Jugge_c skrev:
1204948 använda WD40...... Jag tar av kedjan och slänger ner den i en dunk med WD40. Skakar lite och låter den ligga ett tag, sedan tar jag en pensel och borstar / skrubbar kedjan...
Den håller läääänge om man gör det lite då och då.. Blir billigt i längden.
Sedan använder jag kedjewax då det inte klibbar på samma sätt som kedjespray / klister..
Att den sedan ser helt ny ut är ju ochså trevligt.
Ett tips till är att waxa fälgen... Det går betydligt lättare att göra ren den då!
Mvh putsb**en Jugge.
Precis! Alltså häng med nu alla som vill hålla sitt drivpaket i toppform.
Många har sina favoritmetoder för att få rent. Kedjespray är ju en oljefilm som man sprutar på och olja löser olja. Därför är te x WD 40 enormt smidigt att använda sig av.
1. Spraya på WD 40 på kedjan, bakdrev, (framdrev om möjligt) och bakfälgen.
2. Låt verka någon minut.
3. Ta en gammal tandborste & borsta rullarna & länkarna på kedjan.
4. Ta en trasa & torka bort lös smuts & olja. "Gno lite". Glöm inte torka bort gammalt "klegg" som sätter sig kring sidorna av kuggarna på dreven.
5. Tvätta av hojen & avsluta med att tvätta av kedja, drev & fälg.
6. Torka av hojen & avsluta med att torka av kedjan.
7. Kör en kort runda för att bromsa torrt skivor & belägg.
8. Spraya på ett jämt fint lager med kedjespray eller kedjewax på insidan av kejan. Låt verka en stund.
9. Torka av överflödig olja.
10. Torka ännu en gång innan du åker nästa runda.
11. Kolla hur spänd kedjan är.
Frekvens? En kedja ska smörjas efter:
1. Tvätt.
2. Regnkörning.
3. Var 100:ade mil eller efter varje fulltankning.
Det blir lite pill, men vill man få ut maximalt med mil så är detta ett bra sätt!