Vad gör SMC för dig?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför ska man vara med i något som hatar sporthojar på vägarna? Fördömmer dem som åker 130 på 110 väg och ser just er som en stor trafikfara. Jag är inte medlem i smc och kommer aldrig att bli det. Jag stödjer Payback istället.

Nu har inte jag sett eller hört någonstans att SMC fördömer dom som kör 130 på 110 väg. Det skulle jag säga att du hittat på. Visa gärna ett officiellt uttalande eller liknande från SMC som stödjer ditt påstående!

Det man sagt är att man vill förhindra återkommande grova trafikbrott och så kallat extremt beteende.

Vad gäller grova trafikbrott så är 130 på 110 väg en fortkörning och sålunda en förseelse och inte ett brott. Ännu mindre ett grovt sådant. Det faller heller inte under någon definition för extremt beteende.

Att man sedan från SMC:s håll inte kan hävda att motorcyklar ska ha fri fart och immunitet mot åtal för trafikbrott inser du väl själv rimligheten i. Dom är en intresseorganisation som verkar som lobbyister och dom kämpar för att vi ska kunna fortsätta köra våra motorcyklar utan så mycket som möjligt av dom dumma lagförslag som man från myndighetshåll emellanåt kommer upp med. Exempelvis nummerplåt fram som varit uppe i omgångar.

Vad gäller ditt påstående att SMC hatar sporthojar så vet jag att en i riksstyrelsen för SMC kör en GSXR 1000 och en kör en Ducati 996 som väl båda betraktas som sporthojar. Så det uttalandet har du nog gjort lite felaktigt.

du har med andra ord inte lyckats påstå något som är sant ifråga om SMC.

Mitt stöd för dom för att dom har en chans att påverka möjligheten att jag får fortsätta köra MC på samma sätt som idag.

Något man inte kan säga om Payback som knappast kommer att ha något att säga till om ifråga om kommande lagstiftningar och regleringar för MC.
Det är bara en organisation som har rätt starka kopplingar till organiserad brottslighet. Och då pratar vi inte om fortkörning utan om utpressning, häleri, misshandel och liknande.
Möjligen skulle det kunna leda till att eftersom du är kopplad till en sådan organisation så gör det att du får lagens ögon på dig men det kanske är det du vill.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är säkert inget fel på SMC om man nu gillar deras verksamhet men var uppstod idologin att är man inte medlem i denna organisation så blir man idiotförklarad för sina egna ideer och kallad troll som mc åkare av redan anslutna medlemmar !?.

Man brukar ju säga att som man känner sig själv känner man även andra.Så du är hjärtligt välkommen på den andra sidan staketet om du fortfarande inte tänkt stanna i (klubben för tycker du inte som mig så har du fel).Vilket du har lyckats förträffligt bra att förklara på SMC,s vägnar. :crash

Och nej, jag faller inte ner i den mörka grop där du redan ligger med att börja kalla forummedlemmar för diverse öknamn.

Nu kan jag ju inte vara 100% säker men oddsen är mycket höga för att det uttalandet inte kom sig av att att någon inte var medlem i SMC utan snarare av att det propagerades för en organisation med rätt starka kopplingar till organiserad brottlighet. Så jag skulle säga att du nog missuppfattat det hela.

Att vara eller inte vara medlem i SMC är helt frivilligt men dom flesta inser att om man börjar propagera för organiserad brottslighet så sjunker sannolikheten att man ska bli tagen på allvar rätt ordentligt.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
När jag läste SMC tidning stod om extremt beteende.
Som jag uppfattade det hela fodrades att 4 (fyra) villkor var uppfyllda
1) Saknar körkort för MC
2) Kör MC påverkad av sprit och / eller droger tex narkotika
3) Inte äger MC som man kör.
4) Inte följer trafikreglerna till 100 % alltid.

Eftersom jag har körkort för MC 1)
inte kör MC när jag är påverkad av sprit eller andra droger 2)
jag äger de MC jag kör 3)
så kan jag inte göra mig skyldig till extremt beteende.
Tre av fyra villkor är inte uppfyllda.
Och det är väl likadant för dig. Hoppas jag. :)
Jo jag är medlem i SMC.

Som jag uppfattade det så räckte det med att man ibland wheelar på allmän väg, eller att man ibland kör mer än 30 km/h för fort. Om man inte har körkort, kör påverkad eller kör en stulen mc så är man ingen motorcyklist. Då är man en trafikfara på en motorcykel.
Självklart har jag körkort för mc, kör inte påverkad och äger hojen.

Edit: Utdrag ur ett pressmeddelande från SMC 2012 04 19
"Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

Körning i påverkat tillstånd: Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.

Aggressiv körning: Till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC, men enligt Trafikverkets djupstudier återfinns flera fall årligen där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 25% av alla omkomna MC-förare 2005-2010."
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag uppfattade det så räckte det med att man ibland wheelar på allmän väg, eller att man ibland kör mer än 30 km/h för fort. Om man inte har körkort, kör påverkad eller kör en stulen mc så är man ingen motorcyklist. Då är man en trafikfara på en motorcykel.
Självklart har jag körkort för mc, kör inte påverkad och äger hojen.

Edit: Utdrag ur ett pressmeddelande från SMC 2012 04 19
"Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

Körning i påverkat tillstånd: Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.

Aggressiv körning: Till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC, men enligt Trafikverkets djupstudier återfinns flera fall årligen där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 25% av alla omkomna MC-förare 2005-2010."

Nja. Dom har listat en rad beteenden som utgör kriterier eller exempel på extremt beteende.
Men det innebär inte att dom anser att du är en livsfarlig galning för att du vid något tillfälle kört mer än 30 kilometer i timmen för fort eller vid något tillfälle testat att Wheela på en öde vägsträcka.
För att du ska räknas till gruppen som har ett extremt beteende så krävs att du vid mer eller mindre konstant uppfyller flera av dessa kriterier.

SMC gick ju också ut med ett förtydligande att det man INTE menade att om man vid något tillfälle uppfyller något av kriterierna så räknas man som extrem förare utan att det ju var frågan om en helhetsbedömning och att det snarare var så att om man uppfyllde flera av kriterierna så kunde det räknas som extremt beteende.

Dom har ju också med kriteriet extrem fart vilket dom förtydligade med att det inte med automatik var 30 kilometersgränsen som avsågs med det.

Samtidigt säger ju lagen att 30 km/h över hastighetsgränsen är en grov överträdelse som leder till indraget körkort. Och därav måste dom på något sätt förhålla sig till det. 100 km/h på 70-väg är ju trots allt drygt 40% över gränsen även om dom flesta av oss ju vet att det finns gott om vägar där man med lätthet kan köra betydligt fortare samtidigt som det finns en del 70 vägar där man får anstränga sig en hel del för att köra så fort.

Och tittar man på statistiken så är olyckor där man gör bedömningen att det gått mer än 30 för fort överrepresenterade. Men det är ju också så att det ofta gått betydligt mer än 30 för fort och säkerligen ofta i kombination med andra beteenden som faller inom ramarna för extremt beteende.

Dvs om du vanemässigt kör väldigt aggressivt med mycket bakhjulskörning oavsett trafiksituation och med mycket höga hastigheter så kan du räknas till högriskgruppen.

Det handlar alltså om ordentlig buskörning typ vissa av dom filmer som läggs ut där man kör dubbla skyltade hastigheten med massor av omkörningar i mer eller mindre skymda situationer.

Sen har jag lite svårt att förstå varför många ska känna sig så kränkta bara för att man sett i statistiken att vissa trafikbeteenden medför större risker.

Jag kör för fort ganska ofta. Ibland ganska långt över hastighetsgränsen. Det händer att jag lyfter framhjulet lite. Men jag försöker göra det när jag bedömer att riskerna är små. Och jag är väl medveten om att jag faktiskt utsätter mig för en större risk när jag ökar körtempot.

Men inte känner jag mig kränkt för att någon vill försöka förhindra att folk kör ihjäl sig pga att dom kört över sin förmåga och försöker sätta någon form av kriterier för trafikbeteenden som den gruppen ägnar sig åt även om jag emellanåt uppfyller något av dom kriterier som dom försökt sätta upp.

Sen är det ju tyvärr så att så länge som man tillåter människor att själva göra saker så kommer misstag pga mänskliga faktorn att inträffa och får folk förflytta sig så kommer några att skada sig eller dö.
Att helt få bort olyckor och dödsfall går ju inte utan mycket stora inskränkningar i friheten och dit vill ju ingen av oss.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det stämmer ju faktiskt att SMC varit bara korvätande gubbar med reflexväst. Men när sporthojsprojektet drog igång för ca 10 år sedan och Galne Dansken gjorde sig synlig så tvättades mycket av "bror duktig" attityden bort. Det gick ju så långt att personer inom SMC framförde klagomål och menade att man nu bara inriktar sig på sporthojsåkare.

Man måste också inse att SMC officielt måste ta ställning mot fortkörningar och "extrema beteenden" som man kallar det för. Allt annat skulle göra att organisationen anses oseriös för de politiker man vill påverka.

Tyvärr kommer det alltid finnas korvätande gubbar som fortsätter ge onödiga kommentarer vilket kommer hålla myten vid liv (några av dem finns tyvärr här på forumet). Men de står ju inte för SMC's officiella åsikter vilket man kanske inte inser när man är arg, vill vara rebell eller vad det nu kan vara.

Ett tips till er som ber folk att engagera sig och gå med för att påverka. Sluta med det, för det har aldrig fungerat på någon som redan har en negativ inställning.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top