Vår! Mc+häst=samförstånd

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Tröttsamma diskussioner med folk (eller fä) som verkar roa sig på andras bekostnad. Påminner än en gång om trafikreglerna, vilket en del verkar ha glömt, när de sitter på en hoj:

https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/

trafikförordningen (1998:1276): https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Sedan inträffar säkerligen många fler singelolyckor med MC än mellan MC-häst. :fakta

Dock slarvar dessvärre många ryttare/ryttarinnor med varselväst/reflexer fast det inte är regel på det. Dock är det för deras egen säkerhet, så det får mer anses som ett generellt varsamhetskrav. Detta gäller inte enbart under den mörka tiden på dygnet.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag mötte faktiskt en hesst häromdagen ute på landsbygden, jag saktade ner till cirka 20 km/h, jag tänkte på den här tråden så fort jag såg hessten! Det sjuka är att hessten vart rädd som fan ändå och började att bete sig jävligt nervöst, den stod stilla men höll på att trampa snabbt på samma ställe, sådär som man gör när man är ute och springer men måste vänta på att det ska slå om till grönt vid ett övergångställe.
Hon som red utsatte sig själv, hästen och mig för en risk!
Jag gjorde allting rätt men det höll på att gå åt helvete ändå.
Summan av det hela är att hästar är oberäkneliga djur, varför utsätta andra trafikanter för fara? Är det verkligen värt det?
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Vad i helvete ska ni ut på vägarna för med era hästar om dom är så otroligt jäkla rädda för allting, vägarna är tydligen inte till för att rida häst på................. Den videon gjorde mig bara förbannad, att dom som red (lät som samma brud hela filmen) trodde/förväntade sig att hon hade sånt jäkla företräde HELA tiden, bort med hästarna och dom ÄNNU (till 90%) jobbigare ryttarna. Helt otroligt! :död:död:död:död:död
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag mötte faktiskt en hesst häromdagen ute på landsbygden, jag saktade ner till cirka 20 km/h, jag tänkte på den här tråden så fort jag såg hessten! Det sjuka är att hessten vart rädd som fan ändå och började att bete sig jävligt nervöst, den stod stilla men höll på att trampa snabbt på samma ställe, sådär som man gör när man är ute och springer men måste vänta på att det ska slå om till grönt vid ett övergångställe.
Hon som red utsatte sig själv, hästen och mig för en risk!
Jag gjorde allting rätt men det höll på att gå åt helvete ändå.
Summan av det hela är att hästar är oberäkneliga djur, varför utsätta andra trafikanter för fara? Är det verkligen värt det?

Min erfarenhet är att de fyrfota vännerna kan bli mer nervösa om jag slår av eller ändrar hastighet för mycket.
När ljudet ändras för mycket blir det jobbigare än att passera i den lugna fart du hade från början.

Det kan vara rätt att sakta ner rejält men måste inte vara det. Många ryttare anser dock att du alltid ska göra det även om det blir fel. :D

En lugn hEst kan få frispel av en nervös ryttare. Vems är felet? Ditt naturligtvis! :tungan
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min erfarenhet är att de fyrfota vännerna kan bli mer nervösa om jag slår av eller ändrar hastighet för mycket.
När ljudet ändras för mycket blir det jobbigare än att passera i den lugna fart du hade från början.

Det kan vara rätt att sakta ner rejält men måste inte vara det. Många ryttare anser dock att du alltid ska göra det även om det blir fel. :D

En lugn hEst kan få frispel av en nervös ryttare. Vems är felet? Ditt naturligtvis! :tungan
Jag är så livrädd för dom spattiga öken att jag frikopplar och rullar förbi på tomgång så man slipper få en hov i revbenen. Gör så inåthelvete ont att det inte är värt det. Försök spräcka ett bultförband med spräckta revben, allt bara för att nån donna behövde ta sitt nervvrak till organiskt fordon ut på vägarna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är så livrädd för dom spattiga öken att jag frikopplar och rullar förbi på tomgång så man slipper få en hov i revbenen. Gör så inåthelvete ont att det inte är värt det. Försök spräcka ett bultförband med spräckta revben, allt bara för att nån donna behövde ta sitt nervvrak till organiskt fordon ut på vägarna.

Rädsla är sällan bra om man vill vara säker på att det ska bli rätt. För att frikoppla och rulla förbi kan göra att det blir fel istället för att fortsätta med samma ljud som tidigare. :D

Nu har jag lättare att läsa av våra fyrfota vänner än de tvåbenta i sadeln men jag har ännu inte skrämt en hEst med motorcykel. :)

Däremot har min motorcykel gjort det, men inte med mig i sadeln! :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rädsla är sällan bra om man vill vara säker på att det ska bli rätt. För att frikoppla och rulla förbi kan göra att det blir fel istället för att fortsätta med samma ljud som tidigare. :D


På 70-vägen for han förbi den gestikulerande ryttaren.
– Jag hade foten på bromsen, men jag vågade inte trycka till. Som bromsarna är tillverkade låter det väldigt högt om jag bromsar för hårt. Så det gällde att tänka på det också och inte skrämma hästen, berättar han.
http://www.expressen.se/kvallsposten/martin-jag-hann-inte-bromsa-for-ryttaren/


"Samförstånd"

Visst är det fint? :krama:kiss:angel:pussa:pannkyss

En enda snubbe fixar världens goodwill åt alla andra åkare genom att visa sig lite lagom ödmjuk och ångerfull - och får dessutom ut budskapet att ryttare behöver synas bättre i trafiken på kuppen.

Bättre än en fuckyou-börnout utanför random ridskola, imho...
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Idag körde jag om en hEstransPort väldigt försiktigt hög växel lågt varv sen körde jag ikapp förlorad tid :yoparty
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eftersom denna tråd vägrar självdö likt hEsten som används i lasagnen - kan ingen moderator korrigera stavningen i rubriken...?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag brukar göra vad jag kan för att väsnas och skrämmas så absolut lite som möjligt när jag passerar hästar på vägarna, men det är ju tyvärr inte alltid det hjälper då vissa hästar är ganska nervöst lagda... Och det är mer än en gång som jag blivit hytt åt, gestikulerad åt, gapad åt, visad fingret åt etc etc av upprörda hästägare som tycker jag bullrar och skräms när jag verkligen gjort allt jag kan för att hästen inte ska bli rädd! Jag håller avstånd, kör i lugnt tempo på hög växel/alt rullar förbi på tomgång med kopplingen indragen... Vad mer ska jag göra egentligen?? Jag menar... Jag kan förstå att man som hästägare blir sur när folk inte visar någon som helst hänsyn och kör som idioter i hög hastighet centimetrar ifrån hästen på fullgas och varvstopp, då är den arga reaktionen självklart befogad! Men jag blir lite matt när man blir arg trots att jag gör vad jag kan... Då kan jag istället känna att Har man en häst som är så jävla nervös att den inte klarar att ett fordon kommer i närheten av den, då kanske man ska ge fan i att ta upp hästkraken på vägen... :huvet :dummer Ömsesidig hänsyn och ömsesidig respekt måste råda, jag gör vad jag kan för att visa hänsyn och räcker inte det så tycker jag att hästägarna kan visa hänsyn genom att hålla till någon annanstans :) Vägarna är faktiskt först och främst till för motordrivna fordon, då tycker jag att det är rimligt att jag blir bemött med lite tacksamhet istället för ilska när jag gör vad jag kan för att vi ska kunna samsas om "mitt" utrymme :fakta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag blev riktigt förbannad när jag såg det här klippet!

https://youtu.be/ahBQAjeEaVw

Hästfolk är fan dumma i huvet. :dummer

Där var ju ett par bilförare som körde som riktiga idioter, där kan jag förstå att man blir förbannad. Men de som gestikulerar om skriker på förarna som tar ut avståndet och kör om relativt lugnt... :huvet Det var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Om jag visar hänsyn och det ändå inte passar, då kan du och din hest ge fan i att rida på vägen istället så blir alla nöjda och glada :fakta Vägar är i första hand till för motorfordon, visar jag dig och din häst någon som helst hänsyn kan du gott tacka och ta emot. Om inte kan du dra hElvet :fatta! :fakta
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Där var ju ett par bilförare som körde som riktiga idioter, där kan jag förstå att man blir förbannad. Men de som gestikulerar om skriker på förarna som tar ut avståndet och kör om relativt lugnt... :huvet Det var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Om jag visar hänsyn och det ändå inte passar, då kan du och din hest ge fan i att rida på vägen istället så blir alla nöjda och glada :fakta Vägar är i första hand till för motorfordon, visar jag dig och din häst någon som helst hänsyn kan du gott tacka och ta emot. Om inte kan du dra hElvet :fatta! :fakta

Vägar är i första hand till för transport från punkt A till punkt B. Nöjesfordon bör ej framföras på allmän väg. :fakta

Det jag tycker är lite skoj i dessa diskussioner är att vi som får äran att upplåta vår mark till dessa vägar ska hålla oss borta från desamma.
Dessa fina vägar som vi har förmånen att transportera oss på med våra motorfordon hackar sönder marken för markägaren så denna blir tvingad att använda vägen avsedd för motorfordon för att ta sig runt sin egen mark.


Visst vore det besvärligt om markägaren hade möjlighet att säg nej till att upplåta sin mark :crash
Om markägaren kunde göra det behövde markägaren inte störa på vägarna med sina ickefordon och folk med fordon kunde få ha dessa i sina garage att titta på. Oförstörda och skinande rena :)

Tänk vilken lycka :krama
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vägar är i första hand till för transport från punkt A till punkt B. Nöjesfordon bör ej framföras på allmän väg. :fakta

Det jag tycker är lite skoj i dessa diskussioner är att vi som får äran att upplåta vår mark till dessa vägar ska hålla oss borta från desamma.
Dessa fina vägar som vi har förmånen att transportera oss på med våra motorfordon hackar sönder marken för markägaren så denna blir tvingad att använda vägen avsedd för motorfordon för att ta sig runt sin egen mark.


Visst vore det besvärligt om markägaren hade möjlighet att säg nej till att upplåta sin mark :crash
Om markägaren kunde göra det behövde markägaren inte störa på vägarna med sina ickefordon och folk med fordon kunde få ha dessa i sina garage att titta på. Oförstörda och skinande rena :)

Tänk vilken lycka :krama

Och en häst är...? :va

Jag kan förstå att det känns trist att få sin mark annekterad på det där sättet, men byggs det allmän väg på din mark har ju faktiskt vem som helst rätt att köra där och vi har återigen problematiken med att "vägar i första hand är till för fordon". Bygger man vägar som huvudsakligen ska bryukas av hästar så inte fasen asfalterar man dem, eller? :va Således tror jag att vi kan sluta oss till att det huvudsakliga syftet man har i åtanke när man anlägger asfalterad allmän väg är att den ska brukas av fordon, inte hästar. Hästar får givetvis bruka den också, men de behöver ju inte göra anspråk på HELA vägbanan och bli arga när det kommer fordon och vill passera dem. Att det kommer fordon på vägen kan ju knappast komma som en överraskning menar jag... Då tycker jag att ilskan riktad åt ett fordon som faktiskt visar hänsyn och tar ut avstånd är tämligen obefogad och rentav ohyfsad. Hästfolk har inte mer rätt till vägarna än någon annan, snarare tvärtom. Då kan man faktiskt visa lite tacksamhet över den hänsyn man visas, inte kräva ännu mer :fakta

Sen tror jag ju att det finns fler ryttare som rider på allmänna vägar än det finns markägare som fått upplåta sin mark till att bli allmän väg, de som upplever precis den problematiken du beskriver tror jag ärligt talat är i minoritet även bland ryttarna.

Men ja, vi kan ju helt sluta bruka fossila bränslen och gå tillbaka till att uteslutande bruka häst och vagn vid transporter på land och segelfartyg till sjöss. Det blir säkert bra och produktivt och alla blir nöjda och glada i slutändan... :hihi
 

Smagatusk

Guest
Man skulle kunna bli förbannad av detta också.

https://www.youtube.com/watch?v=Cs5KKEAH_tk

Och tycka att motorcyklister är fan dumma i huvet. :dummer

Sicken tur att vi motorcyklister är bättre än alla andra och förstår att människor är olika :banana
Eller :va

Men kom igen... Hojförarna i ditt klipp ÄR ju idioter, medans hästfolket i mitt klipp hytter och skriker åt varenda jävel. Även de som är nere i diket på motsatt sida och mer än halverat sin hastighet.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Och en häst är...? :va

Jag kan förstå att det känns trist att få sin mark annekterad på det där sättet, men byggs det allmän väg på din mark har ju faktiskt vem som helst rätt att köra där och vi har återigen problematiken med att "vägar i första hand är till för fordon". Bygger man vägar som huvudsakligen ska bryukas av hästar så inte fasen asfalterar man dem, eller? :va Således tror jag att vi kan sluta oss till att det huvudsakliga syftet man har i åtanke när man anlägger asfalterad allmän väg är att den ska brukas av fordon, inte hästar. Hästar får givetvis bruka den också, men de behöver ju inte göra anspråk på HELA vägbanan och bli arga när det kommer fordon och vill passera dem. Att det kommer fordon på vägen kan ju knappast komma som en överraskning menar jag... Då tycker jag att ilskan riktad åt ett fordon som faktiskt visar hänsyn och tar ut avstånd är tämligen obefogad och rentav ohyfsad. Hästfolk har inte mer rätt till vägarna än någon annan, snarare tvärtom. Då kan man faktiskt visa lite tacksamhet över den hänsyn man visas, inte kräva ännu mer :fakta

Sen tror jag ju att det finns fler ryttare som rider på allmänna vägar än det finns markägare som fått upplåta sin mark till att bli allmän väg, de som upplever precis den problematiken du beskriver tror jag ärligt talat är i minoritet även bland ryttarna.

Men ja, vi kan ju helt sluta bruka fossila bränslen och gå tillbaka till att uteslutande bruka häst och vagn vid transporter på land och segelfartyg till sjöss. Det blir säkert bra och produktivt och alla blir nöjda och glada i slutändan... :hihi

Jag tänkte såhär. Vi känner varandra, du och jag. Du fattar när jag skämtar. Tji fick jag. :3freak

Det här dividerandet om vem som har mest rätt till vägen är rätt tjatigt. Alla har rätt till vägen. Asfalt underlättar för bilen. Alla ska vi ta hänsyn till varandra. Springer det ungar vid sidan om vägen är det korkat att gasa och tuta bara för att visa att vägen inte är till för ungjävlar i första hand :4skrika :7peta

Var hittar ni alla skitförbannade ryttare? Jag har aldrig blivit utsatt för skrikande och hyttande nävar.
Jag har ändå en skramlig hoj och har lyckats skrämma ett par hästar :glömdet

Hade det varit förbjudet för andra än motorburet folk på väg så hade det varit förbjudet att framföra häst, cykel, barnvagn, hund eller annat löst skit på vägen. Det är det inte.

Vill man vara säker på att undvika häst bör man hålla sig på motorväg. Där får de icke vistas :fakta


Jag är ju en del av minoriteten. Jag hade gärna sluppit korsa vägen för att ta mig till finvägarna. Det hade jag sluppit om det inte varit asfalt över hälften av min mark. Varför ska jag ta att folk blir skitförbannade på mig för att jag har mage att gå från min mark på en sida vägen till min mark på andra sidan vägen?

Varför är det så svårt att dela med sig och ta hänsyn?
Återigen, var hittar ni folk som blir skitförbannade på er när ni kör om?

Jag har stött på ett par motorburna som burit sig illa åt när dom passerat när jag ridit, men det är inte en majoritet. Dom flesta visar hänsyn.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top