Vad körde ni för moppe?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
1) Casal (Sug på den ni) med 5.5 hk cylinder och bing 17
2) Crescent Compact med Casal motor (samma bestyckning som föregående)
3) Någon äldre historia med Sachs 3 växlade handväxelhistoria
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
De jag ägt är 2 st Yamaha DT50 MX samt en FS1:a.

Mest trimmade DT'n lyckades jag få upp i ca 95 mätarfart efter en lång stunds plågande. 1200 i böter resulterade det trimmandet i när jag träffade 3 mc-poliser på cykelbanan :rodnar
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Zundapp ks 50
17 mm förgasare
20 mm insugsrör
5.5 hk cylinder
Planad topp
Kolv med uppfilade kanaler
30 mm avgasrör med hemmagjord " ljuddämpare"
12 kugg drev fram, 36 bak.

Gick nog inte lika fort som man trodde men det var kul då
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Mopeder? Ojoj, ska min minnas det också, det var ju så många!

Kommer iaf ihåg att jag i 13-14 års åldern konstaterade att "jag ska inte ha moppe, jag ska ha en fin cykel istället!", och jo, hur långt höll det då? Ett halvår innan jag fyllde fick jag en Suzuki Solifer S av mina föräldrar... Det var grejer det! Toppade 45 på rak väg och OJ vilken fartkänsla! Vinden fladdrade i den halvöppna pisslyckan och mungiporna var uppe vid öronen... :bow Hrm... Ja...
Den såldes efter ungefär 5 månader till förmån för en DT50R -93. Original såklart. Mina föräldrar ville inte att jag skulle trimma... Men, i smyg införskaffades 65cc och annan drevning. Då toppade besten kring 80 om man pressade en stund! :rock

Efter DTn införkaffades en Suzuki RM125 -87 och en Helkama AX. AXn var inte särskilt pigg, toppade väl 55 med lite tur, men den hade varvräknare! :fakta

Efter detta är mitt minne lite dunkelt, jag minns inte vilken som kom och vilken som for och i vilken ordning. Men de här fordonen har jag iaf avverkat:

1 st Suzuki PV50 -87. 80 membran, 20mm Dellorto, toppade kring 95.
1 st Suzuki PV50 -86. 80 "bytta", 20mm Dellorto, toppade 110 (den var SNABB!)
1 st Yamaha TZR 125 -90
1 st TM 125 -94
1 st Aprilia RS 125
1 st Yamaha YZ 250
och nu, min ögonsten, min Yamaha FZR 1000. Som tyvärr måste säljas... :(
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Yamaha dt50mx -89.
Trimböj, femhelva, drevat, 20-förgasare och 20-insug.
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Honda MB-5, toktrimmad med 70 cc och förgasare från en 125:a :skrämd , avgasrör från en 500:a :skrämd och mätare från nån tung hoj :cool:
105 km/h hade jag uppe den i, enligt mätaren,kan tillägga att motorn höll inte länge... :rolleyes:
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Monark "Monarscoot"
Monark "E-typ"
Skurhink k50

Rester av monarscooten å e-typen finns kvar, nånstans..

/B
 

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Jag hade en Suzuki TS som pappa köpte till mig och mina bröder, som vi fick köra, underförutsättning att vi skötte skolan och inte började röka eller dricka. Den körde jag helt orginal, med motiveringen: Om jag åker fast kanske jag tappar lämpen och då får jag inte börja köra 125a sen. känns som att det är fan så mycket roligare att köra 125 än trimmad moppe. Men visst hade det varit roligta att trimma och hålla på, men det är ju en fråga om prioriteringar. Ett val jag för övrigt inte ångrar.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Yamaha FS1DX, årsm 78 skulle jag tro
Gick ynka 23 km/h tills jag såg att avgasporten var igensotad till 75%. Efter det gick den 43 km/h! Fortfarande ett av mitt livs lyckligaste ögonblick! :D
Det här var sjukt: Sökte på Yamaha fs1dx på google och kom till min egen sajt först av alla, hur sannolikt är det? :rolleyes:
 

dews

Mannen
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
snart
själv hade man en dt -85:a.... gick som ett spjut (iaf i nerförsbacke och om man var kissenödig)...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DTmx -94 hade jag :)
65cc, dragen plugg, effekt avgasystem, bontrimmade membran, borrat insug 95km/h
 

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Cruisade på en Fram med Viktoria-spis helt orginal,toppade väl en 35 om man inte hjälpte till och trampa utav helvete för då jävlar gick det undan :rock
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Sach med trampor och gummikuddar som fjädring, allt glapp, gick vingligt och kröken skruvade upp sig i tid och otid så man fick stanna och skruva tillbaka den när kröken ramlade ner i backen. Ingen mätare men 45 km/h verkar rimligt. Hade inte så stor borr när förgasaren skulle borras så förarbetet ordnades med en gängtapp, sen var det bara att fila bort gängorna.

Yamaha Chappy större insug och drevning = 65 på mätar'n.

Hmm, kanske därför jag fortfarande kör gammal cbr600 -87 ?

(Brorsans kompis planade toppen mot garagegolvet, på riktigt!! Funka dåligt)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
ÄR jag den enda som inte körde trimmat? :eek:

Yamaha FS1 -82...gjorde 50km/h enligt en bilmätare

(ok...12,13 och 14 drev hade jag, 10 orginal)
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
Körde en Fs1 -84, med smeknamnet "Fis-ettan"... :D
Den uppstod i ett flertal versioner genom åren. Allt från en uppfilad orginal-cylinder, en 60cc-cylle köpt på addemoto till en lånad 70-kubiks-cylinder. Den gick faktiskt bättre med den uppfilade orginalaren, än med 60-kubikaren. Tror jag fick upp den i mest 80 knuttar. Körde bla om en kadett på 101:an mellan Käglinge och Malmö. Då kände man sig som värsta Doohan.

Blev tagen med den för några år sen i en fart-kontroll i Håkanstorp. Det var inte att jag körde för fort, men den lät lite för högt, tyckte dom... Självklart fick snuten för sig att provköra den, och mäta toppfarten mot lasern. Det såg så jäkla dumt ut med en stor bamse till mc-snut på min lilla moppe. Nåja, han körde förbi mätkontrollen med motorn varvandes som fan. Fick reda på att den blivit uppmätt till 57 km/h. Fick också böter på runt 1200 spänn, med det lustiga var att veckan efter så fick jag upp den till 75 km/h (Uppmätt vid sidan av en Kmx, pga av att min mätare var sönder.). Med andra ord så missade polisen fyrans växel... :rolleyes:


Ursäkta om det är lite ryckigt skriven, men jag är trött...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
hade massor av "moppar"(polisen kallade dom mc)*he he*den snabbaste jag hade var en zundapp cs-50 med ks-100 motor,den gick"skapligt" kan jag lova.gjorde ett susuki gp 125 montage i en crescent-compact oxå,men det gick inte att gasa på för då vek svingen ut sig så mycket att kedjan hoppade av,eftersom man hellre körde än mekade på den tiden så lades projektet på hyllan,idagsläget hade man ju bytt ut svingen mot nåt starkare,men man tyckte ju allt va så svårt när man var 14 år.när jag fyllde 15 fick jag en militär jawa 250cc av farsan,sen va lixom moppe eran över.(kol med en motorfamilj ibland)*ler*
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Yamaha Chappy :tummenupp

Hadde en med samma färg fast blå....
 

Bifogat

  • chappy.jpg
    chappy.jpg
    22.3 KB · Visningar: 376

Totto

Slö, slapp och likgiltig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Husa Fs650e -03
Hade en Zundapp KS-50 Super Sport
70cc, 20mm förgasare och maxdrevad men lyckan
varade inte länge, farbror blå tog allt trim efter två månader.... :rodnar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top