev:
hmm, konstigt, har kört med crc i flera år och har aldrig fått mkt kladd
smörjer på insidan av körd/varm kedja.
Orginalkedjan klarade lätt 3års tävlande.
Jao... Vad det gäller kedjesmörja är det väl som med motorolja, var och en är salig i sin egen tro.

Originalkedjan på en DR 650 SE, borrad till 703cc, som går som övnings-mc i en trafikskola klarade 1800 mil (två säsonger) med Castrol Chainwax. Den hade säkert klarat sig en bra bit till, men det kändes som att det var lika bra att byta samtidigt som man gjorde 1800mila servicen. :)
 

mts

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Multistada -04
Fudpucker skrev:
Jag brukar ställa hojen på depåstödet och lägga i ettan och låta den rulla på tomgång. Sen tar jag en svamp som jag dränker lösningsmedel (fotogen) på och håller mot kedjan. Då blir den riktigt ren och fin.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det kan skada vissa typer av kedjor?!

Så gjorde jag också förr i tiden när jag var ung och oförsiktig, och så fastnade svampen/trasan i kedjan och jag blev av med halva högertummen, gissa om det gjorde ont efter en kvart ca och i tre månader frammåt när man inte hade något skinn kvar och benpipan stack ut.

Enda fördelen var att jag kunde betala mina lån på hojen med försäkringspengarna och köpa en helt ny.

Bengt
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
smörjde min kedja för första gången idag efter jag köpte hojen för drygt en månad sen.

började med att tvätta av kedjan med en typ av 5-56, tog en som var skonsam mot gummi (visste inte om jag hade gummi ringar eller så på min kedja (cbr 600 från -94)) sprayade en svamp med lite medel och höll emot kedjan.

efter så jag torka jag kedjan försiktigt med lite papper, tog sedan "Castrol ChainWax" och spraya på från alla håll (sidorna, uppe, under) körde sedan lite på tomgång, smörjde lite till när det rulla, efter det var kedjan riktigt bra kletig

såg också att kedjan var rostig på några ställen(på dom yttre länkarna som håller ihop kedjan). har inte sett det innan för all skit som varit på kedjan, något att oroa sig för?

rätta mig om jag nu har gjort något galet.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Skulle jag vara du skulle jag inte kört många meter till med den kedjan, rost e inte bra. Troligen byta dreven på samma gång.
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
General E skrev:
2357900 Skulle jag vara du skulle jag inte kört många meter till med den kedjan, rost e inte bra. Troligen byta dreven på samma gång.

så det är så pass fast det bara är lite grann?
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Krisse_ skrev:
2357936 så det är så pass fast det bara är lite grann?

Ja. Men jag är ingen mekaniker, säkert någon annan som rättar om det är fel.
Läs lite i de andra kedjetrådarna om vad effekten kan bli om kedjan skär och går av.

Dreven behöver inte vara dåliga för lite rost på kedjan, bara att det är smidigt att byta allt på samma gång om dom e slitna.

I övrigt har du gjort rätt. Kedjan mår bättre av att smörjas många "snabbare" gånger än få jättesmörjningar.
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Motul`s " Klisterolja " för kjedja !!:tummenupp

Smörjer kedjan var 50:e mil ( Tips från McVaruhuset i Stockholm )
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jugge_c skrev:
1204948 använda WD40...... Jag tar av kedjan och slänger ner den i en dunk med WD40. Skakar lite och låter den ligga ett tag, sedan tar jag en pensel och borstar / skrubbar kedjan... :tummenupp
Den håller läääänge om man gör det lite då och då.. Blir billigt i längden. :fakta
Sedan använder jag kedjewax då det inte klibbar på samma sätt som kedjespray / klister.. :3freak
Att den sedan ser helt ny ut är ju ochså trevligt.

Ett tips till är att waxa fälgen... Det går betydligt lättare att göra ren den då!

Mvh putsb**en Jugge. :hihi

Precis! Alltså häng med nu alla som vill hålla sitt drivpaket i toppform.
Många har sina favoritmetoder för att få rent. Kedjespray är ju en oljefilm som man sprutar på och olja löser olja. Därför är te x WD 40 enormt smidigt att använda sig av.

1. Spraya på WD 40 på kedjan, bakdrev, (framdrev om möjligt) och bakfälgen.
2. Låt verka någon minut.
3. Ta en gammal tandborste & borsta rullarna & länkarna på kedjan.
4. Ta en trasa & torka bort lös smuts & olja. "Gno lite". Glöm inte torka bort gammalt "klegg" som sätter sig kring sidorna av kuggarna på dreven.
5. Tvätta av hojen & avsluta med att tvätta av kedja, drev & fälg.
6. Torka av hojen & avsluta med att torka av kedjan.
7. Kör en kort runda för att bromsa torrt skivor & belägg.
8. Spraya på ett jämt fint lager med kedjespray eller kedjewax på insidan av kejan. Låt verka en stund.
9. Torka av överflödig olja.
10. Torka ännu en gång innan du åker nästa runda.
11. Kolla hur spänd kedjan är.

Frekvens? En kedja ska smörjas efter:

1. Tvätt.
2. Regnkörning.
3. Var 100:ade mil eller efter varje fulltankning.

Det blir lite pill, men vill man få ut maximalt med mil så är detta ett bra sätt!
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Krisse_ skrev:
2357936 så det är så pass fast det bara är lite grann?

Är det bara lite ytrost så är det ingen fara.. blir det på all metall som har direkt kontakt med fukt men börjar det att bli gravrost så ska du nog byta grejorna.
 

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Varför kedja?:D
buell6.jpg
FÖRLÅT MITT SUPERSPAM!!!
 
Last edited:

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
Jag smörjer med Motul Chainlube, funkar bra och sitter hyfsat fast på kedjan om man smörjer den när den är varm.
Däremot är det nog inte så bra om man hellre har en snygg än bra kedja. Det är kletigt som fan och det fastnar massa skit på kedjan.
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
redmarbel skrev:
1204764 Vad tycker ni är bäst att smörja kjättingen med om men vill slippa en jävla massa kladd på fäljen???
Huggormafitt e alltid att rekomendera, finns pa macken.:tomten
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Krisse_ skrev:
2357936 så det är så pass fast det bara är lite grann?

Att du har rost på UTSIDAN av länkarna gör inget. Det är när du har det på insidan som det är jobbigt..

Rosten blir som ett sandpapper mot gummi ringarna, och n ärä du sedan sprayar på med ny olja utan att fått port rosten så blir det en slippasta som bara nöter på o-ringarna eller vad du nu har, gummi som gummi & det har du.

När du smurfar kedjan, sikta in dig på at spraya på o-ringarna! Det är dem som först och främst behöver smurfas.

Kolla min nysmurfade.. Nej jag är ingen posörbög.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top