Triumph Thruxton-tråden.

Oklarsson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2012
Ort
Släp
Hoj
Thruxton 2011
Hallå! Försöker lära mig skriva här. Det kan mycket väl ha avhandlats nånstans innan, men här är min fråga: Hur köper man Öhlinsdämpare till en Thruxton i Sverige? Alla jag hittar säljs i USA. Det borde vara billigare att köpa här. Öhlins hemsida leder ingen vart. Några tips?:hej
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hallå! Försöker lära mig skriva här. Det kan mycket väl ha avhandlats nånstans innan, men här är min fråga: Hur köper man Öhlinsdämpare till en Thruxton i Sverige? Alla jag hittar säljs i USA. Det borde vara billigare att köpa här. Öhlins hemsida leder ingen vart. Några tips?:hej

Billigare är jag inte helt säker på men MotoSpeed http://motospeed.se/ohlins/ säljer Öhlins i Sverige.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Beställer du väl hos någon återförsäljare om du har artikelnr..men inte billigare, snarare dyrare här i sverige än utomlands. Borde väl finnas ett återförsäljarregister någonstans. Kumlins, http://www.kumlinsmotor.se/ i Sala är en jag känner till. Finns bra ställen i tyskland, england och holland som är billigare. Allra bäst är ebay om du hittar rätt dämpare. Från usa måste du räkna på ca 30% på priset (tull o moms). Själv handlar jag mest i tyskland o england. Finns flera länkar om du läser bakåt i tråden.

Edit: BJN, du var snabbare och så glömde jag motospeed som du nämnde som tur är. Prata med Ove Larsson så får du bra svar.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du har PM, men med tanke på att man kan användad vår tråd som referens, så:
Öhlins finns även från england. Var dock noga med att beställa rätt längd 360mm. Det finns både kortare (340mm till Bonnie) och längre (375mm till Scramlber).

http://www.britishracer.com/index.php?main_page=index&cPath=297_234

Edit: Reisleiter; Har vi inte nästa helg som reserv utifrån om det skulle regna hela denna helgen?

Edit 2: Oklarsson; Välkommen! Längre bak i tråden finns det diskussioner om i princip allt som har med thruxton / bonnie att göra. Nästan alltid när man googlar efter någonting om thruxton, t ex däckval, så hamnar man här och det borde ju vara en indikation på att här finns en hel del kunskap :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu är väl inte jag någon reseledare men vi sa att vi skulle ha nästkommande helg som reserv.

Det ser ju dystert ut nu men vi får väl avvakta ett par dar till. Det har ju varit liknande vid tidigare turer när man börjar kolla på YR långt förväg. Jag tycker nästan det vanligaste har varit att det sett ut som att vi inte ska komma iväg. Bevisligen har vi ju varit iväg ett antal gånger å så himla mycket regn har jag inte fått på mig.
 

Oklarsson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2012
Ort
Släp
Hoj
Thruxton 2011
Är det nån som har köpt Öhlin-dämpare? Blir lite förvirrad eftersom det står 375+10 som passande till Thruxton. Är det nån som har korrekt modellnummer?
:Bugar
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns som sagt en hel del olika längder. På de sidor jag kollat, verkar det som att just 360mm, alltså standardlängd för thruxton (om det nu är det du vill ha) sällan lagerförs och ofta behöver specialbeställas. 375mm+10 är främst avsedd för Scrambler. Det är många som har bonnie och kör med thruxtonlängd, alltså 2cm längre än standardbonnie-längd, men någon med thruxton som kör med scramblemlängd, har jag aldrig läst om.
Det bästa du kan göra är att maila/ringa leverantören. De har koll. Sen finns det vad jag vet 3 olika Öhlins som passar till thruxton. Två versioner utan piggybank och minst en med piggybank (extern gasreservoar).

Här på forumet finns det flera som kör/kört med just Öhlins bak och är/har varit väldigt nöjda, så oavsett vilken modell du väljer, så blir du säkert nöjd!

Sök på Öhlins i tråden. Högst upp i tråden finns en knapp där det står "sök ämne".
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det finns som sagt en hel del olika längder. På de sidor jag kollat, verkar det som att just 360mm, alltså standardlängd för thruxton (om det nu är det du vill ha) sällan lagerförs och ofta behöver specialbeställas. 375mm+10 är främst avsedd för Scrambler. Det är många som har bonnie och kör med thruxtonlängd, alltså 2cm längre än standardbonnie-längd, men någon med thruxton som kör med scramblemlängd, har jag aldrig läst om.

Har du visst!:)
Jag kör med 375mm (Öhlins) på min Thruxton. 15 mm högre bak gör den bara gott när man bytt till bredare däck. Klart lättast är det att vara två om man ska byta till längre dämpare. Byter man till original så gör man det lätt ensam på en sida i taget. Sen har alla Öhlins möjligheten att förlänga ytterligare 10 mm. Inget jag kommer att utnyttja då jag tycker att den svänger precis som jag vill nu.

Sen kan man gott ta två kompisar till hjälp och ställa hänget på hojen både fram och bak. ( Mycket enkelt) Då har man gjort det man kan med de fjädringskomponenter man har.

Sen kan man ju överväga annat fabrikat om man inte nödvändigtvis vill att det ska stå Öhlins. Själv hade jag bestämt mig för Hagon Nitro då jag av en tillfällighet kom över dessa Öhlinare. Alla som bytt har rapporterat klara förbättringar oavsett märke så man måste inte haka upp sig på Öhlins om det är ett par bättre dämpare man är ute efter.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN: Å fan. Det visste jag faktiskt inte (att de var längre), men nu när du säger det, så låter det logiskt. Jag fick precis svar på ett mail jag skickade förra veckan angående Hagon nitros förresten. 4200kr tar säljaren (Bits4MotorBikes.co.uk) inkl frakt och då specialtillverkas de utifrån förarvikt och passagerarvikt. Detta innebär säkert att det skulle ta några veckor att få hem de, men priset var ju helt ok. Det finns ju massa roliga dämpare till thruxton WP,Bitubo, Hagon, Ikon, YSS osv, men coolhetsfaktorn som Öhlins har är ju svår att slå. Sen vill man ju gärna köra svensk också :D

Fördelen med Öhlins är ju även att det troligtvis är lättare att hitta folk som mekar med Öhlins i Sverige ifall dämparna mot all förmodan skulle behöva servas, eller ställas in av någon kunnig.

Edit: 15mm är ju ändå bara 15mm, så oavsett om man bytt bakfälg eller inte, så borde det väl gå bra eller?

Edit2: Bits4MotorBikes.co.uk hemsida ser riktigt luffig ut, men jag har handlat där innan och de brukar vara snabba med kontakt och med att skicka grejer. Dessutom tar de paypal.
 
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Edit: 15mm är ju ändå bara 15mm, så oavsett om man bytt bakfälg eller inte, så borde det väl gå bra eller?

Jag har sänkt min 25 mm fram plus 17" framhjul och det funkar bra. En höjning med 15mm bak är ju en "mindre" ändring i geometrin än min. Borde funka kanon!!!
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Nu är väl inte jag någon reseledare men vi sa att vi skulle ha nästkommande helg som reserv.

Det ser ju dystert ut nu men vi får väl avvakta ett par dar till. Det har ju varit liknande vid tidigare turer när man börjar kolla på YR långt förväg. Jag tycker nästan det vanligaste har varit att det sett ut som att vi inte ska komma iväg. Bevisligen har vi ju varit iväg ett antal gånger å så himla mycket regn har jag inte fått på mig.

Kollade nu igen och jag tycker att det ser bättre ut hela tiden. Måste nog bestämma idag/imorgon om jag vill ändra ledig helg.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Kollade nu igen och jag tycker att det ser bättre ut hela tiden. Måste nog bestämma idag/imorgon om jag vill ändra ledig helg.

28jw8c7.jpg

Hittade även denna sida: http://www.scoop.it/t/cafe-racers
Shit vad många grymma hojar!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kollade nu igen och jag tycker att det ser bättre ut hela tiden. Måste nog bestämma idag/imorgon om jag vill ändra ledig helg.

Ja, det ser faktiskt bättre ut hela tiden. Några mm regn är ju ingen fara. Det är lokala små skurar och vägen torkar snabbt. Inte säkert att man behöver få så mycket regn på sig. Just nu ser det rätt lovande ut.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ yonsson.. har du handlat hos http://www.britishracer.com/index.ph...&cPath=297_234 ?????

Jag såg också att dom säljer Andreani/Öhlins cartridgekit, fullt inställbar..intressant för kommande vinterns hojuppdatering..räknade lite hastigt och hamnade på ca knappt 4500 skr inkl. frakt. Överkomligt för en bra(bättre) gaffel!!!
Går också att handla direkt från Italien, Andreani Groups h-sida har shop. Ungefär samma pris.
FAN, nu är jag där igen..mycket bygga om..lite åka!!!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Erich
Jag har inte handlat där, men de tar paypal, så någorlunda säkert måste det ju vara. Jag hade nog däremot mailat för att kolla att de har grejerna hemma först. Min erfarenhet av italienska säljare är att de inte alltid lagerför det de säljer (trots namnet ligger de i Italien).
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag såg lite sent att det är en italiensk sida..beställer man nu så kanske man har grejerna lagom till vintern, he he..
Classikbikeraisch gör samma konvertering men då måste man skicka grejerna dit och det kostar 7500 kr ungefär. Bra betalt för ganska lite jobb..förutom plocka isär o ihop svarvar man bara av en bit på innerrörets nederände..jag har tillgång till svarv så det är inga problem. Samtidigt byter man ju alla glidytor o tätningar och får en då en sprillans "ny" betydligt bättre gaffel för en skaplig peng. Tål att tänka på!! Hmmmm, jag vill också ha en "överväxel" för mer "avslappnad" landsvägkörning..det tar aldrig slut ha ha!!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Udda att man måste svarva...
De andra kitten, exempelvis http://www.bestforbritts.com/en/front-fork-kit-Thruxton/articolo-272.html
ska inte kräva något omarbete "The Kit does not need any modification to the original structure.". Enligt serviceschemat ska väl gaffeloljan bytas efter 3000mil, så för mig får det bli en uppgradering i samband med det om 1000mil.

Edit: Triumphrat är ju grymt. Hittade en kille som installerat det.
http://www.triumphrat.net/twins-tec...k-cartridge-kit-installation-with-photos.html
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla,
Har nu snackat med BJN om vår Vätternrunda. Vädret är fortfarande lite osäkert, men prognosen ser bättre ut dag för dag! Några droppar eller skurar får vi kanske räkna med att tåla, men vid ihållande regn skjuter vi på hela kalaset en vecka.

Vi behöver dock ta hänsyn till avbokningsreglerna på A6/Rocksjön. Ifall vi behöver skjuta upp resan måste vi avboka boendet senast fredag em kl. 16.

Därför föreslår vi att vi tar det definitiva beslutet fredag morgon kl. 9.00.

Som jag uppfattar statusen för dagen så ser startfältet ut så här

Från östkusten:
hs01jowe
CharlieC
XTrem

Från ”mitten”:
thruxtonerich

Från västkusten:
TMax500
BJN
Twintorsk
Bengt P
yonsson
Mikael Q

När och hur östkustgänget startar lägger jag mig inte i. Bara ni är i Askersund kl.13.00… :) Ni får snacka ihop er om en bra rutt och körschema.

Men för västkustgänget föreslår jag att

- TMax och Bengt P lämnar hemorten kl. 7.30 (bor nästan på samma gata) och möter upp yonsson och Twintorsk i centrala Göteborg några minuter senare
- BJN och Mikael Q ansluter på Preem i Överby/Trollhättan kl. 9.00
- thuxtonerich ansluter vid Tiveds kyrka klockan… Ja när, Erich? Vi skall vara i Askersund kl. 13.00. Passerar vi då Tived strax efter kl. 12?

Glömde jag någon nu? Ursäkta i så fall! Kom just hem från en resa och kastade mig rakt in i detta. :)
 
Last edited:

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Udda att man måste svarva...
De andra kitten, exempelvis http://www.bestforbritts.com/en/front-fork-kit-Thruxton/articolo-272.html
ska inte kräva något omarbete "The Kit does not need any modification to the original structure.". Enligt serviceschemat ska väl gaffeloljan bytas efter 3000mil, så för mig får det bli en uppgradering i samband med det om 1000mil.

Edit: Triumphrat är ju grymt. Hittade en kille som installerat det.
http://www.triumphrat.net/twins-tec...k-cartridge-kit-installation-with-photos.html

Jo men det är något helt annat, dessutom ett betydligt enklare kit med endast fjäderförspänning..mitt nuvarande (RaceTech Emulator) är justerbart och nästan lika bra till halva priset. Jag ser ingen mening med att uppgradera om jag inte får "hela kitet".
EDIT: Jag skickade en förfrågan så får vi se.
 
Last edited:
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top