Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
A) finns inget förbud mot att grilla - finns inga anvisningar om hur en grillglöd skall "tillverkas"
B) enligt uppgift gäller inte regeln restprodukter av jord o skogsbruk
C) om nedan är vad som sägs i texten så talar inte EU om förbud utan om att "uppmuntra" till kompostering osv
View attachment 497779
Precis. Nu spelar det visserligen inte så stor roll. Min kommun har ändå enhälligt fattat beslut om undantag från (misstolkningen av) förbudet. Det är ok att elda på tomten, till och med att göra en majbrasa, så länge man inte stör sina grannar för mycket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samma sak - främja är inte att förbjuda. Men jag kommer alltid hänvisa till grillning resp skogsbruk, eller varför inte till "trivseleldning"
View attachment 497781

Fin bild!

Som jag skrev ovan. Jag behöver inte förbjuda dig från att äta äpplen om det enda jag tillåter dig att äta är päron.
Vi implementerar/reglerar själva så att vi (tycker att vi) uppnår direktivet.

"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fin bild!

Som jag skrev ovan. Jag behöver inte förbjuda dig från att äta äpplen om det enda jag tillåter dig att äta är päron.
Vi implementerar/reglerar själva så att vi (tycker att vi) uppnår direktivet.

"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "
Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten. Kommunerna kan främja kompostering genom att uppmuntra till det och underlätta för det, men det innebär inte per automatik att de måste förbjuda allt som inte är kompostering, t ex eldning. Nu hindrar det ju inte klåfingriga lokalpolitiker och byråkrater från att ändå tolka det så hårt, vilket jag antar var avsikten med det du skrev.
Men det visar ju också på vikten av att regeringen nu förtydligar vad direktivet innebär i en svensk kontext, eftersom det uppenbart kan misstolkas.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fin bild!

"De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral, eller samlas in av kommunen. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv och annat trädgårdsavfall. "
Man kan grotta ner sig i definitioner för att obstruera
- är en gren ved?
- när blir grenen ved?
- vad är skillnaden på en kvist och en gren?
- om en kvist finns kvar på en gren och grenen är kapad i båda ändar, är det då ved?
osv
Tjänstemännen på Naturvårdsverket är okunniga i hur en text skall skrivas för att inte lämna utrymme för olika tolkningar. Troligen är de "unga vuxna" miljöpartister med ganska liten erfarenhet av allting.
Samma personer förfasar sig över internethandeln för "det blir så mycket transporter" - själv undrar jag om det är bättre att jag (o alla andra) sätter oss i bilen för att åka in till stan o handla det jag vill ha.
Eller ang. biltvätt - jag vet inte, men vet någon vilket som är bäst - tvätta bilen hemma på gårdplan eller köra fyra mil för att tvätta i biltvätten?
F.ö. ska jag nog elda i eldkorgen ikväll - kan bli mysigt
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som sagt, naturvårdsverket har tolkat direktivet betydligt hårdare än vad som var avsikten.
Men det visar ju också på vikten av att regeringen nu förtydligar vad direktivet innebär i en svensk kontext, eftersom det uppenbart kan misstolkas.
Jaha. Det var det jag fick för mig att nvv gjort. Jaja vi får väl se.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Försöker fatta och förstå.

NVV verkar gå efter någon annan (äldre tror jag) variant av direktivet än det som postats i denna tråd.

Obs. dokumentet har en liten passus i sidhuvudet "Den här texten är endast avsedd som ett dokumentationshjälpmedel och har ingen rättslig verkan. EU-institutionerna tar
inget ansvar för innehållet. De autentiska versionerna av motsvarande rättsakter, inklusive ingresserna, publiceras i
Europeiska unionens officiella tidning och finns i EUR-Lex. De officiella texterna är direkt tillgängliga via länkarna i det här
dokumentet"

Klickar man upp "Avfallsdirektivet (2008/98/EG)" och läser artikel 22 så står det:

"Medlemsstaterna ska säkerställa att ►C3 bioavfall ◄ senast den
31 december 2023, om inte annat följer av artikel 10.2 och 10.3, an
tingen separeras och materialåtervinns vid källan, eller insamlas separat
och inte blandas med andra typer av avfall."
Dvs. eldning är "förbjudet".

Den man hittar från https://eur-lex.europa.eu/ (som postats här) säger inte riktigt samma under artikel 22.
Denna verkar ju ändå vara den korrekta???
Slutsats: Elda på ert trädgårdsavfall....typ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Surtees nämnde transporter och miljöpåverkan vid näthandel kontra butikshandel.

Det gör att jag kommer att tänka på sjukhusen här uppe i norr har blivit centraliserade. Så nu ska i princip hela Norrbotten köra till Sunderbyns sjukhus mellan Boden och Luleå istället för att sjukhusen runt om i länet dras ner.

Det kan innebära att folk måste köra 20 mil i privat bil för att komma till sjukhuset.

Men landstinget betalar ju sällan sjuktransporten så samtidigt som landstinget sparar några kronor på centralisering landar den ökade kostnaden på kunderna. Länets invånare får alltså lite lägre skatt eftersom landstinget sparar pengar men i gengäld får den genomsnittlige norrbottningen troligen betala avsevärt mer i form av X antal sjukresor under sin livstid.

Och dessutom blir det ju alltså jävligt mycket onödiga utsläpp.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top