Vad körde ni för moppe?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Ahhh...

The good old days...

När det var dags för moppe så ringde jag runt till alla trimfirmor jag hittade och kollade vilket trim det var som gällde...

Det visade sig att Addemoto hade ett BigBore trim till puch som skulle vara vasst.. Detta innhandlades och sedan en Puch Dakota 3000 som trimmet monterades på.. (Det gäller att börja i rätt ände :cool: )

Specen så ut som följer: 75cc, 6-kanalscylinder med reedventil, Mikuni 24 mm. Specbyggt avgasrör, Luffarturbo, Race vev, Spec. koppling, 15 Drev fram och 32 bak... Detta var byggt på en 3 vxlad fläktkyld motor som byggdes om till fartvindskyld.. Trots denna drevning så gick den på bakhjulet vid gaspådrag på ettan och tvåan. Toppfarten testade vi genom att köra polarens 400:a bredvid. Hans mätare visade då 115 Km/h. Då vet jag dock inte hur mycket fel den visade. Jag körde iaf ifrån alla 125:eek:r i byn :)

Det lite roliga är att denna moped, efter 10 andra ägare, numera sen 2 månader, ägs av en polare som hjälpte mig att bygga den.

Jag har dock inte varit och kikat på den!

Förutom denna moped har jag haft: Zündapp Mustang, Compact och är även nuvarande ägare till en Puch Packi (Flaka) som är helt orginal förutom dragen plugg!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Suzuki K50, 5½ (50cc, fegt me större :}), 16,5mm förgasare och så ;D Ingen riktig räser förns man satte på en DT-trimpipa, då gjorde den 65 både upp å nerförs =) Sen tog jag ner den till skolan och trimmade allt ur den (fortfarande 50cc), hann aldrig testa nån toppfart men vridet var helt ok (bil-ljuddämpare på för ljudets, och vridets skull), slet lös på tvåan med koppling utan frambroms (rullandes) :D

Vet av en som tar ut 26HK på bakhjulet på FS1/K50, iofs då med nitro och lustgas å kompressor ;)

Före dess:
Yamaha PW80 -85

Sen dess:
Kwaddasaki KX125 -97
Yamaha RD125 -81 (2 cyl.)
Honda CM125 -79
Yamaha R6 -00
 
Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Hade ett gäng trötta moppar innan jag blev byxmyndig:
Puch alabama köptes för 200kr och gick i 10km(h :banana
En fräsig suzuki k50 toppfart 35km/h
Honda Dax aka monkeybike som jag vid 13års ålder krängde till grannen för en femhundring :kulspruta Mitt livs sämsta affär....... Fast femhundra när man var tretton är väl som 50000 nu när man är stor,nja större ialla fall

Finmoppen var en Ts50 som gick i 65, blev stannad 2 ggr av farbror blå med den innan 15årsdagen men dom kollade inte leg. Tror ialla fall inte att det händer så mycket när man inte är straffmyndig iofs :va :va
 

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
numer en fireblade -00
Jag körde en honda MT-5 med 65 cc trimm mikuni 20 mm o grovkrök. drevad något..
toppade nästan 100 km/h efter bilmätare.. gick dessutom lika fort uppför som nerför.. :)
 

HanneZ

Guest
dt50mx så klart!

totalt mega trimmad dt50mx från 89 om ja inte minns fel. 70 cc, malossi högkomp topp, 24 förgasare, senare även motorsågsförgasare! Gick som faan! Totalt livsfarlig, höjd med dubbla höjningssatser ibak! =)

/ Hannes
 

Dennis

~336647~ Nr: 82 på Sporthoj.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen nu längre (Hade en Mille R-02)
Komaro tror jag den hette... gjord i polen 1948 typ :) drog näst intill ingen bensin alls, kom 3km på en "kopp". Den var stel bak och hade ngn slags fjäder upphängt framhjul. Den var 2 växlad. Jag ville gjöra den lite fränare, så jag tog bort skärmar och pakethållare :rock Jag hade den bara en sommar, köpte den för 500:- och sålde den för 700:- körde bara på stulen bensin från en kille som höll på att röja sly i skogen :crash
 

Charmeuren

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Lidingö
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS
Jag for understundom omkring på pappas gamla postmoppe. Den gick för all del, men inte i någon raskare takt. Syrran och övriga kvinnliga medlemar i släkten förbjöd mig sedan att skaffa MC. Detta trots att jag var tvungen att förnedra mig på detta otäcka åkdon. Men, men, numera har jag hela alfabetet på körkkortet. Den sista bokstaven, A, med hjälp av svågern. Så jag får väl vara nöjd med det då.

:banana
 

Pali

http://www.e12.se
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Deep in the woods
Hoj
Hojlös.....
Honda MB5 -82

Köptes för 2300 :-, trimmades för 10.000:- drygt (det mesta som fanns köptes in, skadad som man va)

Gick som ett skållat (ett tag) fyra vevaxlar senare gick den inte fullt lika bra :crash
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Har fortfarande moppen kvar,

En Yamaha Fs1a från 1988,

Vet inte vad det e för trimm på den,
men den gick iaf bra innan jag började köra sönder den :)

Va stark!
men toppade bara 45-50 (alldeleslagom)
 

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Ort
kba
Hoj
mellan hojar
tokung diverse inlånade
ung puch florida trail special edition
ung forts, samma men i olika trimmningsgrader
15år crescent compact, ett 10tal tror jag i olika trimmningsgrader men altid en åkehoj så man kunde få sitt lämp.
16år mtx 125
19år mc 258
21 tt350
23 bil
24 still bil (+abstinens)

framtid en fin 600+ enstånka
 

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Hottad MT-5 slö som få men jävligt snygg, gjorde 50 km/h i sina bästa stunder. :kär
Var det bara min MT eller kunde ni oxå ligga och varva ett tag så att den fyrtaktar för att sedan gå inn i ett slags hypervarv och om man inte slog av på gasen så kändes det som om man kunde varva sönder skiten? :confused:
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
säger bara Puch Alabama, världens första kåpmoppe, rejsig som faan. Speciellt med Dakotatank. Sen en Compact och en japs. Compacten hade för övrigt dubbla guldljudämpare från japan. Highpipes redan då, visst var man en föregångare... :rolleyes:
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Köpte en ny DT50 -91 för 12000:- inklusive hjälm och bygellås. Det är typ vad folk som säljer får för dom än idag, inte så konstigt att beg.priserna står stilla när nypriset ökar för varje år, sjukt.
Jag hade den inte ens ett år, han med att köra den 800 mil sen blev det DT125.

:squid
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Suzuki K50

*K50 special uppborrad till 60cc.
*Planad topp (proffs gjort)
*16 fugge.
*16 insug.
*Trim membran.
*Universal trimsystem.
*14/32 drevning.

*kanske har glömt något? Men jag hade den snabbste moppen iAvesta, jag drog en trimmad Gilera H@k i axx ... han blev snopen och sa nästa dag " den var inte riktigt uppvärmd" - :rofl

Min gjorde helt ärliga 110 Km/h med den drevningen ... jag vet inte vad jag hade med 16 ... :D
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Började med en puch monza, inte så vanlig verkar det som. 4-växlad låda och lite lätt drevad så att den gick typ 50 efter 3 minuters acc.

Nästa måppe blev en fs1:a med 60 cc, 16,5mm knasar och en crosspipa som lät utav bara faan. Det var tider det...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
dt50mx -89, röd/vit, men femhalva, 20-förgasare och trimböj
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top