Vad gör SMC för dig?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag stödjer Payback istället.

Tror du på allvar att en organisation som

# anser sig stödja "bikerkulturen", alltså inte oss som bara kallar oss motorcyklister
# varnar för "polisövervåld"
# anser att polisen är ett hot mot demokratin
# motsätter sig västförbud på krogar
# motsätter sig västförbud vid rättsförhandlingar
# propagerar för "maktdemonstrationer" vid rättsförhandlingar
# anser att bärare av västar är "pålitliga personer"
# motsätter sig förverkan av egendom från kriminella personer
# försöker rentvå en välkänd kriminell organisation
# drivs av en person som anses ha starka kopplingar till samma organisation
# använder sig av ett namn som antyder att nu jävlar ska någon "få igen"

kommer att få samma gehör som SMC i politiska och lagstiftande församlingar...?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att SMC här uppe i norr har dragit en jäkligt fin satsning på utbildning.
Många kurstillfällen, där även en gubbe utan erfarenhet känner att det är fanimej kul att utvecklas tillsammans.
Sedan så är klubbverksamhet i övrigt ganska stendött här i norr, men det får vi ju skylla oss själva för, det blir ju inte bättre än man gör det.
Tycker personligen att den här tråden blir lite av pajkastning mellan enskilda individer, men för min egen del så söker jag mig till sällskap och verksamheter som ger mig någonting.
Mina fritidstimmar är dyrbara, och då vill jag ha valuta för tiden.
Ingenting märkvärdigt egentligen, men jag funderar alltid på min roll i det hela, och vad jag kan göra för att det ska bli roligt och utvecklande för mig.
Kikade till exempel på Paybacks hemsida, och helt klart intressant, men jag måste sätta mig in lite mer i vad den klubben egentligen vill.
Jag rekommenderar en genomläsning för er som inte tittat in där, man blir i regel inte dummare av lite information.
Det jag personligen kände var att det var väldigt vinklat mot rättigheter, och mindre mot skyldigheter.
Så initialt känns den formen inte så lockande för mig personligen, jag är mer för en anpassning mot att det ska vara trevligt, och mindre för att rida på mina exakta rättigheter.
Men jag är inte riktig färdig med min granskning där, kan hända att någonting får mig att vända.
Lite O.T kanske, men alla organisationsverksamheter som kan ge mig glädje är ju av intresse, så vem vet.
SMC har i alla fall gett mig en hel del glädje, men mycket (förmodligen allt) bygger på enskilda individers agerande, och jag har mött många trevliga typer där.

Väl mött mot hösten :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gick ur SMC när de så tydligt utpekade mig som en "extrem" motorcyklist. Jag wheelar och kör för fort ibland och när SMC tydligt deklarerade att de såg mig som en motståndare så kändes det väldigt konstigt att vara betalande medlem. Javisst hade jag haft en liten spottstyver billigare försäkring med dåvarande hoj, något mer än medlemsavgiften har jag till och med för mig, men det känns som ett konstigt ställningstagande att det ska vara avgörande.

När jag läste SMC tidning stod om extremt beteende.
Som jag uppfattade det hela fodrades att 4 (fyra) villkor var uppfyllda
1) Saknar körkort för MC
2) Kör MC påverkad av sprit och / eller droger tex narkotika
3) Inte äger MC som man kör.
4) Inte följer trafikreglerna till 100 % alltid.

Eftersom jag har körkort för MC 1)
inte kör MC när jag är påverkad av sprit eller andra droger 2)
jag äger de MC jag kör 3)
så kan jag inte göra mig skyldig till extremt beteende.
Tre av fyra villkor är inte uppfyllda.
Och det är väl likadant för dig. Hoppas jag. :)
Jo jag är medlem i SMC.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Tror du på allvar att en organisation som

# anser sig stödja "bikerkulturen", alltså inte oss som bara kallar oss motorcyklister
# varnar för "polisövervåld"
# anser att polisen är ett hot mot demokratin
# motsätter sig västförbud på krogar
# motsätter sig västförbud vid rättsförhandlingar
# propagerar för "maktdemonstrationer" vid rättsförhandlingar
# anser att bärare av västar är "pålitliga personer"
# motsätter sig förverkan av egendom från kriminella personer
# försöker rentvå en välkänd kriminell organisation
# drivs av en person som anses ha starka kopplingar till samma organisation
# använder sig av ett namn som antyder att nu jävlar ska någon "få igen"

kommer att få samma gehör som SMC i politiska och lagstiftande församlingar...?


Nu ska vi se ja på samtliga frågor något mer?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Regeringen vill utöka möjligheten att förverka fordon vid “allvarliga trafikbrott”

Regeringen meddelar även att de överväger möjligheten att förändra trafiklagstiftningen för att kunna utöka möjligheterna att förverka fordon samt för att minska polisens kostnader för förvaring av fordon.

Regeringen anser att det för att förbättra trafiksäkerheten vid allvarliga trafikbrott måste finnas en möjlighet att ta fordonet från gärningsmannen genom ett förverkande. Regeringen exemplifierar vilken sorts trafikbrott som avses genom att peka ut rattfylleribrott och “andra allvarliga trafikbrott.”

Regeringens ambition är att lagändringarna ska träda i kraft i början av 2015.


Som köra 300 eller åka på bakhjulet mm. Som visas här på SH som filmer och alla hejar på. Vart är SMC här och i dem frågorna jag tycker är viktiga? Sitt ni och ät era korvar och kör med reflexvästar. Jag har gjort mitt val och jag vet att jag är lika kriminell inför lagen om jag kör fort eller kokar sprit. Frågan är om ni vet det?

Va !!!.Har aldrig hört talas om PayBack förrän nu och fann den klart intressant om man jämför med rabatterade SMC priser på bankörningsdagar, korvätning på tipsrunda med mc samt hur behåller jag som söndags posör den blanka ytan på mina mc kåpor under vintern. :lol
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men ärligt - gjorde inte Payback ett ganska blekt intryck nere på Tylösandsseminariet? Det var inte mycket man såg av organisationen, tycker jag...?

Eller vänta - han kanske satt fast hemma med en massa remissvar som måste hinnas lämnas in...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Va !!!.Har aldrig hört talas om PayBack förrän nu och fann den klart intressant om man jämför med rabatterade SMC priser på bankörningsdagar, korvätning på tipsrunda med mc samt hur behåller jag som söndags posör den blanka ytan på mina mc kåpor under vintern. :lol

Du har väl i och med det här endera passerat ironi- eller trolltröskeln. Givet dina tidigare inlägg så är det nog mest sannolikt den senare som passerats.:rolleyes:
Korvätandet må det vara som det vill med [jag har faktiskt inte sett det, mer än möjligen på bild] men att frivilligt avstå från att lära sig både sköta och behärska sin hoj? Det säger mer om dig än om SMC skulle jag tro. Visst ja, du startade en intressant tråd om din oförmåga att svänga i högre farter tror jag visst det var...det kommer väl Payback att hjälpa dig med nu, när du sett ljuset? :rolleyes:
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu ska vi se ja på samtliga frågor något mer?

Lite trollmat!
Inte mycket till konsekvensanalys från din sida, eller hur. Eller läskunnighet? Att pricka av listan var väl inte det svåra? Den är liksom gratis, eller hur. Frågan som utgår från punktlistan vill du eller kan du inte vad det verkar svara på. Som sagt det är bara en fråga inte dryga 10 st.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fråga1. När jag och min HD kompis var ute och körde, vi stannade då vid ett fik där det då var någon form av smc jippo. Då jag ställde frågan, ni säger att ni är för alla mc förare. Gubben i tältet svara ja. Han fortsätter, jag ser att du åker på en dödsmaskin och det är direkt farligt att ha unga på den sortens av motorcykel. Den frasen har jag vittne på och jag vart ställd helt mållös och fick tunghäfta.

Hur jag tycker dem ska förhålla sig till fortkörning? Varför ska dem yttra sig?

http://www.payback.name/?page_id=28 läs själv.

Så den surgubben får alltså representera smc för din del? Nötter finns väl överallt?

För att dom är en seriös organisation som har ALLT att vinna på genom att visa att dom står på motorcyklisternas sida men ändå respekterar lagar och regler, allt annat vore uppseendeväckande konstigt.

Okej! skummade bara igenom sidan lite snabbt och kan inte avgöra hur bra eller dåligt det verkar, bra är iaf att fler engagerar sig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu ska vi se ja på samtliga frågor något mer?

Jag vet inte om det är fel på dina ögon, din läskunnighet eller ditt förstånd, för mitt inlägg innehåller inte fler frågor än en (däremot en massa påståenden hämtade direkt från denna så kallade organisations hemsida).

I vilket fall som, du tror alltså att denna så kallade organisation kommer att göra mer för dig som motorcyklist än vad SMC gjort och kommer att göra...? I så fall, lycka till med ditt val. Att ge dem några hundringar är säkert väl investerade pengar. Ta gärna med han som inte kan svänga sin stooora plastraket eller ens hänga av en Pan European. Denna så kallade organisation kommer säkert att ta hand om er båda.

:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade också en bild av SMC tidigare, där jag i huvudet jämställde SMC med SNOFED (snöskoteråkarna). Gråhåriga farbröder med en stor touringskoter som pimpelfiskar och vill åka fyra mil led med frugan varje lördag) men det var ju helt fel.

Jag hade samma tankar om BMW-klubben också för övrigt. Lika fel där.

Min bild av SMC är att det är en aktiv organisation med en mängd aktiviteter som syftar till förbättrad körning, säkrare trafik och ökad upplevelse. Det är mycket duktiga motorcyklister som instruerar vid kurserna och precis allt går ut på att du själv skall få ut mer av MC-åkningen.

Vill man utvecklas som MC-förare, öka sin körskicklighet på olika underlag och under olika förhållanden tror jag SMC är ett riktigt bra val. Dessutom leder det förmodligen också till att du själv kör mer, vilket i sig är roligt och utvecklande.

Att de gråhåriga farbröderna som förvisso finns även här representerar en enorm körerfarenhet är knappast negativt. Drar man det riktigt långt ut på gubbkanten finns ju BMW-klubben. Där snackar vi varselväst och korvätarhjälm. Men. Det finns de som kör 3-4000 mil per säsong i alla väder och hanterar sin tunga touring-BMW på grusväg som PG Lundmark gör med en enduro. De gör inte bort sig på bana heller.

Döm inte gubbarna efter håren... ;)

(Japp, är såklart med i SMC)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade också en bild av SMC tidigare, där jag i huvudet jämställde SMC med SNOFED (snöskoteråkarna). Gråhåriga farbröder med en stor touringskoter som pimpelfiskar och vill åka fyra mil led med frugan varje lördag) men det var ju helt fel.

Jag hade samma tankar om BMW-klubben också för övrigt. Lika fel där.

Min bild av SMC är att det är en aktiv organisation med en mängd aktiviteter som syftar till förbättrad körning, säkrare trafik och ökad upplevelse. Det är mycket duktiga motorcyklister som instruerar vid kurserna och precis allt går ut på att du själv skall få ut mer av MC-åkningen.

Vill man utvecklas som MC-förare, öka sin körskicklighet på olika underlag och under olika förhållanden tror jag SMC är ett riktigt bra val. Dessutom leder det förmodligen också till att du själv kör mer, vilket i sig är roligt och utvecklande.

Att de gråhåriga farbröderna som förvisso finns även här representerar en enorm körerfarenhet är knappast negativt. Drar man det riktigt långt ut på gubbkanten finns ju BMW-klubben. Där snackar vi varselväst och korvätarhjälm. Men. Det finns de som kör 3-4000 mil per säsong i alla väder och hanterar sin tunga touring-BMW på grusväg som PG Lundmark gör med en enduro. De gör inte bort sig på bana heller.

Döm inte gubbarna efter håren... ;)

(Japp, är såklart med i SMC)

Den absolut roligaste BMW-gubben med korvätarhjälm jag sett var en herre på en K1600 som stekte sporthojar på Tuvängen (gokartbana för de ovetande) med stereon på fullt blås. :hihi
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Du har väl i och med det här endera passerat ironi- eller trolltröskeln. Givet dina tidigare inlägg så är det nog mest sannolikt den senare som passerats.:rolleyes:
Korvätandet må det vara som det vill med [jag har faktiskt inte sett det, mer än möjligen på bild] men att frivilligt avstå från att lära sig både sköta och behärska sin hoj? Det säger mer om dig än om SMC skulle jag tro. Visst ja, du startade en intressant tråd om din oförmåga att svänga i högre farter tror jag visst det var...det kommer väl Payback att hjälpa dig med nu, när du sett ljuset? :rolleyes:

Det är säkert inget fel på SMC om man nu gillar deras verksamhet men var uppstod idologin att är man inte medlem i denna organisation så blir man idiotförklarad för sina egna ideer och kallad troll som mc åkare av redan anslutna medlemmar !?.

Man brukar ju säga att som man känner sig själv känner man även andra.Så du är hjärtligt välkommen på den andra sidan staketet om du fortfarande inte tänkt stanna i (klubben för tycker du inte som mig så har du fel).Vilket du har lyckats förträffligt bra att förklara på SMC,s vägnar. :crash

Och nej, jag faller inte ner i den mörka grop där du redan ligger med att börja kalla forummedlemmar för diverse öknamn.
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Massa text med massor av gnäll... (Tar för mycket plats att sitera allt men alla ser de i 4:e inlägget)
Nä, jag är inte medlem. :hej

Hmm, gnäller mycket på saker som inte SMC har bestämmande rätt över, dom kan påverka men dom har ju inte slutgiltig bestämmande rätt och kunna åtgärda allt de du skriver upp.

Hur vore de istället för att sitta här på SH och gnälla dig sönder och samman ge dig in i politiken istället då och försök påverka själv, Skicka dina arga mail eller kritik till de rätta instanserna istället så kanske du får nån respons.

Allt som rör de större vägarna i landet kan du ju ta med Trafikverket, är de lokala vägar så är de Tekniska kontoret i din kommun troligen som sköter det, ev. lägger de på entreprenad till nån firma men dom har bestämmande rätten i vart fall. vad gällande Bussfilerna är de kommunen med som man kan ta de med...

Säger inte att allt ordnar sig, men lär väl hända mer än att sitta och gnälla av sig på SH om SMC's ansvar och varför du inte är medlem.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är säkert inget fel på SMC om man nu gillar deras verksamhet men var uppstod idologin att är man inte medlem i denna organisation så blir man idiotförklarad för sina egna ideer och kallad troll som mc åkare av redan anslutna medlemmar !?.

Man brukar ju säga att som man känner sig själv känner man även andra.Så du är hjärtligt välkommen på den andra sidan staketet om du fortfarande inte tänkt stanna i (klubben för tycker du inte som mig så har du fel).Vilket du har lyckats förträffligt bra att förklara på SMC,s vägnar. :crash

Och nej, jag faller inte ner i den mörka grop där du redan ligger med att börja kalla forummedlemmar för diverse öknamn.

"If it looks like a duck, walks like a duck, quacks like a duck, for all intents and purposes it is a duck!"
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är säkert inget fel på SMC om man nu gillar deras verksamhet men var uppstod idologin att är man inte medlem i denna organisation så blir man idiotförklarad för sina egna ideer och kallad troll som mc åkare av redan anslutna medlemmar !?.

Man brukar ju säga att som man känner sig själv känner man även andra.Så du är hjärtligt välkommen på den andra sidan staketet om du fortfarande inte tänkt stanna i (klubben för tycker du inte som mig så har du fel).Vilket du har lyckats förträffligt bra att förklara på SMC,s vägnar. :crash

Och nej, jag faller inte ner i den mörka grop där du redan ligger med att börja kalla forummedlemmar för diverse öknamn.

Jag har passerat i och ur mer eller mindre lätt, ett antal gropar på vägen så jag känner rätt väl igen en bra grop när jag ser den...så om att vara med i SMC är att vara i en grop så är det helt klart en bra grop. Alternativet i snålblåsten på andra ställen verkar på det hela taget, trots allt sämre! Vad gäller staket så är väl erfarenheterna liknande även där. Jag har testat båda sidorna av ett flertal staket och givet de gjorda erfarenheterna så är jag nog på rätt sida detta staket...om det nu var ett sånt förstås, på riktigt. Det är bara att beklaga att du ser det så.

Vad gäller öknamn och invektiv så har jag större delen av förrådet helt orört och det är dessutom reserverat för mer intressanta och relevanta tillställningar än den här.
Om du med öknamn avser "troll" så visst, det kan jag bjuda på, trygg i förvissning om att summan av dina inlägg snudd på har kryss i alla rutor på trollchecklistan. :rolleyes:

Om du bara hade några egna ideer...eller i alla fall något som påminde om kreativt, innovativt utmanande tänkande. Eller skrev med ett löfte om i all fall något annat än det som gång efter annan visar på, din vad det verkar högst selektiva eller kanske rentutav intermittenta förmåga till förståelse för och av det andra skriver. Visserligen finns det ett visst underhållningsvärde i dina resonemang om kanske bara inte på det sätt som var avsett om de nu ens var tänkta till underhållning alls.
Jag börjar smått undra om jag trots allt nog inte är på väg att bli rödgrön-färgblind...för att hitta något som påminner om en röd tråd i dina alster är inte lätt. Nåja, det finns i och för sig något som påminner om någon sorts gemensam nämnare för det du underhållit oss med; associerande i skumma tankebanor, tankesprång som kan ge snudd på vem som helst svårt att hänga med...mig själv inräknad förstås.

Du och vad din vad det verkar själsfrände som också rört sig i tråden verkar båda hålla en eller ett par "traumatiska" upplevelser relaterade till SMC så kroppsnära att det tydligen förgiftat era sinnen något alldeles gruvligt.
Flera har ovan i tråden pekat på den rätt stora spännvidd som finns inom SMC som organisation[och inom alla organisationer av sådan storlek] och då att ta någon enstaka persons ev. sociala tillkortakommanden till intäkt för att , låter det som, hjärtligt avsky SMC, så är jag den förste att beklaga det.

Om du som det antytts ovan i tråden skulle vara en klon av en tidigare flitig postare av filmklipp, vet jag förstås inte men stilistiskt känns vissa saker lätt bekanta.:rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top