Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Galna Förgasare!!

Ikväll hände det något galet, när jag kranade fullt på 2:an log jag brett men när jag stängde spjället hände inget...!!! Fortfarande fullt.. Returvajern kass tänkte jag innan jag lyckades slå till off-knappen på styret.

Stannade å kollade vad som hänt, 1:ans förg hade svart mitt fina nät, hängde halvvägs in i gapet och blockerade trottlen. Kollade så att hela nätet fanns kvar och det gjorde det som tur var.

Nu e dom borta och det är "öppet hus", men vad skall jag ha istället, nåt måste jag ju ha, väl? Har kollat runt efter rostfritt nät men inte hittat tillräckligt finmaskigt.

Några förslag?
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
Silverryggen skrev:
2317500 Ikväll hände det något galet, när jag kranade fullt på 2:an log jag brett men när jag stängde spjället hände inget...!!! Fortfarande fullt.. Returvajern kass tänkte jag innan jag lyckades slå till off-knappen på styret.

Stannade å kollade vad som hänt, 1:ans förg hade svart mitt fina nät, hängde halvvägs in i gapet och blockerade trottlen. Kollade så att hela nätet fanns kvar och det gjorde det som tur var.

Nu e dom borta och det är "öppet hus", men vad skall jag ha istället, nåt måste jag ju ha, väl? Har kollat runt efter rostfritt nät men inte hittat tillräckligt finmaskigt.

Några förslag?


Hade samma läge när jag satte på insprut på GSX-motorn och inte ville
köra utan filter. Tillverkade adapter för separata koniska luftfilter.
 

Bifogat

  • insprut2.jpg
    insprut2.jpg
    58.3 KB · Visningar: 182

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Körde ett gäng repor ikväll (med vilda bakhjulsres 1-2) gick fint, men efter en 4-5 täta repor började den pluddra/misstända på de högre växlarna, ville inte varva ur, körde lugnt en sväng 100-130 för att kyla ner den lite, ställde den 20min sen funkade/funkar det finfint. ( dock med ett öronbedövande insugsljud vid öppet hus)

Kan det vara så att mina org. tändspolar helt enkelt blev för varma och ballade ur, or what?

Satan va varma dom blir när man kör hårt..Ändå kör jag med org komp...:näsblod
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bluddret är förmodlgen en alldeles för fet blanding - eller som du säger, tändspolarna. Men om det är tändspolarna ska den misstända runt 7000 varv och sen gå lite bätte ju mer du varvar. Har du bänkat fett 12:1 vid +20 grader och det nu är 28 grader kan det vara FÖR fett.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2353524 Bluddret är förmodlgen en alldeles för fet blanding - eller som du säger, tändspolarna. Men om det är tändspolarna ska den misstända runt 7000 varv och sen gå lite bätte ju mer du varvar. Har du bänkat fett 12:1 vid +20 grader och det nu är 28 grader kan det vara FÖR fett.

Kan nog stämma att det började bluddra vid vrid-toppen på 3:an, och den varvade ju mer, dock gick den väl inte mycket bättre..
Fett tror jag inte att den går, när rickard bänkade var det ca 25 grader och då gav den 13.1-13.2 : 1 på follt.
Det är enda gången den gjort så, varken innan eller efter, hjälper det att minska gnistgapet 0,05 eller är den spolen kass? Man vill ju kunna skafta en 5-6 repor när det är blackrace utan bludder :)

Ett annat problem, när jag i lördagsnatt belastade O-ringen så skrek det till, ska det göra det=?, efter en stund lät andningen väldigt ansträngd, lät knappt som den fick luft, kan det va att den gick snålt..?
När det nästan va färdigkört lät det som om det skar nästan, så att grannarna vaknade...:D

Skål!
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag fick hem en sats nya insugsgummin till en GSXR750W som jag köpte skapligt billigt på tyska Ebay (se bild). Kommer dom att passa på en GSXR750 88 års topplock (delning/fläns-storlek?) om jag vill montera 38mm CV-förgasare från t ex en 91:a ?
 

Bifogat

  • GSXR750W-insug,jpg.jpg
    GSXR750W-insug,jpg.jpg
    78.5 KB · Visningar: 102

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad är det för munstycken original till en gsxr 1100 -86?

Och vad ska nålarna ha för beteckning?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Är det nån som har 2:ans drevpar + ev vxl.gaffel liggandes...?(1127-91) Jag "tror" att jag behöver det efter kvällens bravader, jag lär plocka ner i helgen å kika lite hur det ser ut...
 

Bifogat

  • ryggen 020mod.JPG
    ryggen 020mod.JPG
    85.3 KB · Visningar: 134
  • ryggen 002mod.JPG
    ryggen 002mod.JPG
    89.4 KB · Visningar: 156
  • ryggen 005mod.JPG
    ryggen 005mod.JPG
    81.5 KB · Visningar: 123

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Div turbo.

Hur viktigt är det att ha alu.lock till membranen/trotteln om man tänkt ladda dryga kilot?? (1127, CV38)

Nån som sitter på tips var man kan få tag i grenrör med mitsu TD04 fläns?

Hur stor IC bör man ha? Rak eller välvd? Blir det inte svårt att få plats med rak?

Var kan man köpa blå/röd eloxerade skuvkopplingar? (till stålomsunna bränsle-ledningar) Har kollat på Summit-racing och dom har ju men känns lite sådär att köpa småplrylar i staterna om det finns här...

Om jag förstått det hela rätt ska jag ha en linjär BTR till mina CV-burkar (och progressiv om det är EFI...?)

Jonas
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
Silverryggen skrev:
2402744 Hur viktigt är det att ha alu.lock till membranen/trotteln om man tänkt ladda dryga kilot?? (1127, CV38)

Nån som sitter på tips var man kan få tag i grenrör med mitsu TD04 fläns?

Hur stor IC bör man ha? Rak eller välvd? Blir det inte svårt att få plats med rak?

Var kan man köpa blå/röd eloxerade skuvkopplingar? (till stålomsunna bränsle-ledningar) Har kollat på Summit-racing och dom har ju men känns lite sådär att köpa småplrylar i staterna om det finns här...

Om jag förstått det hela rätt ska jag ha en linjär BTR till mina CV-burkar (och progressiv om det är EFI...?)

Jonas
Jag har orginallock kvar på min 92á och varit och nosat vid 1,2 bar utan problem, men alu lock känns bättre.
Grenröret, btr köpte jag av marklund. Han har även bra priser på IC element (tycker jag)
Kopplingar tror jag NBM hydralic har. Vet ej priser. Kör själv med 8mm grön slang och slangklämma. Inga problem ännu, förutom fästet bak!:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2402744
Nån som sitter på tips var man kan få tag i grenrör med mitsu TD04 fläns?

Hur stor IC bör man ha? Rak eller välvd? Blir det inte svårt att få plats med rak?

Om jag förstått det hela rätt ska jag ha en linjär BTR till mina CV-burkar (och progressiv om det är EFI...?)

Jonas
Grenrör med TD04-fläns har väl Marklund. Ronny Nordgren här på forumet har nog också, fast till K24 (tror jag det var), men det går ju att svetsa dit ny flänsplatta om man vill det och om turbon får plats. Vet inte hur stor en K24 är.
Ang. ic:n, ta så stor som möjligt bara den får plats. Marklund har cellpaket och jag kan tänka mig att en 320x200 skulle passa fint. Kostar 1700:-. Gavlar får man tillverka och svetsa själv. Dessa cellpaket är skitbra.
Jag har rak ic på min pga att jag har rak oljekylare, men du har väl välvd oljekylare? Skaffa välvd ic då så tar det inte i. Marklund böjer nog också, tror jag.
Bränsletrycksregulator och pump finns också hos Marklund, jag kör med regulator MAL241 och pump FUPWAH. Ingen idé att leta efter samma grejor fast billigare, Marklund är billigast.
Plenumritning kan du få av mig om du inte köper färdig. Bara att kapa till bitarna och svetsa. Har du inte tillgång till alusvets så känner jag folk som är hejare på att kapa till och svetsa snyggt, men det får vi ta via pm eller muntligt. Vet inte om han har tid, men kanske.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2407338 Ronny Nordgren här på forumet har nog också, fast till K24 (tror jag det var), Ang. ic:n, ta så stor som möjligt bara den får plats. Marklund har cellpaket och jag kan tänka mig att en 320x200 skulle passa fint. Kostar 1700:-. Gavlar får man tillverka och svetsa själv. Dessa cellpaket är skitbra,men du har väl välvd oljekylare? Skaffa välvd ic då så tar det inte i. Bränsletrycksregulator och pump finns också hos Marklund, jag kör med regulator MAL241 och pump FUPWAH. Ingen idé att leta efter samma grejor fast billigare, Marklund är billigast.
Plenumritning kan du få av mig om du inte köper färdig. Bara att kapa till bitarna och svetsa. Har du inte tillgång till alusvets så känner jag folk som är hejare på att kapa till och svetsa snyggt, men det får vi ta via pm eller muntligt. Vet inte om han har tid, men kanske.

Tack,
Har fått nys på ett beg marklund kit, vet inte skick och blir kanske dyrt..? Man vill ju bygga själv med, så vi får se hur man gör.
ska höra med ronny om han har någe grenrör.
Ja, jag har välvt oljekyl, blir till att jaga böjt först, jag har ju inga kåpor på hojen så jag kan ju ha en monster IC som sticker ut lite på sidorna..:D
Cyllespacer, pump och BTR köper jag nog av marklund.
Plenum-ritning låter kanon, känner en gubbe som e smed sedan 35år tebax, han e femjävlig på allt metallarbete, han kan smäcka ihop ett plenum till mig samtidigt som han svarvar ut 4 trottellock i alu..-:tummenupp

Tack lasse, vi hörs
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2407548 Tack,
Har fått nys på ett beg marklund kit, vet inte skick och blir kanske dyrt..? Man vill ju bygga själv med, så vi får se hur man gör.
ska höra med ronny om han har någe grenrör.
Ja, jag har välvt oljekyl, blir till att jaga böjt först, jag har ju inga kåpor på hojen så jag kan ju ha en monster IC som sticker ut lite på sidorna..:D
Cyllespacer, pump och BTR köper jag nog av marklund.
Plenum-ritning låter kanon, känner en gubbe som e smed sedan 35år tebax, han e femjävlig på allt metallarbete, han kan smäcka ihop ett plenum till mig samtidigt som han svarvar ut 4 trottellock i alu..-:tummenupp

Tack lasse, vi hörs
Hittar du begagnat till bra pris så sparar du ju mycket arbete, är turbon slut så är den ju inte alls svår att byta och resten slits ju knappt, MEN det känns ju ganska bra att ha byggt allt själv sen när du rastar polarna så det ryker om det... istället för att ha köpt färdigt och bultat på. Mitt turbobygge gick på runt 17000 i delar och bortlejt jobb (plenumbygge och modifiering av ic) och då ingår en cylinderrad med kolvar för 3000:-.
Ang. plenumet så kan det nog se lite lustigt ut med rak ic, det blir ju outnyttjat utrymme mellan ic och oljekyl då, och jag misstänker att framhjulet med skärm tar i ic:n när du bromsar. Jag hade lite problem med det innan, så jag kapade av en bit av skärmen (hjulet hade redan fixat en litet inbuckling av ic:n i underkant) och så styvade jag upp gaffeln hyfsat mycket. Distanser och tjock olja, så nu tar det inte i, inte ens när jag tvärnitar.
Ang. smådelarna så är det nästan billigare att köpa nytt hos Marklund än att köpa begagnade delar privat...
Trottellock i alu är en bra idé, då kan vi ju ha laddtrycksrejs sen :tummenupp Säg till när du passerar 1,4 bar så får jag höja lite till då. Kommer kanske snart en digital grunka till min hoj med knappar för att ställa trycket. Tar 2 sekunder att höja :tungan
Nu är det ju kanonväder ute och tjejen jobbar och jag vill ut och gaaaaasa!!! Men med armen i mitella och ont som fan i axeln efter gårdagens bravader (samt liiiite lite reparationsjobb på hojen) så får det vänta några dagar.... FAN! :huvet

Ha det gött!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2407693 Hittar du begagnat till bra pris så sparar du ju mycket arbete...
Ang. smådelarna så är det nästan billigare att köpa nytt hos Marklund än att köpa begagnade delar privat...
Trottellock i alu är en bra idé, då kan vi ju ha laddtrycksrejs sen :tummenupp Säg till när du passerar 1,4 bar så får jag höja lite till då.

Jovisst sparar man pengar men det är ju själva byggandet som är kul, så man har något att vara stolt över sen + att man lär sig en jäkla massa..
Håller med dig att pump BTR cyllespacer blir billigare att handla nytt.
Jo jag gissar att trottellocken (och IC + ansl.)annars är den svaga punkten när det börjar laddas rejält, jag ska nog fan bräcka 1,4... ska retardera tändningen till stenåldern om jag måste...:) och köra på 120 oktan:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2407781 Jovisst sparar man pengar men det är ju själva byggandet som är kul, så man har något att vara stolt över sen + att man lär sig en jäkla massa..
Håller med dig att pump BTR cyllespacer blir billigare att handla nytt.
Jo jag gissar att trottellocken (och IC + ansl.)annars är den svaga punkten när det börjar laddas rejält, jag ska nog fan bräcka 1,4... ska retardera tändningen till stenåldern om jag måste...:) och köra på 120 oktan:D
Helt rätt inställning :tummenupp
Men jag har iofs varit uppe på runt 1,8 bar (borde varit där någonstans, nålen kröktes ju nästan runt stoppet på 1,5 bar när den flög dit med en jäkla fart) när jag hade liiiiite läckade på wg-slangen. Fyfan vad den gick... :) Inga tendenser till spikningar el. dyl. och hojen formligen slängde upp tanken i huvudet på mig i högsta växeln. Och den är ju uppdrevad ordentligt också. Dessutom kan jag retardera tändningen 4 grader till på några sekunder, jag har ett litet vred till det :tummenupp Men ska man ligga på över 1,4 bar hela tiden och inte för bara en repa så man nog byta stakar... jag vill ju gärna förlänga svingen litelite (mest för att det ser fett ut men även för att få ner kraften lite lättare) och jag kör ju med original stakar. Det blir ju lite mer belastning på grejorna med långsving. Kör du också med originalstakar? Gör du inte det så måste jag ju skaffa ordentliga stakar, för nu är det laddtrycksrejs! :) Börja inte köra på E85 bara, då måste ju jag också göra det. Nä, nu får jag snart gå ut i garaget och fixa till hojen så den är frisk tills min axel är användbar.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
lahi skrev:
2407829 Helt rätt inställning :tummenupp
Fyfan vad den gick... :) Inga tendenser till spikningar el. dyl. och hojen formligen slängde upp tanken i huvudet på mig i högsta växeln. .. jag vill ju gärna förlänga svingen litelite (mest för att det ser fett ut men även för att få ner kraften lite lättare) Kör du också med originalstakar? Gör du inte det så måste jag ju skaffa ordentliga stakar, för nu är det laddtrycksrejs! :) Börja inte köra på E85 bara...

Hehe.. 1,8..nu snackar vi. :yoparty , Jo du vet jag har ju ett 750 chassie, svingen är 6cm kortare på den än 1100:an så det blir nog till att fixa längre sving till min med.. Jo, jag kör med orginalstakar, men motospeed har Falicon "knife" stakar för 3k, kanske skulle slänga med ett gäng sådana i den STORA lådan dom lär skicka till mig i vinter med herrejösses prislappen...
Ang. E85 så är jag än lite för dåligt insatt i ämnet, med det lilla jag vet så har det ju en fin kylande effekt, kanske kan vara nåt för oss som närmar oss 2 bar...:)
Hur mycket tror du APE stängerna orkar hålla ihop?
Du har ju ett ganska stort övertag i laddtrycksrejset iom att du har en färdig turbo-hoj och min suger...
Får väl iofs en hyfsad peng för mina FCR39:eek:r.. ska slänga ut en annons på NC:racings forum
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2407863 Hehe.. 1,8..nu snackar vi. :yoparty , Jo du vet jag har ju ett 750 chassie, svingen är 6cm kortare på den än 1100:an så det blir nog till att fixa längre sving till min med.. Jo, jag kör med orginalstakar, men motospeed har Falicon "knife" stakar för 3k, kanske skulle slänga med ett gäng sådana i den STORA lådan dom lär skicka till mig i vinter med herrejösses prislappen...
Ang. E85 så är jag än lite för dåligt insatt i ämnet, med det lilla jag vet så har det ju en fin kylande effekt, kanske kan vara nåt för oss som närmar oss 2 bar...:)
Hur mycket tror du APE stängerna orkar hålla ihop?
Du har ju ett ganska stort övertag i laddtrycksrejset iom att du har en färdig turbo-hoj och min suger...
Får väl iofs en hyfsad peng för mina FCR39:eek:r.. ska slänga ut en annons på NC:racings forum
Ahaaa, den kommer nog att bli wheeliebenägen om du inte förlänger svingen :hihi Ang. stakarna så är det billigare från staterna. http://www.aperaceparts.com/ tar $989.00 för fyra Carillostakar. http://www.faliconcranks.com/rod.htm tar $229.oo styck för Falicon Knife stakar. Sen kommer väl moms och tull på det om man har otur, men det borde väl bli billigare ändå.
E85 kan jag inte heller något om, men resten av motorn ska ju hålla ihop också. 2 bar är ju ändå 2 bar. Som jag ser det så är ju fördelen med E85 att man kan köra med högre komp och ändå ha hyfsat laddtryck med bibehållen effekt och vrid under laddat område. Dvs. starkare i botten, kanske med mindre ketchup?
Ang. APE-stängerna så behöver du nog inte oroa dig för dem om du inte ska ladda över 3 bar :hihi
FCR39:eek:rna borde gå åt som sol i smörsken :tummenupp
Jag har ju lite övertag iom att min redan är överladdad, men du bygger ju! Laddtrycksrejs kan kan vi kanske bara ha i bänken, hojarna ska ju gå att köra också. Som min är nu så är det ett hemskt drag i 5:an också, man vågar ju inte ge fullt en längre tid där. Framhjulet är på gränsen för att lyfta och jag får hålla ett krampaktigt tag i styret för att sitta kvar. I 250 och uppåt är det lite svettigt med full gas... jag brukar våga gasa ordentligt, med sugmotorhoj är det lugnt över 250 också, men med min hoj så har jag fått lite självbevarelsedrift... i 250 km/h accar den lika hårt nu som den gjorde 130 med sugmotor på 144 bakhjulshästar...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top