Sverige idag..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 20-årig kvinna filmade via TikTok två syrier som bråkade
Det kan bli så när man bara följer feeds i olika "sociala" medier - att man inte vet om att lagar tillkommer och/eller ändras. 4 kap. 6 c § brottsbalken (BrB). Kvinnan får nu en lektion i svensk lag, dock inte gratis.

Lagändringen kom främst till för att förhindra gamar vid olyckor att filma och posta splattade hjärnor och överkörda kroppar, t.ex. det som Akilov orsakade. Från den händelesen var det hopers som postade brottsoffer på "sociala" medier utan tanke på det ena eller det andra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nyans partiledare är ute och vevar om att polisen hetsar mot muslimer genom att bevilja tillstånd för koranbränning. Det hade varit hets om någon velat tvinga muslimer att bränna koranen, (eller att bränna den för att den förbjuds, som det var med biblar i öst). De är fullständigt fria att inte göra detta och är därtill fria att strunta fullständigt i vad andra gör.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det kan bli så när man bara följer feeds i olika "sociala" medier - att man inte vet om att lagar tillkommer och/eller ändras. 4 kap. 6 c § brottsbalken (BrB). Kvinnan får nu en lektion i svensk lag, dock inte gratis.

Lagändringen kom främst till för att förhindra gamar vid olyckor att filma och posta splattade hjärnor och överkörda kroppar, t.ex. det som Akilov orsakade. Från den händelesen var det hopers som postade brottsoffer på "sociala" medier utan tanke på det ena eller det andra.
Jag får också en lektion. Känner till lagen som du nämner som jag delvis tycker är bra men visste inte att den innefattar tjafs och gruff och jag ser inget offer i videon. Det är orimligt att bötfällas för videon. Det är två personer som beter sig illa och de skulle tänkt på vad de gjorde när de utsatte folk i sin omgivning för obehag och hoppas de blir åtalade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jag ser inget offer i videon
Eftersom polis blev tillkallad är det staten som avgör den frågan. En kort filmklipp utan varesig början eller slut kan användas och tolkas på precis vilket sätt som helst. Varför inte bara sitta på händerna och följa den rättsliga utgången istället för att tända en majkase med eldkastare genom att posta skiten på "socialt" media istället för att meddela polis om filmens existens. Även om det inte finns något brottsoffer kan man bli fälld med den nya lagen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Eftersom polis blev tillkallad är det staten som avgör den frågan. En kort filmklipp utan varesig början eller slut kan användas och tolkas på precis vilket sätt som helst. Varför inte bara sitta på händerna och följa den rättsliga utgången istället för att tända en majkase med eldkastare genom att posta skiten på "socialt" media istället för att meddela polis om filmens existens. Även om det inte finns något brottsoffer kan man bli fälld med den nya lagen.
Det handlar inte om att följa Anders moraliska kompass. Det handlar om frihet.

Jag har mycket svårt att se hur det ärendet ska hålla i domstol. Att en yrkesutövare brukar våld på jobbet och att den uppgiften sprids via video är inte olagligt. Det som eventuellt skulle vara brottsligt är videon som visar offret men det ger inget skadestånd till våldsutövaren.

Du har gjort en grand tankevurpa om du tror att man inte får sprida bilder på företagsrepresentanter som begår brott. Tankevurpa eller hög ålder?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det handlar inte om att följa Anders moraliska kompass. Det handlar om frihet.

Jag har mycket svårt att se hur det ärendet ska hålla i domstol. Att en yrkesutövare brukar våld på jobbet och att den uppgiften sprids via video är inte olagligt. Det som eventuellt skulle vara brottsligt är videon som visar offret men det ger inget skadestånd till våldsutövaren.

Du har gjort en grand tankevurpa om du tror att man inte får sprida bilder på företagsrepresentanter som begår brott. Tankevurpa eller hög ålder?
Anders är rätt gaggig, give him a break.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Polisen får 100% skylla sig själva, orkar inte höra deras skälvömkan.
Skjut eller håll käft.
Njae de är väl ganska bakbundna skulle jag säga. Om minsta hår kröks på "fel person" så blir det ett jävla hallå i media. Sent ska jag glömma gatstenskastaren i Göteborg som blev skjuten av polis när han kastade gatsten mot en liggande och skadad sådan. Media tog stenkastarens parti till 100%. En bra Poliskår hade iofs inte vikit sig för minsta mediedrev och med det sagt bär de själva skuld.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hihi, gillar ändå Anders inlägg generellt.. det är bra med annan syn än den man själv lyfter fram. Han hänvisar till lag och stat medan vi andra tycker den är anmärkningsvärt fel. Skrattretande att man som bråkmakare kan känna sig kränkt och se sig som offer.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hihi, gillar ändå Anders inlägg generellt.. det är bra med annan syn än den man själv lyfter fram. Han hänvisar till lag och stat medan vi andra tycker den är anmärkningsvärt fel. Skrattretande att man som bråkmakare kan känna sig kränkt och se sig som offer.
Jag har läst lagen han hänvisade till. Ingenstans är det olagligt att sprida film på någon som brukar våld på offentlig plats.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Tegel1432 jag förstår, håller med dig om att den anställde knappast får skadestånd och möjligtvis den andra kan ses som offer. Men va fan, tjafs och knuffar. Vilka offer de är för att vi kan ta del av hur de beter sig via video och de anmäler inte ens varandra?
Det anmärkningsvärda är att två personer beter sig våldsamt och olämpligt åtalar vittne till händelsen. Spelar inte ens någon roll om lagen säger att de har rätt, detta är tragiskt.
@andersbrink för övrigt uppfattar jag det som att videoklippet är det som lades ut på nätet. Om något möjligtvis händer utöver detta klipp är inte så viktigt utan kvinnan blir eventuellt dömd för att ha lagt ut det vi ser i just denna video.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Njae de är väl ganska bakbundna skulle jag säga. Om minsta hår kröks på "fel person" så blir det ett jävla hallå i media. Sent ska jag glömma gatstenskastaren i Göteborg som blev skjuten av polis när han kastade gatsten mot en liggande och skadad sådan. Media tog stenkastarens parti till 100%. En bra Poliskår hade iofs inte vikit sig för minsta mediedrev och med det sagt bär de själva skuld.
Om de inte klarar att stå upp för sig själva när de fysiskt attackeras utan istället är så ängsliga över vad media skall tycka så är deras integritet på så låg nivå att de faktiskt lika bra kan springa hem, som de också gör.
Och vadå, skulle media göra vadå? Jag tror de skulle ha ett enormt stöd i att rensa upp det här eländer.
Och jag minns också Göteborg, till och med Socialdemokraterna stod och delade ut rosor till polisen dagen efter de sköt kräket.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hihi, gillar ändå Anders inlägg generellt.. det är bra med annan syn än den man själv lyfter fram. Han hänvisar till lag och stat medan vi andra tycker den är anmärkningsvärt fel. Skrattretande att man som bråkmakare kan känna sig kränkt och se sig som offer.
Han har noll koll, han förstår 75% av något han läst, sedan börjar han argumentera.
Tror det är vanligt i den åldern dock, så let it be.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Idag vågar media rapportera, push hela tiden nu. Igår stod alternativ media för 99% av rapporterna.
Konstigt och obehagligt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De har hunnit tänka till hur de ska agera nu.
Normalt är en person ansvarig för den förstörelse den skapar. "Vissa" är dock lite mer befriade från sitt agerande och den förstörelse de skapar är egentligen någon annans ansvar/någon annans fel. De här personerna i "utsatta grupper" är ju egentligen offren här.

Åsiktskorridor/värdegrund/ideologi osv...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top