Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Är det mycket jobb/svårt att svarva ut 4st trottellock i aluminium? Hur noga är det med måtten på "insidan"?
Dom man har sett verkar vara i pressad plåt, säkert lika bra men inte så mycket bling...:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Mc-skroten hade ingen begagnad skiva till mig, och inte mc-handlaren heller :( Skivorna i annonsen som Gabor postade är jag sugen på (första bilden nedan), men är här någon som vet vilken Suzuki de kommer från och om de passar på mina fälgar? Jag har ringt med där var ingen som svarade. Mina fälgar ska enligt uppgift vara till en 1100R 91-ungefär, men mina gamla skivor är från 750R -88. Kanske någon här som har en skiva som ser ut som min (den andra bilden) liggandes, eller kanske två andra skivor som passar? Brink, Wibbe mfl mfl? Det börjar bli bråttom det här...
 

Bifogat

  • skivor.jpg
    skivor.jpg
    36.5 KB · Visningar: 78
  • Bromsskiva.jpg
    Bromsskiva.jpg
    82.2 KB · Visningar: 129

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag har inga skivor över, tyvärr! Förut sålde Touringbutiken lösa friktionsringar som gick att montera på sina orginalcentrum, med lite speciella nitar som dom oxo hade. Tror att märket på ringarna var PFM (gjutjärn?)...Har haft en sån skiva tidigare. Kan vara värt o kolla.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi, måttupgifter på dina skivor? Jag har några liggandes.

Svarva trottelock är finmekanik och kanske kostar mer än det smakar. Enklare är att bräjsa (brace) på toppen (dvs tätningsytan) av de befintliga plastlocken med t.ex. en avkapad rörstump med en diameter som passar - där du drar fast rörstumpen (via påsvetsade öron el.dyl.) med de två skruvar som finns tillgängliga.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2417291 Svarva trottelock är finmekanik och kanske kostar mer än det smakar.

Men visst hade det varit snyggt...å bergstadigt, ska höra med min smé-polare nisse-hult...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wibbe skrev:
2417167 Jag har inga skivor över, tyvärr! Förut sålde Touringbutiken lösa friktionsringar som gick att montera på sina orginalcentrum, med lite speciella nitar som dom oxo hade. Tror att märket på ringarna var PFM (gjutjärn?)...Har haft en sån skiva tidigare. Kan vara värt o kolla.
Synd... Det är mitt centrum som är krokigt (och därmed resten också) så jag kan inte bara byta friktionsringen. Tyvärr, men tack för tipset :tummenupp

andersbrink skrev:
2417291 lahi, måttupgifter på dina skivor? Jag har några liggandes.
Mina skivor har 310 mm diameter, 64 mm centrumhål, 5 bultar, ~17 mm offset på det minst krokiga stället... Så offseten bör ligga där någonstans. Behövs det fler mått? Har du någon som passar så hade det varit kanoners :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Mina skivor har 310 mm diameter, 64 mm centrumhål, 5 bultar, ~17 mm offset på det minst krokiga stället... Så offseten bör ligga där någonstans. Behövs det fler mått? Har du någon som passar så hade det varit kanoners :tummenupp

Om du kan PM'a mig ikväll runt 20-tiden (bredband i garaget) så jag kommer ihåg det? Vad hände med händige lahi? Har du slut på gasen i tuben samt ork i armarna för att svinga en slägga? Allt går att fixa med lite våld så länge det inte saknas allt för mycket material! :näsblod
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2417834 Om du kan PM'a mig ikväll runt 20-tiden (bredband i garaget) så jag kommer ihåg det? Vad hände med händige lahi? Har du slut på gasen i tuben samt ork i armarna för att svinga en slägga? Allt går att fixa med lite våld så länge det inte saknas allt för mycket material! :näsblod
Jajjemän, jag kan PM:a dig då! Jaså, kan man banka på centrumdelen på skivan så alltihop blir rakt igen? Fan, det måste jag testa... Eller, farsan får banka, det där med slut på ork i armarna har du rätt i :tummenupp Bägge axlarna gick ur led i torsdags när jag körde iväg med låset i skivan. Högra axeln drog jag tillbaka men vänstra fick jag inte tillbaka. Det var helt mjukt om man tryckte in i axeln, där var ingen ledkula till överarmen där inte. Den satt framför nyckelbenet istället. Jävla ställe att ha den på, så det fick bli besök på akuten så jag har lite ont nu... Släggor kan inte inte lyfta pga vurpan :hihi Menmen, jag säger till farsan att banka och så PM:ar jag dig ikväll!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2419268 Jag har två 290 med 14 offset (icke-krokiga) och en B12 310 med 14 offset (lite vinglig).
Kan jag köra med 290-skivor till mina originalok? Beläggen kanske bara tar på halva skivan då? Den andra skivan jag har är ju 310. Jag skulle gärna vilja ha likadana skivor på båda sidorna. Men med 14 offset, då får jag väl shimsa oken också? Om B12-skivan är lite vinglig så pumpar det väl i handtaget och den trycker in kolvarna. Det gjorde det iallafall med min sneda skiva. Jag fick pumpa ut kolvarna hela tiden, annars hade jag ingen broms...
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
stötdämpare

Den här tråden handlar väl egentligen om motortrimning, men det är ju här de som kan gsxr hänger... Så - är det verkligen så att bakdämparen till en gsxr 1100 -89 fram till vattenkylda, inte passar på gsxr -750? Jag trodde ramen var exakt lika!? På Öhlins hemsida anges i alla fall olika dämpare. Den enda uppenbara skillnaden som framgår där är att den dämparen dom säljer till 1100:an inte är justerbar i längd, till skillnad från den till 750. Visst borde det vara lite skillnad med tanke på att svingen är längre på 1100, men är det så känsligt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Allt går att fixa, antingen med mer våld eller svets. Jag har en 86'a ram med 93'a banansving och 89 bakdämpare med 86'ans länkage. Perfekt dämpning och retur för en sving som är förlängd 30 cm - helt utan att jag ens funderat på om det ens skulle funka. Fick borra större svingaxelhål i ramen och ändra länkagefästet som tar emot stötdämparen underdel, det var allt - utöver att banansvingens hundben lär flyttas lite hit och lite dit.

Fredsfursten skrev:
2419736 Den här tråden handlar väl egentligen om motortrimning, men det är ju här de som kan gsxr hänger... Så - är det verkligen så att bakdämparen till en gsxr 1100 -89 fram till vattenkylda, inte passar på gsxr -750? Jag trodde ramen var exakt lika!? På Öhlins hemsida anges i alla fall olika dämpare. Den enda uppenbara skillnaden som framgår där är att den dämparen dom säljer till 1100:an inte är justerbar i längd, till skillnad från den till 750. Visst borde det vara lite skillnad med tanke på att svingen är längre på 1100, men är det så känsligt?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Justering av RS förgasare

Har vi någon som tampats med RS förgasare och kan komma med tips ???
Vid full gas från 2-3000 rpm så gär den en smula snålt upp till 4-5000 rpm, där börjar den gå så rikt att den bluddrar sig upp till ca 7000rpm där den går ganska bra upp till maxvarv. (Obs ! mätt med Lambda i bänk.) Hojen är GSX-R1100 -91 motor med portad topp och RS36:eek:r. Har 130 huvudmunstycken, trattar, 17,5 lågfartsmunstycken, nålarna heter 9DZH5-50 som står i mittenläget. Vad skall jag ta mig till ??? Hjälp !!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag förmodar att det är 1127'an som har RS36'orna. Full gas med RS36'or kan du inte skafta med förrän över 4000 varv om din topp flödar bra. En helt original 1127'a inte förrän vid ca 5000 varv. Läs lite om Bernoulli så förstår du anledningen till varför det inte går att skafta fullt vid lägre varvtal.

Att den går fett vid varvtalet för maxvrid men inte högre upp kan beror på luftfilter eller insugstrattarna (eller avsaknad av dessa) eller ett avgassystem som inte är 100 avstämt med övriga motorkomponenter eller kammarna eller kamtiderna. Sänka flottörnivån 1 mm kan hjälpa lite.

Du har naturligtvis kopplat bort ax-pumpen, den ställer bara till elände.

J.J skrev:
2431676 Har vi någon som tampats med RS förgasare och kan komma med tips ???
Vid full gas från 2-3000 rpm så gär den en smula snålt upp till 4-5000 rpm, där börjar den gå så rikt att den bluddrar sig upp till ca 7000rpm där den går ganska bra upp till maxvarv. (Obs ! mätt med Lambda i bänk.) Hojen är GSX-R1100 -91 motor med portad topp och RS36:eek:r. Har 130 huvudmunstycken, trattar, 17,5 lågfartsmunstycken, nålarna heter 9DZH5-50 som står i mittenläget. Vad skall jag ta mig till ??? Hjälp !!!
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
andersbrink skrev:
2431923 Jag förmodar att det är 1127'an som har RS36'orna. Full gas med RS36'or kan du inte skafta med förrän över 4000 varv om din topp flödar bra. En helt original 1127'a inte förrän vid ca 5000 varv. Läs lite om Bernoulli så förstår du anledningen till varför det inte går att skafta fullt vid lägre varvtal.

Att den går fett vid varvtalet för maxvrid men inte högre upp kan beror på luftfilter eller insugstrattarna (eller avsaknad av dessa) eller ett avgassystem som inte är 100 avstämt med övriga motorkomponenter eller kammarna eller kamtiderna. Sänka flottörnivån 1 mm kan hjälpa lite.

Du har naturligtvis kopplat bort ax-pumpen, den ställer bara till elände.

Japp, dom sittter på 1127:an,med 30 mm. trattar på, och ax-pumpen oxå, men den ger väl bara en liten skvätt precis när man slår på - eller ???
Problemet kvarstår ända upp emot 7000 rpm, och den går RIKTIGT fett och illa innan dess !
 

BjörnJohan

Brohoppare
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Lund
Hoj
Gixer1100 -87
Hej, jag har precis köpt en GSXR 1100 -87 och är mycket nöjd.

Jag har problemet att efter hård körning kan den ibland hacka till och tappa tändningen vid 5000rpm när man försöker vrida på. Är det tändspolarna som sviker? Är det isåfall någon som har några över?

Jag skulle även vilja byta framskivor då det skakar en del vid inbromsning. Var precis ute och mätte, 310mm diam, 4.4mm tjocka och offseten fick jag till 12mm (svårt att mäta när skivan sitter monterad).

Jag vill även köpa en vänster backspegel.

/Johan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
BjörnJohan skrev:
2446815Jag har problemet att efter hård körning kan den ibland hacka till och tappa tändningen vid 5000rpm när man försöker vrida på. Är det tändspolarna som sviker? Är det isåfall någon som har några över?

För att kolla om det är tändningsrelaterat, slå ihop gnistgapet från 0.70 mm till ca 0.40 mm.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2446930 För att kolla om det är tändningsrelaterat, slå ihop gnistgapet från 0.70 mm till ca 0.40 mm.

Vad ska man ha för typ av tändstift vid turbobruk?
Duger org JR9B eller ska man ha nåt annat?
Funkar 0,70mm gnistgap med gråa dynaspolar och ca 1,3bars laddtryck?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top