Vad händer med vårt land? Sweden on fire

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kan så vara.
Dock är jag ganska säker på att det är högst 2-3 personer på SH som färdas mer i riket (t.o.m Skåne :) ) än vad jag gör så lite koll tycker jag mig ha.
Jag har ju så klart inte växt upp i ghettot så den erfarenheten har jag ej.

Att du har passerat Kista på E4an kvalificerar dig knappast.

Jag säger inte att du är mindre värd eller mindre smart. Men ditt inlägg i debatten väger fjäderlätt så länge du (du = alla som kan ta åt sig nu) faktiskt inte har levt i, eller åtminstone på nära håll sett det liv eller diskuterat med dem som lever det livet det här handlar om.

Det är lätt att sätta sig på höga hästar och tala om fria val. Men vi kan inte välja saker utanför vår medvetenhet eller kunskapsbas. DET är problemet i förorterna. De ser inte ens möjlgheterna, de saknar totalt hoppet. Och det skulle vi alla göra om vi inte haft föräldrar, vänner, grannar, kompisars föräldrar eller liknande som vi kunnat ha som förebilder. I Husby finns inga förebilder, det finns ett ytterst fåtal undantag (för det är lögn att säga att "ingen" skapar sig bra liv).
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Att du har passerat Kista på E4an kvalificerar dig knappast.

Jag säger inte att du är mindre värd eller mindre smart. Men ditt inlägg i debatten väger fjäderlätt så länge du (du = alla som kan ta åt sig nu) faktiskt inte har levt i, eller åtminstone på nära håll sett det liv eller diskuterat med dem som lever det livet det här handlar om.

Det är lätt att sätta sig på höga hästar och tala om fria val. Men vi kan inte välja saker utanför vår medvetenhet eller kunskapsbas. DET är problemet i förorterna. De ser inte ens möjlgheterna, de saknar totalt hoppet. Och det skulle vi alla göra om vi inte haft föräldrar, vänner, grannar, kompisars föräldrar eller liknande som vi kunnat ha som förebilder. I Husby finns inga förebilder, det finns ett ytterst fåtal undantag (för det är lögn att säga att "ingen" skapar sig bra liv).

Så är det säkert.
Men varför är det så?
Klarar Sverige av att ta emot invandrare i den takt det görs nu?
Det verkar inte som att det fungerar speciell bra, men jag sitter ju 90 mil upp och kollar med kikare.. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nog inte många här som vistats i nån förort

Inte många som ens reflekterar över vad det innebär framförallt.

De två tillsammans gör summan av argumenten... tråkiga.


Det som skrämmer mig är att de som fattar besluten inte heller förstår vad det innebär. Har man inte sett den värld där det här händer så behöver man nog ha ett djupt intresse eller vara sociolog/psykolog för att förstå ens halvvägs vad som driver det här.. Att beslutsfattarna i riksdagen levt i skyddad verkstad och spenderat fredagkvällarna på MUF- eller SSU-lokalen snarare än i ett rum i en kulvert under ett hus i Tensta där det ligger Glocks utan serienummer på bordet sätter lite ribban för kvaliteten på de beslut som kommer fattas även i framtiden.

Lyssnar man på de som uttalar sg från t.ex fryshuset etc så är ofta "bristande ideal" ett vanligt uttalande. Ändå tror man att nya färger på väggarna i skolan, en ny fotbollsplan, ny underbemannad fritidsgård och en kolmårdenresa på mellanstadiet är det som kommer göra susen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så är det säkert.
Men varför är det så?
Klarar Sverige av att ta emot invandrare i den takt det görs nu?
Det verkar inte som att det fungerar speciell bra, men jag sitter ju 90 mil upp och kollar med kikare.. :)

Alltså.. Jag är definitivt ingen vän av invandring. Eller rättare sagt, jag har inget problem med invandring, det är emotttagandet av flyktingar som stör ordningen. PK? Nej! Bryr jag mig? Nej!

Det finns där också flera saker att diskutera. Vad vi borde ha gjort? = stenkastning. Vad vi ska göra med nya invandrare? = nästan också stenkastning. Vems fel det är att det ser ut som det gör? = Klockren stenkastning.
Vad vi faktikst behöver göra för att styra upp den situation vi har NU? = Lite mer konstruktivt

Jag är rätt säker på att takten vi tar hit invandrare på spelar rätt liten roll. Men som Harmon med flera varit inne på måste det ställas krav. Det måste också erbjudas det stöd som krävs för att dessa krav ska kunna mötas.

Idag görs i princip ingen skillnad på en Grekisk akademiker och en Somalisk bonde, vad säger det? Likaså får nyanlända berättat för sig hur de ska få bidrag, var de ska vända sig och hur de ska få mat bordet (genom bidrag), om någon frågar om jobb så får de veta att de är körda på marknaden "som det är nu" (vilket iofs är sant, men det tas som "för evigt").

Politiker är rädda för att ställa krav, varför fattar jag inte riktigt, de enda som skulle ha nåt emot det har ju inte rösträtt.

Summan av allt är att subkulturer växer fram, nya ideal (kriminella) skapas och hoppet och tron på att kunna leva ett framgångsrikt svenssonliv blir så avlägset att det blir fult. Där är vi idag. En JÄVLIGT tråkigt uppförsbacke att jobba i. Exakt vad lösningen är bör nog sociologer och lokalt bättre insatta svara på, jag är bara en simpel ekonom. Att hårdare batonger och fördömande inte är en långsiktig lösning däremot, det kan tom jag svara på.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart kommer väl de 10000 tyska läderbögarna också. Då är det klipPt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Någonting i hela den här debatten får mig ändå att känna att folk från Piteå eller andra byar inte riktigt har ett "say"..

Hade vi "bybor" sluppit betala för eländet på skattesedeln så kan jag lova att de flesta skitit fullständigt i om det brunnit året om nere hos dig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hade vi "bybor" sluppit betala för eländet på skattesedeln så kan jag lova att de flesta skitit fullständigt i om det brunnit året om nere hos dig.

Nere hos mig? :va

Jag bor i Linköping, är uppväxt i stan stan och halvvägs till Enköping och har aldrig bott ens i närheten av nåt ghetto. (Men jag har bl.a jobbat med det)


Är det skattsedeln som är den drivande kraften borde väl också den mest konstruktiva lösningen vara mest intressant? Hade hämnd eller ren illvilja varit motivet hade jag förstått det däremot. Summan av det renderar i antagandet "okunskap", vilket inte bara gäller 95% av SH-debattörerna, utan även politiker mf. Jag säger absolut inte att jag sitter på nån mirakelkur, men det gör mig innerligt ledsen att folk har så tydliga och starka åsikter om nåt de inte vet ett skit om, när den som blir träffad av åsikten inte direkt har jokern på hand till att börja med.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Alltså.. Jag är definitivt ingen vän av invandring. Eller rättare sagt, jag har inget problem med invandring, det är emotttagandet av flyktingar som stör ordningen. PK? Nej! Bryr jag mig? Nej!

Det finns där också flera saker att diskutera. Vad vi borde ha gjort? = stenkastning. Vad vi ska göra med nya invandrare? = nästan också stenkastning. Vems fel det är att det ser ut som det gör? = Klockren stenkastning.
Vad vi faktikst behöver göra för att styra upp den situation vi har NU? = Lite mer konstruktivt

Jag är rätt säker på att takten vi tar hit invandrare på spelar rätt liten roll. Men som Harmon med flera varit inne på måste det ställas krav. Det måste också erbjudas det stöd som krävs för att dessa krav ska kunna mötas.

Idag görs i princip ingen skillnad på en Grekisk akademiker och en Somalisk bonde, vad säger det? Likaså får nyanlända berättat för sig hur de ska få bidrag, var de ska vända sig och hur de ska få mat bordet (genom bidrag), om någon frågar om jobb så får de veta att de är körda på marknaden "som det är nu" (vilket iofs är sant, men det tas som "för evigt").

Politiker är rädda för att ställa krav, varför fattar jag inte riktigt, de enda som skulle ha nåt emot det har ju inte rösträtt.

Summan av allt är att subkulturer växer fram, nya ideal (kriminella) skapas och hoppet och tron på att kunna leva ett framgångsrikt svenssonliv blir så avlägset att det blir fult. Där är vi idag. En JÄVLIGT tråkigt uppförsbacke att jobba i. Exakt vad lösningen är bör nog sociologer och lokalt bättre insatta svara på, jag är bara en simpel ekonom. Att hårdare batonger och fördömande inte är en långsiktig lösning däremot, det kan tom jag svara på.

Så vi tycker alltså ganska lika, fast jag är mer burdus och sämre på att uttrycka mig i skrift.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så vi tycker alltså ganska lika, fast jag är mer burdus och sämre på att uttrycka mig i skrift.

Sättet att uttrycka sig är skillnaden på att lägga skulden på "invandrarna" eller att lägga det på "politikerna".

Det här är inte ens en blockpolitisk fråga, det finns ingen som förmodligen har en aning, och har de det så vågar de inte säga sanningen av rädsla att bli stämplade som rasister (SD har definitivt inte en aning).

Jag tycker också att dem är dumma i huvet. Den som inte får rasistaktiga åsikter av att jobba i dem här områdena finns nog inte. De enda man träffar är de som är ute 04 en tisdagmorgon, och det är inte direkt dem som går ut skolan och senare läser på universitet. Men det ger också en bild av en värld där man snabbt inser hur annorlunda livet och framtiden ser ut. Mina föräldrar är iofs knegare. Men vi hade det bra, båda avancerade på sina jobb genom åren och andra referenser som vissa grannar och vänner till familjen hade det betydligt bättre ställt och bodde i fina hus, åkte fina bilar och hade det allmänt bra. Folk jag kunde relatera till.

Ungdomarna i Husby ser dessa "mina grannar" när de är påväg hem från sina jobb i Kista och tankar sina tjänstebilar på macken i Kista/Husby. That´s it.. Bortsett TV är det den närmaste kontakt de har med välutbildade och framgångsrika personer. De få som lyckas från dessa områden flyttar oftast därifrån, så de enda som är kvar är låginkomsttagare, arbetslösa och krminella. Av dessa är de kriminella ofta de som sticker ut mest genom att ha det bra. Vilka ideal skapar det? Vad ska driva dessa ungdomar att sköta skolan och satsa på att bygga ett bra svenssonliv i framtiden?

Samtidigt matas vi alla av media med bilden av hur invandrare än utsatta och hur även de som har en examen förblir arbetslösa pga sina namn och sin hudfärg. Självuppfyllande profetia!

Som sagt, jag säger inte att nån av er är dumma i huvet, men problemet är djupare än att "blattar är hjärndöda".

Nu ska jag krama kudden och få lite skönhetssömn :)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
:tummenupp för dig Agile!

Det tålamodet att orka skriva och på det sättet du ser saker på är fan inte många som gör. Många vettiga inlägg och det bevisar att du tänker utanför bubblan :)
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Nog inte många här som vistats i nån förort

Är själv "born and raised in the hood" där det enligt ryktena är så jävla tufft att växa upp. Jag eldade aldrig bilar, kastade aldrig sten på snuten eller brandkåren, stal inget, gick inte på bidrag och har ett jobb idag. Krävs liksom inte så mycket mer än ett sunt förnuft för att klara sig hyfsat i samhället trots att man bor i ett "tufft" område. Jag kallar det iaf skitsnack att säga att det är möjligt att klara sig i förorten. Problemet är att det daltas för mycket med dom små "änglarna" därute. Händer det något så rycker politiker och folk med stort huvud, tjocka glasögon och korta armar ut och bortförklarar saken med inga fritidsgårdar, utanförskap och för litet korvgrillning. Om man redan från unga år lär invandrare att det är inte deras fel utan det är samhällets fel att dom beter sig som dom gör så kommer det fallera till slut...

Kommer säkert någon stjärna här och påstår att det inte bara är invandrare som ställer till det i förorten. Så är det ju såklart inte, men till 95% är det invandrare som bråkar. Alla gånger jag blivit utsatt för våld och hot har det varit invandrare som stått för det. Samma sak gäller min bror, även om en av hans polare faktiskt blev slagen av en svensk kille på stan en gång. :D
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
En majoritet anser att utbildning, dialog och ungdomsverksamhet är de åtgärder som behövs, en minoritet tycker att hårdare tag och större befogenheter till polisen är lösningen. Det är bara en klick höger-om-höger-väljare som tycker att "slå dom hårdare" är en vettig taktik. Skönt att se att förnuft ännu dominerar i landet: http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Ingen som tycker bägge? :va
Eh.. Förmodligen? Om du klickar på länken så ser du att det handlar om viktning, tydligt uppdelat demografiskt och partipolitiskt. Inte så svårt att förstå kan man tycka. Enda invändningen jag har är att det bara är strax över 1000 svarande, jag menar, hur många KDare tex lyckas man pricka in där? 2?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En majoritet anser att utbildning, dialog och ungdomsverksamhet är de åtgärder som behövs, en minoritet tycker att hårdare tag och större befogenheter till polisen är lösningen. Det är bara en klick höger-om-höger-väljare som tycker att "slå dom hårdare" är en vettig taktik. Skönt att se att förnuft ännu dominerar i landet: http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/

Men vart går gränsen? Eller finns det ens en gräns hur mycket skattemedel som kan läggas på "integrationspolitiska projekt"? Många problemområdena får ju redan betydligt mer pengar till skolor/utbildning/fritidsgårdar.

Varför är dessa individer värda så mycket mer än de andra barnen och ungdomarna som bor i andra delar av landet och som sköter sig?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men vart går gränsen? Eller finns det ens en gräns hur mycket skattemedel som kan läggas på "integrationspolitiska projekt"? Många problemområdena får ju redan betydligt mer pengar till skolor/utbildning/fritidsgårdar.

Varför är dessa individer värda så mycket mer än de andra barnen och ungdomarna som bor i andra delar av landet och som sköter sig?

Se det inte som värde, se det som skadebegränsning.

Några extra tusen per skaft och år under uppväxt och hundratusentals kronor sparade över det resterande livsspannet.

Eller skall vi hoppa ur eu och låsa gränsen?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top