C.Silfverbielke
28 grams
f-ing clew.
*clue
f-ing clew.
Det kan så vara.
Dock är jag ganska säker på att det är högst 2-3 personer på SH som färdas mer i riket (t.o.m Skåne ) än vad jag gör så lite koll tycker jag mig ha.
Jag har ju så klart inte växt upp i ghettot så den erfarenheten har jag ej.
Att du har passerat Kista på E4an kvalificerar dig knappast.
Jag säger inte att du är mindre värd eller mindre smart. Men ditt inlägg i debatten väger fjäderlätt så länge du (du = alla som kan ta åt sig nu) faktiskt inte har levt i, eller åtminstone på nära håll sett det liv eller diskuterat med dem som lever det livet det här handlar om.
Det är lätt att sätta sig på höga hästar och tala om fria val. Men vi kan inte välja saker utanför vår medvetenhet eller kunskapsbas. DET är problemet i förorterna. De ser inte ens möjlgheterna, de saknar totalt hoppet. Och det skulle vi alla göra om vi inte haft föräldrar, vänner, grannar, kompisars föräldrar eller liknande som vi kunnat ha som förebilder. I Husby finns inga förebilder, det finns ett ytterst fåtal undantag (för det är lögn att säga att "ingen" skapar sig bra liv).
Nog inte många här som vistats i nån förort
Så är det säkert.
Men varför är det så?
Klarar Sverige av att ta emot invandrare i den takt det görs nu?
Det verkar inte som att det fungerar speciell bra, men jag sitter ju 90 mil upp och kollar med kikare..
Någonting i hela den här debatten får mig ändå att känna att folk från Piteå eller andra byar inte riktigt har ett "say"..
Hade vi "bybor" sluppit betala för eländet på skattesedeln så kan jag lova att de flesta skitit fullständigt i om det brunnit året om nere hos dig.
Alltså.. Jag är definitivt ingen vän av invandring. Eller rättare sagt, jag har inget problem med invandring, det är emotttagandet av flyktingar som stör ordningen. PK? Nej! Bryr jag mig? Nej!
Det finns där också flera saker att diskutera. Vad vi borde ha gjort? = stenkastning. Vad vi ska göra med nya invandrare? = nästan också stenkastning. Vems fel det är att det ser ut som det gör? = Klockren stenkastning.
Vad vi faktikst behöver göra för att styra upp den situation vi har NU? = Lite mer konstruktivt
Jag är rätt säker på att takten vi tar hit invandrare på spelar rätt liten roll. Men som Harmon med flera varit inne på måste det ställas krav. Det måste också erbjudas det stöd som krävs för att dessa krav ska kunna mötas.
Idag görs i princip ingen skillnad på en Grekisk akademiker och en Somalisk bonde, vad säger det? Likaså får nyanlända berättat för sig hur de ska få bidrag, var de ska vända sig och hur de ska få mat bordet (genom bidrag), om någon frågar om jobb så får de veta att de är körda på marknaden "som det är nu" (vilket iofs är sant, men det tas som "för evigt").
Politiker är rädda för att ställa krav, varför fattar jag inte riktigt, de enda som skulle ha nåt emot det har ju inte rösträtt.
Summan av allt är att subkulturer växer fram, nya ideal (kriminella) skapas och hoppet och tron på att kunna leva ett framgångsrikt svenssonliv blir så avlägset att det blir fult. Där är vi idag. En JÄVLIGT tråkigt uppförsbacke att jobba i. Exakt vad lösningen är bör nog sociologer och lokalt bättre insatta svara på, jag är bara en simpel ekonom. Att hårdare batonger och fördömande inte är en långsiktig lösning däremot, det kan tom jag svara på.
Så vi tycker alltså ganska lika, fast jag är mer burdus och sämre på att uttrycka mig i skrift.
Nog inte många här som vistats i nån förort
En majoritet anser att utbildning, dialog och ungdomsverksamhet är de åtgärder som behövs, en minoritet tycker att hårdare tag och större befogenheter till polisen är lösningen. Det är bara en klick höger-om-höger-väljare som tycker att "slå dom hårdare" är en vettig taktik. Skönt att se att förnuft ännu dominerar i landet: http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/
Eh.. Förmodligen? Om du klickar på länken så ser du att det handlar om viktning, tydligt uppdelat demografiskt och partipolitiskt. Inte så svårt att förstå kan man tycka. Enda invändningen jag har är att det bara är strax över 1000 svarande, jag menar, hur många KDare tex lyckas man pricka in där? 2?Ingen som tycker bägge?
En majoritet anser att utbildning, dialog och ungdomsverksamhet är de åtgärder som behövs, en minoritet tycker att hårdare tag och större befogenheter till polisen är lösningen. Det är bara en klick höger-om-höger-väljare som tycker att "slå dom hårdare" är en vettig taktik. Skönt att se att förnuft ännu dominerar i landet: http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/
Men vart går gränsen? Eller finns det ens en gräns hur mycket skattemedel som kan läggas på "integrationspolitiska projekt"? Många problemområdena får ju redan betydligt mer pengar till skolor/utbildning/fritidsgårdar.
Varför är dessa individer värda så mycket mer än de andra barnen och ungdomarna som bor i andra delar av landet och som sköter sig?
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |