Vår! Mc+häst=samförstånd

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Ja. Obegripligt att det skall vara så svårt. Är helt ny på detta, har bara kört 60 mil sen i januari när jag köpte hoj och började övningsköra, men har ändå lyckats passera 5 hästekipage kring Kungälv. Har funkat bra varje gång. Jag har taggat ner lite, hållit ut och kört förbi i lugn och ro. 100% har jag fått ett leende och nick eller vink till tack av bruttorna som åkte runt på hästen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det känns lättare att visa hänsyn kan man ju föreställa sig att det är ett sött kex ovanpå också istället för bara en "häst".

Hästar är dumma djur som är stora och starka, men de var faktiskt på vägarna låååångt före oss, närmare bestämt några tusen år. Så i trafiken har de alltid haft att göra även om de försvunnit som yrkesfordon de senaste 80 åren i Sverige så finns de kvar i många mer rurala områden i tex Östeuropa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om det känns lättare att visa hänsyn kan man ju föreställa sig att det är ett sött kex ovanpå också istället för bara en "häst".

Hästar är dumma djur som är stora och starka, men de var faktiskt på vägarna låååångt före oss, närmare bestämt några tusen år. Så i trafiken har de alltid haft att göra även om de försvunnit som yrkesfordon de senaste 80 åren i Sverige så finns de kvar i många mer rurala områden i tex Östeuropa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, de kan jag bekräfta, jag har sett häst o vagn på landsbyggden i Polen :tummenupp men det var 3 år sedan nu
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
En sak som de hästägare som finns här kanske kan svara på är frågan om varför så många hästägare envisas med att rida i bredd?
Det blir ju inte lättare att passera med säkert avstånd.

Det pratas ju hela tiden om att vi som motorcyklister ska visa hänsyn mot hästar men det ansvaret borde ju vara ömsesidigt för alla trafikanter.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En sak som de hästägare som finns här kanske kan svara på är frågan om varför så många hästägare envisas med att rida i bredd?
Det blir ju inte lättare att passera med säkert avstånd.

Det pratas ju hela tiden om att vi som motorcyklister ska visa hänsyn mot hästar men det ansvaret borde ju vara ömsesidigt för alla trafikanter.
Den nervösare/trafikovana hästen på innern och en lugnare mer trafikvan häst på yttern som en barriär. Mindre risk för att den ovana hästen ska bli rädd då än om de går på rad.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
En sak som de hästägare som finns här kanske kan svara på är frågan om varför så många hästägare envisas med att rida i bredd?
Det blir ju inte lättare att passera med säkert avstånd.

Det pratas ju hela tiden om att vi som motorcyklister ska visa hänsyn mot hästar men det ansvaret borde ju vara ömsesidigt för alla trafikanter.

Är du allvarlig, har du stött på ryttare som ridit i bredd vid möte? Låter helt vansinnigt i så fall, smartare än så trodde jag att de flesta var.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Den nervösare/trafikovana hästen på innern och en lugnare mer trafikvan häst på yttern som en barriär. Mindre risk för att den ovana hästen ska bli rädd då än om de går på rad.

Är så fallet så stannar man på lämpligt ställe så att man kommer lite åt sidan. Eller så bara har den mindre vana hästens huvud på insidan om den andra.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Nä dom gör så, tyvärr dom gör inget fel alls tycker dom som rider. Har haft denna diskussion med min fru helt förjäves, vi ska stanna, vi låter, vi kör för fort förbi, det är en väg ingen ridbana. Jag vill mata hesten med bly , om ni tror att det är dyrt med en ny hoj och alla tillbehör till så är det inget mot att ha en havre moppe :huvet vad gör man inte för husfriden :crash
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den nervösare/trafikovana hästen på innern och en lugnare mer trafikvan häst på yttern som en barriär. Mindre risk för att den ovana hästen ska bli rädd då än om de går på rad.

Av samma anledning som man som fotgängare får gå knädjupt i ett blött dike när man möter par som är ute och promenerar? :va
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Är du allvarlig, har du stött på ryttare som ridit i bredd vid möte? Låter helt vansinnigt i så fall, smartare än så trodde jag att de flesta var.

Ja, Det är inte bara i england som man rider i bredd som dom gör i videon i trådstarten.
Har råkat ut för det flera gånger.

Fast jag misstänker att det är samma typ av människor som måste gå i bredd med sina barnvagnar på trottoaren för att tvinga ut bla äldre och handikappade ut i gatan och trafiken...
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kolla vad hästförarna själva tycker, dom är ju inte överens dom heller.
http://www.bukefalos.com/threads/hastbajs-pa-vagen.697329/

Behövde inte läsa längre än första svaret innan jag suckade och skakade på huvudet....

Suck....

Jag minns den tid när villaägarna sprang och hämtade en skyffel och öste in gödseln till sina rosor.
Numera gnäller de över att de kanske riskerar få hästskit på bildäcken
när de ska köra (till stormarknaden och köpa konstgödning till rosorna :D )

Nu har vi läst lite längre och hittat ett riktigt jävla guldkorn, jag hoppas innerligt att det här är ett troll men antagligen så är det nog faktiskt en seriös människa.

Ryttare ger svar på tal angående att plocka upp/sparka undan skiten efter sin häst:
Ja kanske det..Jag har gått upp lite i vikt dom senaste 3 åren och är då Långt ifrån lika vig som förr,därmed så kommer jag Faktikt inte upp på "vanligt klassiskt vis" utan måste upp från en pall.
Och jag tänker då INTE hoppa av min häst för att sparka bort lite skit från vägen när jag inte ens kommer upp igen!:mad:

Det är alltså helt OK att låta sin hEst skita överallt, men endast om man är så jävla fet att man inte kan komma upp på hEsten utan hjälp av en pall.
Om så är fallet så föreslår jag gymkort istället för hEst.


Bör tilläggas att det även finns en hel del vettiga svar i den tråden också, men majoriteten verkar tycka att en hög med hästskit på vägen inte är något konstigt alls, vilket jag tycker är jävligt konstigt.
Ska nog hädanefter sätta i system att alltid ha med mig ett gäng sopsäckar, så fort man ser hästskit så plockar man upp det och dumpar det utanför närmaste stalls uppfart, det är ju tydligen helt naturligt att det liggar högar med skit lite här och där på landet.
Tydligen.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska nog hädanefter sätta i system att alltid ha med mig ett gäng sopsäckar, så fort man ser hästskit så plockar man upp det och dumpar det utanför närmaste stalls uppfart, det är ju tydligen helt naturligt att det liggar högar med skit lite här och där på landet.
Tydligen.

Visserligen medveten om att detta är SH och att många tror sig vinna något på att verka badass - men varför denna konfrontativa inställning? Dumpa kassar av skit och dra därifrån?
Är det inte bättre att ställa hojen, ta av sig hjälmen och sätta sig ner och snacka med den ansvarige?

Om dom kontrar med att dom både får rida på vägen, och heller inte är tvungna att plocka bort efter sig så får du gå till djupet med varför du blir så upprörd.
Presentera dig gärna - säg att det är du som är Brassarn, och förklara att när du är ute med din MC så kör du så inihelvete hårt och med så små marginaler att du inte har chans att hinna upptäcka en hög med hästbajs i en kurva och än mindre klarar av att byta spår.
Och varför skulle du?! Ofta bajsar ju hästarna ute i kanten - förklara vad apex är, och hur viktigt det är för dig att att träffa just den punkten. Utan störande bajs. När du tränar för din RR-säsong...


..eller förresten. Gör inte det hörru.
Köp en rulle sopsäckar och kör på alternativ A. Bättre att låta folk tro att man är en idiot, än att verkligen sitta och leverera verbala bevis på det.
 

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Stannar oftast och stänger av, mest för att kunna berätta för Grevinnan.
Sen fattar jag inte vad ni egentligen har på vägarna att göra?? vad är nästa grej, Hur man genomför ett säkert möte med en Storebro?

Ds, du behöver inte visa detta för ovannämda!
Du får poäng för "Grevinnan" :Bugar

- - - Updated - - -

Tänk att det dröjde ända till den 15 april innan årets första hest-tråd dök upp.
Jag ville hålla er på sträckbänken.... :kär
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
I stan skiter polishästarna alltid mitt på vägen vilket är lite konstigt när många andra djurägare har en skyldighet i att plocka upp skiten efter sina djur.Hästen är ju för övrigt ett flyktdjur och har inte bland övrig trafik att göra mer än de korta stunder det krävs för att korsa allmän väg mm för att undvika onödig stress hos dessa djur.De som nu ägnar sig åt att rida i vägrenen eller en bit in på vägen trots övrig motortrafik har förmodligen en del att lära både om trafik samt om djuret häst de sitter på.Men jag misstänker att det många gånger handlar om ett sätt att synas att man sitter på en häst.Vad är annars syftet med att vistas på just detta vägparti under en längre sträcka. :va
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top