Vad gör SMC för dig?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fråga1. När jag och min HD kompis var ute och körde, vi stannade då vid ett fik där det då var någon form av smc jippo. Då jag ställde frågan, ni säger att ni är för alla mc förare. Gubben i tältet svara ja. Han fortsätter, jag ser att du åker på en dödsmaskin och det är direkt farligt att ha unga på den sortens av motorcykel. Den frasen har jag vittne på och jag vart ställd helt mållös och fick tunghäfta.

Hur jag tycker dem ska förhålla sig till fortkörning? Varför ska dem yttra sig?

http://www.payback.name/?page_id=28 läs själv.

Det är ett faktum att det är direkt farligt att ha unga med outvecklat omdöme på sporthojar... så i sak hade han ju rätt.

:yoparty:yoparty:yoparty
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alla intresseorganisationer har olika inställningar i olika frågor, vissa stämmer överens med vad man själv tycker, andra gör det inte.

Frågan om extremt beteende har nog tagit en liten konstig vändning för såsom jag tolkar det hela vänder sig smc främst emot att så många körkortslösa kör stulna hojar. Inte att nån kör 130 på motorvägen ibland, vem fan gör inte det liksom...

Jag stöder smc för jag vill att nån för min talan mot etablissemanget, att nån kämpar mot tankarna att införa årlig kontrollbesiktning på mc, att vi bör få köra i bussfiler, att få bort vajerräckena, att ändra körkortsproven så att fler har råd att ta mc-kort, att få bra rabatter och att motorcyklisterna får ett utrymme i politiken.
Om priset jag får betala att någon annan fråga inte överensstämmer med vad jag tycker så tar jag det. Man får inte alltid som man vill och medlemskapet är som sagt frivilligt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Min gamla mamma på 78 år fick sitt obegränsade A-kort på köpet en gång när hon tog sitt bilkörkort men detta mc kort gäller fortfarande för det gjorde man aldrig något åt vilket hon brukar skaka på huvudet åt när hon inser hur illa det kunde gått för både henne och andra om hon gett sig iväg på en t ex 1100cc sporthoj.Rena vansinnet.

Körkortssystemet i Sverige fungerar så att man normalt sett inte blir av med en körkortsbehörighet man redan har, om man inte själv gör något som leder till att man blir av med körkortet.
Visst var "cykel på köpet" inget bra system, men ska man ta bort det nu blir det samtidigt orättvist mot de som har haft och kört motorcykel i många år. Vem tror du har mest erfarenhet, riskmedvetenhet, mognad, etc. En som har kört motorcykel i 40 år, eller någon 18-25 åring som nyss tagit körkort?
Förhoppningsvis så har de som aldrig kört motorcykel, men har "cykel på köpet" tillräckligt med vett att inte börja köra motorcykel själv, utan att åtminstone ta några körkortslektioner eller övningsköra lite privat först om de nu verkligen vill börja köra motorcykel.
Känns som det är ett ganska litet problem idag och så länge inte allt fler börjar resa tillbaka i tiden för att ta körkort innan reglerna ändrades, så är det inget växande problem.


SMC är säkert duktiga på mycket även om man naturligtvis inte kan lyckas med allt.Men varför man tillät tre olika körkortsklasser för mc i landet (vilket vi förmodligen är ensamma om i Europa) är en gåta när man kan få köra en Renault Twingo och en Bugatti Veyron på samma bilkörkort.

SMC är inte sittande regering, eller ens ett politiskt parti.
afaik så har de ingen direkt styrande makt. Vad de däremot kan göra är att uppmärksamma politiker på saker som är problem för motorcyklister och lobba för lösningar som är bra för oss motorcyklister.
Verkar ändå som de har hyfsat inflytande. Men utan någon direkt styrande makt är det inte upp till dem att tillåta eller inte i slutändan.


Nä, jag är inte medlem. :hej

Du kan ju alltid gå med och vara en aktiv medlem och försöka påverka om det är några frågor du brinner för.
Be the change you want to see in the world :)

Hälsa mamma :krama
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Alla intresseorganisationer har olika inställningar i olika frågor, vissa stämmer överens med vad man själv tycker, andra gör det inte.

Frågan om extremt beteende har nog tagit en liten konstig vändning för såsom jag tolkar det hela vänder sig smc främst emot att så många körkortslösa kör stulna hojar. Inte att nån kör 130 på motorvägen ibland, vem fan gör inte det liksom...

Jag stöder smc för jag vill att nån för min talan mot etablissemanget, att nån kämpar mot tankarna att införa årlig kontrollbesiktning på mc, att vi bör få köra i bussfiler, att få bort vajerräckena, att ändra körkortsproven så att fler har råd att ta mc-kort, att få bra rabatter och att motorcyklisterna får ett utrymme i politiken.
Om priset jag får betala att någon annan fråga inte överensstämmer med vad jag tycker så tar jag det. Man får inte alltid som man vill och medlemskapet är som sagt frivilligt.

Glöm inte att utan SMC så hade maxfarten för mc varit 70 km/h, motorcyklar över 250cc hade varit förbjudna, vi hade haft en högre åldersgräns för 125cc. (http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/)

Dessutom har vi SMC:s kursverksamhet och SMC Sport. Ovärderligt!
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
SMC steg 1-4 lärde mig grunderna i att köra fort på bana och fick mig att i år ta steget till att tävla i roadracing
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
SMC är säkert duktiga på mycket även om man naturligtvis inte kan lyckas med allt.Men varför man tillät tre olika körkortsklasser för mc i landet (vilket vi förmodligen är ensamma om i Europa) är en gåta.....

Du är vansinnigt dåligt informerad.... Sverige hade inget val, det tredje körkortsdirektivet lagstiftades inom EU och alla medlemsstater hade en viss tid på sig att införliva direktivet i sin egen lagstiftning. 2013 var tidsfristen över och Sverige hade att anpassa sig till samma regler som resten av EU.

http://www.regeringen.se/sb/d/14219/a/171916

Vad SMC tyckte var nog sekundärt.....
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Fråga1. När jag och min HD kompis var ute och körde, vi stannade då vid ett fik där det då var någon form av smc jippo. Då jag ställde frågan, ni säger att ni är för alla mc förare. Gubben i tältet svara ja. Han fortsätter, jag ser att du åker på en dödsmaskin och det är direkt farligt att ha unga på den sortens av motorcykel. Den frasen har jag vittne på och jag vart ställd helt mållös och fick tunghäfta.

Hur jag tycker dem ska förhålla sig till fortkörning? Varför ska dem yttra sig?

http://www.payback.name/?page_id=28 läs själv.

Så du tycker att SMC är en suspekt organisation med märkliga mål med sin verksamhet men payback är helt ok?

Hur tänker du då?
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Regeringen vill utöka möjligheten att förverka fordon vid “allvarliga trafikbrott”

Regeringen meddelar även att de överväger möjligheten att förändra trafiklagstiftningen för att kunna utöka möjligheterna att förverka fordon samt för att minska polisens kostnader för förvaring av fordon.

Regeringen anser att det för att förbättra trafiksäkerheten vid allvarliga trafikbrott måste finnas en möjlighet att ta fordonet från gärningsmannen genom ett förverkande. Regeringen exemplifierar vilken sorts trafikbrott som avses genom att peka ut rattfylleribrott och “andra allvarliga trafikbrott.”

Regeringens ambition är att lagändringarna ska träda i kraft i början av 2015.


Som köra 300 eller åka på bakhjulet mm. Som visas här på SH som filmer och alla hejar på. Vart är SMC här och i dem frågorna jag tycker är viktiga? Sitt ni och ät era korvar och kör med reflexvästar. Jag har gjort mitt val och jag vet att jag är lika kriminell inför lagen om jag kör fort eller kokar sprit. Frågan är om ni vet det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fråga1. När jag och min HD kompis var ute och körde, vi stannade då vid ett fik där det då var någon form av smc jippo. Då jag ställde frågan, ni säger att ni är för alla mc förare. Gubben i tältet svara ja. Han fortsätter, jag ser att du åker på en dödsmaskin och det är direkt farligt att ha unga på den sortens av motorcykel. Den frasen har jag vittne på och jag vart ställd helt mållös och fick tunghäfta.

Hur jag tycker dem ska förhålla sig till fortkörning? Varför ska dem yttra sig?

http://www.payback.name/?page_id=28 läs själv.

Han har gott om statistik som backar hans uttalande, även om det var klumpigt.
Unga på sporthojar är tydligt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Fast, låt inte en klumpig äldre herre hindra dig, häng med på kursdagar med SMC så kommer du lära dig köra din sporthoj ordentligt och sedan på ett smidigt och praktiskt sätt kunna gå vidare och ta licens, och sedan lära dig krama ännu mer ur hojen. :fakta
Iofs, du kan ju ta licensen på andra vägar med. Häng på oss andra tomtar som kör Speedster Cup nästa år. :tummenupp
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Som köra 300 eller åka på bakhjulet mm. Som visas här på SH som filmer och alla hejar på. Vart är SMC här och i dem frågorna jag tycker är viktiga? Sitt ni och ät era korvar och kör med reflexvästar. Jag har gjort mitt val och jag vet att jag är lika kriminell inför lagen om jag kör fort eller kokar sprit. Frågan är om ni vet det?

:rofl

Alla hejar inte på när det bombas i 300 på väg, men det betyder inte att de har korvätarhjälm och reflexväst heller. Du är verkligen mästare i att generalisera! Och du. Det är olagligt att köra för fort, men en del väljer då och då att ta risken ändå. Jag också.

SMC kan inte representera alla hojåkares personliga åsikter och ska nog inte göra det heller. Medlemsskap är frivilligt...
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag gick ur SMC när de så tydligt utpekade mig som en "extrem" motorcyklist. Jag wheelar och kör för fort ibland och när SMC tydligt deklarerade att de såg mig som en motståndare så kändes det väldigt konstigt att vara betalande medlem. Javisst hade jag haft en liten spottstyver billigare försäkring med dåvarande hoj, något mer än medlemsavgiften har jag till och med för mig, men det känns som ett konstigt ställningstagande att det ska vara avgörande.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
:rofl

Alla hejar inte på när det bombas i 300 på väg, men det betyder inte att de har korvätarhjälm och reflexväst heller. Du är verkligen mästare i att generalisera! Och du. Det är olagligt att köra för fort, men en del väljer då och då att ta risken ändå. Jag också.

SMC kan inte representera alla hojåkares personliga åsikter och ska nog inte göra det heller. Medlemsskap är frivilligt...


Nu när du ändå är inne på personangrepp. Så är du som en tvestjärt, med ena handen säger du buu och med andra handen så kör du fort du med. Nu förstår jag inte riktigt vad du argumenterar om? Antingen är det eller inte. Men du rättar mig säkert om jag har fel.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Nu när du ändå är inne på personangrepp. Så är du som en tvestjärt, med ena handen säger du buu och med andra handen så kör du fort du med. Nu förstår jag inte riktigt vad du argumenterar om? Antingen är det eller inte. Men du rättar mig säkert om jag har fel.

Var hittar du något argument? Är det inte olagligt att köra för fort? Det var du som började med att påstå att jag som SMC-medlem äter korv och har reflexväst!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eller så är SMC en samling hojåkare av alla typer, som försöker göra alla glada, utifrån sina intresseområden. ;)

Det är fritt fram att medverka, eller inte göra det.

Men foliehatts-grejen att tro att alla kör bmw och har korvätarvisir i matchande reflexvästar...är lite mossig. Minst sagt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...eller så är SMC en samling hojåkare av alla typer, som försöker göra alla glada, utifrån sina intresseområden. ;)

Det är fritt fram att medverka, eller inte göra det.

Men foliehatts-grejen att tro att alla kör bmw och har korvätarvisir i matchande reflexvästar...är lite mossig. Minst sagt.

Det märker man inte minst på storbanekurserna. :fakta

Det är inte mycket korvätarvisirigt reflexvästande där inte. Men en och annan bmw ylar ju runt på banan med.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top