Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Originalstakarna verka hålla för iaf 400 hästar om man håller varvet under 11k. Hittar man beggade stakar från en 93-98 gxsr1100 är de ännu starkare. Heavy duty kolvbultar är ett måste, dvs minst 2.5 mm godstjocklek. APE-stängerna håller för 500+ hästar om blocket är oringat, under förutsättning att man kör med bigblock, annars stryker veven fortare än snabbt.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2408257 Originalstakarna verka hålla för iaf 400 hästar om man håller varvet under 11k. APE-stängerna håller för 500+ hästar om blocket är oringat, under förutsättning att man kör med bigblock, annars stryker veven fortare än snabbt.

Hur mycket uppskattar du att en orginalspis (1127 org kolvar,stakar, k.bultar med APE-stänger) klarar av, hk/laddtryck, innan veven/stakarna säger upp sig...? "Learning by doín? eller...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
2408342 Hur mycket uppskattar du att en orginalspis (1127 org kolvar,stakar, k.bultar med APE-stänger) klarar av, hk/laddtryck, innan veven/stakarna säger upp sig...? "Learning by doín? eller...

Det är originalkolvarna som är svaga länken. Max ca 300 hästar. Sen är det dragstängerna och o-ringade foder med kopparpackning när du byter till smidda kolvar med HD kolvbultar. Nu klarar den 400 hästar. Laddtrycket har ingen direkt korrelation mot uteffekten utan beror på hur turbin och kompressor lirar, dvs mottryck och stall/kavitation.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2408723 Det är originalkolvarna som är svaga länken. Max ca 300 hästar. Laddtrycket har ingen direkt korrelation mot uteffekten utan beror på hur turbin och kompressor lirar, dvs mottryck och stall/kavitation.

OK! Då fick jag lite mer kött på benen, då räcker ju orginalgrejjerna ett tag...:D turbon är tänkt att vara TD04-15/16/18T.
Förstår hur du menar med samspelet turbin/kompressor.
Om jag fettar upp för E85, och med 8:1 i komp, en ordentlig IC, borde den fungera teoretiskt med en sån mitsu turbo eller finns det andra att föredra (i samma prisklass)
Då borde man väl kunna ladda på rätt bra utan risk för spikningar...? (lahi laddar ju 1,4 med sin 16T)

OT ON: Kavitation vet jag en del om...:rodnar På den gamla goda tiden, när jag började som brandman, hade vi en gammal scania med frontmonterad pump (kraftuttaget framåt).Vid en övning var jag pumpskötare... Vad jag inte visste var att en sån pump (utan auto avtappning/ventil) inte alls gillade
att gå obelastad utan att man tog ut vatten... Den var DUKTIGT varm, hel..te vad det ångade..(d.a kavitation) OT OFF
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
4 timmar tog det att sälja förgasarna... Kanske sålde dom för billigt..?
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Silverryggen skrev:
2408857 4 timmar tog det att sälja förgasarna... Kanske sålde dom för billigt..?

Det gick fort, då har du pengar över till det dyraste i bygget som tex. turbo, bränslepump, BTR och kanske lite annat.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2408857 4 timmar tog det att sälja förgasarna... Kanske sålde dom för billigt..?
Vad var det jag sa, sol i smörsken :tummenupp Nu kan du ju shoppa allt du behöver! Nästan iallafall :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så här blev min hoj efter att jag lade den utanför jobbet med låset i skivan. Jävla skit. Lite smårepor, intryckt blinkers och så fick luftfiltret sig en kyss... Filtret ser ut som jag har kört fort som fan :hihi
Sista bilden är till Silverryggen, här ser du hur trångt det blir :hihi Lite pussel att få ihop grenrör, intercooler, oljekylare, turbo, wastegate, slangar och rör... man får bygga på höjden :tummenupp
 

Bifogat

  • blinkers.jpg
    blinkers.jpg
    126.6 KB · Visningar: 122
  • filter.jpg
    filter.jpg
    104.9 KB · Visningar: 143
  • kapa.jpg
    kapa.jpg
    118.1 KB · Visningar: 118
  • toppkapa.jpg
    toppkapa.jpg
    93.9 KB · Visningar: 106
  • turboinst.jpg
    turboinst.jpg
    120.4 KB · Visningar: 167

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2409000 Så här blev min hoj efter att jag lade den utanför jobbet med låset i skivan. Sista bilden är till Silverryggen, här ser du hur trångt det blir :hihi

Fan lasse, det va ingen dålig rova...:( Men om 3 dar e både du och hojen fit for fight ju..:) Tänk på att när du flyttar till vallås har du bara 1km till Feltema, där har dom glasfiberspackel billigt.

Jag ser hur trångt det är, snyggt e det iaf, jag skall väl ha nåt liknande, fast min turbo ska vara större....:blah
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2409023 Fan lasse, det va ingen dålig rova...:( Men om 3 dar e både du och hojen fit for fight ju..:) Tänk på att när du flyttar till vallås har du bara 1km till Feltema, där har dom glasfiberspackel billigt.

Jag ser hur trångt det är, snyggt e det iaf, jag skall väl ha nåt liknande, fast min turbo ska vara större....:blah
Det ser lite värre ut på bilderna än vad det är, men det är ändå lite tråkigt att det ska bli så pga en idiottabbe. Glasfiberspackel har jag redan :) Bättringsfärg ska inhandlas. Jag har redan plastat ihop det, ska bara skruva på blinkersen och kåpan imorgon. Hoppas att skivan klarade sig bara, ska försöka kolla upp den också.

Hehe, ja, lite trångt är det allt. Blev lite pussel innan det blev bra.
Större turbo än min feting 16T? :rock Det får du inte ha! Då tar jag tillbaka plenumritningen :hihi Nä, men undrar om jag får plats med större... jag har det lite trångt redan... jag har nog en Holset HX55 någonstans i garaget, men den passar inte iaf! :D Menmen, en kullagrad historia som är något större än 16T hade varit trevligt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag gjorde en hemsk upptäckt idag! Högerskivan blev skev vid vurpan... så nu måste jag fixa en sådan innan jag kan ut och köra! Fan... Någon som har en liggandes? Skulle verkligen behöva en skiva på måndag (helst nu) så jag ska köra inom Anderbergs i Fleninge på måndag och kolla. Har inte de så hoppas jag på någon här :) Fälgarna är från 90-92 ungefär...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2410278 Jag gjorde en hemsk upptäckt idag! Högerskivan blev skev vid vurpan... Någon som har en liggandes? Fälgarna är från 90-92 ungefär...

Ajajajaj, det va inte bra, sålde mina orginalskivor för 2 mån sen... Jag har kollat alla annonssiter jag känner till utan resultat. Ska snoka lite och se om vi har tur.
Är det dom skivorna som du har på garagebilderna som sitter på dvs dom hålborrade? Hittar jag några så ringer jag lasse.

Har du tur har kanske Roger i Boden, Henrik Roos eller Brinken liggandes.

Gör ett inlägg här med,

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128376

Simma lugnt/ J
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Är ute efter en svingaxel till min 1100R -89:a, det borde väl passa med 90-92:ans oxå ? Kåpan som täcker framdrevet som kopplingscylindern sitter på, till en 1127:a, passar andra modeller till den ? Tacksam för svar. (och förstås, skrik till om ni har någon av delarna att sälja)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2410916 Ajajajaj, det va inte bra, sålde mina orginalskivor för 2 mån sen... Jag har kollat alla annonssiter jag känner till utan resultat. Ska snoka lite och se om vi har tur.
Är det dom skivorna som du har på garagebilderna som sitter på dvs dom hålborrade? Hittar jag några så ringer jag lasse.

Har du tur har kanske Roger i Boden, Henrik Roos eller Brinken liggandes.

Gör ett inlägg här med,

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128376

Simma lugnt/ J
Det var ju synd, annars hade jag kört upp till Halmstad och handlat nu... Men jag tackar för hjälpen med att leta! :tummenupp Japp, det är en hålborrad jag söker, egentligen höger skiva, men det var den vänstra jag krökte. Det beror på att jag råkat montera höger skiva på vänster sida och tvärt om... De hålborrade ska tydligen vara till 750R -88.
Jag ska sticka iväg till Anderbergs i Fleninge på måndag och leta igenom deras lådor, men har de inget så lägger jag ut en annons i "Parts-bin lådan" och hör med några gixxerfantaster här på forumet. Eller de (ni vet vilka ni är) läser detta? Skulle verkligen behöva en skiva på måndag (ska köra en ordentlig runda på tisdag om det inte regnar) så jag hoppas att Anderbergs har i sina lådor, men annars får shoppa av någon annan och vänta några dagar extra. Ja, ring om du snubblar över en skiva! :) Och ni andra som läser detta, säg till om ni har en skiva liggande så jag har alternativ om inte mc-skroten jag ska till på måndag har.
Ha det gött!
//Lars
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Dom hålborrade är 750 skivor, så dom passar från '88 tom '95, ända upp till '98ans 1100 om jag inte minns fel.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Helicoil!

Nån vänlig själ här inne som kan tänka sig att "coila" 12st kamaxelöverfall åt mig...? Givetvis mot skälig betalning, skall enligt uppgift vara M7x1.
Det kan även bli aktuellt senare med M10x1,25 (Dragstängerna)...

Har sökt en massa men bara hittat "the big damn" satserna..
 

Gabor

Guest
lahi skrev:
2410278 Jag gjorde en hemsk upptäckt idag! Högerskivan blev skev vid vurpan... så nu måste jag fixa en sådan innan jag kan ut och köra! Fan... Någon som har en liggandes? Skulle verkligen behöva en skiva på måndag (helst nu) så jag ska köra inom Anderbergs i Fleninge på måndag och kolla. Har inte de så hoppas jag på någon här :) Fälgarna är från 90-92 ungefär...
Hittade dessa på blocket alldeles nyss..
http://www.blocket.se/vi/9196209.htm?ca=10_s
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top