redmarbel skrev:Vad tycker ni är bäst att smörja kjättingen med om men vill slippa en jävla massa kladd på fäljen???
Lunkiz skrev:jag håller med! finns nog inget som inte stänker något alls. men jag kör med vanligt kedjespray från castrol...
Lånar oxå tråden lite nu när vi är inne på kedjan!! vilket sätt är bäst att rengöra kedjan på? för där sätter sig ganska mycket skit. och sen ibland nör man kollar på hoj bilder så blänker deras kedjor!! är rena och snygga!
väldigt tacksam om jag kan få några tips på att hålla den ren!
Lacknafta och en liten borste blir som nyLunkiz skrev:jag håller med! finns nog inget som inte stänker något alls. men jag kör med vanligt kedjespray från castrol...
Lånar oxå tråden lite nu när vi är inne på kedjan!! vilket sätt är bäst att rengöra kedjan på? för där sätter sig ganska mycket skit. och sen ibland nör man kollar på hoj bilder så blänker deras kedjor!! är rena och snygga!
väldigt tacksam om jag kan få några tips på att hålla den ren!
Fudpucker skrev:Jag brukar ställa hojen på depåstödet och lägga i ettan och låta den rulla på tomgång. Sen tar jag en svamp som jag dränker lösningsmedel på och håller mot kedjan. Då blir den riktigt ren och fin.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det kan skada vissa typer av kedjor?!
lösningsmedel är väl inte så bra på o-ringskedjor, eftersom det kan skada gummiringarna. kanske bättre att använda något petrolium baserad grej.. typ diesel har jag fått för mig, men jag vet inte något säkert.Fudpucker skrev:Jag brukar ställa hojen på depåstödet och lägga i ettan och låta den rulla på tomgång. Sen tar jag en svamp som jag dränker lösningsmedel på och håller mot kedjan. Då blir den riktigt ren och fin.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det kan skada vissa typer av kedjor?!
P@trik skrev:Eller så kan det gå såhär..
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53514&highlight=kedjesm%F6rjning
Hurtig skrev:lösningsmedel är väl inte så bra på o-ringskedjor, eftersom det kan skada gummiringarna. kanske bättre att använda något petrolium baserad grej.. typ diesel har jag fått för mig, men jag vet inte något säkert.
Fudpucker skrev:Vi kör hårt med teflonolja på jobbet. Det är nog inte så bra att smörja kedjan med jämfört med kedjevax. Jag tror kedjevaxet "håller" längre än teflonoljan.
Men det är vad jag tror, jag VET ju inte säkert..
Jugge_c skrev:använda WD40...... Jag tar av kedjan och slänger ner den i en dunk med WD40. Skakar lite och låter den ligga ett tag, sedan tar jag en pensel och borstar / skrubbar kedjan...
Den håller läääänge om man gör det lite då och då.. Blir billigt i längden.
Sedan använder jag kedjewax då det inte klibbar på samma sätt som kedjespray / klister..
Att den sedan ser helt ny ut är ju ochså trevligt.
Ett tips till är att waxa fälgen... Det går betydligt lättare att göra ren den då!
Mvh putsb**en Jugge.
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |